Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 18e jaargang 1972 Nrs 1 - 6
Only in Dutch.

Essofoon - 18 jaargang 1972 (Totaal 12 nummers)
No. 1-1972

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN:
A.Th. Veenbrink, ass. wtk

Overzicht zeevloot januari 1972

De „Esso Den Haag", Vertrokken Ras Tanura: 02-01-1972, Lossen Wilhemshaven: ±31-01-1972
Gezagvoerder
J.W. Mossel
1e stuurman  (wnd)
C.A.H. Brandt
2e stuurman  (wnd)
R.E. van der Velden
3e stuurman
J.W.G. van Dongen
3e stuurman  (wnd)
T. Overdijkink
3e stuurman  (wnd)
W. Kerbert
HWTK
S. Tuit
2e wtk
K. Wortel
3e wtk
R.J. de Ruysscher
4e wtk
A. van Harten
4e wtk
H.R. Fouraux
4e wtk  (wnd)
C.L. Methorst
5e wtk
A.T. Veenbrink
5e wtk
W. v.d. Boogerd
Electricien
R.J Kraay
Marconist  
C.F.W. Schötteindreier
Kokhofmeester
J. Thoonsen

De „Esso Nederland";  Vertrek Tennerife: ±24-01-1972, Laden PG
Gezagvoerder
J.C Vlug
1e stuurman
R. v.d. Poel
2e stuurman
F.D. Rottier
3e stuurman
A.F. van Dokkum
3e stuurman
D. ten Cate
Ll. stuurman
A.H. Nelemans
HWTK
F. Scheppers
2e wtk  (wnd)
H.G.A. Mulder
3e wtk  (wnd)
H.L. Van Vught
4e wtk
H. Wegenaar
4e wtk
G.M. Krullaars
5e wtk
W. de Roode
5e wtk
J.J. Tesselaar
5e wtk
A.P.M. Nobelen
Elektricien
C.J.P. Coenraad
Kok/Hofmeester
A. Folugo
Marconist
A.C. Verwey
Trainee
J. de Vries

De „Esso Europoort"; Kaapstad gepasseerd: 14-01-1972, Lossen Mildfordhaven en Fawley: eind januari 1972
Gezagvoerder
L. Veen
1e stuurman
G.J Alkema
2e stuurman  (wnd)
Sj. Groenhuis
3e stuurman
J.D. Ruissen
3e stuurman  (wnd)
M. Knikman
HWTK
J.N. Pronk
2e wtk
J. v.d. Zwan
3e wtk
P. Habraken
4e wtk
A.A. Visser
4e wtk
L. Meeusen
4e wtk  (wnd)
M.J. v.d. Meulen
5e wtk
C.H. Hijman
5e wtk
E.L. van Goor den Oosterlingh
5e wtk
H.J. Kemp
Elektricien
W. de Mooy
Kok/Hofmeester
A. Hazenoot
Marconist
R.H. Grondel

Verlof:
R. van der Velden, J.W.G. van Dongen, H.J. van Zeben, F. van Asten, M.G. de Groot, C.M. v.d. Tol, J.G. Wermer, W. Hoogendijk,
P.J. de Vries, C.F. van Manen, R.R. de Groot, K. Pals, M.P. de Boer, M.C. v.d. Vliet, H. Markx, H.C. Hijman, D.J. Rottier,
W. Grüter, G. Freriks, H.E. Hopman, J.B. v.d. Heemst, J.P. Stoutjesdiik
Studieverlof:
L. Fluit, P.H. Mellema, H.J.M. Kuijpers, K.C. Ong, P. Pesman, E.W.C.M. Janssen, J. Kievit, J.H. de Vries, A.G. Kocken,
C. van der Horst
Ziek:
H. Roozenbeek, H. Jansen
Cursus:
H. Koolman (meet- en regel-techn.), R. van der Velden (Simulator)

Essofoon - 17 jaargang 1972 (Totaal 12 nummers)
No. 2-1972

Zes modellen van „Esso Nederland 71" werden aan boord gebouwd.
Kijk op die boot varen we,

„Dit is de bouwtekening die we van de werf hebben gekregen. We hebben de schaal van 1 : 50 verkleind tot 1 : 100. De echte
„Esso Nederland 71" is 100 keer zo groot als deze modellen. In werkelijkheid is het schip 80 meter lang en 9 1/2 meter breed en
onze modellen zijn 80 en 9 1/2 centimeter. Prachtig mooie scheepjes zijn het".
Met terechte trots vertelt kapitein A. Visser uit Middelharnis hoe de stukjes huisvlijt of liever gezegd scheepsvlijt, in de vrije
uren aan boord door alle opvarenden van de lichter „Esso Nederland 71" met eindeloos geduld en vindingrijkheid werden ver-
vaardigd.
De twee ploegen van de dubbele dienst worden gevormd door de kapiteins A. Visser en C. Taaman, de stuurlieden K. Uithuisje
en C. Visser, de matrozen-motordrijver S. Kievit en L. Kuijper en de matroos-kok P. Zeeman. Op één na hebben ze allemaal,
amateur of ervaren hobbyist, een bijdrage geleverd aan een bewonderenswaardig stuk modelbouw dat eigenlijk wel vakwerk in
seriebouw genoemd kan worden, want, zo zegt de heer A. Visser:
„We hebben zes modellen gemaakt van onze „Esso Nederland 71". Eén voor ieder van ons die er aan heeft meegebouwd, want
we wilden er allemaal graag een hebben. We hebben er ook een vitrine bij gemaakt om het model bij ons thuis in te zetten. Nu
kunnen we zeggen, kijk op die boot varen we".
De „Esso Nederland 71" aan de steiger van de Esso Raffinaderij Rotterdam is 100 keer zo groot als het scheepsmodel dat
P. Zeeman omhoog houdt terwijl C. Taaman tevreden over het resultaat toekijkt.

„Een mast mag niet zo dik zijn als de leidingen, want dan zegje zó, hoe kan dat nou!"

Niet op de gis.
„De mensen die vrij van dienst waren hebben er bijna dag en nacht aan gewerkt gedurende ongeveer twee jaar. Toen waren
alle zes modellen klaar. De een was handig in het soldeerwerk, de ander was weer handig om het hout te bewerken en de
derde kon netjes schilderen. Zo deden we dat onder elkaar. Het materiaal hebben we samen gekocht. De romp is gemaakt
van plankjes lindehout, speciaal hout voor modelbouw. We hebben de romp niet hol gemaakt want dat gaat trekken op den
duur. Verder is een groot deel gemaakt van messing en voor de rest hebben we allerlei dingen gebruikt zoals balpenstiftjes,
plastic onderdeeltjes, touwtjes en slangetjes. Ziet u bijvoorbeeld die slangen om de produkten te verpompen? Dat is gewoon
een snoertje van een fietslicht waar we de kern uitgetrokken hebben. Daar kun je geen ventielslang voor gebruiken. Die is te
dik en dan klopt de verhouding niet meer. Om de juiste verhouding te krijgen met alles, dat is het mooiste. Dat kun je aan een
model ook meteen zien. Als je dat zo op de gis gaat maken dan krijg je een model dat een leek misschien mooi vindt, maar
wij niet. Dan wordt de verhouding zo, dat je gaat zeggen, hoe kan dat nou? Hoe kan een mast nou net zo dik zijn als de lei-
dingen? De goede verhouding is een voorwaarde voor een mooi model. Kijk, de radar staat er ook op. Die hebben we nog
draaibaar gemaakt ook. En een t.v.-antenne. Het is erg moeilijk geweest om zo iets te maken. Die draadjes zijn zo dun, dat
het ene losgaat als je het andere soldeert. We hebben toen het draadje om een potlood gewikkeld en alles in één keer ge-
soldeerd en later losgeknipt op de juiste lengte".
Ankertje, Hertje . ..
Kapitein Visser wijst op de stukjes die met engelengeduld werden geslepen, gevijld, gesoldeerd. Er is niets gelijmd! Het is
allemaal messing. Behalve de romp. Een laagje verf bedekt nu als de mantel der liefde het urenlange zwoegen, de hardnek-
kige knelpunten, de zweetdruppeltjes. Dat er met liefde aan de scheepjes is gewerkt, is een ding dat zeker is. Dat valt ook
uit de stemmen van de mensen van de „Esso Nederland 71" te beluisteren als ze nog eens de pietepeuterige onderdeeltjes
opnoemen waar ze zo op gezwoegd hebben. De ankertjes die ze hebben zitten vijlen, 18 in totaal, drie per schip. Een klein
anker achter, een groter voorop en nog een iets groter. De liertjes van messing, gedraaid naar eigen vinding met een boortol.
De motorkapjes die hol zijn, de deurtjes waarvan ze er één open hebben laten staan, de trossen met kleine stukjes hout er-
aan, een loopplankje met haakjes. Alles uitgemeten tot op tiende millimeters met een schuifmaat. Alles van de tekening en
daarom hoefden ze niet voor ieder onderdeeltje het dek op te stuiven om het te bekijken en op te meten. Ze kijken wel een
beetje gek op, als je dat veronderstelt. Kapitein Visser wijst op de bolderkastjes. „Daar ben ik zelf eens mee bezig geweest.
Ik had er een hele middag aan zitten vijlen. Toen ik bezig was om het laatste gaatje er in te boren brak het af. Dus kon ik het
weggooien en weer opnieuw beginnen".

,,Het is nog wel tegengevallen hoor. Vooral het soldeerwerk heeft heel wat problemen gegeven."

Tegengevallen
Het is een klein voorbeeldje dat het allemaal nog niet zo erg meegevallen is. Het wordt bevestigd door matroos-motordrijver
S. Kievit. „Het is tegengevallen, hoor ! Vooral het soldeerwerk heeft de nodige problemen opgeleverd. Aan die liertjes zitten
wel vijf of zes soldeerpuntjes. Als je het ene puntje soldeert laat het andere door de temperatuurgeleiding weer los. Ik heb
thuis verschillende modellen staan van visserschepen, een schoenertje en zo. Dit heb ik eigenlijk altijd graag gewild, ons
eigen schip nabouwen. Maar ja, daar hebben we altijd tegenop gezien omdat we dachten dat het niet kon. Schipper Taaman
is lid van de modelbouwclub De Blauwe Wimpel. Hier aan boord ben ik eens begonnen met een eerste scheepje. We zijn
aan deze serie allemaal zo'n beetje tegelijk begonnen. Als je in zo'n fabriek gaat kijken dan zie je instrumentmakers met
draaibankjes en fijne gereedschappen. Die hebben wij niet. We zijn nu wel blij dat het klaar is en toch willen we wel weer aan
iets nieuws beginnen. We hebben zes modellen gemaakt omdat we zelf al jaren met dit schip varen. Ik 12 jaar. Piet Zeeman
5 jaar en de anderen meer dan 15 jaar geloof ik. We wilden ze maken voor thuis en voor later natuurlijk. En bovendien, u gaat
's avonds naar huis, maar wij zitten altijd op dit schip. Televisie kijk ik weinig, hooguit het nieuws en dan wil je in je vrije tijd
wel eens wat anders doen. Vandaar".

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN:
D. ten Cate, 3e stuurman
UIT DIENST GETREDEN:
A.C.J. Swart, 4e werktuigkundige

Overzicht zeevloot op 10-2-1972

De „Esso Den Haag";  Vertrek Brega: 9-2-1972, Lossen Fawley: ± 16-2-1972
Gezagvoerder
J.W. Mossel
1e stuurman  (wnd)
C.A.H. Brandt
2e stuurman  (wnd)
J.W.G van Dongen
3e stuurman
T. Overdijkink
3e stuurman
W. Kerbert
HWTK
S. Tuit
2e wtk
K. Wortel
3e wtk
M.G. de Groot
4e wtk
H.R. Fouraux
4e wtk  (wnd)
C.L. Methorst
4e wtk  (wnd)
J.G. Wermer
5e wtk
W.Hoogendijk
5e wtk
W. v.d. Boogerd
Electricien
R.J Kraay
Marconist  
C.F.W. Schötteindreier
Kokhofmeester
J. Goncalves Gomes

De „Esso Nederland"; Vertrek Teneriffe: 25-1-1972, Laden PG: ±20-2-1972
Gezagvoerder
J.C Vlug
1e stuurman
R. v.d. Poel
2e stuurman
F.D. Rottier
3e stuurman
A.F. van Dokkum
3e stuurman
D. ten Cate
Ll. stuurman
A.H. Nelemans
HWTK
F. Scheppers
2e wtk  (wnd)
H.G.A. Mulder
3e wtk  (wnd)
H.L. Van Vught
4e wtk  (wnd)
G.M. Krullaars
4e wtk
H. Wegenaar
5e wtk
W. de Roode
5e wtk
J.J. Tesselaar
5e wtk
A.P.M. Nobelen
Elektricien
C.J.P. Coenraad
Kok/Hofmeester
A. Folugo
Marconist
A.C. Verwey
Trainee
J. de Vries

De „Esso Europoort"; Vertrek Fawley: 5-2-1972, Laden PG: ±4-3-1972
Gezagvoerder  (wnd)
G.J. Alkema
1e stuurman
R. v.d Velden
2e stuurman  (wnd)
Sj. Groenhuis
3e stuurman
J.D. Ruissen
3e stuurman
M. Knikman
HWTK
F. van Asten
2e wtk
J. v.d. Zwan
3e wtk
P. Habraken
3e wtk   (wnd)
M.C. v.d. Tol
4e wtk
A.A. Visser
4e wtk  (wnd)
M.J. v.d. Meulen
5e wtk
P.J. de Vries
5e wtk
H.J. Kemp
Elektricien
W. de Mooy
Kok/Hofmeester
W.Th.J. van Wouw
Marconist
C.A. Witte

Verlof:
L. Veen, M.C. van der Vliet, H. Markx. M.P. de Boer, R.E. van der Velden, H.C. Hijman, J.N. Pronk, D.J. Rottier, W. Grüter,
R.J. de Ruijsscher, G. Freriks, L. Meeusen, A. van Harten, R.R. de Groot, C.F. van Manen, H.E. Hopman,
E.L. van Goor-den Oosterlingh, C.H. Hijman, J.B. van der Heemst, A.Hazenoot, J.G. Thoonsen, J.P. Stoutiesdijk
Studieverlof:
L. Fluit, P.H. Mellema, H.J.M. Kuijpers, K.C. Ong, P. Pesman, E.W.C.M. Janssen, J. Kievit, J.H. de Vries, A.G. Kocken,
C. van der Horst
Ziek:
H. Roozenbeek, H. Jansen, H.J. van Zeben
Cursus:
H. Koelman (meet- en regeltechn.), L. Veen en M.C. v.d. Vliet (Simulator training)

Veiligheidsverjaardag ETM-vloot.
De „Esso Nederland" passeert Hoek van Holland. Een der veilige reizen in 1971.

Op vrijdag 21 januari hebben de officieren en bemanningen van de ETM-zeevloot een jaar gewerkt zonder persoonlijke ongeval-
len die tijdverzuim tot gevolg hadden. Het is de derde Veiligheidsverjaardag in successie en de vijfde in totaal. De data waarop
een vol jaar veilig werd gewerkt zijn: 25 maart 1967, 10 juli 1968 en 21 januari 1970, 1971 en 1972.
De directies van Esso Nederland en de Esso Tankvaart Maatschappij zonden een telegram met gelukwensen. Als blijvende
herinnering kregen officieren en bemanning een reiswekker met wereldtijden aangeboden als blijk van waardering voor hun in-
spanningen op het gebied van veiligheid.
Op het moment van de Veiligheidsverjaardag bevond de heer E. P. Mortimer, manager van het Logistics Planning & Marine Dept.,
zich toevallig aan boord van een der drie ETM-tankschepen, waarmee hij een reis gedeeltelijk meemaakte van Slagen naar
Tenerife. Van daaruit richtte hij zich tot allen aan boord van de drie tankers middels een korte toespraak om hen te feliciteren
met het behaalde succes en deed een beroep op ieders medewerking en verantwoordelijkheid om met dezelfde inzet de veilig-
heid te continueren.

Essofoon - 17 jaargang 1972 (Totaal 12 nummers)
No. 3-1972

De 133 en 134 overgedragen en in exploitatie gegeven.
De overdracht van de „Esso Nederland 133". De vlagceremonie wordt voor Esso verricht door de heer W.A.L. Dobschütz.
V.l.n.r. de heren Jo v.d. Linden, L.P. Eker, V.C. Besnard, W.A.L. Dobschiitz, A. Klein Hesselink, A. Matol, C. Kunst,
Jan v. d. Linden

Op vrijdag 28 januari werd door de Schie-damse scheepswerf „De Hoop" een 106-tons gasolie-patrouillevaartuig,
de „Esso Nederland 133", overgedragen aan Esso Nederland.
Dit gebeurde door een plechtigheid rond de vlagwisseling en de overhandiging der scheepspapieren door de werfdirecteur, de
heer A. Klein Hesselink aan de heer W. A. L. Dobschütz, technische afdeling van het LP&M dept. Meteen daarop gaf Esso
Nederland middels de heer Dobschütz de boot in exploitatie aan Esso-handelaar J. v. d. Linden & Zn. uit Vlaardingen.
De „Esso Nederland 133" op de Nieuwe Maas. Aan boord v.l.n.r. de heren Dobschütz, v.d. Linden, Besnard en Eker.

Op maandag 6 maart werd het zusterschip, de „Esso Nederland 134", overgedragen.
Hierbij waren ook aanwezig de heer H. E. van Tol, manager van het Retail & Consumer Sales dept. en zijn opvolger de heer
P. D. J. Meurs en de heer A. J. Plante, coördinator Inland Watertrade, alsmede technische specialisten en salesmen van
Esso. Er waren, behalve de directeur van de werf „De Hoop", de heer Klein Hesselink en andere werfverte-genwoordigers, ook
de directies van J. v. d. Linden & Zn. en Smit's Kolen- en Oliehandel N. V. De „Esso Nederland 134" werd voor Esso Nederland
middels een vlagwisseling overgenomen door de heer J. M. Hoogeveen, technische afdeling van het Logistics Planning &
Marine dept. Vervolgens werden de scheeps-papieren door de heer Klein Hesselink overhandigd aan de heer Van Tol. Daarop
werd de vlag gehesen van Esso-handelaar Smit's Kolen- en Oliehandel N.V. uit Rotterdam, aan wie de boot in exploitatie werd
gegeven.
Overdracht van de scheepspapieren van de „Esso Nederland 134". V.l.n.r. de heren C. de Wijs, A. Klein Hesselink, G. Smit,
H.E. van Tol, W. Spoel, J.M. Hoogeveen, A.J. Plante, V.C. Besnard en P.D.J. Meurs

Deze plechtigheid vond plaats in de luwte van het Esso Nederland Bunkerstation voor de Binnenvaart in de Welplaathaven. De
proefvaart werd daartoe korte tijd onderbroken en de aanwezigen maakten tevens van de gelegenheid gebruik om het Bunker-
station te bezichtigen dat sinds i maart ook door Smit's wordt geëxploiteerd.
De gasolie-patrouillevaartuigen zijn door de beide Esso-handelaren bestemd voor de verkoop van gasolie en smeermiddelen voor
de binnenscheepvaart in het Rotterdamse havengebied. Beide schepen beschikken over een winkelaccomodatie en er is, een
nieuwtje let wel, . . . een toilet aan boord. De grootste lengte van de schepen is 25,38 meter, de breedte 5,17 meter en de diep-
gang 1,68 meter.
Voor de voortstuwing zorgt een 168 pk DAF dieselmotor, waardoor de schepen hun snelle en actieve taak in de havens uitstek-
end kunnen verrichten.
Overdracht van de „Esso Nederland 134" door Esso aan Smits Kolen & Oliehandel. V.l.n.r.: P.D.J. Meurs, G. Smit (Smits K&O),
mevr. de Jong, C. de Wijs (SK&O), W. Spoel (directeur SK&O), schipper de Jong, H.E. van Tol, A. Klein Hesselink,
J.M. Hoogeveen en A.J. Plante.
De „Esso Nederland 134" vaart op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Maasboulevard te Schiedam.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN:
L. Boerman, 3e stuurman
R.M. Buijnck, 3e stuurman
L.Kloet, 3e stuurman
J.A. Niels, 2e werktuigkundige
P.C. Nooij, 3e werktuigkundige
UIT DIENST GETREDEN:
J.H. de Vries, 3e stuurman
A.Th. Veenbrink, asst. wtk.

Overzicht zeevloot per 21-3-1972
De „Esso Den Haag"; Passeren Dubai (Arabische Golf) outbound: ± 21-3-1972
Gezagvoerder
J.W. Mossel
1e stuurman
S. Snijder
2e stuurman  (wnd)
J.W.G van Dongen
3e stuurman
H.C. Hijman
3e stuurman
L. Boerman
HWTK
J.N. Pronk
2e wtk
J.A. Niels
3e wtk
M.G. de Groot
4e wtk
H.R. Fouraux
4e wtk  (wnd)
C.L. Methorst
4e wtk  (wnd)
J.G. Wermer
5e wtk
W.Hoogendijk
5e wtk
W. v.d. Boogerd
Electricien
R.J Kraay
Marconist  
C.F.W. Schötteindreier
Kokhofmeester
J. Goncalves Gomes

De „Esso Nederland"; Passeerde Kaapstad: 7-3-1972, Loshaven Le Havre: 24-3-1972
Gezagvoerder
J.C Vlug
1e stuurman
R. v.d. Poel
2e stuurman
F.D. Rottier
3e stuurman
A.F. van Dokkum
3e stuurman
D. ten Cate
Ll. stuurman
A.H. Nelemans
HWTK
F. Scheppers
2e wtk  (wnd)
H.G.A. Mulder
3e wtk  (wnd)
H.L. Van Vught
4e wtk  (wnd)
G.M. Krullaars
4e wtk
H. Wegenaar
4e wtk   (wnd)
J.J. Tesselaar
5e wtk
W. de Roode
5e wtk
A.P.M. Nobelen
Elektricien
C.J.P. Coenraad
Kok/Hofmeester
A. Folugo
Marconist
A.C. Verwey
Trainee
J. de Vries

De „Esso Europoort"; Laadhaven Ras Tanura: 7-3-1972, Lossen R'dani/Europoort: ± 8-4-1972
Gezagvoerder  (wnd)
G.J. Alkema
1e stuurman
R. v.d Velden
2e stuurman  (wnd)
Sj. Groenhuis
2e stuurman
M. Knikman
3e stuurman
J.D. Ruissen
HWTK
F. van Asten
2e wtk
J. v.d. Zwan
3e wtk   (wnd)
L. Meeusen
3e wtk   (wnd)
M.C. v.d. Tol
4e wtk
A.A. Visser
4e wtk  (wnd)
M.J. v.d. Meulen
5e wtk
P.J. de Vries
5e wtk
H.J. Kemp
5e wtk
C.F. van Manen
Elektricien
W. de Mooy
Kok/Hofmeester
W.Th.J. van Wouw
Marconist
C.A. Witte

Studieverlof:
L. Fluit, P.H. Mellema, H.J.M. Knijpers, K.C. Ong, P. Pesman, J. Kievit, A.G. Kocken, C. van der Horst
Verlof:
M.C. van der Vliet, L. Veen, K. Pals, M.P. de Boer, R.E. van der Velden, L. Kloet, R.M. Buijinck, S. Tuit, W.J.M. Grüter, K. Wortel,
R.J. de Ruijsscher, P. Habraken, P.C. de Nooij, A. van Harten, R.R. de Groot, E.L. van Goor den Oosterlingh, H.E. Hopman,
C.H. Hijman, J.B. van der Heemst, J. Thoonsen, A. Hazenoot, J.P. Stoutjesdijk, C.A.H. Brandt, T. Overdijkink, W. Kerbert,
D.J. Rottier, H. Markx
Ziek:
H. Jansen, H. Roozenbeek, H.J. van Zeben, H. Koelman
Cursus:
13/3 t/m 17/3 - Roteb: H.C. Hijman, C.H. Hijman, E.L. van Goor den Oosterlingh, P.C. Nooij, L. Boerman
6/3 t/m 11/3 - Simulator: K. Pals

Essofoon - 17 jaargang 1972 (Totaal 12 nummers)
No. 4-1972

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN
P. H. Dassen, waarnemend 3e werktuigkundige
S. Snijder, 1e stuurman
UIT DIENST GETREDEN
G. Freriks, 4e werktuigkundige
E.W.C.M. Janssen, asst. werktuigkundige
H. Marx, 2e stuurman
JUBILEUM
M.C. v. Vliet, ETM, 25 jaar 19-5-1972

Overzicht zeevloot 12-4-72

De „Esso Den Haag"; Lossen Shimotsu: 10 april 1972, Laden P.G.: eind april 1972
Gezagvoerder
J.W. Mossel
1e stuurman
S. Snijder
2e stuurman  (wnd)
J.W.G van Dongen
3e stuurman
H.C. Hijman
3e stuurman
L. Boerman
HWTK
J.N. Pronk
2e wtk
J.A. Niels
3e wtk
M.G. de Groot
4e wtk
H.R. Fouraux
4e wtk  (wnd)
C.L. Methorst
5e wtk
J.G. Wermer
5e wtk
W.Hoogendijk
5e wtk
W. v.d. Boogerd
Electricien
R.J Kraay
Marconist  
C.F.W. Schötteindreier
Kokhofmeester
J. Goncalves Gomes

De „Esso Nederland"; Vertrokken Le Havre: 28 maart 1972, Laden P.G.: 28 april 1972
Gezagvoerder
M.C. van Vliet
1e stuurman
K. Pals
2e stuurman   (wnd)
R.E. v.d. velden
2e stuurman
M.P.de Boer
3e stuurman
D. ten Cate
Ll. stuurman
A.H. Nelemans
HWTK
F. Scheppers
2e wtk
W. Grüter
3e wtk
R.J. de Ruysscher
3e wtk  (wnd)
P.C. Nooij
4e wtk
A. van Harten
4e wtk
H. Wegenaar
4e wtk  (wnd)
J.J. Tesselaar
5e wtk
E.L. van Goor den Oosterlingh
5e wtk
W. de Roode
5e wtk
H.E. Hopman
5e wtk
C.H. Hijman
Elektricien
J.B. van der Heemst
Kok/Hofmeester
A. Folugo
Marconist
D. Borgman

De „Esso Europoort"; Lossen R'dam/Europoort: 11 april 1972, Laden P.G.: 14 mei 1972
Gezagvoerder  (wnd)
G.J. Alkema
1e stuurman
R. v.d Velden
2e stuurman
F.D. Rottier
3e stuurman
H.J. Zeben
3e stuurman
R.M. Buijinck
HWTK
F. van Asten
2e wtk
J. v.d. Zwan
3e wtk   (wnd)
L. Meeusen
3e wtk   (wnd)
M.C. v.d. Tol
4e wtk
A.A. Visser
5e wtk
P.J. de Vries
5e wtk
H.J. Kemp
5e wtk
C.F. van Manen
Elektricien
C.J. Coenraad
Kok/Hofmeester
A. Hazenoot
Marconist
C.A. Witte

Verlof:
H. Jansen, L. Veen, J.C. Vlug, R. van der Poel, M. Knikman, Sj. Groenhuis, C.A.H. Brandt, J.D. Ruissen, L. Kloet, T. Overdijkink,
W. Kerbert, A.F. van Dokkum, J. de Vries, S. Tuit, D.J. Rottier, K. Wortel. H. Mulder, P. Habraken, H. Wegenaar, M.J. van der Meulen,
G.M. Krullaars, W. de Roode, J.G. Thoonsen, J.P. Stoutjesdijk, W.Th.J. van Wouw, W.C. de Mooy
Studieverlof:
L. Fluit, P.H. Mellema, H.J.M. Kuijpers, K.C. Ong, P. Pesman, J. Kievit, A.G. Kocken, C. van der Horst, H.L. van Vugt
Ziek:
H. Roozenbeek, H. Koelman

Essofoon - 17 jaargang 1972 (Totaal 12 nummers)
No. 5-1972

In dit nummer een uitgebreid artikel over de te water lating van de "Esso Rotterdam  (III)", bij Verolme op Zaterdag 22 april 1972.

Zie hiervoor de link : Te water lating van de Derde Esso Rotterdam

Vijfde Esso-tanker kreeg naam „Rotterdam".
De „Esso Rotterdam" die op 22 april bij Verolme te Rozenburg te water werd gelaten, is de vijfde Esso-tanker in de geschiedenis van
het Esso-concern waaraan de naam Rotterdam is verbonden.
Stoom.
De eerste tanker „Rotterdam" kwam in 1895 voor de toenmalige American Petroleum
Company (A.P.C.) in de vaart. Het was een stoomtankschip met een draagvermogen van ruim 6 200 ton dat door Palmers Company
in Newcastle werd gebouwd. De nieuwe „Esso Rotterdam" is in dit opzicht ruim 40 maal groter. Qua lengte zou de oudste „Rotterdam"
met ruim 110 meter precies drie maal hebben gepast op het dek van de huidige tanker en qua breedte, met ca 15 meter, zelfs ruim drie
maal. De toenmalige diepgang van bijna 28 voet staat tegenover bijna 66 voet thans.
Een tekening van de eerste „Rotterdam".
Tweede.
De tweede „Rotterdam" kwam in 1925 in de vaart en had een draagvermogen van 11 600 ton. Dit motorschip werd bij Krupp in Kiel ge-
bouwd. Het ging in de tweede wereldoorlog, op 28 augustus 1942, in de Caribische Zee ten onder waarbij tien bemanningsleden het
leven verloren. De lengte van dit schip bedroeg ruim 156 meter, de breedte ruim 20 meter en de diepgang was iets meer dan 35 voet.
In de machinekamer van deze tweede ,,Rotterdam" stond ca 3 800 pk tegenover 32 000 pk in de nieuwe „Esso Rotterdam" die 20
maal meer draagvermogen heeft.
De tweede „Rotterdam".
T-2.
Na de oorlog kocht de maatschappij van de U.S. Maritime Commission drie zg. T-2 tankers van 16 500 DWT. Een daarvan werd in
1948 „Esso Rotterdam" gedoopt. Het schip was in 1945 gebouwd bij de Marine Ship Corporation in Californië. De T-2 tankers waren
175 meter lang met een grootste breedte van ruim 22 meter. Hun diepgang bedroeg ruim 30 voet, het motorvermogen van de turbo-
elektrische installatie was 6 600 pk, goed voor een gemiddelde snelheid van 14,5 mijl. De nieuwe „Esso Rotterdam" zal naar ver-
wachting op de proeftocht een snelheid van ca 16 knopen gaan maken en eenmaal in bedrijf ca 15 mijl lopen.
De eerste „Esso Rotterdam" .
Super.
De T-2 tankers voeren tot medio 1959 voornamelijk met gereed produkt tussen Aruba en Rotterdam. De bouw van de Esso
Raffinaderij Rotterdam, 1958-1960, leidde er toe dat voor de bevoorrading van de fabriek bij C. v. d. Giessen & Zn. in Rotterdam
drie, toen zo geheten supertankers werden gebouwd, waaronder een nieuwe „Esso Rotterdam", die in september 1959 in de
vaart kwam. De maat van deze tanker bedroeg 36 ooo DWT bij een lengte van ruim 210 meter en een breedte van 27,5 meter.
De beladen diepgang was 37 voet.
De ontwikkeling van steeds grotere tankers is sindsdien razendsnel verlopen. Al in 1962 voldeden de 36 ooo tons tankers niet
langer om steeds grotere hoeveelheden grondstof rendabel naar Rotterdam te vervoeren. Zij werden elders in de wereld bij zus-
termaatschappijen ingezet en de voorlaatste „Esso Rotterdam" werd in juni 1970 verkocht aan Esso Tankers Inc. en bij die ge-
legenheid omgedoopt in „Esso Brasilia".
De tweede „Esso Rotterdam".

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Overzicht zeevloot per 15-5-1972

De „Esso Den Haag"; Lossen Sakai (Japan): 17-5-1972
Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
S. Snijder
2e stuurman  (wnd)
J.W.G van Dongen
3e stuurman
H.C. Hijman
3e stuurman
L. Boerman
HWTK
J.N. Pronk
2e wtk
J.A. Niels
3e wtk
M.G. de Groot
4e wtk
H.R. Fouraux
4e wtk  (wnd)
W. v.d. Boogerd
5e wtk
J.G. Wermer
5e wtk
W.Hoogendijk
5e wtk
M.M. Visser
Electricien
R.J Kraay
Marconist  
C.F.W. Schötteindreier
Kokhofmeester
J. Goncalves Gomes

De „Esso Nederland"; Lossen R'dam/Europoort: ± 31-5-1972
Gezagvoerder
M.C. van Vliet
1e stuurman
K. Pals
2e stuurman   (wnd)
R.E. v.d. velden
2e stuurman
M.P.de Boer
3e stuurman
D. ten Cate
Ll. stuurman
A.H. Nelemans
HWTK
F. Scheppers
2e wtk
W. Grüter
3e wtk
R.J. de Ruysscher
3e wtk  (wnd)
P.C. Nooij
4e wtk
A. van Harten
4e wtk  (wnd)
J.J. Tesselaar
5e wtk
E.L. van Goor den Oosterlingh
5e wtk
R.R.de Groot
5e wtk
H.E. Hopman
5e wtk
C.H. Hijman
Elektricien
J.B. van der Heemst
Kok/Hofmeester
A. Folugo
Marconist
D. Borgman

De „Esso Europoort"; Vertrokken uit Tenerife: 25-4-1972, Laden Ras Tanura?: 21-5-1972
Gezagvoerder  (wnd)
G.J. Alkema
1e stuurman
R. v.d Velden
2e stuurman
F.D. Rottier
3e stuurman
H.J. Zeben
3e stuurman
L. Kloet
HWTK
F. van Asten
2e wtk
J. v.d. Zwan
3e wtk   (wnd)
L. Meeusen
3e wtk   (wnd)
M.C. v.d. Tol
4e wtk
A.A. Visser
5e wtk
P.J. de Vries
5e wtk
H.J. Kemp
5e wtk
C.F. van Manen
Elektricien
C.J. Coenraad
Kok/Hofmeester
A. Hazenoot
Marconist
C.A. Witte

Verlof:
R. van der Poel, W. Kerbert, P.H. Mellema, H. Koelman, L. Fluit, K.C. Ong, D.J. Rottier, J.W. Mossel, L. Veen, J.C. Vlug,
H.J.M. Knijpers, J.W. Klein, M. Knikman, J.D. Ruissen, S. Tuit, K. Wortel, H.G.A. Mulder, P. Habraken, H. Wegenaar,
G.M. Krullaars, C.L. Methorst, M.J. van der Meulen, A.P.M. Nobelen, W.C. de Mooij, J.G. Thoonsen, J.P. Stoutjesdijk,
P.H. Dassen. Sj. Groenhuis
Studieverlof:
P. Pesman, J. Kievit, C. van der Horst, H.L. van Vugt, C.A.H. Brandt, A.G. Kocken
Ziek:
A.F. van Dokkum, J. de Vries, W. de Roode, H. Roozenbeek

Essofoon - 17 jaargang 1972 (Totaal 12 nummers)
No. 6-1972

Feest aan boord rond jubilaris-gezagvoerder M. C. v. d. Vliet.

Officieren en bemanning van de „Esso Nederland" lazen enige tijd geleden in dit blad dat hun gezagvoerder
M. C. v.d. Vliet op 19 mei zijn 25-jarig jubileum zou vieren. Bovendien was er van de E.T.M.-directie een telegram
gekomen waarin op dit jubileum werd gewezen. Meer had men niet nodig en snel besloten werd met de voorbe-
reidingen voor een jubileumvie-ring begonnen.
De 19de mei werd een ware feestdag aan boord, 's Morgens rond half elf werden aan de heer M.C. v.d. Vliet vele, merendeels
zelf vervaardigde, geschenken aangeboden door de verschillende mensen en diensten.
Hwtk. F. Scheppers overhandigde de jubilaris een borrelograaf die de machinedienst met de dekdienst tezamen hadden ver-
vaardigd uit de onderdelen van een oude barometer. Kok-hofmeester A. Folugo creëerde met zijn assistenten (civiele dienst)
kunstig een molen van suikerwerk met verlichting. En dan was er bijvoorbeeld nog als blijk van uitzonderlijke waardering een
servicebutton voor 25 dienstjaren in een formaat 10 keer zo groot als de button die wij kennen. Iedereen was bij dit samenzijn
aanwezig, behalve de wachten die op hun post moesten blijven en die om ca 12 uur werden afgelost. Om een uur of een werd
gezamenlijk een feestelijke maaltijd gebruikt terwijl 's avonds een filmvoorstelling het dagprogramma besloot.
                    
Kok-hofmeester Folugo (l.) heeft de molen van suiker aangeboden,         Diverse cadeaus worden de jubilerende gezagvoerder aangeboden.
Hwtk. Scheppers (met bril) gaat de verlichting ontsteken, en
kapitein v.d.Vliet heeft bij dit alles het grootste plezier.

Op 1 juni had de jubileumviering nog een vervolg. Toen de „Esso Nederland" Europoort binnenliep vervoegden de E.T.M.-directeuren
E. P. Mortimer en drs. J. C. Leerdam zich aan boord. In kleine kring, waar onder meer ook mevrouw Van der Vliet bij aanwezig was,
werden enige officiële woorden gesproken door de heer Mortimer, die gewag maakte van de snelle carrière van de jubilaris en die de
jubileumgratificatie aan hem overhandigde.

Button aan ambtsketen voor jubilaris F. H. N. van Asten.

Van de heer G. J. Alkema, gezagvoerder van de „Esso Europoort" ontvingen wij een brief met een verslagje over de ju-
bileumviering van de heer Van Asten. Liever dan de informatie uit de brief te redigeren laten wij de heer Alkema zelf
aan het woord:
                
Gezagvoerder G. J. Alkema (l.) heeft jubilaris F.H.N. van Asten de     Chris de Jong draagt de taart aan ter ere van de jubilaris aan boord,
ambtsketen met servicebutton omgehangen.                                          die het zo te zien zeer aanstaat.
( Foto's Kees van Manen )
Op 3 juni is aan boord het 25-jarig jubileum gevierd van de heer F.H.N. van Asten, HWTK. Schrijvers zijn zeelieden meestal niet,
maar bij een jubileum hoort toch wel een stukje in de Essofoon. Van Asten is als het ware met de schepen meegegroeid. Hij is
begonnen als Ass. WTK op een T2 schip (ca 10.000 ton, 6000 pk) en heeft vervolgens alle WTK-rangen doorlopen op de steeds
groter wordende schepen. Hij is nu bijna 7 jaar HWTK en hij is tijdens de nieuwbouw werkzaam geweest op de „Esso Europoort".
Het jubileum is op passende wijze gevierd. Na de koffie met een prachtige taart, vervaardigd door 2e kok/bakker Chris de Jong,
hield de kapitein een toespraak. Hij vond dat een service-button op zijn plaats was en overhandigde Van Asten een fraai exem-
plaar in de vorm van een ambtsketen. Van Asten werd daarna meegedeeld dat, namens de gezamenlijke officieren aan boord,
naar zijn vrouw die het grootste deel van die 25 jaar alleen is geweest, bloemen en een blijvende herinnering waren gezonden.
Enkele hoogtepunten uit het wel en wee werden daarna door een trio op hartroerende wijze bezongen op wijs van „De Fles". De
tekst hiervan is hierbij gevoegd en het is de moeite waard om af te drukken. (Helaas, dat is onmogelijk door ruimtegebrek, Red.).
Na het,,officiële" gedeelte werd ruimte gemaakt voor de bittertafel en de jubileumviering werd besloten met een rijsttafel. Het is
een buitengewoon goed geslaagde dag geweest door medewerking van iedereen.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN:
J.W.H. van Spronsen, 3e stuurman
UIT DIENST GETREDEN:
R.M. Buijnck, 3e stuurman
T. Overdijkink, 3e stuurman
MET PENSIOEN:
Chr. de Jong,  1-8-1972
GOUDEN MIJ.-INSIGNES:
Tien jaar
H.G.A. Mulder,  1-8-1972
Vlootoverzicht per 8-6-1972

De „Esso Nederland"; Vertrokken uit R'dam/Europoort: 3-6 Dokperiode te Lissabon tot omstreeks eind juni 72
Gezagvoerder
M.C. van Vliet
1e stuurman
K. Pals
2e stuurman   (wnd)
R.E. v.d. Velden
2e stuurman
M.P.de Boer
3e stuurman
D. ten Cate
Ll. stuurman
A.H. Nelemans
HWTK
D.J. Rotier
2e wtk
W. Grüter
3e wtk
R.J. de Ruijsscher
3e wtk  (wnd)
P.C. Nooij
4e wtk
A. van Harten
5e wtk
E.L. van Goor den Oosterlingh
5e wtk
R.R.de Groot
5e wtk
H.E. Hopman
5e wtk
C.H. Hijman
Elektricien
J.B. van der Heemst
Kok/Hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
Marconist
D. Borgman

De „Esso Europoort" Passeerde Kaapstad: 6-6-1972, Lossen Milfordhaven en Fawley: 23-6
Gezagvoerder  (wnd)
G.J. Alkema
1e stuurman
R. v.d Poel
2e stuurman
F.D. Rottier
2e stuurman
W. Kerbert
3e stuurman
H.J. Zeben
3e stuurman
L. Kloet
HWTK
F. van Asten
2e wtk
P.H. Mellema
3e wtk
L. Fluit
4e wtk
K.C. Ong
4e wtk
L. Meeusen
4e wtk
M.C. v.d. Tol
5e wtk
P.J. de Vries
5e wtk
C.F. van Manen
Elektricien
C.J. Coenraad
Kok/Hofmeester
A. Hazenoot
Marconist
C.A. Witte
Supern.
H. Koelman

De „Esso Den Haag"; Vertrokken uit Ras Tanura: 6-6-72, Lossen Yosu (Korea): 23-6-72
Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
S. Snijder
2e stuurman  (wnd)
J.W.G van Dongen
3e stuurman
H.C. Hijman
3e stuurman
J.W. Klein
HWTK
J. de Vries
2e wtk
J.A. Niels
3e wtk
H.G.A. Mulder
3e wtk
M.G. de Groot
4e wtk
G.M. Krullaars
5e wtk
J.G. Wermer
5e wtk
W.Hoogendijk
5e wtk
M.M. Visser
Marconist  
C.F.W. Schötteindreier
Kokhofmeester
J.G. Thoonsen

Studieverlof:
P. Pesman, J. Kievit, C. van der Horst, H.L. van Vugt, C.A.H. Brandt, Sj. Groenhuis
Verlof:
L. Veen, J.W. Mossel, H.J.M. Kuijpers, A.G. Kocken, R. van der Velden, M. Knikman, J.W.H. van Spronsen, A.H. Nelemans,
A.F. van Dokkum, J.D. Ruissen, F.D.C.M. Scheppers, J. van der Zwan, S. Tuit, J.N. Pronk, K. Wortel, P. Habraken, H. Wegenaar,
J.J. Tesselaar, A.A. Visser, A.P.M. Nobelen, H.J. Kemp, H.R. Fouraux, W. van den Boogerd, C.L. Methorst, R.J. Kraay,
W.C. de Mooy, A. Folugo, J. Goncalves-Gomes
Ziekteverlof:
H.Th.A. Roozenbeek, W. de Roode, L. Boerman.