Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Fluks / Esso Holland 130/ Esso Nederland 130
Wonen op een oude Esso-boot
 GESCHIEDENIS.

Aan de Emmakade in Leeuwarden ligt het woonschip 'Fluks', waarvan alleen de Esso-vlag op de voorplecht doet ver-
moeden dal het ooit tot de binnenvloot van de oliemaat-schappij behoorde. Tachtig jaar oud is deze klassieke motor-
boot die met haar geklonken romp, ronde lijnen en 'geveegde kont' een levende getuige is van vergane tijden. 'Zo
worden ze niet meer gemaakt', verzucht de huidige eigenaar, die sinds 1999 bezig is het schip in originele staat terug
te brengen.
Fluks, hier op de voorgrond.

In 1924 ging bij Scheepswerf Schouten in Muiden de 19 meter lange schuit te water met de doopnaam "Fluks", wat staat voor 'snel',
in 1938 veranderde de naam in 'Esso Holland 130' en later in 'Esso Nederland 130'. Het schip was gebouwd in opdracht van de voor-
ganger van Esso, de American Petroleum Company voor het vervoer van personeel over de Nieuwe Maas van Vlaardingen naar de
installatie in Pernis. Ton Timmerman {63) herinnert zich die tijd nog goed - 'Ik was vijftien toen ik in de zomer van 1956 als scheeps-
jongen enkele weken aan boord werkte, vertelt hij, 'Rond half acht 's ochtends haalden we eerst de arbeiders op, daarna het kan-
toorpersoneel en tenslotte de leidinggevenden Dat was in die tijd allemaal strikt gescheiden. De boot moest er altijd pico bello uit-
zien; schoonmaken was daarom een van mijn hoofdtaken. Ook hielp ik het personeel aan boord te stappen. Als iedereen was over-
gezet, gingen we geld en post ophalen in Vlaardingen, monsters ophalen bij de NOM en naar Pernis brengen'.
Meteen verkocht.
Op 1 november 1961 verkocht Esso het schip aan de directeur van scheepswerf De Hoop, die er met zijn familie de vakanties op door-
bracht. In 1966 kwam de boot in handen van duik- en cleaningbedrijf De Haas, dat het schip uitrustte om onder water schepen schoon
te maken in de haven van Rotterdam. Wat er vervolgens met het schip gebeurde, is onbekend. Tot Bob Verhulst de boot in april 1999
aantrof, 'Ik was meteen verkocht. Die lijnen, de geveegde kont---' Hij legt uit: 'Tien meter na de boeg komt de romp al los van het water,
wat zorgt voor prachtige vaareigenschappen. Dat was voor hem het klassieke schip, waarnaar hij al tijden zocht om tot woning om
te bouwen.
Duizenden uren.
Maar omdat hij het in verwaarloosde toestand vond, rnoest er veel aan gebeuren. 'Duizenden uren zijn erin gaan zitten', zegt Bob. 'Ik
heb onder andere een nieuwe stootrand aangebracht, de romp gezandstraald en dubbellingen weggehaald, een soort stalen pleist-
ers voor beschadigingen. Intussen wonen mijn vrouw, kinderen en ik op de boot en verwacht ik dat we 'Fluks' over twee á drie jaar
helemaal af hebben. Mogelijk krijgt het schip dit jaar het predikaat 'varend monument'. Dat zou de bekroning op mijn werk zijn'.
2004/2005.
Inmiddels heeft het schip de A-status van de FONV voor varende monumenten gekregen.

 
De "Fluks", liggend bij de Prisentuin in Leeuwarden, 2 September 2005.
 
De "Fluks", liggend bij de Prisentuin in Leeuwarden, 2 September 2005.