![]() |
Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
![]() ![]() ![]() Essofoon - 23e jaargang 1977 Nrs 1 - 11
![]() Only in Dutch.
Essofoon - 23 jaargang 1977 (Totaal 22 nummers)
No. 1-1977
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Esso Nederland; Vertrokken: 11-01-77 Rotterdam passeert: Fawley naar: Perzische Golf
Esso Europoort; Vertrokken: 05-01-77 Perz. Golf passeert: 18-01-77 Kaapstad naar: Milfordhaven en Fawley
aankomst: 04-02-77 Milfordhaven
Esso Bonaire; Vertrokken: 30-12-76 Aruba passeert: 22-01-77 Kaapstad aankomst: 10-02-77 Dubai
Esso Saba; Vertrokken: 08-01-77 Singapore naar: Dubai aankomst: 20-01-77 Dubai
No. 2-1977
Kerst aan boord van het S.S. 'Esso Nederland".
Door H.G. van Wijhe, 3e stuurman aan boord van de 'Esso Nederland'.
Daar er de gehele reis naar de Perzische Golf met vol vermogen werd gestoomd, was het de algemene verwachting
dat de afhandeling van het laden weinig tijd in beslag zou nemen. Hierdoor maakten we ons geen zorgen dat de be-
voorrading in Kaapstad vóór 25 december zou geschieden. Anders werd het toen er, nadat we enige dagen ten anker
gelegen hadden, nog geen datum bekend was waarop 'langs de kant' zou worden gegaan. De voorraden begonnen
al aardig te slinken en er ontstond enige ongerustheid over de mogelijkheid tot het geven van een uitgebreid kerst-
diner. Deze ongerustheid verdween pas toen enige dagen na het vertrek van Kharg Eiland de orders werden ontvang-
en om wéér op te voeren tot vol vermogen. Dit betekende een tijdwinst van ongeveer twee dagen en Kaapstad zou nu,
indien er zich geen bijzondere voorvallen voordeden, vóór de feestdagen gepasseerd worden. Dit leidde tot algemene
tevredenheid, niet op de laatste plaats omdat er nu vlak voor Kerst post van thuis ontvangen zou worden. Uiteindelijk
zou het slinken van de voorraden alleen worden gemerkt aan het verlagen van het bierrantsoen.
![]() Kapitein R. van der Velden, J. Vazquez-Vazquez en A. Delgado.
Dames versierden.
De voorbereidingen van de chef kok gebeurden achter de schermen maar het resultaat verraadde dat hij zijn vak goed
verstaat. De eetzalen en de 'lounges' werden door de aan boord zijnde dames feestelijk aangekleed met gezellige
kerstversiersels en het enige wat ontbrak was een echte kerstboom. De kunstkerstbomen deden er echter haast niet
voor onder.
Kerstdag.
Het weer: overdekte lucht, middagtemperatuur 25°C. Kerstdag zelf begon met het uitwisselen van goede wensen en
menigeen sloeg, in afwachting van het diner, het ontbijt over. Later, onder het genot van een kopje koffie met cake,
werd er naar het bandje van Kerstfeest op Zee geluisterd. De meningen hierover waren nogal uiteenlopend maar het
droeg zeker bij tot het scheppen van een prettige kerstsfeer.
![]() ![]() R. Reyme wordt door J. Vazquez-Vazquez bediend. Chef V.J. Neves aan het werk voor het diner.
Kalkoen, ijstaart.
Tegen de middag begon de 'lounge' weer vol te lopen en het borrelen voor het diner verliep in zeer goede sfeer. De
maatschappij bood ons de drankjes aan en dat gaf een extra feestelijk tintje aan de dag. Omstreeks één uur werd
er gedineerd en het is misschien wel aardig om te vermelden wat er op het menu stond: garnalencocktail, kippesoep,
kalkoen (erg lekker), verschillende groenten, ijstaart, en een kopje koffie. Dit alles werd voortreffelijk geserveerd en
er was de keuze tussen een glaasje witte of rode wijn: Velen gingen na dit heerlijke diner een middagtukje doen om
weer klaar te zijn voor het feest dat 'savonds zou volgen. De gehele bemanning verzamelde zich tegen half negen in
de 'officer's lounge' en in het begin van de avond werden de cadeaus in ontvangst genomen. Deze werden ons aan-
geboden door de vereniging 'Kerstfeest op Zee' en door onze maatschappij. Hier en daar werden wat cadeaus geruild,
maar in het algemeen was ieder erg tevreden met hetgene dat ontvangen werd, onder andere baddoeken, kalenders,
cocktailmixer, weegschaal, woordenboeken, Par-ker balpointpennen, en gezelschapsspelen. Er werd aan de bar
onder het genot van een glaasje en lekkere borrelhapjes nog lang over hetgene dat ontvangen was nagepraat. Boven-
dien werden er veel herinneringen van vorige kerstfeesten opgehaald.
Voor iedereen.
Op de brug zou het onmogelijk zijn geweest om te vergeten dat het kerstdag was. De V.H.F, (draadloze korte-afstand
telefoon) schalde van de 'Merry Christmas'-wensen, ook al is dat niet geheel in overeenstemming met het radioregle-
ment. Nu we het over de brug hebben rijst de vraag of de verschillende brug- en machinekamerwachten aan de feest-
lijkheden mee hebben kunnen doen. Welnu, waar nodig werd er even geruild en iedereen kreeg de mogelijkheid om
het feest mee te vieren.
Gedurende de gehele dag vielen er verschillende discussies over de betekenis van het kerstfeest te beluisteren. Wat
ieders mening ook was, men was het erover eens dat Kerst een bijzondere tijd van het jaar is die eigenlijk thuis gevierd
dient te worden.
De foto's zijn aan boord ontwikkeld en afgedrukt.
Fijn!
Met groot genoegen plaatsten we in dit nummer een bijdrage die we ontvingen van een varend lid van de E.T.M., nl.
de heer H.G. van Wijhe.
Het komt te weinig voor dat medewerkers ons een artikel sturen. Dat iemand van de vloot nu die moeite heeft gedaan,
verheugt ons bijzonder. En... we houden ons aanbevolen voor meer.
Redactie Essofoon.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
In dienst getreden:
P.F.H. Geluk
F.A.M. Hennekam
P. van der Kevie
Esso Nederland; Vertrokken: Rotterdam 11-01-1977 passeert: Kaapstad 08-02-1977 passeert: Dubai 28-02-1977
Esso Europoort; Passeert: Las Palmas 31-01-1977 aankomst: Rotterdam 05-02-1977
Esso Bonaire; Passeert: Kaapstad 22-01-1977 aankomst: Dubai 10-02-1977
Esso Saba; Passeert: Kaapstad 06-02-1977 aankomst: Lavera 22-02-1977
![]() No. 3-1977
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Uit dienst getreden:
H.J. Kemp
Th. Overdijkink
Esso Nederland; Passeert: 10-02-77 Kaapstad aankomst: 28-02-77 Dubai
Esso Saba; Passeert: 06-02-77 Kaapstad aankomst: 21-02-77 Lavera
Esso Europoort; Vertrokken: 07-02-77 Rotterdam vertrek Fawley ± 10-2-77 naar: Perzische Golf
Esso Bonaire; Vertrokken: Aruba passeert: 11-02-77 Dubai
![]() No. 4-1977
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Esso Nederland; Aankomst: 28-02-77 Dubai loshaven: ± 13-03-77 Singapore
Esso Europoort; Passeert: 03-03-77 Kaapstad passeert: 20-03-77 Dubai
Esso Saba; Vertrek: 26-02-77 Lavera bestemming: Perzische Golf
Esso Bonaire; Passeert: 05-03-77 Kaapstad aankomst: 21-03-77 Lavera
![]() No. 5-1977
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Gouden Mij.-insignes:
Tien jaar:
W.C. de Mooy 30.03.1977
Esso Nederland; Aankomst: ca. 15-03-77 Singapore
Esso Europoort; Aankomst: 23-03-77 Dubai
Esso Bonaire; Aankomst: 21-03-77 Lavera
Esso Saba; Vertrokken: 27-02-77 Lavera passeert: 21-03-77 Kaapstad aankomst: ca. 11-04-77 Dubai
![]() No. 6-1977
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Esso Nederland; Aankomst Singapore 22-03-77, daarna dok Singapore
Esso Europoort; Aankomst: 23-03-77 Dubai aankomst: 24-03-77 Ras Tanura bestemming: Kawa Saki en Singapore
Esso Bonaire; Aankomst: 24-03-77 Syracuse aankomst: 28-03-77 Genua
Esso Saba; Vertrokken: 27-02-77 Lavera naar: Perzische Golf passeert: 21-03-77 Kaapstad aankomst: 6-04-77 Dubai
![]() No. 7-1977
Schipper Van Harten werd uitgespeld.
ROTTERDAM, 25 MAART,
,,Waarvoor staat de naam van de jubilaris die we vandaag in ons midden hebben? We kunnen het letter voor letter
nagaan. De K is natuurlijk van Kees, de EE staat voor de dubbele ernst waarmee je je taak verricht, de S voor het
schoolhoofd dat ooit een aanbevelingsbrief voor je schreef, waarin zo ongeveer stond: ,,Ik weet niet waarvoor hij
bij u heeft gesolliciteerd, maar u zult niet bedrogen uitkomen".
O&D-manager M:C. van Zwieten had vandaag een originele vorm gevonden om de jubilerende schipper Van Harten toe te sprek-
en. Dat gebeurde in de private diningroom van het raffinaderijgebouw en natuurlijk in aanwezigheid van mevrouw Van Harten,
kinderen en kleinkinderen. Alle letters van de heer Van Harten's naam te hulp roepend belichtte de heer Van Zwieten de vast-
houdendheid en de volharding waarmee de heer Van Harten zijn werk verrichtte, de rust waarin hij werkt, de anonimiteit die hij
op prijs stelt, de toewijding en de nimmer aflatende ijver van de jubilaris, die nu 25 jaar in dienst is en 18 jaarlang kapitein.
De heer J.W.C. Reuter, Section head inland fleet, legde in zijn toespraak eveneens de nadruk op de goede eigenschappen
van dejubilaris, die vrijwel onopgemerkt zijn gang gaat en de zaken altijd perfect voor elkaar heeft. Hij overhandigde de heer
Van Harten de enveloppe met inhoud. Kapitein L.Ph.N. Heijnen wilde zijn collega Van Harten van harte feliciteren. Het is, al-
dus de heer Heijnen, een van de weinige jubileumbijeenkomsten waar bijna alle gepensioneerde collega's aanwezig zijn,
en dat zegt wel iets over de reputatie die je je bij hen hebt verworven. Als geschenk namens de groep kon hij een boorset
overhandigen. Nadat die was gekocht bleef er nog geld over ,,en dat overhandigen we je hierbij onder couvert, zodat je na je
pensionering hog iets kunt kopen dat je nodig hebt om verder te gaan met rietsnijden".
Met de overhandiging van dit laatste geschenk was het officiele deel afgelopen. De vele genodigden bleven nog even bijeen
om te spreken over de jubilaris, gezamenlijk beleefde gebeurtenissen en wat verder ter sprake komt tijdens het soort bijeen-
komsten waar vele oude bekenden bijeen zijn en hun gedachten terug kunnen laten gaan naar het verleden. Dit alles in de
wetenschap dat de jubilaris nu een weekend had om zich voor te be-reiden op de toekomst: varen aan boord van het schip
dat hij zo goed verzorgt en waarop we hem nog lang hopen te zien.
![]() Jubilaris Van Harten, zijn vrouw, bewonderend kleinkind en het cadeau.
Dankbetuiging:
Langs deze weg wil ik mede namens mijn vrouw en kinderen de directie van Esso Nederland, bedrijfsleiding, binnenvlootper-
soneel en oud-collega's hartelijk dank zeggen voor de geweldige belangstelling en prachtige cadeaus, welke wij hebben ge-
kregen bij mijn 25-jarig jubileum. Het was voor ons een onvergetelijke dag.
J.C. van Harten
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Geen opgave schepen- en bemanningslijst.
No. 8-1977
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Uit dienst getreden:
H. Gierman
Esso Saba; passeert: Kaapstad 23-04-77 aankomst: Rotterdam 11-05-77
Esso Nederland; Vertrekt: 21-04-77 van Singapore naar Perzische Golf aankomst: Dubai ± 01-05-77
Esso Europoort; Aankomst, Kawasaki 15-04-77 aankomst: Singapore ± 29-04-77 vertrek: Singapore ± 11-05-77
aankomst: Dubai ± 22-05-77
Esso Bonaire; Vertrokken: 31 mrt. Genua Aankomst: Tenerife 6 april vertrek: Tenerife 8 april passeert:
Kaapstad 24-04-77 aankomst: Dubai 12-05-77
![]() No. 9-1977
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Gouden Mij-insignes:
Dertig jaar:
F. v. Asten 03-06-1977
M.C. v.d. Vliet 19-05-1977
Twintig jaar:
F.D.C.M. Scheppers 22-05-1977
ESSO NEDERLAND; Aankomst: Dubai 4-05-77 vertrek: Rastanura ± 10-05-77 loshaven wordt: Aruba
ESSO EUROPOORT; dokken in Singapore. Bemanning a/b bij vertrek Singapore ± 16/5
ESSO BONAIRE; Aankomst: Dubai 12-05-77
ESSO SABA; Aankomst: Rotterdam 10 mei.
![]() No. 10-1977
Prinses Margriet bezocht de Esso Saba.
![]() Praten over de tankvaart ...v.l.n.r. president-directeur F.G. van Duivenbooden, ir W.H. Brouwer,
drs J.C. Leerdam, de Prinses en mr P. van Vollenhoven...
![]() Prinses Margriet op de Esso Saba ...gezagvoerder M.C. van der Vliet is trots op zijn kombuis...
ROTTERDAM, 11 MEI - Elk jaar bezoekt H.K.H. Prinses Margriet - die vanaf haar geboorte bijzondere banden heeft
met de Nederlandse koopvaardijvloot - een Nederlands schip. Dit jaar ontving de Kon. Nederlandse Redersver-
eniging H.K.H, op de Esso Saba, welk schip door de directie van de ETM gaarne beschikbaar was gesteld. Het was
een informeel werkbezoek en dat betekende het achterwege blijven van alle niet noodzakelijke officiële vertoon
en een zo groot mogelijke gelegenheid voor de prinses, mr P. van Vollenhoven en ( later ook ) Prins Maurits om
het schip te zien zoals het werkelijk is.
Bij aankomst op de kade werd het gezelschap verwelkomd door ir W.H. Brouwer, voorzitter van de Kon. Ned. Reders vereniging.
Daar werden aan de Prinses voorgesteld de heren J. Groenendijk (vice-voorzitter) en dr G.H. Bast (gedelegeerd bestuurslid van
de Vereniging). Aan boord werd de Prinses vervolgens welkom geheten door gezagvoerder kapitein M.C. van der Vliet, die de
heren F.G. van Duivenbooden, drs J.C. Leerdam en H. Zuiderbaan aan de Prinses voorstelde. De heer Brouwer heeft vervolgens
de Prinses kort welkom geheten, waarna onze president-directeur de gelegenheid kreeg in het kort iets te vertellen over onze
maatschappij.
De heer Van Duivenbooden wees erop dat we ons niet bezorgd behoeven te maken over de toekomst van Nederland. Onze
economie heeft een grote veerkracht, ons land heeft een groot aantal voordelen. Nederland, aldus de heer Van Duivenbooden,
komt er wel weer bovenop. Onze zorgen, zo zei onze president-directeur, gaan voornamelijk uit naar de energietoekomst van
Nederland. De Groningse gasbel loopt langzaam maar zeker leeg. Conventionele energievormen worden duur. De ontwikkeling
van alternatieve energiedragers vergt grote inspanning en gigantische bedragen, hetgeen zeker invloed op de prijs zal hebben.
Wij voelen ons als energieleverancier verantwoordelijk, bij te dragen tot de ontwikkeling van een evenwichtig energiebeleid,
waardoor de economische en sociale toekomst van ons land veilig wordt gesteld.
Ocean fleet operations manager H. Zuiderbaan heeft daarna het een en ander verteld over de Esso Saba. Een groot schip.
Hoe groot? De heer Zuiderbaan vergeleek de hoogte van de Esso Saba met een aan de Prinses bekend object: „U bent nu in
de salon van het schip -dat is twee meter boven het dak van het paleis Het Loo. De heer Zuiderbaan gaf een inzicht in de pro-
blemen om bij stijgende salarissen en steeds verbeterende secundaire arbeidsregelingen toch de personeelskosten in de
hand te houden en vertelde veel over de veiligheidsmaatregelen die voor ieder schip van de Essovloot gelden. Hij besprak bo-
vendien het functioneren onze schepen in het totale logistieke patroon van een internationale oliemaatschappij en de wereld-
tankvlootsituatie. Hierna werd een lichte lunch aan boord geserveerd.
![]() Cadeautje voor Prins Maurits.
Kennismaken.
Na de lunch maakte de Prinses een uitgebreide rondleiding over het schip, waarbij zij de ladingcontrole-kamer zag, de brug,
de bemannings-eetzaal, het kombuis, de recreatieruimte voor de bemanning, het hospitaal, enkele bemanningshutten en de
machinekamer.
Ze maakte hierbij kennis met kapitein M. P. de Boer (toekomstig gezagvoerder van de Esso Saba), hoofdwerktuigkundige
F. Scheppers, eerste stuurman J. van Dongen en met de heer C. Veldkamp, nautisch adviseur van de ETM. Ze sprak voorts
met een aantal medewerkers die op het schip dienst deden.
En daarna maakte prins Maurits kennis met de Esso Saba. Hij mocht aan het bezoek deelnemen omdat de normale verjaar-
dagsvisite (ieder jaar biedt de KNRV de prins een verjaarscadeau aan) wegens ziekte in het water was gevallen. Hij mocht
ook het schip bezichtigen en vroeg de heer Veldkamp de oren van het hoofd. Later, in de salon bij zijn ouders, kreeg hij als
verlaat verjaardagscadeau van de heer Van Duivenbooden een vergroting van een luchtopname van het schip. Hij was er erg
verguld mee. Van de KNRV ontving hij het ,,echte" verjaardagsgeschenk: een barometer.
De heer Brouwer gaf na de rondleiding een overzicht van de Nederlandse Koopvaardij in het algemeen, waarna dr. Bast het
gezelschap een toelichting gaf op de premieregeling t.b.v. de Nederlandse Koopvaardijvloot en de heer Groenendijk op
scheepvaartpolitiek. Toen was het tijd om te vertrekken. Tegen half vijf kwam de Prinses weer aan vaste wal en vertrok zij van
de Petroleumhaven via Hoek van Holland naar huis.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Uit dienst getreden:
A.M. Silva, E.H. ter Horst, H. Gierman, J.J. Tesselaar, S. Groenhuis en J.H. Lucieer.
ESSO NEDERLAND; Aankomst: Singapore 22 mei vertrek: Singapore 24 mei aankomst: Dubai ± 6 juni
ESSO EUROPOORT; Vertrokken: Singapore 16 mej aankomst: Dubai 27 mei
ESSO BONAIRE; Vertrek: Rastanura ± 18 mei aankomst: Suez ± 25 mei aankomst: Dubai ± 10 juni
ESSO SABA; Vertrek Fawley ± 18 mei
![]() No. 11-1977
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
ESSO NEDERLAND; naar: Rotterdam passeert Kaapstad ca. 31-07-1977 aankomst: Rotterdam 02-08-1977
ESSO EUROPOORT; naar: Aruba passeert Kaapstad 26-06-1977 aankomst Aruba 13 juli
ESSO BONAIRE; 01-06 Ras Tanura naar: Rotterdam passeert Kaapstad 19-06-1977 aankomst: Rotterdam 15-07-1977
ESSO SABA; Vertrokken: 18-05 Fawley naar: P.G. passeert Kaapstad 09-06-'77 aankomst Dubai 26-06-'77
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||