Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Esso Nederland 71
In dienst stelling "Esso Nederland 71"

Een artikel in het tijdschrift "Schip en Werf", 27e jaargang no. 6 - 1960.

Op 25 januari 1960 was een belangrijk onderdeel van het programma van uitbreidingen en vernieuwingen, dat Esso
Nederland N.V. in de afgelopen jaren in uitvoering nam en dat culmineert in de bouw van de Esso Raffinaderij Rotterdam,
voltooid.

Met het in dienst stellen van de Esso Nederland 71, een 1200-tons tanklichter, komt op die dag de reorganisatie van de
binnenvloot, waarmede in 1953 een aanvang werd gemaakt, tot een einde. Dit betekent onder meer dat, kort voor de
opening van de eigen raffinaderij in het Rotterdamse Botlekgebied, een efficiënt en modern transport over de binnen-
landse waterwegen kan worden gegarandeerd.
Voor de aanvang van dit bouwprogramma beschikte Esso Nederland N.V. over een binnenvloot van 11 schepen met
een gemiddelde grootte van 340 ton. Thans omvat deze vloot 19 moderne schepen met een gemiddelde grootte van
665 ton. De totale tonnage voor de bevoorrading van depots en afnemers bedraagt dus iets meer dan 12.500 ton.
De Esso Nederland 71, waarmede het bouwprogramma wordt afgesloten, meet 1192 ton en is 80 m lang en 9.40 m
breed. Het is met de modernste middelen uitgerust en beschikt o.m. over radar, een VHF telefooninstallatie, centrale
verwarming, warm en koud stromend water, een ijskast e.d.
Omdat gebleken is dat handbesturing van een binnenschip van deze afmetingen niet altijd gemakkelijk is, werd dit
schip bij wijze van proef uitgerust met een elektrisch bediend 3 -roeren systeem.
Voorts bezit het vaartuig een dubbel leidingstelsel met 2 pompen, waardoor het mogelijk is verschillende produkten
gelijktijdig te lossen. De totale capaciteit van deze pompen is + 630 ton per uur, zodat de gehele lossing in zeer korte
tijd - theoretisch in 2 uur - kan plaats vinden.
Ten behoeve van het vervoer van speciale ladingen zijn 4 ladingtanks voorzien van een beschermende laag.
Voor de aandrijving dragen 2 Bolnes dieselmotoren van 350pk elk zorg; zij kunnen het schip een snelheid geven van
18,5 km per uur.
De scheepsaccommodatie is ingericht op continudienst. In verband hiermede zijn de verblijven van de bemanning in
het voorschip ondergebracht zodat het lawaai van de motoren de nachtrust niet kan ver. storen.
In het achterschip heeft de kapitein een woonruimte en kantoor. Bovendien bezit het schip een pantry en een eet- en
zitsalon.
In continudienst zal de bemanning uit 7 man bestaan. De doorlopende dienst brengt tevens mee dat zich geen
kapiteinsgezin aan boord bevindt.
Al met al zijn de gehele uitrusting en inrichting van het schip ingesteld op een zo veilig mogelijke vaart, ook in de
nachtelijke uren, en op een zo groot mogelijk comfort voor de bemanning.
Behalve de Esso Nederland 71 is ook het vrijwel identieke zusterschip, de Esso Nederland 70, dat reeds eerder
in de vaart kwam, ingericht voor continudienst. In totaal omvat de vloot zes 1200-tonners, die tot de grotere
Nederlandse binnenschepen behoren.
Evenals 12 andere schepen van de Esso binnenvloot werd ook dit laatste schip gebouwd door de N.V.
Scheepswerven  "Piet Hein" te Bolnes/Papendrecht. In totaal was met het moderniseringsprogramma een
investering van ca . f 10 miljoen  gemoeid.