Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 10e jaargang 1964 Nrs 13 - 23
Only in Dutch.

Essofoon - 10 jaargang 1964 (Totaal 24 nummers)
No. 13-1964

Briefje.
Een eerste stuurman van de grote vaart was gewoon 's morgens naar zijn kapitein te gaan om de dagelijkse instructies in
ontvangst te nemen. Telkens als hij de hut van de gezagvoerder betrad, liep deze naar een kastje, opende dat met een
sleuteltje uit zijn jaszak, nam een briefje en las dat, voordat bij zijn instructies gaf, nauwkeurig door. Dat ging zo elke morgen.
De stuurman werd steeds nieuwsgieriger wat er toch op dat briefje stond. Tenslotte kon hij zijn nieuwsgierigheid niet langer
bedwingen en vroeg het de kapitein, die echter geheimzinnig lachte en geen antwoord gaf. Maar eindelijk zag de eerste stuur
kans achter het geheim te komen. De kapitein werd ziek en verhuisde naar de ziekenboeg. Trillend van spanning doorzocht
de stuurman de kapiteinshut en vond eindelijk het sleuteltje. Hij opende het kastje, nam het briefje eruit en terwijl hij zijn
adem inhield las hij: "Links bakboord, rechts stuurboord".
(Uit „Logboek"')

VAN DE TANKVLOOT
Vertrokken :
A. H. J. Zondag

No. 14-1964

VAN DE TANKVLOOT
Vertrokken:
J.J.H. Hartkamp

No. 15-1964

Op de Voorpagina.

Fotograaf Kramer uit Rotterdam was op een van de sleepboten, die de „Esso Den Haag" binnenbrachten.
Een vergroting van deze foto was een pronkstuk op de Esso-stand van de tentoonstelling „Ay-Ay", die van
17 juli tot en met 16 augustus in Hoek van Holland werd gehouden.

Esso toonde tankvaart op „Ay-Ay".
Aan de tentoonstelling „Ay-Ay", die van 16 juli tot 17 augustus ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Nieuwe
Waterweg werd gehouden te Hoek van Holland, nam onze maatschappij deel met een grote stand. De modellen van de
„Esso Den Haag" en de oude „Den Haag" vormden een waardige entourage voor de vertoning van films over de bouw van
onze nieuwste tanker en de tankvaart in het algemeen.
Verschillende foto's, zowel van het interieur van de „Esso Den Haag" als van het schip binnenlopend, zorgden voor de
aantrekkelijke aankleding van deze stand.

VAN DE TANKVLOOT
Vertrokken:
P. A. Mouton
Gouden Maatschappij-insignes
Tien jaar:
J. de Vries

No. 16-1964

Is een schip hij of "zij ?
Sinds het moment dat men per schip de zeeën bevoer, werd er ook aan gedacht welk geslacht dit vervoermiddel zou
hebben. De Italianen, de Fransen en de Portugezen noemen hun vaartuigen een vertegenwoordiger van het mannelijk
geslacht, terwijl de meeste andere zeevarenden er meer voor voelen om hun zeegaande verblijf tot het vrouwelijk
geslacht te laten behoren. Toen nog vele zeilschepen de zeeën bevoeren, heeft een zeevaart-kundig instituut eens
getracht deze kwestie tot klaarheid te brengen door aan de lezers te vragen waarom een schip vrouwelijk is.
De hoeveelheid antwoorden zou gemakkelijk een scheepsruim kunnen vullen, terwijl de felle meningsverschillen die uit de
inzendingen spraken, een storm op de Atlantische Oceaan zouden doen stillen. Een schip is vrouwelijk, stelde een
van de inzenders, omdat zij een welgevormd middel heeft (de midscheeps), veel kant en strikken (de tuigage), juwelen
(de schitterende lampjes in de avond) en oor ringen (ronde stukjes touw aan de zeilen), en omdat zij - indien volledig
opgetuigd, op een fraai geklede dame lijkt. Een andere reden was, dat gedurende de lange reis het schip een woning
is en aan de zeevarende dezelfde bescherming biedt, welke zijn moeder of vrouw hem zou geven. Er was een inzender
die zijn voorkeur voor het vrouwelijk geslacht als volgt op zeer overtuigende wijze formuleerde:
1. Zij heeft altijd vrij veel mannen om zich heen.
2. Zij heeft tamelijk wat verf nodig om er goed uit te zien.
3. Zij is onberekenbaar, nukkig en soms moeilijk om mee op te schieten.

No. 17-1964

Olievervoer over de Seine.
Op de scheepswerf „De Biesbosch" te Dordrecht wordt een duw-bootbakkencombinatie gebouwd die, in dienst van
Esso Standard S.A. Francaise, olie over de Seine zal gaan vervoeren. De combinatie bestaat uit een duwboot, twee
eindbakken en een middenbak. De voortstuwing is uiteraard in de duwboot aangebracht, terwijl de lading in de bakken
is opgeslagen. De combinatie wordt bestuurd met niet minder dan acht roeren. Twee voor de besturing noodzakelijke
roeren bevinden zich aan de boeg van de voorste bak, terwijl de zes andere roeren onderdelen van de twee „straalbuizen"
van de duwboot zijn.
De tekenaar C. van Ammelrooy laat U een en ander zien aan de hand van enige perspectieftekeningen, die duidelijker
dan foto's een indruk geven van deze duwbootbakkencombinatie. De bovenste tekening geeft het ,,schip" weer zoals
het vaart. Door opstelling van twee camera's zal ook het gedeelte aan weerskanten van de kop-bak beter overzichtelijk
worden, waardoor de beide beelden op de monitor de gehele sector van stuurboord naar bakboord tonen.
Ook geeft de tekening een duidelijk beeld van de duwboot (geheel rechts), de beide eindbakken (links en rechts) en de
middenbak. De duwboot zelf is door de tekenaar opengewerkt, zodat U aan de rechterzijde van de tekening een van de
beide ,,straalbuizen" ziet, die deels voor de besturing en deels voor de voortstuwing zorgen. Een detailoverzicht van zo'n
„straalbuis" ziet U eveneens op deze pagina.

Is als "Esso Lutece" in 1964 indienst gekomen. ( A.A.V. )

No. 18-1964

VAN DE TANKVLOOT
 In dienst getreden:
L. Vellekoop

Bij de achterplaat.
Van 1891 - 1935 bezat de American Petroleum Company, voorloopster van Esso Nederland N. V., aan de Sluisjesdijk
te Charlois (Rotterdam) een tankinrichting. In de eerste weken van september was in de grote hal van ons hoofdkantoor
een maquette van deze tankinrichting te zien, die voor het Esso Museum is gemaakt.
Op de voorgrond het A.P.C.-terrein en daarachter de donker gekleurde tanks van Pakhuismeesteren N.V.

No. 19-1964

Geen ETM-Nieuwtjes.

No. 20-1964

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden:
D. Dirksen             assistent werktuigkundige
Vertrokken:
R. v. Sint Annaland

Bevorderingen bij de tankvloot.
1-10-64 R. v.d. Poel, voorheen 4e stuurman, thans 3e stuurman.
1-10-64 D. W. v. d. Dungen Bille, voorheen 4e werktuigkundige, thans 3e werktuigkundige.
1-10-64 P. H. Mellema, voorheen 4e werktuigkundige, thans 3e werktuigkundige.
1-10-64 J. F. Tijssen, voorheen asst. werktuigkundige, thans 4e werktuigkundige.

No. 21-1964

VAN DE TANKVLOOT
Vertrokken:
A. Greeve

No. 22-1964

Stuurman van de E.T.M. met barometer beloond.
In de burgerzaal van het Rotterdamse stad-huis werden zaterdagmorgen 31 oktober door H.K.H. Prinses Margriet
medailles en beloningen uitgereikt aan ongeveer 40 ge-zagvoerders, stuurlieden en telegrafisten van de Nederlandse
koopvaardijvloot. Onder hen bevond zich de heer C. Veldkamp, die als eerste stuurman op de „Esso Rotterdam"
werkzaam is bij de Esso Tankvaart Maatschappij N.V.
Zoals de foto's laten zien kreeg eerste stuurman Veldkamp eerst een handdruk van de prinses, waarna zij samen met
ir. Warners de barometer overhandigde.
De plechtigheid geschiedde in Rotterdam omdat de filiaalinrichting van het K.N.M.I. deze maand 75 jaar bestond.
De onderscheidingen en beloningen werden uitge-reikt voor langdurige verdiensten op het gebied van meteorologische
waarnemingen. De bijeenkomst werd geopend door de burgemeester van Rotterdam, mr. G. E. van Walsum, die na
een welkomstspeech het woord gaf aan de minister van Verkeer en Waterstaat, mr. J. van Aartsen. Deze memoreerde
de koninklijke belangstelling die er steeds bestaat voor de Nederlandse koopvaardij en de nuttige samenwerking tussen
rijks- en gemeentelijke overheid bij de groei van het K.N.M.I. in Rotterdam. Hij besloot met te zeggen dat ook in deze tijd
van vooruitgang en techniek het waarnemingswerk van de koopvaardijmensen niet kan worden gemist. „De wetenschap
kan uw arbeid niet ontberen", zo sprak hij tot de gezagvoerders, stuurlieden en telegrafisten. Nadat de heer A. A. Fresco
als directeur van het K.N.M.I. te Rotterdam en ir. C. J. War-ners als hoofddirecteur van het K.N.M.I. te De Bilt resp.
hadden gesproken over het verleden en de toekomst van het instituut, reikte H.K.H. Prinses Margriet de gouden en zilveren
medailles uit en overhandigde zij aan verschillende stuurlieden een aneroïde-barometer.
Later bewonderden de heer H. Zuiderbaan, hoofd van de afdeling Scheepvaart, en mevrouw Veldkamp het
fraaie geschenk dat een beloning was voor langdurig, nauwkeurig bijhouden van meteorologische journalen.

No. 23-1964 (laatste nummer)

JUBILEA 1965

SERVICE BUTTONS 1965
H. Geerlings         ETM-zeeschepen    14- 5 -1965    10 jaar
T. G. Thoonsen     ETM-zeeschepen    14- 5 -1965    10 jaar
G. Alkema            ETM-zeeschepen     22- 6 1965     10 jaar

VAN DE TANKVLOOT
Gouden Maatschappij-insignes
Tien jaar:
B. Kraan    1-1-1965