Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Photos on board
Photo's on board - 26
Foto's ingezonden door Oud bemanningen van de ETM.
Photos send in by Old crew members from the ETM.
( Foto's uit de collectie van Leo Daane Bolier )

Allen genomen tijdens de eerste reis "Esso Europoort", rond de Kaap.
Een biertje na de wacht.
Links Leo Daane Bolier en rechts R.R de Groot.
Een bakkie tijdens de wacht.
Links Leo Daane Bolier en rechts R.R de Groot.
Leo Daane Bolier controleert de smeerolie temperaturen.
De hoofdstraat van Nacala. De opvarenden kregen de gelegenheid om aan de wal een kijkje te nemen.
Het was er zo warm en armoedig  dat een paar uur voldoende waren en men weer graag naar boord
terugging. Links R.R de Groot en rechts Leo Daane Bolier.
( Foto's uit de collectie van Leo Daane Bolier )

De volgende foto's zijn Esso Foto's.
Uit de EssoFoon No. 3 1971.
De „Esso Europoort" tijdens eerste reis gekrengd.
Artikel en foto's door 2e stuurman F. D. Rottier.

Wij waren met de „Esso Europoort" voor haar maidenvoyage op 24 december 1970 uit Rotterdam vertrokken op weg naar  Ras Tanura in de Perzische Golf.
We hadden Kaapstad gepasseerd en bevonden ons nabij Durban toen op maandagmorgen 4 januari tijdens een tankinspectie in ladingtank 3 stuurboord, lekkage werd geconstateerd, ongeveer 4,30 meter boven het vlak. Dit was bij de ballastdiepgang, waarmee het het schip voer, ongeveer 8 meter onder de waterlijn. Een walslurp zou het idee kunnen krijgen uit te gaan rekenen hoe lang het duurt voordat deze zijtank met een inhoud van ca 12 580 000 liter zou zijn volgelopen.
Zestien jaar. Een klein rekensommetje geeft, als er anderhalve liter per minuut in de tank spuit - het was maar een klein scheurtje - dat het 16 jaar zou duren, voordat deze tank geheel gevuld zou zijn met zeewater. De bezitter van een zeilboot zou er niet aan denken dit te repareren maar een mammoettanker als de „Esso Europoort" heeft zulke enorme krachten op haar verband te verwerken, dat een kleine scheur in een huidplaat funeste gevolgen kan hebben, terwijl in geladen toestand de olie uit het schip zou stromen. Daarbij komt dat  het schip in die lekke toestand niet meer zeewaardig kan worden genoemd, zodat direct besloten werd het even verderop gelegen Durban als noodhaven aan te lopen.

De „Esso Europoort" in de Baai van Nacala ten anker. Het schip werd gekrengd (opzettelijke slagzij) om
de reparatie uit te kunnen voeren.
Men heeft een gat van 3 bij 3 meter uitgebrand.
De nieuwe huidplaat is voor het gat in de romp aangebracht.
Bovenstaande 3 foto's zijn Esso Foto's.
Uit de EssoFoon No. 3 1971.