Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
N.V. Scheepvaart & Steenkolen Mij.
Zuid-Holland (I) - (1896-1911)
( Collection Roel Zwama )
 
( Photo thanks to Charles Hill )
 
( Photo thanks to Charles Hill )

s.s. ZUID-HOLLAND (1)  -  (1896-1911) naamsein: QDLR
Sir Raylton, Dixon & Co. Ltd., Middlesborough-Engeland. (#427)
Brt 1.167, Nrt 714, Dwt 1.840
I x b x h: 67,06 x 10,36 x 5,33 (4,67) meter
Vrachtschip, type raised quarterdek, 1 dek.
Triple expansie 3 cil. stoommachine (490, 800 & 1310 - 920), 750 ipk, 9 miji.
Twee 2-vuurs Schotse ketels, VO 96 m2, waterdruk 11 atm.
Machine- en ketelbouwer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd., Sunderland-Engeland.

 Bron : PGC 19 Juni 1896
Londen, 16 juni. Van de werf der heren Sir Raylton Dixon & Co te Middlesbro werd op 12 juni te water gelaten een stalen schroefcollier (opm: ZUID-HOLLAND), gebouwd voor rekening der Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam. Het stoomschip is 229 voet lang, 34 voet breed en 17 1/2 voet diep en heeft een draagvermogen van 1700 ton, terwijl het wordt voorzien van een sterke sleepinrichting om de onlangs gebouwde 1000 tons kolenlichters (opm: zie PGC 200596 en 010696) van Engeland naar de bestemming te kunnen slepen.

 De Telegraaf, 5 Augustus 1896
Diversen
Een nieuwe stoomboot. De stalen schroefcollier Zuid Holland, 4 dezer te Maassluis aangekomen, heeft 31 Juli onder commando van kapt. Voss den officieelen proeftocht gemaakt. Dit schip, waarvan de bouw by de scheepsbouwmeesters Raylton Dlxon & Co. te Middlesbro is opgedragon door de American Petroleum Company te Rotterdam voor de "Scheepvaart- en Steenkolen Mij", is 229 voet lang, 34 wijd en 12 Voet en 6 1/2 duim hol.
Het schip kan 1700 ton dood gewicht laden, is by Lloyd geclassificeerd 100 A 1 en is expresselijk voorzien van zwaar sleeptuig, om de onlangs ook bij genoemde bouwmeesters voor de Maatschappij gebouwde kolenlichters van 1000 ton van de Noord-Oostkust van Engeland langs zijde van te Rotterdam liggende stoomschepen, of naby gelegene plaatsen te sleepen.
Het schip heeft triple expansie machines met cylinders van 19, 31 1/2, en 51 1/2, duim bij 36 duim zuigerslaglengte. De stoom wordt verkregen door twee ketels, die met een druk werken van 170 atm. Bij den proeftocht heeft het vaartuig in alle opzichten voldaan.

ZUID HOLLAND (1) - 1896

The Miramar Ship Index for "ZUID HOLLAND"
IDNo:
5600915
Year:
1896
Name:
ZUID HOLLAND
Launch Date:
12.06.1896
Type:
Cargo ship
Date of completion:
07.1896
Flag:
NLD
Keel:

Ton:
1176
Link:
-
DWT:
1840
Yard No:
427
Length overall:
Ship Design:
LPP:
67.1
Country of build:
GBR
Beam:
10.4
Builder:
Dixon (Raylton)
Material of build:
Location of yard:
Middlesbrough
Number of screws/Mchy/Speed(kn):
1T-

Subsequent History:
1911 - GUNNAR, A/S D/S Gunnar (K. A. Retvedt), Drammen,  NO
1915 - A/S Gunnar (Nilsen & Falck Pedersen), Christiania
9/1917 - The Shipping Controller (Turnbull, Scott & Co., mgrs.), London, BR, 140347
3/1919 - returned to owners, NO
1930 - E. Mortensen & O. Thue, Oslo

Disposal Data:
Broken up at Grimstad, 2nd quarter 1934 by Grimstad Shipbreaking Co. or Oddens Ophugnings Kompani.

History :
ON
LR/IMO
ID
Year
Name
Tons
Change
Main Owner
5600915
1896
ZUID HOLLAND
1176
N.V. Scheepvaart en Steenkolen Mij.
5600915
1896
GUNNAR
1176
1911
K. A. Retvedt