Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 20e jaargang 1974 Nrs 1 - 5
Only in Dutch.

Essofoon - 20 jaargang 1974 (Totaal 9 nummers)
No. 1-1974

„Esso Bonaire" verleent bijstand aan Roemeens schip.

Op zaterdag 8 december 1973 werd omstreeks 06.00 uur scheepstyd (05.00 nur MTG) een Mayday opgevangen van
het Roemeense schip Dimbovita YQCA, dat meldde 47 graden slagzij over BB te hebben, als positie opgaf 48-52 N;
 05-08 W, ongeveer 23 mijl ten noorden van Ouessant en om bijstand verzocht.

Zo luidt de aanhef van een brief met het verslag van de stand-by actie van de „Esso Bonaire" die in december werd ont-
vangen. Het rapport, ondertekend door R. van der Velden, hebben wij in zijn oorspronkelijke versie opgenomen met
toevoeging, van enkele tussenkoppen, maar zonder de vaktechnische termen en uitdrukkingen toe te lichten.
„Ik was op dat tijdstip reeds zelf op de brug aanwezig, aangezien 3e stuurman Geul mij om 05.40 uur had opgebeld met de mede-
deling dat de machinekamer had bericht dat de torsie op de schroef te hoog werd. Ik heb direct 5 omwentelingen laten minderen,
heb mij aangekleed en ben naar de brug gegaan om de toestand verder te bezien."
Vaart behouden.
"Het weer was slecht, storm windkracht 9 van west ruimend naar noord met een hoge zee en deining en af en toe regenbuien, doch
met overigens goed zicht. Tot 05.30 uur was de koers 240 graden en daarna werd 260 graden gestuurd om weer naar de koerslijn te-
rug te komen aangezien het schip nogal werd verzet. Om 06.00 uur was onze positie 49-01 N; 04-26 W en zouden wij de Dimbovita
in dezelfde koers doorstomend 3 uur later hebben kunnen bereiken, aangezien de vaart ca. 10 mijl/uur bedroeg. Onze positie en
ETA werden doorgegeven en koers en vaart behouden."
In de buurt.
 „Even voor 07.00 uur werden S.O.S. seinen met de Aldislamp waargenomen van een schip aan BB van ons op ca. 6 streken en 3
mijl afstand, welk schip de Dimbovita bleek te zijn en coaster op 4 streken achterlijker dan dwars aan BB, welke eveneens in de
buurt bleef. De Dimbovita bleek nog ongeveer 2 mijl vaart te lopen en kon nog worden gestuurd."
Stand-by.
„Onmiddellijk heb ik de machine op Bridge Control laten overzetten en heb gemanoeuvreerd om stand-by te houden aangezien geen
duidelijk beeld kon worden verkregen van wat er aan de gang was, daar over de noodfrequentie kanaal 16 veel in het Russisch of
althans een Slavische taal werd gesproken, waaruit ik opmaakte dat het Russische schip reeds aan de directe hulpverlening bezig
was."
Van boord.
„Te 07.45 uur werd van de Dimbovita bericht ontvangen dat de bemanning zich gereed maakte om te proberen het schip te verlaten
en aan boord te gaan van het Russische schip; het begon intussen langzamerhand daglicht te worden. Ons werd verzocht aan BB
van de Dimbovita te komen om lij te maken. Ik ben toen over SB rondgegaan en naar d Dimbovita gestoomd en ben op een afstand
van 0,3 tot 0,5 mijl aan BB mee positie van det het kreupele schip opgestoomd in een koers van ongeveer 050 graden. Een sloeps-
ladder werd klaargemaakt aan lijzijde (SB) om eventueel drenkelingen aan boord te kunnen halen."
Lij geven.
„De juiste positie van de Dimbovita werd door mij geregeld aan Brest Radio doorgegeven en was te 08.00 48-55,5 N; 04-46 W en con-
tact werd gehouden met de Dimbovita en het Russische schip. De Duitse coaster kon in deze wind en zeegang weinig uitrichten en
bleef in de buurt liggen steken. Wij zagen terwijl wij naast de Dimbovita voeren om 09.52 uur inderdaad een sloep met daarachter een
vlot vanachter de Dimbovita vandaan komen en een tijdje later bij het Russische schip aankomen dat achter de Dimbovita voer. Om
10.35 werd van het Russische schip bericht ontvangen dat de gehele bemanning, met uitzondering van gezagvoerder, hoofdwtk,1e
stuurman en een roerganger die aan boord waren gebleven, veilig aan boord van het Russische schip waren genomen en ons werd
verzocht om lij te blijven geven. Intussen was door onze Radio-off. op verzoek van de Dimbovita om helicopter assistentie gevraagd
bij Brest Radio, doch bericht kwam dat het onmogelijk was voor elk type helicopter om te vliegen, maar dat een vliegtuig zou opstijg-
en om vlotten rond de Dimbovita af te werpen. Ik heb eveneens windkracht en -richting nog aan Brest doorgegeven."
Steentje bijgedragen.
„Om 10.30 uur verscheen het vliegtuig boven de Dimbovita en bleef rondcirkelen. Om 10.58 verscheen toch een helicopter ter plaat-
se die boven de Dimbovita ging hangen, doch wij hebben geen mensen omhoog zien gaan. Te 11.06 verscheen ook een tweede he-
licopter.
Te 11.09 werd van het Russische schip vernomen dat ook de laatste 4 mensen van boord van de Dimbovita waren en op mijn verzoek
werd dit tot twee maal toe bevestigd en tevens werd meegedeeld dat geen assistentie van ons meer nodig was en wij de reis konden
vervolgen. Onze positie op dat moment was 48-59 N; 04-32 W. We werden bedankt voor de verleende bijstand en hebben over BB
rondgaande de reis vervolgd.
In totaal heeft deze operatie geduurd van 07.00 uur tot 11.09 uur, waarbij 16 mijl terug werd afgelegd mede onder invloed van wind en
stroom.
Ik kan mij gelukkig prijzen dat deze scheepsramp zonder verlies aan mensenlevens is gebleven en dat wij daaraan ons steentje heb-
ben kunnen bijdragen."
Van de „NA VROM" Romanian Shipping Company, eigenaar van de Dimbovita, ontvingen wij naderhand een brief, waarin
zij haar erkentelijkheid betuigt over de geboden hulp. Zij prijst officieren en bemanning van de „Esso Bonaire" voor haar
optreden tijdens de reddingsactie. „Zij vertegenwoordigt een voorbeeld van de solidariteit der zeevarenden en een buiten-
gewoon gevoel van beroepsplicht," aldus de directie van de Romanian Shipping Company.

Gezagvoerder en stuurlieden vervaardigen eigen zeekaart.

De hierbij afgedrukte zeekaart is gemaakt door de heer J. E. Tebbe, wnd tweede stuurman van de „Esso Europoort" ond-
er supervisie van kapitein M. C. van der Vliet.
De door stuurman Tebbe getekende kaart (gedeelte), naar de aan boord verzamelde gegevens.

Deze kaart, een deel van de Braziliaanse kust tussen Santos en Rio de Janeiro, is getekend naar gegevens uit beschikbare boekwerk-
en aan boord alsmede gegevens, welke overgeseind werden vanuit Santos en Rotterdam.
De reden hiervoor was, dat de Esso Europoort in december 1973 na gelost te hebben in Savona (Italië) pas midden op zee opdracht
kreeg om naar Isle de Sao Sebastiao (Brazilië) te koersen. Van deze streek waren geen detail-kaarten aan boord, zodat men genood-
zaakt was ze zelf te tekenen. Dankzij uitvoerige telegrammen, die over en weer gingen tussen de „Esso Europoort", het kantoor te
Rotterdam en de agent in Santos is deze kaart tot in perfectie tot stand gekomen.
Ter vergelijking hetzelfde gebied uit een bestaande kaart.

Correctie :
Jan Ruisch schreef me het volgende :
Verder hebben ze in het artikel destijds over de zelfgemaakte zeekaart op de Esso Europoort mijn naam vergeten toe te voegen.
Ik was die reis leerling aan boord en liep wacht bij Jan Tebbe. We hebben de kaart samen gemaakt met behulp van zeilaanwijzingen
en wat Van der Vliet binnen kreeg. Was wel erg leuk om te constateren dat de kaart achteraf zo goed voldeed. We kregen de officiële
Braziliaanse kaart ver naar buiten met de loods aan boord. De peilingen die in die zelf gemaakte kaart is het schrift van ondergetekende.
ik was daar destijds wel een beetje boos over, het is de leerling maar, dus die hoeft niet genoemd te worden en nu kijk je er nostalgisch
op terug. Was wel een erg leuke periode daar en Gard Boon en ik, allebei leerling hebben daar toen erg veel van het tankervak geleerd
via Cees brandt. Ik ben daarvandaan naar huis toe gevlogen met Cees, Gard en nog 3 man.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN
R. Drost
J. W. A. Bloemen

GOUDEN MIJ.-INSIGNES Tien jaar
L. Fluit-17-02-1974

De „Esso Bonaire"; Vertrokken d.d. 8-1-74 uit: Dnbai naar: Bandar Abbas
Gezagvoerder
J.C. Vlug
1e stuurman
W. Kerbert
2e stuurman
R.E. v.d. Velden
3e stuurman
F Koster
3e stuurman
J. Schothorst
Ll. stuurman
H.W. van Dijk
HWTK
F. van Asten
2e wtk
P. Pesman
3e wtk
H.J Kemp
3e wtk
W. de Roode
4e wtk
E.L. van Goor
5e wtk
J. Ballijns
5e wtk
C.D. Jonker
5e wtk
C.P. Strijbosch
5e wtk
G.J.M. Andriessen
Kok/Hofmeester
W.N. Top
Marconist
C.A. Witte

De „Esso Europoort"; Vertrokken d.d. 21-1-74 te Sao Sebastiao
Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
K Pals
2e stuurman
S. Groenhuis
3e stuurman
C. Manche
3e stuurman
W.J. Visser
HWTK
W. Grüter
2e wtk
P. Habraken
3e wtk
H. van Vugt
3e wtk
W. v.d. Boogerd
3e wtk
J.J. Tesselaar
5e wtk
A. Toussaint
5e wtk
S.C. Smit
5e wtk
A.C. van Eyk
5e wtk
C.A. Matsinger
5e wtk
T. Diepeveen
Electricien
J.B. Stee
Kok/Hofmeester
J.H. Bartels
Marconist
H. v.d. Berg

De „Esso Nederland"; Vertrokken d.d. 23-1-74 uit: Rastanura naar: Italië
Gezagvoerder
S. Snijder
1e stuurman
L. Boerman
2e stuurman
S.G. Boersma
3e stuurman
A.D.S. Sinnema
3e stuurman
F.A. Feenstra
Ll. stuurman
J. Reyse
HWTK
B.P. v. Mieghem
2e wtk
J. v.d. Zwan
3e wtk
K.C. Ong
4e wtk
C.F. v. Manen
5e wtk
G.A. Schooten
5e wtk
E.ter Horst
5e wtk
W. Masselink
5e wtk
P.E.T. Horsman
Elektricien
W.C. de Mooy
Kok/Hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
Marconist
C.J. Twilt

De„Esso Den Haag"; Vertrokken d.d. 27-12-73 uit: Rastanura naar: Europa
Gezagvoerder
J. Mossel
1e stuurman
P.A. v.d. Staal
2e stuurman
A.F. van Dokkum
3e stuurman
W. Groeneveld
3e stuurman
R.A. v.d. Voort
Ll. stuurman
R.J.B. Malle
Ll. stuurman
M.C. Idzinga
HWTK
C. Smeele
2e wtk
P.C. Nooy
3e wtk
G.M. Krullaars
3e wtk
A.J. v.d. Putten
4e wtk
R.E. Hopman
5e wtk
A. Schuring
5e wtk
R. v.d. Kogel
5e wtk
H.A. Verschoor
5e wtk
J.C. Cranendonk
Electricien
J.B. v.d. Heemst
Marconist  
W.J. v.d. Leede
Kokhofmeester
W. Dörr

Geen opgave van Verlof / Studie / Ziek in dit nummer.

DANKBETUIGINGEN:
Het is mij een waar genoegen van deze gelegenheid gebruik te maken mijn dank te betuigen voor de werkelijk aangename en
hartelijke wijze waarop u allen hebt medegewerkt mijn afscheid bij Esso tot een onvergetelijke dag te maken.
De geestige en hartelijke speeches uitgesproken door de heren Zuiderbaan en Pronk en daarbij vooral niet te vergeten de prach-
tige en nuttige cadeaus mij aangeboden, hebben een diepe indruk op mij gemaakt en mij doen beseffen dat deze vijfjaren niet
voor niets zijn geweest en dat er na een moeilijk begin toch wel een wederzijds vertrouwen en goede saamhorigheid is uitgegroeid.
Ik wens u allen nog heel veel goede jaren toe zowel in maatschappij verband als in privé omstandigheden.
Verder wil ik hiermede de directie van Esso Nederland mijn erkentelijkheid betuigen voor het vertrouwen in mij gesteld in de jaren
dat ik voor Esso heb mogen werken en wens u verder zeer goede zaken toe voor de toekomst.
J. M. Hoogeveen.

No. 2/3-1974

Doop 'Esso Saba' in Bremen.

Op 20 februari heeft te Bremen op de werf van A. G. Weser de doop plaats gehad van de 'Esso Saba', de nieuwe 255.000
DWT tanker, bestemd voor de vloot van Esso Tankvaart Nederlandse Antillen N.V. De doop werd verricht door mevrouw
H. H. Goerner, echtgenote van een vice-president en directeur van onze moedermaatschappij, de Exxon Corporation.

Het is uiteraard de bedoeling dat de doop van een schip ogenblikkelijk wordt gevolgd door de tewaterlating, hoewel men daar nooit vol-
ledig zeker van kan zijn: in 1969 moest mevrouw H. E. H. Baart, als doopster van de Esso Nederland, in een motorboot achter het
schip aanvaren om alsnog de champagnefles met een goede worp tegen de scheepsromp stuk te slaan, nadat de verbaasde gasten
kort tevoren uit de ramen van de Verolme kantine het enorme gevaarte te vroeg van de helling hadden zien glijden.
Geen vin.
In Bremen vond het tegenovergestelde plaats, dat wil zeggen er vond, na de geslaagde doop, niets plaats: het schip verroerde geen
vin en bleef stokstijf op de helling staan. Na een half uur vergeefs wachten in gelukkig zonnig voorjaarsweer verlieten de gasten de
werf om zich klaar te maken voor het feestmaal, dat 's avonds onverstoord doorgang vond. Verwacht wordt dat de technische moeilijk-
heden die de tewaterlating onmogelijk maakten, midden maart zullen zijn opgeheven en dat het schip dan, weer en getij dienende,
alsnog een vlotte tewaterlating tegemoet gaat.
Onmisbare schakel.
Voorafgaande aan de doop heeft ook president-directeur F. G. van Duivenbooden in het Duits een toespraak gehouden, waarvan hier-
onder een vertaling van enkele passages volgt: "Ik kom altijd opnieuw onder de indruk van het enorme technische vakmanschap, waar-
van dit schip op zo spectaculaire wijze getuigt. Dank zij hun omvang, hun snelheid en hun veiligheid vormen deze schepen een vitale
en onmisbare schakel in de energievoorziening van de wereld. Ik kan dan ook niet nalaten even aan de bekende uitspraak te denken
dat de mens in zijn technische 'know how' blijkbaar ver vooruit is boven zijn sociaal-politieke aanpassingsvermogen; de huidige situatie
in de wereld-olie-industrie is daarvan een sprekend bewijs, doch u houdt mij ten goede dat ik thans niet dieper op dit onderwerp inga.
Vloot.
De 'Esso Saba' zal, zoals u weet, worden toegevoegd aan de vloot van de Esso Tankvaart Nederlandse Antillen N.V., een kleine vloot
weliswaar, maar één die wat tonnage betreft - n.l. 1 miljoen DWT, inclusief dit nieuwe schip - toch een grotere capaciteit heeft dan
waarop menig scheepvaartbedrijf kan bogen. Het schip zal in het kader van Exxon's wereldomvattende logistieke apparaat worden in-
gezet en met dit schip groeit Exxon's wereld-vloot tot meer dan 12,5 miljoen DWT, en staat daarmee nog steeds aan het hoofd van
alle tanker-vloten ter wereld.
Ik zeg dit met enige nadruk omdat hiermede wederom wordt geïllustreerd hoe vooruitziend het beleid van ons concern steeds is ge-
weest, want mede door haar grote tankercapaciteit is Exxon in staat geweest de zo noodzakelijke flexibiliteit te handhaven die on-
der de huidige omstandigheden meer dan ooit noodzakelijk is.
Spil.
De spil van de hele olievoorziening in de wereld is en blijft een technisch volmaakte en economisch varende tankervloot, hetgeen wel
blijkt uit het feit dat van iedere twee ton olie die geproduceerd wordt één ton overzee moet worden vervoerd. Mede door haar voortvar-
end beleid op dit gebied bewijst Exxon dan ook het belang en de betekenis van een multinationaal wereldconcern in een tijd dat bij
sommige twijfelaars en critici wordt gesproken over een naderend einde van het tijdperk der grote oliemaatschappijen. Wij geloven
het tegendeel.
Meer dan ooit is juist in een tijd als deze de onmisbaarheid van de 'internationals' overduidelijk gebleken, en in mijn eigen land zou
de energiesituatie er in de afgelopen maanden minder rooskleurig hebben uitgezien zonder de effectieve hulp, de logistieke vinding-
rijkheid en de andere machtige hulpbronnen die een wereldconcern als Esso ter beschikking staan.
Vakmanschap.
Wij zijn u, directie, technici en medewerkenden van A. G. Weser dankbaar dat u onze opdracht op zo voortreffelijke wijze hebt uitge-
voerd. Daar hadden wij trouwens niet aan getwijfeld, want wij wisten welke oude relaties Esso en Weser binden. In de ruim 130 jaren
van uw bestaan als maatschappij hebt u, alleen al in de periode na 1954 17 schepen met een totaal van 2,5 miljoen DWT voor het
Exxon-concem gebouwd. Het is daarbij een opmerkelijke bijzonderheid dat het eerste, door u in 1898 gebouwde Esso-schip, een
lichter van ruim 1200 DWT, nog steeds dienst doet als opslag-bark in IJmuiden, onder de naam 'Esso Nederland 10'. Als dat niet
van uitmuntend vakmanschap getuigt - waarvoor trouwens niet alleen uw werf, maar ook uw land, bekend staat - dan weet ik in elk
geval geen beter voorbeeld te noemen. Moge de 'Esso Saba' zo niet 76 jaar, dan toch zeer vele jaren dienst doen voor de Esso
Tankvaart Nederlandse Antillen."
Ondanks het oponthoud, veroorzaakt door de mislukte tewaterlating, bestaat goede hoop dat de tanker toch eind mei zal worden op-
geleverd, zoals in de bedoeling lag. Het zal dan, evenals de andere schepen in de vloot van Esso Tankvaart Nederlandse Antillen,
worden gereed door de Esso Tankvaart Maatschappij, een 100% dochteronderneming van Esso Nederland.
Kapitein M. C. van der Vliet zal de gezagvoerder zijn van het nieuwe Esso-schip.
    

   
De Esso Saba is het vierde schip, dat wordt toegevoegd aan de vloot van de Esso Tankvaart Nederlandse Antillen N.V.
Het schip behoort tot een serie van negen tankers van 255.000 DWT, die door A. G. Weser voor Exxon Corporation wordt
gebouwd.
De Esso Saba is 347,8 meter lang, 51,8 meter breed en heeft bij volle belading een diepgang van 20,05 meter. De ge-
zamenlijke inhoud van de ladingtanks bedraagt 310.000 m3. Een turbine-installatie van 32.000 pk drijft de 6-bladige
schroef aan. Deze schroef ( 56 ton ) heeft een diameter van 8,9 meter en geeft het schip een vaarsnelheid van + 16
zeemijlen (± 30 km) per uur.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

UIT DIENST GETREDEN:
L. Fluit
B. Willems
M.M. Visser
GOUDEN MIJ.-INSIGNES:
Tien jaar
C.A.H. Brandt-16-03-1974
R. de Ruysscher-23-03-1974

De „Esso Den Haag"; Vertrokken d.d. 5-3-74 naar PG
Gezagvoerder
J. Mossel
1e stuurman
C.A.H. Brandt
2e stuurman
J.E. Tebbe
3e stuurman
W. Groeneveld
3e stuurman
A.H. Nelemans
HWTK
J. Pronk
2e wtk
P.C. Nooy
3e wtk
G.M. Krullaars
3e wtk
A.J. v.d. Putten
3e wtk
W. Hoogendijk
5e wtk
A. Schuring
5e wtk
B. de Vries
5e wtk
A. Haitsma
Electricien
J.B. v.d. Heemst
Marconist  
W.J. v.d. Leede
Kokhofmeester
W. Dörr

De „Esso Europoort"; Vertrokken d.d. naar Europa
Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
K Pals
2e stuurman
S. Groenhuis
3e stuurman
R. Westerink
3e stuurman
W.J. Visser
HWTK
J. den Boer
2e wtk
R. de Ruyscher
3e wtk
M. Klumper
3e wtk
J.J. Tesselaar
4e wtk
P.J. de Vries
5e wtk
A. Toussaint
5e wtk
A.J. Langerak
5e wtk
C.A. Matsinger
Electricien
J.B. Stee
Kok/Hofmeester
A. Hazenoot
Marconist
P. v. Wijk

De „Esso Nederland"; Vertrokken d.d. 3-3-74 van Coryton naar  P.G. via Las Palmas eta Las Palnias
Gezagvoerder
S. Snijder
1e stuurman
L. Boerman
2e stuurman
S.Groenhuis
3e stuurman
H.J. v. Zeeben
3e stuurman
W.J.P.M. Vernooy
HWTK
B.P. v. Mieghem
2e wtk
J. v.d. Zwan
3e wtk
K.C. Ong
3e wtk
W.F. Michels
4e wtk
C.F. v. Manen
5e wtk
G.A. Schooten
5e wtk
R.E. Kruizinga
5e wtk
W. Masselink
Elektricien
W.C. de Mooy
Kok/Hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
Marconist
C.J. Twilt

Esso Saba (Nieuwbouw):
Gezagvoerder
M.C. v.d. Vliet
1e stuurman
H. Kuypers
HWTK
F. van Asten
2e wtk
H. Koelman

Geen opgave "Esso Bonaire".

Verlof:
R.v.d. Velden, G. Alkema, J.C. Vlug, P.A. v.d. Staal, M.P. de Boer, T.W.H. van Spronsen, A.F. van Dok-kum, J.W. Klein,
F.A. Veenstra, C. Manche, C. Smeele, F. Scheppers, W. Gruter, P. Pesman, P. Habraken, P. Mellema, J.H. Lucieer,
H.E. Hopman, H. van Vugt, E. ter Horst, P.L. Glazema, S.C. Smit, R. v.d. Kogel, R.N. Kuperus, J.C. Cranendonk,
A.C. v.d. Eyk, J.W. Goeree, H.J. Kemp, J.G. Wermer, D. Drost, G.J.M. Andriessen, C.M. Booy, W.N. Top, J.G. Gomes,
B.J. Andrade, M.J. Ramos, J.S. Almeida, A.A. Andrade, L.S. Piedade, A.P. dos Santos, C.A. Gomes, J.V. Vazques,
V.J. Neves, J.M. Machado, J.J. Correia, A. Verhey, J.V. Mendes, A. Nascimento, E.F. Lima, F.R. Andrade, L. Röske,
A.P. Freitas, J.T.N. Aquiar, C.N. Fortes, A.L. Delgado, V.N. Sancha, J.G. da Veiga, M.A. de Brito, A.J. Fortes, J.A. Lopes,
F. de Pina, J.C. Correia, J.B. Bentub, A. Moreno, J.B. Fortes, J.W. Zandvliet,W. Schosswald, G.E. Fonseca, D.E. Samalo,
R. Brito, A. Lopes, J. Schout.
Ziek:
C. Coenraad, R.J. Kraay, J. Middelburg, R. Ringma.
Studie:
J.W.G. van Dongen, L. Kloet, B.J. Grummels, A.M. Geul, A. v.d. Deyl, B.A. Alberts, W. Boeve, G. Boon, J. Ruisch, H. Mulder,
J. Kievit, A.A. Visser, J.A. Niels, H. Wegenaar, A. van Harten, H.R. Fouraux, C.L. Methorst, M.G. de Groot, W. de Roode,
C.M. v.d. Tol, A.P.M. Nobelen, J. Visser.

DANKBETUIGING:
Hiermede betuig ik mijn oprechte dank, ook namens mijn vrouw, voor de blijken van belangstelling en beste wensen, welke ik ge-
durende mijn verblijf in het ziekenhuis van directie en personeel van Esso Tankvaart, mocht ontvangen in de vorm van een prachtig
bloemstuk.
C.J.P. Coenraad

No. 4-1974

Dimbovita gezien van Esso Bonaire.
In het januarinummer van de Essofoon schreven wij hoe de Esso Bonaire bijstand verleende aan het Roemeense schip
DIMBOVITA, dat op 8 december 1973 in nood verkeerde.
De heer De Roode van de Esso Bonaire maakte hier foto's van, welke wij hierbij afdrukken.
   

Uniek gebeuren op de kunstmestfabriek.
Maandag 8 april j.l. meerde langszi.jtle Pier nr. l van de Kunstmestfabriek de m.t. "Hampshire", een van de aller
grootste ammoniak tankers ter wereld af. Het was de eerste keer dat een schip van een dergelijke grootte b9 de
Kunstmest werd begroet.
Hampshire aan Pier I foto links: het hulpstuk bj] de losinstallatie.
De m.t. "Hampshire" vaart onder de Britse vlag en is eigendom van de Bibby Lines te Liverpool. Het schip heeft een lengte van
207 m en een geladen diepgang van 11.34 m. Haar machinevermogen van 22.300 PK kan een snelheid van 17,5 mijl per uur
ontknopen. Haar tankinhoud meet 52.000 cbm, hetgeen een laadvermogen van maar liefst ruim 35.000 ton ammoniak mogelijk
maakt. Ondanks deze duizelingwekkende cijfers telt het schip een bemanning van slechts 36 koppen.
Te Rozenburg voltooide het schip haar "maiden-trip". Het schip werd in Frankrijk gebouwd en vertrok vandaar naar de Perzische
Golf teneinde een volle lading ammoniak voor het Continent te laden. De te grote waterverplaatsing met de daaruit resulterende
uit te oefenen krachten op onze Pier maakte het voor ons onmogelijk de "Hampshire" als eerste te mogen lossen. Derhalve werd
eerst in Denemarken gelost, waarna het schip zich naar Rozenburg spoedde om zich aldaar aan haar laatste 5,500 ton lading te
ontdoen.
In Rozenburg werd het schip met een snelheid van 350 ton per uur gelost. Teneinde de lossing mogelijk te maken werd door de
Mechanical Group een bewonderenswaardige prestatie geleverd. Ten gevolge van haar grote hoogte kon het schip niet direct
met haar aansluitingen op onze losinstallatie worden aangesloten. Aan de hand van een enkele tekening kunstelden de man-
nen van "Mechanical" een hulpstuk, en zonder enige vertraging kon met de lossing van het schip worden begonnen!

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

UIT DIENST GETREDEN:
A.A. Visser
A.D.S. Sinnema

De „Esso Nederland"; Vertrokken d.d. 6-4-'74 naar Lavera
Gezagvoerder
S. Snijder
1e stuurman
S.G. Boorsma
2e stuurman
T.W.H. v. Spronsen
3e stuurman
H.J. v. Zeeben
3e stuurman
W.J.P.M. Vernooy
Ll. stuurman
W.J. Reyse
HWTK
B.P. v. Mieghem
2e wtk
J. v.d. Zwan
3e wtk
H. v. Vugt
3e wtk
W.F. Michels
4e wtk
A.P.M. Nobelen
5e wtk
G.A. Schooten
5e wtk
R. v.d. Kogel
5e wtk
A.C. v.d. Eijk
5e wtk
R.N. Kuperus
5e wtk
P.R.T. Horstman
Elektricien
W.C. de Mooy
Kok/Hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
Marconist
C.J. Twilt

De „Esso Europoort"; Vertrokken d.d. 6-3-'74 naar Rotterdam
Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
K Pals
2e stuurman
S. Groenhuis
2e stuurman
W.J. Barends
3e stuurman
R. Westerink
3e stuurman
W.J. Visser
HWTK
J. den Boer
2e wtk
R. de Ruyscher
3e wtk
M. Klumper
3e wtk
J.J. Tesselaar
4e wtk
P.J. de Vries
5e wtk
A. Toussaint
5e wtk
A.J. Langerak
5e wtk
C.A. Matsinger
5e wtk
T. Diepeveen
5e wtk
T.J. van Dijk
Electricien
J.B. Stee
Kok/Hofmeester
A. Hazenoot
Marconist
P. v. Wijk

De „Esso Bonaire"; Vertrokken d.d. 27-3-'74 naar Japan
Gezagvoerder
L. Veen
1e stuurman
W. Kerbert
2e stuurman
R.E. v.d. Velden
3e stuurman
F Koster
3e stuurman
J. Schothorst
Ll. stuurman
C.J. v.d. Venne
HWTK
J. Lokman
2e wtk
P.H. Dassen
3e wtk
L. Meeusen
3e wtk
J.H. Lucieer
4e wtk
A.L. Kuyfhout
5e wtk
J. Ballijns
5e wtk
A.J. Jonkman
5e wtk
G.J.M. Andriessen
5e wtk
F.L. Glazema
5e wtk
J. Doornbos
Electricien
N. Tiemens
Kok/Hofmeester
A. Folugo
Marconist
D. Borgman

De „Esso Den Haag"; Vertrokken uit Rastanura naar Japan
Gezagvoerder
J. Mossel
1e stuurman
C.A.H. Brandt
2e stuurman
J.E. Tebbe
3e stuurman
W. Groeneveld
3e stuurman
A.H. Nelemans
3e stuurman
R.A. v.d. Voort
Ll. stuurman
R.J.B. Maller
Ll. stuurman
M.C. Idzinga
HWTK
J. Pronk
2e wtk
P.C. Nooy
3e wtk
G.M. Krullaars
3e wtk
A.J. v.d. Putten
3e wtk
W. Hoogendijk
5e wtk
A. Schuring
5e wtk
B. de Vries
5e wtk
A. Haitsma
5e wtk
J.W. Goeree
5e wtk
H.A. Verschoor
Electricien
Grootveld
Marconist  
B. Bauwmann
Kokhofmeester
W.D. Dörr

Esso Saba (Nieuwbouw):
Gezagvoerder
M.C. v.d. Vliet
1e stuurman
H. Kuypers
HWTK
F. van Asten
2e wtk
H. Koelman
3e wtk
H.J. Kemp
5e wtk
G.J.M. Andriessen

Studie:
J.W.G. van Dongen, L. Kloet, B.J. Grummels, A.M. Geul, B.A. Alberts, W. Boeve, G. Boon, J. Ruisch, H. Mulder,
J. Kievit, J.A. Niels, H. Wegenaar, A. van Harten, H.R. Fouraux, C.L. Methorst, M.C. de Groot, W. de Roode, C.M. v.d. Tol.
Verlof:
R. v.d. Velden, J.C. Vlug, G. Alkema, L. Boerman, M.P. den Boer, P.A. v. d. Staal, J.W. Klein, A.F. van Dokkum, F.A. Veenstra,
C. Manche, A. v.d. Deyl, J. Middelburg, H.W. van Dijk, C. Smeele, F. Scheppers, W. Gruter, P. Pesman, P. Habraken,
C.D. Jonker, P. Mellema, J.G. Wermer, W. v.d. Boo-gerd, K.C. Ong, D. Drost, E.L. van Goor, C.F. van Manen, H.E. Hopman,
E. ter Horst, W. Masselink, C.P. Strybosch, R.E. Kruizenga, S.C. Smit, J.C. Cranendonk, J.B. v.d. Heemst, C.M. Booy, P. Bergwerff.
Ziek:
C. Coenraad, R.J. Kraay, R. Ringma.

No. 5-1974

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

DETACHERING:
H. Zuiderbaan, afd. rederijzaken (bij Esso Petroleos, Spanje)-01-08-1974

IN DIENST GETREDEN:
H. Gierman
B. Nieuwpoort
J. Stolk

De „Esso Nederland"; Van P.G. naar Rotterdam
Gezagvoerder
J.C. Vlug
1e stuurman
K. Pals
2e stuurman
W.J.P.M. Vernooy
3e stuurman
H.J. v. Zeeben
3e stuurman
W.J.P.M. Vernooy
Ll. stuurman
W.J. Reyse
HWTK
W. Grüter
2e wtk
P.H. Dassen
3e wtk
K.C. Ong
3e wtk
A. van Harten
4e wtk
A.P.M. Nobelen
5e wtk
R. v.d. Kogel
5e wtk
A.C. v.d. Eijk
5e wtk
R.N. Kuperus
Elektricien
W. Bos
Kok/Hofmeester
J.G. Gomez
Marconist
C.J. Twilt

De „Esso Europoort"; Van P.G. naar Okinawa
Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
P.A. Staal
2e stuurman
S. Groenhuis
2e stuurman
W.J. Barends
3e stuurman
R. Westerink
3e stuurman
F.A. Veenstra
Ll. stuurman
J. Middelburg
HWTK
J. den Boer
2e wtk
H. Mulder
3e wtk
H.R. Foureaux
3e wtk
J.J. Tesselaar
4e wtk
P.J. de Vries
4e wtk
C.D. Jonker
5e wtk
R.E. Kruizinga
5e wtk
A.J. Langerak
5e wtk
T.J. van Dijk
Electricien
P. Bergwerff
Kok/Hofmeester
A. Hazenoot
Marconist
P. v. Wijk

De „Esso Den Haag";
Gezagvoerder
R. v.d. Velden
1e stuurman
M.P. de Boer
2e stuurman
J.E. Tebbe
3e stuurman
W. Groeneveld
3e stuurman
A.H. Nelemans
3e stuurman
J. de Haan
HWTK
C. Smeele
2e wtk
P. Habraken
3e wtk
L. Meeusen
4e wtk
E. ter Horst
4e wtk
J.C. Cranendonk
5e wtk
A. Schuring
5e wtk
J.P. v. Liere
5e wtk
A. Haitsma
Electricien
R.J. Kraay
Marconist  
W.N. Top
Kokhofmeester
B. Bau
Trainee
B. Nieuwpoort

De „Esso Bonaire"; Van Kashima naar de P.G.
Gezagvoerder
L. Veen
1e stuurman
L. Boerman
2e stuurman
R.E. v.d. Velden
3e stuurman
C. Manche
Ll. stuurman
C.J. v.d. Venne
HWTK
J. Pronk
2e wtk
P. Pesman
3e wtk
W. v.d. Boogerd
3e wtk
J.H. Lucieer
4e wtk
C.F. van Manen
4e wtk
H.E. Hopman
5e wtk
S.C. Smit
5e wtk
F.L. Glazema
5e wtk
J. Doornbos
Electricien
N. Tiemens
Kok/Hofmeester
B.J. Andrade
Marconist
D. Borgman

De „Esso Saba"; Van Bremerhaven naar P.G.
Gezagvoerder
M.C. v.d. Vliet
1e stuurman
H. Kuypers
2e stuurman
S Groenhuis
3e stuurman
A. v.d. Deyl
3e stuurman
R.A. v.d. Voort
HWTK
F. van Asten
2e wtk
H. Koelman
3e wtk
H.J. Kemp
3e wtk
J.G. Werner
3e wtk
D. Drost
4e wtk
E.L. v. Goor
5e wtk
W. Masselink
5e wtk
C.P. Strijbos
5e wtk
G.J.M. Andriessen
Electricien
C.M. Booy
Kok/Hofmeester
A. Folugo
Marconist
C.A. Witte

Verlof:
S. Snijder, J. Mossel, S.G. Boorsma, C.A.H. Brandt, W. Kerbert, J.W. Klein, B.J. Grummels, A.F. v. Dokkum, J.W.G. v. Dongen,
T.W.H. v. Spronsen, W. Groeneveld, W.J. Visser, F. Koster, J. Schothorst, W.J. Reyse, R.J.B. Maller, M.C. Idzinga, F. Scheppers,
B.P. v. Mieghem, J. Lokman, P. Mellema, J. v.d. Zwan, P.C. Nooy, J.A. Niels, G.M. Krullaars, A.J. v. Putten, W.F. Michels,
R. de Ruysscher, M. Klumper, H. v. Vugt, J. Stolk, A.L. Kluyfhout, P.E.T. Horstman, B. de Vries, J.W. Goeree, A. Toussaint,
H.A. Verschoor, J. Ballijns, A.J. Jonkman, T. Diepeveen.C.A. Matsinger, G.A. Schooten, W.C. de Mooy, J.B. v.d. Heemst, J.B. Stee
Studie:
L. Kloet, A.M. Geul, B.A. Alberts, W. Boeve, G. Boon, J. Ruisch, H.W. v. Wijk, J. Kievit, H. Wegenaar, C.L. Methorst, M.G. de Groot,
W. de Roode, C.M. v.d. Tol
Ziek:
C. Coenraad, A.R. dos Santos, G. Alkema

IN MEMORIAM
Tot onze ontsteltenis vernamen wij dat op 2 mei 1974 plotseling is overleden,
de heer Gerard Frederik Sissing
in de leeftijd van 51 jaar. De heer Sissing trad op 5 november 1956 in dienst van onze maatschappij en was vanaf 1966 werkzaam als kapitein op onze Binnenvloot. Wij verliezen in hem een loyaal medewerker die met groot verantwoordelijkheidsgevoel zijn werk verrichtte. Zowel door zijn superieuren als collega's werd hij zeer gewaardeerd. Wij wensen zijn echtgenote en kinderen de kracht toe dit zware verlies te dragen.
Esso Nederland B. V.

Dankbetuigingen:
Langs deze weg willen wij directie, collega's en bemanningen van de binnenvloot oprecht dankzeggen voor hun medeleven en
deelneming, betoond bij het plotselinge overlijden van mijn lieve man, onze zorgzame vader en opa, Gerard Sissing
Het was ons een grote troost.
A. Sissing-Meijering kinderen en kleinkinderen.