Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 16e jaargang 1970 Nrs 7 - 12
No. 7-1970

Ik doop u Esso Europoort.... en wens u een behouden vaart.

De doop en tewaterlating van de „Esso Europoort" op zaterdag il juli om 8.45 uur bij de Verolme Verenigde Scheepswerven te
Rozenburg, verliep perfekt. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw R. A. Baze, echtgenote van de vice-president
voor produktie van de Standard Oil Company (New Jersey).
De „Esso Europoort" is de derde volledig identieke tanker van 253 000 DWT die Verolme in opdracht van Esso bouwt. De werf heeft opdracht
voor nog eens twee Esso-tankers in deze klasse, die moeten worden opgeleverd in 1972.
Twee dagen voor de tewaterlating van de „Esso Europoort" verliet de „Esso Nederland", die op 20 december 1969 in Rozenburg van stapel liep,
Nederland voor een technische proefvaart. Beide tankers varen onder de vlag van het Koninkrijk en zijn eigendom van de ETNA, de Esso Tank-
vaart Maatschappij Nederlandse Antillen. De schepen maken deel uit van een serie van 26 tankers in de klassen tussen 140 000 en 253 000
DWT, die Esso bij een aantal werven in Europa bestelde. Elf schepen uit deze serie zijn inmiddels in de vaart, zeven andere zullen in de loop
van 1970 worden opgeleverd, de overige volgen in de periode tot 1973.
Na de doopplechtigheid kwam men bijeen in de grote receptiehal van de werf. Onder de genodigden waren Zijne Excellentie en mevrouw Jonck-
heer, gevolmachtigd Minister van de Nederlandse Antillen, Zijne Excellentie M. J. Keyzer, Staatssecretaris van Verkeer & Waterstaat, overheids-
functionarissen, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en employés van Esso en Verolme.
Voorts waren uitgenodigd de heren C. R. Smit en C. Verolme, beide president-commissaris, met hun echtgenotes, de leden van de directie en
de bedrijfsleiding van Esso.

Vroege uur.
Een welkomstwoord werd gesproken door de heer B. Scheffer, president-directeur van Verolme Verenigde Scheepswerven N.V. Hij sprak een
verontschuldiging voor het vroege uur . . . „maar, zoals u weet, moet dit schip bij hoog water van de helling en dat was nu eenmaal om kwart
voor negen. Ik waardeer het zeer dat dit uur, bovendien op een vrije zaterdag, u niet heeft afgeschrikt".
De heer Schetter sprak de verwachting uit dat de „Esso Europoort" in november a.s. gereed zal zijn en na de proeftochten in december kan
worden opgeleverd en zei voorts onder meer:
„De voor een vlotte bouw van deze geavanceerde mammoetschepen zo essentiële, goede samenwerking tussen rederij en werf, en de onont-
beerlijke steun ondervonden van de Nederlandse Scheepvaartinspectie en het Ame-rican Bureau of Shipping, zijn voor mij reden om op deze
plaats alle betrokkenen hartelijk dank te zeggen, in het bijzonder de technische staf van Esso.
Het doet mij bijzonder veel genoegen dat de banden tussen de Standard Oil Company of New Jersey en het Verolme-concern nog verder zijn
verstevigd door de in het begin van dit jaar ontvangen opdracht voor de bouw van nog eens twee mammoettankers, die eveneens een tonnage
zullen hebben van elk ongeveer 250 000 DWT.

Hulp van regering.
U begrijpt, dames en heren, dat wij hiervoor zeer erkentelijk zijn en ik zou alle reders van mammoettankers willen aanbevelen dit goede voor-
beeld te volgen en - zo spoedig mogelijk -nog te overtreffen. In ieder geval heeft ons concern weer volop werk; er zijn weer vaka-tures en een
flink aantal mensen kan worden aangetrokken, mede teneinde nog sneller te kunnen bouwen.
Bij deze gelegenheid wil ik ook onze erkentelijkheid uitspreken "oor de hulp die wij van de zijde van de Nederlandse regering en in het bij-
zonder van Z.E. de Minister van Economische Zaken hebben gekregen toen wij vorig jaar in ernstige liquiditeitsmoeilijkheden waren beland.
Het beleid van de regering heeft ons in staat gesteld nieuwe opdrachten te aanvaarden, waardoor de werkgelegenheid veilig kon worden ge-
steld. Niet alleen is het Verol-me-concern met zijn werknemers daarmede gebaat, maar ook de zeer vele Nederlandse toeleveringsbedrijven
en hun werknemers.
De heer Scheffer overhandigt mevrouw Baze een broche als doopgeschenk
                             
De heer Scheffer, president-directeur van het Verolme-concern:     Mevrouw Baze spreekt een dankwoord
 - niet pessimistisch -

Aanbevelingen.
Ik weet dat de heren van de Pers gaarne gewild hadden dat ik over de toekomst van het Verolme-concern vandaag meer gezegd zou hebben.
Vooral wat betreft de mogelijke aanbevelingen van de Commissie Winsemius. Deze Commissie is echter nog niet gereed met haar, zonder
twijfel moeilijke, taak. Het enige wat ik hieraan kan toevoegen is dat ik, gezien de reeds gebleken positieve houding van de regering ten op-
zichte van de Nederlandse scheepsbouw en haar werknemers en de sinds het begin van dit jaar verkregen opdrachten, niet pessimistisch
ben wat de toekomst van de Nederlandse scheepsbouw betreft".
De heer Scheffer dankte mevrouw Baze voor de charmante wijze waarop ze de „Esso Europoort" heeft gedoopt, en schonk haar een prachtige
broche terwijl hij haar echtgenoot het bijltje overhandigde waarmee de doop was voltrokken.

Naam hooghouden als natie van zeevaarders en scheepsbouwers.
Vervolgens sprak, na een kort dankwoord van mevrouw Baze, de heer drs. J. A. Baart, president-directeur van Esso Nederland N. V. Hij
schetste kort de spectaculaire ontwikkeling in de tankerbouw van de laatste jaren. De eerste opdracht van Esso Nederland N. V. aan Verolme
was de bouw van de 90 000 DWT metende „Esso Den Haag", die in juli 1963 gereed kwam.
De capaciteit verwekte toendertijd groot opzien. Drie jaar geleden vond de grote sprong plaats naar schepen van ruim 250 000 DWT. De „Esso
Europoort" is na de „Esso Cambria" en de „Esso Nederland" het derde Esso schip van die omvang door Verolme gebouwd. De heer Baart
zei onder meer: „Een bouwopdracht voor schepen van ruim 250000 DWT is gemakkelijker gegeven dan uitgevoerd, al gaat ook aan het gun-
nen van de opdracht uiteraard intensief technisch en financieel onderzoek vooraf.
Schepen van deze omvang waren nog nooit op Europese werven gebouwd en wat een dergelijke order niet alleen aan technisch vakman-
schap, inzicht en vernuft, maar vooral aan technisch improvisatievermogen vereist, is op de werf voldoende bekend, maar daarvan is naar
buiten, geloof ik, nog te weinig tot het grote publiek doorgedrongen. En stellig heeft het in ons kleine land nog al eens aan bewondering,
of zelfs maar aan appreciatie, ontbroken voor hetgeen hier, op deze Nederlandse werf- als enige onder de grote Europese en Japanse
werven - is verricht om onze naam als natie van zeevaarders en scheepsbouwers hoog te houden.
De tewaterlating van de „Esso Europoort" verliep perfekt
De heer Belknap (l) geeft de 1e prijs-plaquette en een nieuwe wisseltrofee aan de heer Baart.

Doodsklok.
Wat wél genoegzaam bekend is geworden, dat zijn de liquiditeitsmoeilijkheden waarmee dit grote bedrijf van Verolme - dat in tegenstelling
tot vele buitenlandse werven nooit met staatssubsidie had gewerkt - vorig jaar te kampen heeft gehad.
De technische proefvaart van de „Esso Nederland" op 9 juli. Op de achtergrond de „Esso Europoort"
op de Verolme-werf te Rozenburg die 2 dagen later tewater wordt gelaten.

Er waren toen genoeg Nederlanders te vinden die bereid bleken al dadelijk de doodsklok over dit bedrijf te luiden, en groot was de kritiek,
klein daarentegen het begrip, voor de moeil'jke situatie waarin uw werf door omstandigheden was komen te verkeren.
We prijzen ons gelukkig dat door de overheid regelingen zijn getroffen die een gezond voortbestaan van deze grote werf mogelijk maken,
en Esso's vertrouwen in de toekomst van Verolme is onderwijl wel gebleken uit de opdracht van nog twee mammoettankers van ruim
250 000 DWT die, na een eerdere order van 3 van dergelijke schepen, in het begin van dit jaar aan uw werf zijn gegund, zodat in
totaal een serie van vijf van dergelijke schepen op uw werf zullen worden gebouwd.

Esso-orders aan Nederlandse werven.
Voor de Nederlandse scheepsbouwindustrie heeft de Esso-organisatie sedert het midden van de jaren vijftig voor wat tankertonnage betreft
tot de allergrootste opdrachtgeefsters behoord. Nederlandse werven hebben sedert 1955 Esso-orders ontvangen tot de bouw van in totaal
1 750 000 DWT, waarvan meer dan anderhalf miljoen DWT bij Verolme alleen. In totaal was met deze Esso-orders aan Nederlandse werven
een bedrag van rond 750 mil-joen gulden gemoeid - voorwaar geen kleine investering, welke mede aan de gehele Nederlandse economie
ten goede is gekomen.
De „Esso Nederland" vaart het zeegat uit.

Kosten verlagen.
Deze enorme investering - nog relatief gering, gezien tegen de achtergrond van wat het Esso-concern in totaal in de gehele wereld heeft
belegd in de vernieuwing en uitbouw van haar tankervloot - weerspiegelt het streven van de Esso-organisatie om door intensieve rationa-
liseringsmaatregelen, juist ook in het kader van het olietransport en de olievoorziening, kostenreducties te verwezenlijken die uiteindelijk
ook in de prijs van haar produkten doorwerken.
De basis voor een betrouwbare en economische wereld-olievoorziening is en blijft een vloot van moderne en goed uitgeruste tankschepen.
Jaarlijks wordt 950 miljoen ton ruwe olie over de oceanen vervoerd. Van de rond 1,8 miljard ton olie die, naar verwachting, in dit jaar zal
worden gebruikt, moet dus meer dan de helft over zee worden verscheept.
De tankvloot moet gelijke tred houden met de jaarlijkse groeiende behoefte aan oliepro-dukten. In 1939 telde de wereldtankvloot 1700
schepen met een gezamenlijk draagvermogen van 17 miljoen ton. In een tijd van 30 jaren is dat draagvermogen gegroeid van 17 tot 115
miljoen ton, d.w.z. tot bijna het zevenvoudige toegenomen. Daarentegen is het aantal scheepseenheden vermeerderd van 1700 tot nog
geen 3000 eenheden, dus nog niet eens verdubbeld. Achter deze gegevens gaat een indrukwekkende rationalisering schuil.

Optimale grootte.
Het gemiddelde tankschip heeft thans nog steeds een draagvermogen van ongeveer 35 000 DWT. Stelt men de gemiddelde transportkost-
en van een dergelijke tanker op 100, dan verminderen de transportkosten van een 80 000 DWTonner tot 60 en die van een 200 000
DWTonner tot rond 40. Bouwt men schepen van meer dan 200 000 DWT, dan verloopt de kostendegressiecurve vlakker. Bij tankers boven
de 250 000 DWT kunnen de Esso-experts geen kostenvoordelen meer onderscheiden. Daarom gaat men er in onze organisatie dan ook
van uit dat schepen in de klasse van 200 000-250 000 DWT voorlopig de optimale grootte hebben voor een efficiënt olietransport uit de
Perzische Golf naar Europa om Kaap de Goede Hoop.

Veiligheidsprijs door de heer Belknap uitgereikt.

De heer Baart zei het ook in zijn toespraak, het gebruik van dergelijke grote tankschepen brengt een bepaald gevarenrisico
met zich mee. Het Esso-concern neemt uitvoerige maatregelen om zowel de veiligheid van de bemanning als de hygiëne
van het milieu te verzekeren.
Wat deze veiligheid betreft, de combinatie van ETM-ETNA doet reeds een aantal jaren met veel succes mee met de Ocean Tanker Fleet
Safety Contest, een internationale veiligheids-competitie voor Esso-tankers. De ETM-ETNA won in 1969 voor de vierde achtereenvolgen-
de keer de ie prijs in deze competitie. In 1968 was reeds permanent beslag gelegd op de wisseltrofee.
De heer N. Belknap, vice-president van Esso Europe Inc. in Londen, overhandigde de heer Baart de plaquette die behoorde bij de ie prijs
van 1969 alsmede een nieuwe wisseltrofee.
De heer Baart op zijn beurt, overhandigde de 1e prijs-plaquette aan de heer H. Jansen, die gezagvoerder wordt op de „Esso Europoort".
Kapitein H. Jansen ontvangt de 1e prijs van 1969 in de internationale veiligheidswedstrijd van de
Esso-tankervloot uit handen van de heer Baart

"Esso Ulidia" te water.
Op de werf van Harland en Wolff in Belfast (Ierland) werd op 10 juni de 253 000 DWT tanker „Esso Ulidia" te water gelaten. De „Esso
Ulidia" maakt deei uit van een scheepsbouwprogramma van 25 miljoen pond door de Esso Petroleum Company Ltd. hetgeen de bouw
betekent van 4 tankers van een kwart miljoen deadweight tonnen op Britse werven.
De eerste van deze vier tankers, de „Esso Northumbria", die gebouwd werd op de Tyneside werf van Swan Hunter, maakt op het ogen-
blik haar eerste reis naar de Perzische Golf. De tweede tanker, de „Esso Hibernia" wordt op Tyneside afgebouwd. Buiten dit scheeps-
bouwprogramma werden onlangs door de Esso Petroleum Company Ltd. nog twee tankers van 253 000 DWT in de vaart genomen.
Het zijn de in Duitsland gebouwde „Esso Scotia" en de in Nederland gebouwde „Esso Cambria" die reeds varen tussen de Perzische
Golf en de Esso-raffinaderijen te Fawley en Milford Haven. De tankers werden alle genoemd naar oude Ierse en Britse koninkrijken.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N.V.

IN DIENST GETREDEN:
C. J. P. Coenraad, elektricien

GOUDEN MIJ.-INSIGNES:
Tien jaar
C. v.d. Horst, 0 8-08-1970
L. dos Santos Felicia, 10-08-1970

Esso Den Haag"; Laden Brega, 9-7-1970; Lossen Slagen, 19-7-1970

Gezagvoerder
S.F. Westra
1e stuurman
K. Pals
2e stuurman
A.G. Kocken
2e stuurman (wnd)
J.A.G. Portier
3e stuurman
Joh. Pronk
HWTK
J.N. Pronk
2e wtk
C.P. van der Horst
3e wtk
J. Teunissen
3e wtk  (wnd)
P.Habraken
4e wtk
A.C.J. Swart
5e wtk
H.J. Kemp
5e wtk
W. v.d. Boogerd
5e wtk
C.P. de Groote
5e wtk
G.M. Krullaars
Elektricien
C.J.P. Coenraad
Marconist  
J. Streuper
Kokhofmeester
J. Thoonsen

„Esso Nederland"; Proef vaart, 9-7-1970

Gezagvoerder
M.C. van der Vliet
1e stuurman
J.C. Vlug
1e stuurman
R.v.d. Velden
2e stuurman
H.J.M. Kuypers
3e stuurman
J.H. de Vries
HWTK
D.J. Rottier
2e wtk
W. Grüter
2e wtk  (wnd)
P. Pesman
3e wtk
H.G.A. Mulder
3e wtk
J. Kieviet
4e wtk
M.G. de Groot
4e wtk
A.A. Visser
4e wtk  (wnd)
A. van Klink
5e wtk
G. Freriks
5e wtk
C.M. v.d. Tol
5e wtk
J.J. Tesselaar
Elektricien
J.B. van der Heemst
Kok/Hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
Marconist
R.H. Richie
Summary
F.D.C.M Scheppers

„Esso Europoort"; (In aanbouw)
H. Jansen
F. van Asten

„Esso Brasilia" - (ex-„Esso Rotterdam")
H. Markx, - wnd. 2e stuurman
 A.J.M. Plasschaert, - 3e WTK.

Verlof:
S. Groenhuis, R. van der Poel, E.W.C.M. Janssen, S. Tuit, J.W. Mossel, L. Veen, C.A.H.Brandt, G.J. Alkema, E.D. Klink,
R.E. van der Velde, P.J. de Vries, K. Wortel, H. Crucq, L.P. Hartland, R.R. de Groot, H. van Vugt, R.J. de Ruijsscher, W. Hoogendijk,
W.C. de Mooy, H.R. Fouraux, W. de Roode, K. C. Ong, R.J. Kraay, A. van Harten, F.D.M.C. Scheppers, D.M. van Lunteren,
P. H. Mellema, H. Roozenbeek
Studie:
F. D. Rottier, J. van der Zwan, L.W. Daane Bolier, J.W.G. van Dongen, L. Fluit, L. Meeusen.
Ziek:
A. Hazenoot, J. de Vries

No. 8-1970

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N.V.

UIT DIENST GETREDEN:
 W.H. Mellema

Esso Den Haag"; Laden Ras Tanura: 21-08-1970

Gezagvoerder (wnd)
J.W. Mossel
1e stuurman
K. Pals
2e stuurman
A.G. Kocken
2e stuurman (wnd)
J.A.G. Portier
3e stuurman
Joh. Pronk
HWTK
J.N. Pronk
2e wtk
K. Wortel
3e wtk
J. Teunissen
3e wtk  (wnd)
P.Habraken
4e wtk
H.L. van Vugt
5e wtk
H.J. Kemp
5e wtk
W. v.d. Boogerd
5e wtk
C.P. de Groote
5e wtk
W. de Roode
Elektricien
C.J.P. Coenraad
Marconist  
R.H. Kooi
Kokhofmeester
J. Thoonsen

Esso Nederland"; Laden Ras Tanura: 31-08-1970

Gezagvoerder
M.C. van der Vliet
1e stuurman
J.C. Vlug
1e stuurman
C.A.H. Brandt
3e stuurman
J.H. de Vries
3e stuurman
S. Groenhuis
HWTK
D.J. Rottier
2e wtk
W. Grüter
2e wtk  (wnd)
P. Pesman
3e wtk
H.G.A. Mulder
3e wtk
J. Kieviet
3e wtk (wnd)
L.P. Hartland
4e wtk
M.G. de Groot
4e wtk
A.A. Visser
4e wtk (wnd)
A. van Klink
5e wtk
G. Freriks
5e wtk
C.M. v.d. Tol
5e wtk
J.J. Tesselaar
Elektricien
J.B. van der Heemst
Kok/Hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
Marconist
R.H. Richie
Summary
F.D.C.M Scheppers

Esso Europoort" (in aanbouw)

Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
R. v.d. Velden
HWTK
F. van Asten
2e wtk
P.H. Mellema

Studie:
F.D. Rottier, L. Daane Bolier, J. v.d. Zwan, H.R. Fouraux, J.W.G. van Dongen, L. Fluit, L. Meeusen.

Verlof:
H.J.M. Kuypers, A. Folugo, E. Janssen, R.J. Kraay, C. van der Horst, S.F. Westra, G.J. Alkema, R. van der Poel, E.D. Klink,
K.C. Ong, P.J. de Vries, D.M. van Lunteren, H.J. Crucq, A. van Harten, R.R. de Groot, H. Roozenbeek, S. Tuit, W. Hoogendijk,
R. de Ruysscher, A.C.J. Swart, W.C. de Mooy, G.M. Krullaars, L. Veen, A.J.M. Plasschaert

Ziek:
A. Hazenoot, J. de Vries

No. 9-1970

Verolme leverde in Lissabon de „Esso Nederland" af.
De „Esso Nederland" op de rede van Lissabon, het geweldige voorschip wijzende naar de noord-oever
van de Taag die hier 2 km breed is.

Met als achtergrond de ranke Ponte Salazar over de Taag, ter plaatse twee kilometer breed, vond op zaterdag i augustus de vlag-
wisseling plaats die de „Esso Nederland" uit handen van Verolme in Nederlands Esso-bezit deed overgaan. Met 253 000 DWT is
deze tanker thans het grootste schip onder de vlag van het koninkrijk. Het staat om belastingtechnische redenen geregistreerd als
eigendom van de Esso Tankvaartmaatschappij Nederlandse Antillen (ETNA) met als thuishaven
Aruba. In dit verband is het vermeldenswaard dat ook de „Esso Den Haag", met 96 000 DWT, nog altijd aanspraak kan maken het
grootste schip onder de rood-wit-blauwe vlag te zijn, in dit geval echter van de binnen Nederland geregistreerde schepen.

Proefvaart.
Op 7 juli liet de „Esso Nederland" de Nieuwe Waterweg achter zich voor de vereiste technische proefvaarten op de Noordzee en een
afrondende dokbeurt in Lissabon. Aan boord bevond zich een proefvaartbemanning van zo'n kleine 200 koppen, onder wie Esso's
bedrijfarts, dokter W. A. Minderhoud. Normaliter is het schip op nauwelijks 30 bemanningsleden berekend.
Nog steeds ligt in Portugals hoofdstad het enige dok in Europa dat schepen tot 300 000 DWT kan bergen. Het is eigendom van de
internationale Lisnavewerf waarin ook een Nederlands belang aanwezig is van 24,5% en wel van Verolme en het Rijn-Schelde con-
cern. Verolme overigens verwacht dat zijn dok in aanbouw, voor schepen tot 500 ooo DWT eind oktober a.s. gereed zal zijn, zodat
de „Esso Europoort", rond de jaarwisseling, als eerste schip daarin kan en niet meer naar Portugal behoeft uit te wijken. Het dok
zal de komende jaren vooral voor onderhouds- en reparatieschepen worden gebruikt; nieuwbouw zal Verolme voorlopig alleen op
de helling doen.
Tijdens de vlagwisseling was alle hens aan het vlaggedek.

Oponthoud.
De bedrijfs- en overdrachtsproefvaarten voor de Portugese kust, de eerste vóór en de laatste na acht dagen in het Lisnavedok, ver-
liepen zo vlekkeloos dat zij zelfs in minder tijd konden worden uitgevoerd dan was voorgenomen. Maar op de oorspronkelijk geplan-
de over-drachtsdatum vrijdag 31 juli, zorgde een koppeling van de brandstofpomp voor de hoofd-dieselgenerator op het laatste
moment tóch nog voor vertraging. Het apparaat weigerde dienst, de officiële overdracht moest worden uitgesteld, de Nederlandse
ambassadeur af-besteld en er moest rap en knap worden geimproviseerd om de schade in bedrijfsuren tot een minimum te beperk-
en. Elk uur in de tankvaart is er immers één, zeker nu de olie-vracht-prijzen door tonnage-schaarste de laatste maanden driemaal
zo hoog zijn opgelopen als normaal. Of zoals directeur van de Esso Tank-vaart Maatschappij N.V., de heer J. A. Claassens het
stelde tegenover een tweetal Nederlandse journalisten, die de overdracht op uitnodiging van Esso konden bijwonen: „Zo'n tanker
kost voor het concern tweehonderdduizend gulden per dag als hij niet vaart." De uiteindelijke schade bleef beperkt tot 7 bedrijfsuren.
Bij Verolme werd het bewuste onderdeel na koortsachtig telefoon- en telex-verkeer uit het in aanbouw zijnde zusterschip de „Esso
Europoort" gehaald en door enkele monteurs nog diezelfde vrijdagavond vanaf Schiphol overgevlogen. Tegelijkertijd werd voor alle
zekerheid in Lissabon hetzelfde onderdeel nog eens in een machinefabriek besteld zodat men twee ijzers in het vuur had.
Rond half vier 's nachts was het produkt van de plaatselijke machinefabriek gereed, een uur later stapten de monteurs uit Nederland
aan boord met hun wel heel kostbare stukje handbagage. Zaterdagmorgen, i augustus, in alle vroegte was het schip alsnog gereed
voor de overname-plechtigheid.
Alvorens het schip formeel te accepteren sprak directeur van de E.T.M., de heer J. A. Claassens (r.),
waarderende woorden aan het adres van Verolme. Naast de heer Claassens hoofddirecteur H. Figee
van de werf.
De vlagwisseling.

Toespraken.
Daarvoor verzamelden de nog resterende proefvaartbemanningsleden van de werf en de volledige Esso bemanning zich rond 10 uur
op het vlaggedek, waar achtereenvolgens gesproken werd door hoofddirecteur G. Figee van Verolme en de heer Claassens. De heer
Figee memoreerde de eigenzinnigheid van het schip dat in december zijn doopster, mevrouw Baart, verraste door voortijdig te water
te gaan alsmede de tegenslag die men bij de afbouw had ondervonden toen een fikse brand uitbrak in de machinekamer. Een grote
massa staal, kabels en pijpen moesten worden vervangen hetgeen bij het ontbreken van een dok een enorme opgave betekende.
Toch wist de werf bij dit onverwachte en ongewenste karwei een maand in te lopen op de drieënhalve maand die men er aanvankelijk
voor nodig vreesde te hebben.
De heer Claassens, in zijn toespraak, herhaalde hoe Esso steeds vertrouwen in Verolme heeft gehad, ook toen dit bedrijf door de
moeilijkste periode van zijn bestaan ging. „Verolme bouwt goede schepen", zei de heer Claassens letterlijk, alvorens het schip for-
meel te aanvaarden, waarna de vlagwisseling en de gebruikelijke champagne-toast volgden.

Prima schip.
Proefvaartkapitein C. van den Berg (65) - gepensioneerd VNS-er en af en toe nog varend was het met de heer Claassens eens. Zijn
reactie: „'t Is een prima schip, maar je raakt door de grootte wel alle normen kwijt. Vanaf de brug keek ik gisteren zo in de schoorsteen
van een Engels passagiersschip dat langs ons voer. En zo'n bootje is toch ook niet misselijk." Esso gezagvoerder M. C. v. d. Vliet gaf
als zijn mening: „Op zee is het een gewoon schip, maar in de haven is-ie een beetje log". Over de opdracht aan de gezagvoerder zei
de heer Claassens nog: „Zijn eerste taak is het dit schip veilig van haven tot haven te brengen."

Veiligheid
Nauw gekoppeld aan de snel groeiende internationale vloot van mammoettankers krijgt dat begrip veiligheid bij alle grote oliemaat-
schappijen maximale aandacht. Temeer omdat het afgelopen jaar duidelijk is geworden dat rampen met deze schepen zich inder-
daad kunnen voordoen.
De oliemaatschappijen onderzoeken thans gezamenlijk de oorzaken, met name het vraag stuk van de statische elektriciteit die kan
optreden bij het schoonmaken van de enorme tanks. Om bij Esso te blijven: de reeds strenge voorschriften voor laden, lossen en
gasvrij maken van tanks e.d. zijn nog verder aangeschroefd.
Met sleepbootjes werd de verbinding met het voor anker liggende schip onderhouden.

Een goede vrijetijdsbesteding (o.m. hobby-kamer, zwembad, sportzaaltje) en een uitstekend fysiek welzijn zijn van groot belang
tijdens de twee maanden durende Midden Oosten-vaart vice versa. Onderweg is Kaap de Goede Hoop het enige stukje land dat
er te zien is ...


Comfortabel.
Zaterdag i augustus, enkele uren slechts na de vlagwisseling, liet kapitein v. d. Vliet het kapitale monument dat de Portugezen aan
de mond van de Taag voor hun Hendrik de Zeevaarder bouwden achter zich, op weg naar de Perzische Golf. Aan boord: 32 beman-
ningsleden die het aan comfort niet behoeft te ontbreken. Met almaar kleiner wordende bemanningen (automatisering!) moet dat wel.
Aan het woord de heer H. Figee, hoofddirecteur van het Verolme-concern (l.). Voorts op deze foto v.l.n.r. twee verslaggevers van
resp. het Rotterdams Nieuwsblad en het ANP, Esso's port captain C. Veldkamp, de heren J. v. d. Graaf en J. M. Hoogeveen van
de technische dienst, gezagvoerder M. C. v. d. Vliet en Verolme's proefvaartkapitein C. v. d. Berg.

Geïntegreerd.
Ook het varen op zich is aan het veranderen. Er is steeds meer sprake van een geïntegreerde bemanning, van zeelieden dus die een
groter werkterrein hebben dan jarenlang het geval is geweest. Ze worden nu daar ingezet waar het 't eerst nodig is; de scheiding bijv.
tussen deken machinekamerpersoneel vervaagt daardoor.
Aan boord komt het meer en meer aan op „management", waarbij voortdurend overleg tussen gezagvoerder, eerste stuurman en hoofd-
werktuigkundige niet weg te denken is.

Het komen van, en 't gaan aan boord...
Geschikt voor zowel „mini" als „maxi" scheepjes. Let op de ruime parkeerruimte, waar in geval van . . . nogal wat brandweermaterieel
kan staan.

Van de heer S. Tuit, HWTK op de „Esso Den Haag", ontvingen wij een drietal foto's waarmee duidelijk wordt geïllustreerd hoe men veilig
van en aan boord kan gaan. De grootte van het schip is voor deze installatie niet van belang. De foto's werden genomen door 4e Wtk.
A. C. Swart in de losplaats Lavera in Frankrijk.
Behalve technisch inzicht en oog voor veiligheid heeft de heer Tuit ook een dichtknobbel hetgeen moge blijken uit het volgende gedicht:
In 't kader van de veiligheid,
kan iedereen nog leren.
Het kost soms wel een zee van tijd,
om alles te proberen.
Doch als men nog eens verder komt,
dan 's vaderlandse dreven,
staat ook de zeeman wel verstomd,
en bromt „Wat gaan we nu beleven?"
Zo zag ik aan de Franse kust,
eens iets, de moeite waard te melden.
Bezie de foto's zelf maar aan,
voordat g'uw stem laat gelden.
Het komen van, en 't gaan aan boord, is één van de problemen,
die met een outfit als daarginds, voor altijd zijn verdwenen.
Let op de verstelbaarheid van de „statietrap", goedgekeurd door de Franse Vereniging voor Huisvrouwen.
Het geheel werkt pneumatisch. Geen „touwtje" komt er aan te pas.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N.V.

GOUDEN MIJ.-INSIGNES:
Tien jaar
R. v.d. Velden, 10-10-1970.

Esso Europoort" (In aanbouw)

Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
R. v.d. Velden
2e stuurman
H. Kuypers
HWTK
F. van Asten
2e wtk
P.H. Mellema
Elektricien
W.C. de Mooy

Esso Den Haag"; Lossen Porto Foxi, 18-9-1970

Gezagvoerder (wnd)
J.W. Mossel
1e stuurman
K. Pals
2e stuurman
A.G. Kocken
2e stuurman (wnd)
J.A.G. Portier
3e stuurman
Joh. Pronk
HWTK
J.N. Pronk
2e wtk
K. Wortel
3e wtk
J. Teunissen
3e wtk
P.Habraken
4e wtk
H.L. van Vugt
5e wtk
H.J. Kemp
5e wtk
W. v.d. Boogerd
5e wtk
C.P. de Groote
5e wtk
W. de Roode
Elektricien
C.J.P. Coenraad
Marconist  
R.H. Kooi
Kokhofmeester
J. Thoonsen

Esso Nederland"; Laden Ras Tanura, 28-8-1970; Lossen Noord Europa, 29-9-1970

Gezagvoerder
M.C. van der Vliet
1e stuurman
J.C. Vlug
2e stuurman
C.A.H. Brandt
3e stuurman
J.H. de Vries
3e stuurman
S. Groenhuis
HWTK
D.J. Rottier
2e wtk
W. Grüter
2e wtk  (wnd)
P. Pesman
3e wtk
H.G.A. Mulder
3e wtk
J. Kieviet
3e wtk  (wnd)
L.P.Hartland
4e wtk
M.G. de Groot
4e wtk
A.A. Visser
4e wtk  (wnd)
A. van Klink
5e wtk
G. Freriks
5e wtk
C.M. v.d. Tol
5e wtk
J.J. Tesselaar
Elektricien
J.B. van der Heemst
Kok/Hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
Marconist
R.H. Richie
Summary
F.D.C.M Scheppers

Verlof:
H.J.M. Kuijpers, H. Markx, E.W.C.M. Janssen, D.M. van Lunteren, J. de Vries, H. Roozenbeek, C. v.d. Horst,W. Hoogendijk,
G.J. Alkema, K.C. Ong, E.D. Klink, G.M. Krullaars, P.J. de Vries, A.J.M. Plasschaert, R.R. de Groot, L. Veen, S. Tuit, R. v.d. Poel,
A. Folugo, R.E. van der Velden, R.J. Kraay, H. Crucq, S.F. Westra, A. Hazenoot
Studie:
A. van Harten, A.C.J. Swart, F.D. Rottier, L.W. Daane Bolier, J. v.d. Zwan, H.R. Fouraux, J.W.G. van Dongen, L. Fluit, L. Meeusen,
R.J. de Ruijsscher
Bevorderingen per 1 juli 1970:
R. v.d. Poel, 1e Stuurman
F.D.C.M. Scheppers, Hwtk.
P. Pesman, 2e Wtk.
L.P. Hartland, 3e Wtk.
A. van Klink, 4e Wtk.

No. 10-1970

Sociale Raad voor Zeevarenden.
In verband met de voorgenomen bundeling van werkzaamheden van de Koninklijke Ne-derlandsche Reedersvereeniging en de Raad
van Bestuur voor de Zeevaart is o.a. opgericht de Sociale Raad voor Zeevarenden, die op 30 september jl. officieel werd geïnstalleerd.
Als lid van deze Raad zal namens de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. optreden de heer drs J. C. Leerdam, directeur van de E.T.M.
De werkzaamheden van de Raad van Bestuur voor de Zeevaart worden grotendeels overgenomen door de Sociale Raad voor Zeevarend-
en terwijl de Raad van Bestuur vooralsnog blijft bestaan om besluiten namens de Bonden van Werkgevers te bekrachtigen. Zoals bekend
is de heer J. A. Claassens, directeur van de E.T.M., als voorzitter van de Bond van Werkgevers in de Tankvaart, bestuurslid van de Raad
van Bestuur voor de Zeevaart.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N.V.

GOUDEN MIJ.-INSIGNES:
Tien jaar
H. Crucq, 05-12-1970

Esso Den Haag"; Laden Brega: 28-9-1970

Gezagvoerder
L. Veen
1e stuurman
R. van der Poel
2e stuurman
A.G. Kocken
3e stuurman
R.E. van der Velden
HWTK
J.N. Pronk
2e wtk
K. Wortel
3e wtk
J. Teunissen
3e wtk
P.Habraken
4e wtk
H.L. van Vugt
5e wtk
H.J. Kemp
5e wtk
W. v.d. Boogerd
5e wtk
C.P. de Groote
5e wtk
W. de Roode
Elektricien
C.J.P. Coenraad
Marconist  
R.H. Kooi
Kokhofmeester
J. Thoonsen

Esso Nederland"; Lossen Le Havre: 3-10-1970
Laden Perzische Golf

Gezagvoerder
M.C. van der Vliet
1e stuurman
J.C. Vlug
1e stuurman
G.J. Alkema
2e stuurman
C.A.H. Brandt
3e stuurman
J.H. de Vries
3e stuurman
S. Groenhuis
HWTK
D.J. Rottier
2e wtk
W. Grüter
3e wtk
H.G.A. Mulder
3e wtk
L.P.Hartland
4e wtk
M.G. de Groot
4e wtk
A.A. Visser
5e wtk
G. Freriks
5e wtk
A. van Harten
5e wtk
J.J. Tesselaar
5e wtk
G.M. Krullaars
Elektricien
J.B. van der Heemst
Kok/Hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
Marconist
R.H. Richie
Summary
S. Tuit

Esso Europoort"; (in aanbouw); Bouwnummer 787

Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
R. v.d. Velden
2e stuurman
H. Kuypers
HWTK
F. van Asten
2e wtk
P.H. Mellema
3e wtk
A.J.M. Plasschaert
4e wtk
L. Fluit
Elektricien
W.C. de Mooy

Studie:
F.D. Rottier, A. Swart, J.W.G. van Dongen, H.R. Fouraux, H. Markx, R.J. de Ruysscher, J. v. d. Zwan,
J. Kievit, L. Meeusen, C.M. van der Tol.

Verlof:
E.W.C.M. Janssen, A. Folugo, J. de Vries, S.F. Westra, C. v. d. Horst, J. Thoonsen, E.D. Klink, Joh. Pronk, P.J. de Vries,
J.A.G. Portier, R.R. de Groot, J.W. Mossel, D.M. van Lunteren, K. Pals, H. Roozenbeek, L.W. Daane Bolier, W. Hoogendijk,
F. Scheppers, K.C. Ong, P. Pesman, R.J. Kraay, A. van Klink.

No. 11-1970

ETM Officieren onderscheiden voor meteorologische verdiensten.

De heer mr C. J. G. J. Vinkesteijn, secretaris-generaal van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, heeft op 21 oktober jl. in het
Utrechtse Jaarbeurscomplex in aanwezigheid van een groot aantal genodigden uit scheep-vaartkringen onderscheidingen en be-
loningen uitgereikt aan een groep koopvaardij-offi-cieren. Uit zijn handen ontving de heer S. F. Westra, gezagvoerder van de Esso
Tankvaartmaatschappij N.V., een gouden medaille voor zijn langdurige verdiensten voor de Maritieme Meteorologie.
De echtgenote van de heer J. C. Vlug, 1e stuurman bij de ETM, nam voor haar man die op zee was een aneroïde-barometer in ont-
vangst voor diens verdienstelijk bijhouden van aan het K.N. M.I. toegezonden meteorologische journalen.

Radio Scheveningen.
Reeds een groot aantal jaren verzamelen officieren op ongeveer 300 Nederlandse koopvaardijschepen gegevens voor het K.N.M.I.
Meestal komen de meteorologische gegevens binnen via Scheveningen radio. Is dit station onbereikbaar dan worden de gegevens
doorgezonden aan de kuststations die op hun beurt zorgen dat de rapporten via een wereldwijd meteorologisch telexnet bij het
K.N.M.I. binnenkomen. Het K.N.M.I. seint de weerge-gevens door aan andere meteorologische stations in Europa en zelfs in Noord-
Amerika. Niet alleen Nederlandse officieren werken mee bij het verzamelen van weerrapporten. In totaal vergaren officieren en be-
manningen op zo'n 5000 schepen van allerlei nationaliteit gegevens voor de meteorologische stations.
                            
Mr C.J.G.J. Vinkesteijn overhandigt de gouden medaille aan          Mevrouw Vlug neemt voor haar echtgenoot de barometer in ontvangst.
kapitein S.F. Westra.

Kansspel.
De heer dr M. W. F. Schregardus, hoofddirecteur van het K.N.M.I., hield ter gelegenheid van de uitreiking der onderscheidingen en beloning-
en een toespraak waarin hij de toehoorders deelgenoot maakte van enerzijds de problemen en teleurstellingen en anderzijds de vooruitzicht-
en waarmee de meteoroloog bij zijn werk te maken heeft. Het voorspellen van het weer moet worden opgevat als een kansspel, waarbij het
evenwel de meteoroloog gegeven is met gemerkte speelkaarten te spelen. Des te beter hij zijn kaartspel merkt, des te groter zijn zijn kansen.
De meteoroloog kan zijn merktekens aanbrengen door verbreding en verdieping van zijn kennis, door verbetering van zijn vakmanschap en
de inzet van meer en betere hulpmiddelen.
Uitvoerig ging de heer Schregardus vervolgens in op vele weerkundige verschijnselen alsmede de meteorologische hulpmiddelen, van de uit-
vinding der barometer in de 170 eeuw tot de ruimtesatellieten toe, om de voorspellingen zo nauwkeurig en gedetailleerd mogelijk te kunnen
verrichten. De hulp van de koopvaardij-officieren zal echter altijd noodzakelijk blijven bij dit spel met de weergoden.

Zorgen.
De heer Vinkesteijn gaf uiting aan de zorg die de meteorologen en oceanografen vervult door de kans dat de weerrapporten zullen verminderen.
Er vinden revolutionaire ontwikkelingen plaats op het gebied van het vervoer over zee, gericht op een economischer exploitatie. Ontdekking
en toepassing van nieuwe mogelijkheden en technieken eisen steeds meer inspanning van reders en schepelingen om zich aan te passen
aan deze veranderingen. Dit heeft onder meer tot gevolg dat aan boord steeds minder tijd beschikbaar is voor meteorologische en oceano-
grafische waarnemingen die geheel al zo'n honderd jaar plaatsvinden. Een teruggang van het aantal schepen kan eveneens leiden tot ver-
mindering van het aantal weerrapporten.
„Het wekt dan ook geen verwondering", aldus de heer Vinkesteijn, „dat de meteorologische wereld het concept van het „Global Atmospheric
Research Program" heeft voortgebracht. Dit programma omvat een reeks experimenten op wereldschaal, op basis van vrijwilligheid uitgevoerd
en waarvan de resultaten voor iedereen beschikbaar zijn.
Experimenten die zowel de dampkring als de oceanen en hun onderlinge beïnvloeding zullen omvatten. Het doel van dit programma is een
blijvende bijdrage te leveren aan welzijn en welvaart van de mensheid. Voorlopige studies
hebben aangetoond dat de economische voordelen van nauwkeuriger en meer gedetailleerde meteorologische en maritieme voorlichting -
ook voor de scheepvaart - zeer groot zullen zijn".
Dank
Alvorens tot de uitreiking der onderscheidingen en beloningen over te gaan bracht de heer Vinkesteijn hulde aan alle koopvaardij-officieren die
waar ook ter wereld onder vaak moeilijke omstandigheden toch nog hun steentje bijdragen aan het werk van de meteorologen. Tevens bracht
hij dank aan de officieren van het hospitaal-kerkschip De Hoop, officieren van de kustvaart en de vissers en toonde zich zeer erkentelijk jegens
reders en directieleden van de scheepvaartmaatschappijen voor de bereidwilligheid waarmee zij hun schepen voor dit waarnemingswerk in-
schakelen.
Mevrouw Vlug toont de barometer en de heer S. F. Westra de oorkonde die behoort bij de gouden medaille.
Tussen hen in staan mevrouw Westra en de heer J. A. Claassens, directeur van de Esso Tankvaar Maatschappij N. V.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N.V.

UIT DIENST GETREDEN:
J. Tennissen

GOUDEN MIJ.-INSIGNE:
Tien jaar
K. Pals, 23-01-1971

Esso Nederland"; Laden Ras Tanura: 5-11-1970; Lossen Noord-Europa: omstreeks  5-12-1970

Gezagvoerder
M.C. van der Vliet
1e stuurman
J.C. Vlug
1e stuurman
G.J. Alkema
2e stuurman
C.A.H. Brandt
3e stuurman
J.H. de Vries
3e stuurman
Joh. Pronk
HWTK
D.J. Rottier
2e wtk
P. Pesman
3e wtk
H.G.A. Mulder
3e wtk
L.P. Hartland
4e wtk
A.A. Visser
5e wtk
G. Freriks
5e wtk
H. Roozenbeek
5e wtk
J.J. Tesselaar
5e wtk
G.M. Krullaars
Elektricien
J.B. van der Heemst
Kok/Hofmeester
A. Folugo
Marconist
R.H. Richie
Summary
S. Tuit

Esso Europoort"; Verolme, Bouwnummer 787

Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
R. v.d. Velden
2e stuurman
H. Kuypers
2e stuurman
F.D. Rottier
3e stuurman
J.W.G. van Dongen
HWTK
F. van Asten
2e wtk
C. van der Horst
2e wtk
P.H. Mellema
3e wtk
A.J.M. Plasschaert
3e wtk
L. Fluit
3e wtk (wnd)
M.G. de Groot
4e wtk (wnd)
L. W. Daane Bolier
5e wtk
K.C. Ong
5e wtk
W. Hoogendijk
5e wtk
D.M. van Lunteren
Elektricien
W.C. de Mooy
Kok/Hofmeester
J. Thoonsen

Esso den Haag"; Laden Ras Tanura: 13-11-1970; Lossen Noord Europa: omstreeks 13-12-1970

Gezagvoerder
S.F. Westra
1e stuurman
R. van der Poel
2e stuurman
J.A.G. Portier
3e stuurman
R.E. van der Velden
HWTK
J. de Vries
2e wtk
T.J. Wouters
3e wtk
H. Crucq
3e wtk
P.Habraken
4e wtk
H.L. van Vugt
5e wtk
E.W.C.M. Janssen
5e wtk
E.D. Klink
5e wtk
P.J. de Vries
5e wtk
W. de Roode
Elektricien
R.J. Kraay
Marconist  
R.H. Kooi
Kokhofmeester
A. Hazenoot

Studie:
J. van der Zwan, H. Markx, L. Meeusen, R.J. de Ruysscher, A.C.J. Swart, C.M. van den Tol, H.R. Fouraux.

Verlof:
R.R. de Groot, H.J. Kemp, F. Scheppers, L. Veen, J. Kievit, J.N. Pronk, C.P. de Groote, S. Groenhuis, W. van den Boogerd,
W. Grüter, J.W. Mossel, A. van Klink, K. Pals, A. van Harten, K. Wortel, J.P. Stoutjesdijk, A.G. Kocken.

Behaalde diploma's:
E.W.C.M. Janssen: VD-diploma 04-03-1970
F.D. Rottier: 1e Rang GHV 21-10-1970

No. 12-1970

Enkele koppen en een berichtje uit Franse kranten ter gelegenheid van het binnenlopen van de "Esso Neder/and" in Le Havre

Pijpleiding wint het economisch van pooltanker.
Tankvaart door het Poolijs is mogelijk gebleken maar vooralsnog lijkt het voordeliger ruwe olie uit Alaska per pijpleiding af
te voeren, aldus heeft Humble Oil & Refining Company bekend gemaakt.
Luchtfoto van de boorinstallaties van Humble te Prudhoe Bay in Alaska. De kussenvormige voorwerpen op de voorgrond zijn flexibele
containers voor brandstof.

De Amerikaanse dochteronderneming van het Esso-concern heeft besloten haar pooltanker-project op te schorten en zich te concentreren
op alternatieve pijpleiding-projecten. De ontwikkeling van pooltankers kan evenwel op korte termijn worden hervat wanneer economische fac-
toren of andere omstandigheden zich wijzigen.

Laadplaats.
Humble verklaarde dat de proeftochten door het Poolijs hebben aangetoond dat ijsbreker-tankers de tocht via de Noordwestelijke doorvaart
naar de Amerikaanse oostkust, en via Straat Bering naar de Amerikaanse westkust, in beide richtingen kunnen volbrengen. Voorlopige
ontwerp-studies voor een pooltanker van 300.000 DWT, met een lengte van meer dan 400 meter, zijn voltooid. Een dergelijke mammoet-
tanker zou zonder hulp van ijsbrekers het gehele jaar door in het Poolijs kunnen opereren. Daarbij zou een buitengaatse laadplaats in de
poolwateren van de Beaufort Zee nodig zijn. Ook de ontwerpstudie voor een dergelijke ,,terminal" werd voltooid.
De twee poolreizen van de Esso-tanker „Manhattan" waren zeer succesvol en hebben waardevolle gegevens opgeleverd voor de studie van
de verschillende transportmogelijkheden om ruwe olie uit Alaska naar de raffinaderijen in de V.S. te brengen.

Alternatief
Humble's president-directeur M. A. Wright verklaarde: ,,We weten thans dat pooltankers een alternatief vormen dat zich laat verwezenlijk-
en en dit geeft ons een veel grotere flexibiliteit om in toekomstige transportbehoeften te kunnen voorzien."
Wright memoreerde voorts hoe de „Manhat-tan", als eerste koopvaardijschip dat de tocht door de Noordwestelijke Doorvaart volbracht,
heeft bijgedragen tot de scheepvaarthistorie en de wetenschappelijke kennis van het Pool-gebied. Hij wees erop dat deze arctisch-nau-
tische onderzoekingen een internationaal project waren met bijdragen van dochterondernemingen van Esso, Atlantic Richfield, B. P. en
enkele onafhankelijke advies-organen, alsmede van de regeringen van de Verenigde Staten en Canada.

Pijpleiding.
Hoewel Humble zijn pooltanker-studie voor dit moment heeft opgeschort, zal de maatschappij doorgaan met de mogelijkheden te onder-
zoeken om ruwe olie via Valdez, een ijsvrije haven aan de zuidkust van Alaska, te verschepen. Dit met conventionele tankers die geen
ijsbreker-uitrusting aan boord zullen hebben. Humble is nauw betrokken bij de voorgestelde Trans-Alaska pijpleiding. Deze zal over 800
mijl van Alaska's noordelijke helling naar Valdez leiden en een sleutelver-binding vormen in het transportsysteem waarmee in de vraag
naar olie aan de Amerikaanse westkust zal kunnen worden voorzien.
De 115 000 tons ijsbrekertanker „Manhattan" op weg door de Noordwest Passage

Columbus-Award voor gezagvoerder van Manhattan.
De stad Genua heeft de naam van Christopher Columbus aan het ijsbrekertanker project „Manhattan" verbonden.
Medio oktober kende het stadsbestuur de Christopher Columbus Award voor Internationale Verbindingen toe aan Esso's gezagvoerder
Roger A. Steward. Deze leidde vorig jaar de „Manhattan" naar en van Point Barrow in Alaska via de Noordwestelijke Doorvaart. De
„Manhattan" was het eerste schip in de geschiedenis dat deze tocht door het poolijs in beide richtingen volbracht. De eerste exploratie
van de Noordwestelijke Doorvaart vond in 1497 plaats door John Cabot. In 1903 volbracht Roald Amundsen de doorvaart, echter in één
richting.
In het „Manhattan" project investeerde Esso 165 miljoen gulden. Het schip is inmiddels weer in de normale tankvaart teruggebracht.
De Christopher Columbus Award wordt door Genua jaarlijks toegekend aan personen of instanties die zich op het gebied van lucht-,
zee of landverbindingen hebben onderscheiden. Gezagvoerder Steward (51) behoort tot de senior tanker-kapiteins van Humble Oil,
dochteronderneming van Standard Oil Company (New Jersey) in de Verenigde Staten.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N.V.

UIT DIENST GETREDEN:
C. P. de Groote

Esso Den Haag"; Lossen Savona: 13-12-1970; Laden Brega: 16-12-1970

Gezagvoerder
S.F. Westra
1e stuurman
R. van der Poel
2e stuurman
J.A.G. Portier
3e stuurman
S. Groenhuis
HWTK
J. de Vries
2e wtk
T.J. Wouters
3e wtk
H. Crucq
3e wtk
L. Fluit
4e wtk
A.C.J. Swart
5e wtk
E.W.C.M. Janssen
5e wtk
H.J. Kemp
5e wtk
P.J. de Vries
5e wtk
W. de Roode
Elektricien
R.J. Kraay
Marconist  
R.H. Kooi
Kokhofmeester
A. Hazenoot

Esso Nederland"; Vertrokken uit Le Havre naar P.G. omstreeks 14-12-1970

Gezagvoerder (wnd)
J.C. Vlug
1e stuurman
G.J. Alkema
2e stuurman
C.A.H. Brandt
2e stuurman
A.G. Kocken
3e stuurman
Joh. Pronk
HWTK
F. Scheppers
2e wtk
W. Grüter
3e wtk
J. Kieviet
3e wtk
L.P. Hartland
4e wtk
A. van Klink
5e wtk
W. v.d. Boogerd
5e wtk
H. Roozenbeek
5e wtk
J.J. Tesselaar
5e wtk
G.M. Krullaars
Elektricien
C.J.P. Coenraad
Kok/Hofmeester
A. Folugo
Marconist
C.J. Mullaart

Esso Europoort"; Eerste reis naar PG vermoedelijk eind dec. '70

Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
R. v.d. Velden
2e stuurman
H. Kuypers
2e stuurman
F.D. Rottier
3e stuurman
J.W.G. van Dongen
HWTK
F. van Asten
2e wtk
C. van der Horst
3e wtk
A.J.M. Plasschaert
3e wtk
L. Fluit
3e wtk (wnd)
M.G. de Groot
4e wtk (wnd)
L. W. Daane Bolier
5e wtk
K.C. Ong
5e wtk
W. Hoogendijk
5e wtk
D.M. van Lunteren
Elektricien
W.C. de Mooy
Kok/Hofmeester
J. Thoonsen
Marconist
J.J.A. v.d. Zee

Verlof:
R.E. van der Velden, J.B. v.d. Heemst, P. Habraken, L. Veen, H.L. van Vugt, R.R. de Groot, J.H. de Vries, J.N. Pronk, D.J. Rottier,
J.W. Mossel, P. Pesman, K. Pals, H.G.A. Mulder, H. Markx, A.A. Visser, K. Wortel, G. Freriks, S. Tuit.
Studie:
J. v.d. Zwan, R.J. de Ruysscher, L. Meeusen, C.M. v.d. Tol, H.R. Fouraux, A. van Harten.
Geslaagd:
J.W.G. van Dongen, - SU GHV
J. Kievit. - BI

Esso Nederland N. V.
SERVICE BUTTONS 1971;
K. Pals            ETM/Zeeschepen     23-01-1971 - 10 jaar
J. v.d. Zwan     ETM/Zeeschepen     12-03-1971 - 20 jaar
C. de Jong      ETM/Zeeschepen      27-04-1971- 10 jaar
R.J. Kraay      ETM/Zeeschepen      07-07-1971 - 10 jaar
P. Pesman     ETM/Zeeschepen      01-08-1971 - 10 jaar
R. Ringma      ETM/Zeeschepen     26-11-1971 - 10 jaar
PENSIOENEN 1971;
S.F. Westra          ETM/Zeeschepen, 07-06-1971
J.A. Claassens    Marine Transportation Dept., 01-08-1971