Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 26e jaargang 1980 Nrs 11 - 22
Essofoon - 26 jaargang 1980
No. 12-1980

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

In dienst getreden:
03.06.1980 T.v.d.Werf
16.06.1980 E. Berendsen
18.06.1980 H.L.Bullée
Uit dienst getreden:
30.06.1980 G. Boon

Esso Nederland; Passeert 24 juli 1980 Kaapstad Aankomst Aruba 21 augustus
Esso Europoort; Aankomst 11 juli te Sidi Kerir (Egypte) Aankomst 26 juli Rotterdam
Esso Bonaire; Aankomst 4 juli te Rotterdam Aankomst Fa wley 6 juli
Esso Saba; Passeert Kaapstad 20 juli Passeert Dubai ± 7 augustus

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
J. C. Vlug
J. W. Mossel
H.J.M.Kuypers
1e stuurman
J. W. G. v. Dongen
R.E. v.d. Velden (W)
F, Koster
J. W. Klein
2e stuurman
G. Ganzeveld
J.A.Loep
R. H.C.Reyme
A. H. Nelemans
2e stuurman
-
-
-
J. Ruisch (W)
3e stuurman
J.M.G. de Groot (W)
M.C. Idzinga
A. P. Brouwer
D. Hoekstra
3e stuurman
-
T. v. d. Werf
S. ter Wal (W)
-
LI. stuurman
E. Berendsen
J. Velthuis
P. R. Grootmeyer
-
LI. stuurman
B.Kelly
-
-
-
HWTK
F. v. Asten
J. Pronk
B. P. van Mieghem
C. Smeele
2e wtk
J. v. d. Zwan
P. H. Dassen
K.C.Ong
H. Koelman
3e wtk
H. de Groot
W. de Roode
R.M.F. Bergman (W)
J. A. v.d. Linden
3e wtk
-
R. de Ruysscher
M.J.EIswijk
-
4e wtk
J.C.Pool
A. F. M. de Bock
A. G.Kool
J. Brouwer
4e wtk
R.H.W.Coumans
-
R. F. v. d. Berg
J. de Vries
4e wtk
-
-
-
B. F. Stoel (W)
5e wtk
M. de Groot
H. J.Bakker
G. v. Lelyveld
-
Ass. wtk
P. G.de Wit
T. de Wit
A. Visser
-
Ll. wtk
H.L.Bullee
D.v.d.Water
F.A.M.Schink
S. J. Driessen
Ll. wtk
-
J. Bot
-
A. W. Davidse
Elektricien
H.J.Broggel
N. Tiemens
W. C. de Mooy
-
Marconist
P. A. Vierssen
A.J.C.Somers
C. Witte
J. Maassen
Kok/Hofmeester
P. A. Manuela
0. Lopes
A. A. And rade
J. G. Gomes
Kok/Bakker
A. D. Fortes
T. J. Neves
A. P. Montero
B. G. Lima
Bediende
G. A. Lima
M.D.Fonseca
J. D. de Sousa
C. M. Calderon
Bediende
J. dos Santos
P. G. Monteiro
A. P. Oeigado
L. S. Piedade
Bediende
J. P. Delgado
B. F. Soares
C.S.Lima
R.G.Fonseca
Pompman
J.J.Andrade
A. M. Silva
A. J. Fortes
J.W.Zandvliet
Pompman
-
-
A.M.T.Hoogendijk
-
Bankwerker
D. 0. Morais
R. Brito
G. F. Silvestre
A. C. Delgado
Bankwerker
A. L. Santos
B. Cabral
F. X.Spencer
-
Bankwerker
-
G.F.Fonseca
-
-
Bootsman
A.N.Talho
E. F. Lima
J.V.Mendes
S. A. da Graca
Matroos
F.dePina
P.J.Porfirio
S.G.Silveira
M. A. de Brito
Matroos
C. J. Fortes
A. Moreno
R.D.Cruz
J. C. Correia
Matroos
J. B. Bentub
A. R. dos Santos
A. F. Martins
M.J.Crisostomo
Matroos
J. B. Duarte
S. J. Lopes
J. B. Fortes
F. R. Andrade
Matroos
C. A. Timas
V. R. Costa
A. dos Santos
M. B. Vieites
Matroos
M.B.E.Pinto
M.M.Chantre
A. L. Delgado
M. S. Belles
Matroos
J.S.Gomes
-
A. Nascimento
J. J. Soares

No. 13-1980

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

In dienst getreden:
23.06.1980 J. G. Veldhuis
27.06.1980 J. Bot
27.06.1980 D. C. H. van de Water

Esso Nederland; Passeert 26 juli Kaapstad op weg naar Aruba, aankomst Aruba 24/8
Esso Saba; Passeert Kaapstad op 21 juli op weg naar Perzische Golf, passeert Dubai 9/8
Esso Bonaire; Aankomst Sidi Kerir 24 juli, passeert Kaapstad 1 augustus op weg naar Perzische Golf, aankomst Dubai 20 augustus
Esso Europoort; Aankomst Rotterdam 26 juli

Esso Nederland
Esso Saba
Esso Bonaire
Esso Europoort
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
H.J.M.Kuypers
K. Pals
J. C. Vlug
1e stuurman
J. W. G. v. Dongen
J. W. Klein
F. Koster
R. E. v. d. Velden
2e stuurman
G. Ganzeveld
J. Ruisch (W)
R. H. C. Reyme
J.A.Loep
3e stuurman
J.G.M. de Groot (W)
D. Hoekstra
A. P. Brouwer
M. C. Tiemens-ldzinga
3e stuurman
-
E. v. d. Brink
S. ter Wal (W)
T. v/d Werf
Ll. stuurman
B. Kelly
Y. Jegen
P. R. Grootmeyer
J. Veldhuis
Ll. stuurman
E. Berendsen
-
-
-
HWTK
F. van Asten
C. Smeele
P. Pesman
J. Pronk
2e wtk
J. v. d. Zwan
H.Koelman
K. C. Ong
P. H. Dassen
3e wtk
H. de Groot
N. P. Hanemaayer
R. M. F. Bergman
R. de Ruysscher
3e wtk
-
J. Prins (W)
M.J.EIswijk
-
4e wtk
J. C.Pool
B. F. Stoel (W)
A. G.Kool
A. F. M.de Bock
4e wtk
R.H.W.J.Coumans
-
R. F. v. d. Berg
-
5e wtk
M. de G root
M. de Wit
G. Lelyveld
H. J. Bakker
Ass.wtk
P. G. de Wit
-
A. Visser
T. de Wit
Ll. wtk
H. L. Bullée
A. W. Davidse
-
D. v. d. Water
Ll. wtk
-
-
-
J. Bot
Electricien
H.J.Broggel
J.Grootveld
W. C. de Mooy
N.Tiemens
Marconist
P. A. Viersen
J.Maassen
J. H.v.d. Leest
A.J.C.Somers
Kok/Hofmeester
P.A.Manuela
J. G. Gomes
B. J. Andrade
0. Lopes
Kok/Bakker
A. D. Fortes
B. G. Lima
A. P. Monteiro
T. J. Neves
Bediende
G.A.Lima
C.M.Calderon
A. P. Delgado
M.D.Fonseca
Bediende
J. dos Santos
L. S. Piedade
C. S. Lima
P. G. Monteiro
Bediende
J. P. Delgrado
R. G.Fonseca
-
B. E. Soares
Pompman
J.J.Andrade
J.W.Zandvliet
A. J. Fortes
A. M. Silva
Pompman
-
-
A.T.M.Hoogendijk
-
Bankwerker
D. 0. Morais
A. C. Delgado
G.F.Silvestre
R. Brito
Bankwerker
A. L. Santos
-
F.X.Spencer
B. Cabral
Bankwerker
-
-
-
G.F.Fonseca
Bootsman
A.N.Talho
S.A.deGraca
J.V.Mendes
E. F. Lima
Matroos
F.dePina
M.A.deBrito
S.G.Silveira
P.G.Porfirio
Matroos
C. J. Fortes
J. C. Correia
R. D. Cruz
A. Moreno
Matroos
J. B. Bentub
M. J. Crisostomo
A. F. Martins
A. R. dos Santos
Matroos
J. B.Duarte
F. R. Andrade
J. B. Fortes
S. J.Lopes
Matroos
C. A. Timas
J. G. Daveiga
A. dos Santos
V. R. Costa
Matroos
M.B.E.Pinto
J.J.Soares
A. J. Delgado
M. M. Chantre
Matroos
J. S. Gomes
-
A. Nascimento
-

No. 14-1980

Esso Dintel: nieuwste aanwinst voor binnenvloot.
De Esso Dintel heeft een grondige verbouwing achter de rug. Een verbouwing die in het kader stond van de schaal-
vergroting van de binnenvloot. Vijftig werkdagen is er door de werknemers van werf Vd dessen de Noord fiks gewerkt
om de Esso Dintel grondig te verbouwen. Er is dan ook het een en ander aan het schip veranderd:
door de opbouw van een trunkdek van ongeveer 1 meter hoog ontstond er een toename van de vervoerscapaciteit
met 600 m3 tot ongeveer 3000 rn3.
Ook het stuurhuis werd ingrijpend verbouwd.

In verband met de wettelijke eisen, welke op l april 1981 van kracht zullen worden, moest de Esso Dintel worden uitgerust met een
dampretourleiding, hetgeen nodig is omdat vanaf die eerste april ook benzine in zogeheten gesloten schepen moet worden vervoerd.
Elkluikhoofd kreeg daarom een aparte aansluiting naar de verzamelleiding via een detonatie-beveiligd systeem. Dit ter voorkoming
van doorslag naar aangrenzende ruimen inge"al van brand of explosie.
De goede oude peilstok, waarmee met de hand door de geopende peilkokers het niveau in de tank werd gemeten moest wijken voor
een geavanceerd electronisch meetsysteem. Dit systeem werd ook uitgerust met een alarmsysteem ter voorkoming van het overlop-
en tijdens het laden. Hierdoor blijven de peilkokers nu dicht tijdens het beladen en ontsnappen er geen benzinedampen aan dek.
Ook het voorschip bleef niet onberoerd; er werd een complete machinekamer ingericht, waarin een 200 PK dieselmotor werd geplaatst.
Deze motor zal als krachtbron fungeren voor de boegschroef en een extra generator die een van de beide ladingspompen aandrijft.
Een gasolie-brandstoftank zorgt voor de nodige brandstof.
Daarmee was de verbouwing nog niet voltooid. Het vaste stuurhuis werd verticaal beweegbaar gemaakt via een hydraulische hefcon-
structie. Door deze constructie werd de kruiplijn (de maximale hoogte van het schip) verlaagd, zodat bepaalde doorvaarthoogten bij
bruggen ongehinderd gepasseerd kunnen worden.
Ook de accommodatie van het schip werd stevig onder handen genomen en geschikt gemaakt voor zeven opvarenden, die het schip
in continuevaart zullen bemannen.
Als bijzonderheid mag niet onvermeld blijven dat de Esso Dintel als eerste binnenschip in Nederland zal worden ingeijkt op basis van
electronische meetapparatuur. Al met al is het een fikse klus geweest, zeker voor de Technical Inspectors Bertus van Schooten en
Vic Besnard aan wie de ontwikkeling en supervisie waren toevertrouwd. Tot medio augustus zal het schip proefvaren, op zaterdag 23
augustus zal de officiële overdracht plaatsvinden. Wij wensen de kapiteins C. Taanman en P. Springer met hun bemanning een be-
houden vaart en een goede toekomst.
Dankzij de opbouwvan een trunkdek nam de vervoerscapaciteit toe tot 3000 m3

Vierjubilea op S.S. Esso Nederland.
Met de lossing van een lading ruwe olie in Singapore op vier juni beëindigde de Esso Nederland haar vijftigste reis en
dat is eigenlijk best het vermelden waard, ook omdat het schip kort daarna (op 1 augustus) tien jaar in dienst was.
Kapitein G. J. Alkema (25 jaar dienst) en F. de Pina (10 jaar dienst) wensen elkaar geluk met hun jubilea.

In die tien jaar heeft de „Esso Nederland" een afstand afgelegd van 980000 mijl, dat is ruim vier keer de afstand aarde-maan!
Bijna 90% van die tijd is op zee doorgebracht, de overige 10% waren ligdagen in de 168 maal dat een haven werd aangedaan, dok-
tijden en het wachten op lading etc.
Niet alleen het schip jubileerde maar ook drie opvarenden: op 10 juni was matroos/handlanger J. B. Duarta tien jaar in dienst, op 22
juni kapitein G. J. Alkema 25 jaar en op 27 juli 2e wtk P. H. Mellema 20 jaar. Deze driejubilea moesten natuurlijk op gepaste wijze
gevierd worden en dat gebeurde op 15 juni. Het schip voer die dag voorbij de Lacadieven voor de Indiase westkust. Het was prachtig
weer en daar werd gebruik van gemaakt door de festiviteiten bij het zwembad te houden. Na de koffie met drie grote taarten werden
de jubilarissen in het zonnetje gezet. Eerst toespraken en daarna kwamen prachtige cadeaus tevoorschijn, waar heel wat uurtjes
hobbywerk in zaten.
Bij de daaropvolgende openluchtmaaltijd werden vele herinneringen opgehaald. Er kan worden teruggekeken op een geslaagde dag.
G. J. Alkema

P. H. Mellema (20 jaar in dienst) zoekt een lekker stuk taart op

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

In dienst getreden:
01-07-80 E. W. van der Brink
Uit dienst getreden:
03-07-80 C. D. M. Touw
24-07-80 J. Stienstra

Service-Buttons:
20 jaar:
27-07-80 P. Mellema
10 jaar:
31-07-80 P. dePina

Esso Saba; Passeert Dubai 9 augustus a.s. inbound
Esso Nederland; 25 augustus aankomst Aruba
Esso Europoort; 26 juli vertrokken van Rotterdam naar Perzische Golf
Esso Bonaire; Passeert Dubai 20 augustus inbound

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
J. C. Vlug
R. van der Velden
H. J. M. Kuypers
1e Stuurman
W.Kerbert
R.E. v.d. Velden (W)
F. Koster
J. W. Klein
2e Stuurman
H. J.A.C.Regenboog
J.M. Vanhoorne (W)
R. H. C. Reyme
J. Ruisch (W)
3e Stuurman
J.G.M. de Groot (W)
T. v. d. Werf
A. P. Brouwer
D. Hoekstra
3e Stuurman
-
P.J.Nauta
S. ter Wal (W)
E. W. v/d Brink
LI. Stuurman
E. Berendsen
J. Veldhuis
P. R. Grootmeyer
Y. Jegen
LI. Stuurman
-
A. Kingma
-
-
HWTK
F. van Asten
J.A.Niels
P. Pesman
C. Smeele
2e wtk
J. van derZwan
H. Muldes
K. C.Ong
H. Koelman
3e wtk
H. de Groot
R.J.G.Nadels (W)
R.M.F. Bergman (W)
N. P. Hanemaayer
3e wtk
-
W.P.G. v. Wijk (W)
M.J.EIswijk
J. Prins (W)
4e wtk
J.C.Pool
A. F. M. de Bock
A.G.Kool
B. F. Stoel (W)
4e wtk
R. M. Spijkerman (W)
-
R. F. v. d. Berg
-
5e wtk
H. J.Bakker
G. v. Lelyveld
M. de Wit
Ass. wtk
P. G. de Wit
-
A. Visser
-
Ll. wtk
H.J.Bullee
D. v. d. Water
-
A. W. Davidse
Ll. wtk
-
J. Bot
-
-
Elektricien
H. J. Broggel
J. B. v. d. Heemst
W. C. de Mooy
J. Grootveld
Marconist
P. A. Vierssen
A. J. C.Somers
J.H.v.d.Leest
J. Maassen
Kok/Hofmeester
P. A. Manuela
0.Lopes
B. J.Andrade
J. G. Gomes
Kok/Bakker
A. D. Fortes
J.B.daCruz
A. P. Monteiro
B. G. Lima
Bediende
G. A. Lima
M.D.Fonseca
A. P. Delgado
C. M. Caldeson
Bediende
J. dos Santos
P.G.Monteiro
C. S. Lima
L. S. Piedade
Bediende
J. P. Delgado
B. E. Soares
-
R.G.Fonseca
Pompman
J.J.Andrade
A.M.Silva
A. J. Fortes
J.W.Zandvliet
Pompman
-
-
A. M. F. Hoogendijk
-
Bankwerker
D.O. Morais
J.OIiveira
G. F. Silvestre
A. C. Delgado
Bankwerker
A. L. Santos
G.F.Fonseca
F.X.Spencer
-
Bootsman
A. N. Talho
E.F.Lima
J.V.Mendes
S. A. da Graca
Matroos
F. de Pina
A. P. Freitas
S.G.Silveira
M.A.deBrito
Matroos
C. J. Fortes
P.J.Porfirio
R. D. Cruz
J. C. Correia
Matroos
J.B.Bentub
A. Moreno
A. F. Martins
M. J. Crisostomo
Matroos
J. B. Duarte
J.M. Lopes
J. B. Fortes
F.R.Andrade
Matroos
C. A. Timas
S. J.Lopes
A. dos Santos
J.G.daVeiga
Matroos
M. B. E. Pinto
A. L. dos Reis
A. L. Delgado
J. J. Soares
Matroos
J. S. Gomes
M.C.Villafin
A. Nascimento
-

No. 15-1980

Record bunkerlevering.
Op 21 juli jl. werd door Esso Nederland ruim 14.700 ton bunker-brandstof(datis zware stookolie) afgeleverd aan de voor een Japanse
rederij varende ertstanker 'USA MARU' (een tanker van 269.000 ton), die lag afgemeerd bij het Erts Maasvlakte Overslagbedrijf op de
Maasvlakte.
De levering was in haar soort de grootste die ooit door Esso binnen haar wereldomvattende bun-kerorganisatie is uitgevoerd. Door on-
ze transportafdeling werden liefst zeven transportlichters ingezet die met een gemiddelde
pompsnelheid van ongeveer 600 ton per uur de hunkering probleemloos binnen 24 uur uitvoerden. In diezelfde week werden nog vijf an-
dere grote schepen, bestaande uit twee Esso-tankers, twee containerschepen en een Spaanse tanker gebunkerd.
In totaal werd, binnen een tijdsbestek van zes dagen, bijna 60.000 ton bunkerbrandstof geleverd aan slechts zes schepen wat op zich
ook een record betekent. Alles kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen marketing, supply en O&D.
Door deze pompinstallatie werd 14.700 ton brandstof voor de 'USA MARU' afgeleverd.

Esso Nederland ontving servicebutton.
Zoals kapitein G. J. Alkema in de vorige Essofoon al berichtte, vierde de Esso Nederland onlangs haar 10-jarig bestaan. Bij een 10-jarig
dienstverband hoort uiteraard een servicebutton en die heeft de Esso Nederland dan ook ontvangen.
Op bovenstaande foto is de button duidelijk zichtbaar en het spreekt voor zich dat het een hele toer was om zo'n levensgrote button op
te hangen. Althans, zo lijkt het, want in werkelijkheid is dit een foto van de Esso Nederland, die op het ETM-kantoor aan een muur prijkt
met daarop de servicebutton. Maar met de fotocamera lijkt het heel wat meer. Ocean fleet-operationsmanager H. Zuiderbaan feliciteerde
kapitein Alkema schriftelijk. In zijn brief haalde hij een aantal wapenfeiten uit de afgelopen 10 jaar in de herinnering:
"In deze tien jaren heeft het schip vele reizen gemaakt: naar de Perzische Golf/Noord Europa, Verre Oosten en het Caraïbisch gebied.
De oplevering geschiedde in een tijd van hoge vrachten. En toen waren de vrachttarieven regelmatig vier tot zes maal hoger dan het tarief
van de laatste jaren".
Verder schrijft de heer Zuiderbaan: "Ook op veiligheidsgebied heeft het schip zijn steentje bijgedragen. Het vaart thans bijna 4 jaren rond
zonder ongeval met tijdsverzuim".  De heer Zuiderbaan vertrouwt er in zijn schrijven op dat in de tweede 10-jaar periode met ieders inzet
even goede resultaten zullen worden eboekt.
De poster van de Esso Nederland en zijn servicebutton, het lijkt net echt.

Esso tankvaart ontving plaquette.
Met een korte bijeenkomst op het 'captain 's deck'van de Esso Europoort werd het feit herdacht dat de Esso Tank-
vaart Maatschappij eenjaar lang (1979) zonder verzuimongeval heeft gewerkt. Dat de plechtigheid niet lang duurde
moge logisch zijn voor alle ETM-mensen, maar lang niet iedereen weet hoe kort een schip als de Esso Europoort
in de Rotterdamse haven ligt.
De Esso Europoort bijvoorbeeld kwam op de dag van de plaquette-uitreiking 's nachts in Nederlandse wateren. Om drie uur werd hij
d.m.v. een helicopter beloodst, om halfzeven voer hij tussen de pieren en om negen uur lag hij dan afgemeerd. Dan begint het lieve
leventje pas: de douaneformaliteiten dienen te worden afgewikkeld, de lading wordt gecontroleerd, de aanmonstering van de nieuwe
bemanningsleden gaat van start en uiteraard willen zij die daarvoor in aanmerking komen graag aan land zodat de kapitein ook nog
de monster-boekjes dient in te vullen. Dat dit allemaal in zo'n kort tijdsbestek gebeurt vindt dan weer zijn oorzaak in het feit dat de
Esso Europoort zo snel mogelij k wordtleeg-gepompt. Het schip moet namelijk de dag na aankomst leeg zijn zodat de volgende reis
kan aanvangen.
Tussen al die bedrijvigheid door werd de gouden plaquette overhandigd. Ocean fleet-operations divisionmanager H. Zuiderbaan was
blij dat hij de plaquette voor 'het veilig werken in 1979' aan de Esso Europoort kon overhandigen. De Esso Europoort werkt al bijna
vijf jaar lang zonder bedrijfsongeval, waarmee deze tanker, na de Esso Saba, het veiligst werkende schip is. Omgerekend in man-
uren kom je tot de aardige uitkomst dat 1.370.000 manuren veilig is gewerkt.
Reden tot grote voldoening derhalve bij de ETM-medewerkers. Kapitein J. C. Vlug nam de plaquette in ontvangst en toonde zich ver-
heugd over het bereikte resultaat. Na de korte bijeenkomst ging een ieder weer snel aan de slag, want - zoals gezegd -op een los-
send schip geldt: 'time is money'. Ook op de Esso Europoort.
Een kleine groep mensen was er getuige van dat kapitein J. C. Vlug de plaquette uit handen van de heer
H. Zuiderbaan ontving. De prestatie van ETM is er echter niet minder om.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Nederland; Nog onbekende bestemming.
Esso Europoort; Passeert 7 september Dubai inbound.
Esso Bonaire; 26 augustus van Dubai vertrokken naar Kaapstad.
Esso Saba; 31 augustus vertrokken van Dubai op weg naar Kaapstad.

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
J. C. Vlug
R. van der Velden
M. C. v.d. Vliet
1e Stuurman
W.Kerbert
W. J. Visser
F. Koster
J. W. G. van Dongen
2e Stuurman
H.J.A.C. Regenboog (W)
J.M. Vanhoorne (W)
C. J. J. Withagen
J. van der Wal (W)
3e Stuurman
L. J. Boonstra
D.T.Tooi-Biemold
S. ter Wal (W)
F.H. van Woudenberg
3e Stuurman
J.G.M. de Groot (W)
P. J. Nauta
-
E. W. van der Brink
4e Stuurman
-
-
-
-
LI. Stuurman
E. Berendsen
J. Veldhuis
P. R. Grootmeyer
F. Ritveld
LI. Stuurman
-
A. Kingma
-
Y.Jegen
HWTK
F. van Asten
J.A.Niels
J. den Boer
C. Smeele
2e Wtk
J.vanderZwan
H. Mulder
P. Pesman
H. Koelman
3e Wtk
F. Rosman
R.J.G.Nadels (W)
Q.A.vanSchooten
N. P. Hanemaayer
3e Wtk
J. P. Karsten (W)
W.P.G. van Wijk (W)
M.J.EIswijk
R. de Ruysscher
4e Wtk
R.M. Spijkerman (W)
A. F. M. de Bock
W. de Roode
A. J. J. M. Koevoets
4e Wtk
-
-
R. F. van der Berg
-
5e Wtk
-
-
-
M. de Wit
Ass. Wtk
P. G. de Wit
-
-
-
Ll. Wtk
H.J.Bullee
D. v.d. Water
-
-
LI. Wtk
-
J. Bot
-
-
Electriciën
N. Tiemens
J. B. v.d. Heemst
C.M.Booy
J. Grootveld
Marconist
P. A. Vierssen
A. J. C. Somers
E. J. Complet
J. Maarssen
Kok/Hofm.
J. S.AImeida
0. Lopes
B.J.Andrade
D. S. Monteiro
Kok/Bakker
A. D. Fortes
J. B. da Cruz
A.A.Andrade
B. G. Lima
Bediende
G. A. Lima
M. D.Fonseca
J. M. Machado
0. A. Xavier
Bediende
J. F. dos Reis
P. G. Monteiro
A. P. Delgado
L. S. Piedade
Bediende
J. P. Delgado
B. F. Soares
C. S. Lima
R.G.Fonseca
Pompman
J.J.Andrade
W. Schosswald
A. M. T. Hoogendijk
J.W.Zandvliet
Bankwerker
Q. M. da Graca
J. Oliveira
F. X.Spencer
J. F. Miranda
Bankwerker
A. L. Santos
G.F. Fonseca
-
-
Bootsman
M. Duarte
E. F. Lima
H. L. Lopes
S. A. da Graca
Matroos
F.dePina
A. P. Freitas
A. Xavier
M. A. de Brito
Matroos
C. J. Fortes
P.J.Porfirio
E. G. Gabriel
J. C. Correia
Matroos
L. Röske
A. Moreno
J. B. Fortes
M. J. Crisostomo
Matroos
J. B. Duarte
J. M. Lopes
F. R. Livramento
F.R.daVeiga
Matroos
C.A.Timas
S. J.Lopes
A. L. Delgado
F.R.Andrade
Matroos
J.T.N.Aquiar
A. J. dos Reis
A. Nascimento
C. T. Oteso
Matroos
-
M.C.Villafin
-
-

No. 16-1980

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

In dienst getreden:
08-08-1980, S. E. Ritfeld
Uit dienst getreden:
20-08-1980, L. l. Monteiro

Esso Nederland; Passeert 22 september Kaapstad, op weg naar Perzische Golf
Esso Bonaire; Aankomst in Rotterdam ± 18 oktober
Esso Europoort; Passeert 30/9 Kaapstad, op weg naar Rotterdam
Esso Saba; Passeert 30 september Kaapstad, op weg naar Rotterdam

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
J. C. Vlug
J. W. Mossel
M. C. v. d. Vliet
1e stuurman
W. Kerbert
W.J. Visser
S. G. Boorsma
J.W.G. van Dongen
2e stuurman
H.J.A.C.Regenboog (W)
T. v. d. Werf (W)
C. J. J. Withagen
J. v. d. Wal (W)
3e stuurman
L. J. Boonstra
D.T.Tooi-Biemold
S. ter Wal (W)
F.H. v. Woudenberg
3e stuurman
-
P.J.Nauta
-
E. v. d. Brink
LI. stuurman
E. Berendsen
J. Veldhuis
P. R. Grootmeijer
S. Ritfeld
LI. stuurman
-
A.Kingma
-
-
HWTK
F. van Asten
B. P. v. Mieghem
J. den Boer
C.Smeele
2e wtk
J.v.d.Zwan
H. Mulder
P. Pesman
H.Koelman
3e wtk
F. Rosman
R.J.G.Nadels (W)
G. A. v. Schooten
N. P. Hanemaayer
3e wtk
J. Karsten (W)
W.P.G. v. Wijk (W)
W. de Roode
J. Prins (W)
4e wtk
R. M. Spijkerman (W)
A. F. M. de Bock
R. F. v. d. Berg
A.J.J.M. Koevoets
4e wtk
-
-
-
M. de Wit (W)
Ass. wtk
-
J. Schouten
-
-
LI. wtk
H.J.Bullee
D. v. d. Water
-
-
LI. wtk
-
J. Bot
-
-
Electricien
N.Tiemens
J. B. v. d. Heemst
C.M.Booy
J. Grootveld
Marconist
P.A.Vierssen
A.J.C.Somers
E.J.Compiet
J. Maassen
Kok/Hofmeester
J.S.AImeida
0. Lopes
B. J. Andrade
D. S. Monteiro
Kok/Bakker
A. D. Fortes
J.B.daCruz
A.A.Andrade
B. G. Lima
Bediende
G. A. Lima
M.D.Fonseca
J. M. Machado
0. A. Xavier
Bediende
J.F. dos Reis
P.G.Monteiro
A. P. Delgado
L. S. Piedade
Bediende
J. P. Delgado
J. D.daSousa
C. S. Lima
R. G.Fonseca
Pompman
J. J.Andrade
W. Schosswald
A.Q.Tubio
J.W.Zandvliet
Bankwerker
Q.M.daGraca
B. Cabral
F.X.Spencer
J. F. Miranda
Bankwerker
A. L. dos Santos
J.OIiveira
-
-
Bankwerker
-
G.F.Fonseca
-
-
Motorman
-
-
J.C. Brito
-
Bootsman
M. Duarte
-
H.L.Lopes
S.A.daGraca
Matroos
F. de Pina
E. F. Lima
A. Xavier
M. A. de Brito
Matroos
C. J. Fortes
A. P. Freitas
E. G. Gabriel
J.C. Correia
Matroos
L.Röske
P.J.Porfirio
J. B. Fortes
N. J. Crisostomo
Matroos
J.B.Duarte
A. Moreno
F. R. Livramento
F. R. Andrade
Matroos
C. A. Timas
J.H.Lopes
A. L. Delgado
J.G.daVeiga
Matroos
J. T. N. Aquiar
S. J.Lopes
J.M.P.Sanles
C.T. Otero
Matroos
-
A. L. dos Reis
-
-
Matroos
-
M.C.Viliafin
-
-

No. 17-1980

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Nederland; Passeert 10 okt. Dubai inbound.
Esso Bonaire; 14 oktober aankomst Aruba
Esso Europoort; 16 oktober aankomst te Rotterdam
Esso Saba; 29 oktober aankomst te Rotterdam

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Europoort
Esso Saba
Gezagvoerder
K. Pals
J..W. Mossel
J. C. Vlug
H.J.M. Kuypers
1e Stuurman
R. E. v. d. Velden
S. G. Boorsma
W. J. Visser
J. W. G. v. Dongen
2e Stuurman
H.J.A.C. Regenboog (W)
C.J.J. Withagen
T. v.d. Werf (W)
G. Ganzeveld
3e Stuurman
L.J. Boonstra
S. ter Wal (W)
D.T. Tooi-Biemold
F.H. v. Woudenberg
3e Stuurman
-
-
P.J. Nauta
-
4e Stuurman
-
-
-
-
LI. Stuurman
E.Berendsen
P.R.Grootmeijer
J. Veldhuis
S.E.Ritfeld
LI. Stuurman
Y.Jegen
-
A. Kingma
-
HWTK
J. Pronk
J. den Boer
B.P. van Mieghem
C. Smeele
2e Wtk
F. Rosman (W)
P. Pesman
H. Mulder
H. Koeleman
3e Wtk
J. P. Karsten (W)
G.A.v.Schooten
R.J.G.Nadels (W)
N.P. Hanemaayer
4e Wtk
R.M.Spijkesman (W)
W. de Roode
W.P.G. v. Wijk (W)
R. de Ruysscher
4e Wtk
-
R. F. van den Berg
-
A.J. Koevoets
4e Wtk
-
-
-
M. de Wit (W)
4e Wtk
M. de Groot
-
-
-
5e Wtk
T. de Wit
-
-
-
5e Wtk
-
-
-
-
Ass. Wtk
-
-
L. Schouten
P.J.Hanemaayer
Ass. Wtk
-
-
-
-
LI. Wtk
H.L.Bullee
-
D. v. d. Water
-
LI. Wtk
-
-
J. Bot
-
Electricien
N.Tiemens
C.M.Booy
J. B. v. d. Heemst
-
Marconist
C. Witte
E.J.Compiet
A.J.C.Somers
J. Maassen
Kok/Hofm.
J.S.AImeida
B.J.Andrade
0.Lopes
D. S. Monteiro
Kok/Bakker
A.J.dosSantos
A.A.Andrade
J.B.daCruz
B.G.Lima
Bediende
G.A.Lima
J.M.Machado
M.D.Fonseca
0. A.Xavier
Bediende
J.F. dos Reis
A.P.Delgado
J. Pereira
L.S.Piedade
Bediende
J.J.Correia
C.S.Lima
J.D.daSoussa
R.G.Fonseca
Pompman
J.J.Andrade
A.Q.Tubio
W. Schosswald
C. Pacin
Pompman
-
-
G.F.Fonseca
-
Bankwerker
Q.M.daGraca
F.X.Spensor
B. Cabral
-
Bankwerker
-
-
J.OIiveira
J. F. Miranda
Motorman
-
J.C.Brito
-
-
Bootsman
M.Duarte
H. L.Lopes
E.F.Lima
S.A.daGraca
Matroos
H.G.Lopes
A.Xavier
P.J.Porfirio
M.A.deBrito
Matroos
C.J.Fortes
J.M.P.Sanles
A.Moreno
J.C.Correia
Matroos
L. Röske
E.G.Gabriel
S. J.Lopes
M.J.Crisostomo
Matroos
J.P.Fortes
J.B.Fortes
A. J. dos Reis
F.R.Andrade
Matroos
V. R. Costa
E. R. Livramento
M.C.Villafin
J.G.daVeiga
Matroos
J.T.N.Aquiar
A.L.Delgado
A. P. Freitas
C.T. Otero
Matroos
-
-
J.M. Lopes
-

No. 18-1980

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Uit dienst getreden:
01-10-80, P.H. Mellema, 2e wtk
30-10-80, H.P. Stumpf, 5e wtk
In dienst getreden:
07-10-80, J.J.A. Uytendaal, stag. stuurman

Esso Nederland; Aankomst Ain Sukhna 27 oktober Vanuit Ain Sukhna naarde Perzische Golf
Esso Bonaire; Onderweg van Aruba naar Perzische Golf passeert 10 november Kaapstad
Esso Europoort; Passeert Tenerife outbound ca. 25 oktober Passeert Kaapstad op weg naar de Perzische Golf ca. 15 november
Esso Saba; Aankomst Rotterdam 29 oktober waarna lossen te Fawley

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
K. Pals
G.J. AIkema
J. W. Mossel
H.J.M. Kuypers
1e stuurman
R.E. v.d. Velden (W)
W. J. Visser
S. G.Boorsma
J. W. Klein
2e stuurman
H.J.A.C. Regenboog (W)
T. v. d. Werf (W)
R.H.C.Reyme
G. Ganzeveld
2e stuurman
-
J. Ruisch (W)
C. J. J. Withagen
D. Hoekstra
3e stuurman
L. J. Boonstra
P.J.Nauta
S.E.G.M. Bakker
A. P. Brouwer
LI. stuurman
E. Berendsen
J. Veldhuis
P. R. Grootmeyer
S. Ritfeld
LI. stuurman
Y. Jegen
A. Kingma
J.J.A.Uytendaal
-
HWTK
J. Pronk
J.A. Niels
J. den Boer
W. Grüter
2e wtk
F. Rosman (W)
A. J. v. d. Putten
K. C. Ong
H. Koelman
3e wtk
J. P. Karsten (W)
R.M.F. v.d. Berg (W)
G.A.v.Schooten
A. Schuring
3e wtk
J. Brouwer (W)
A. G. Kool (W)
R.de Ruysscher
4e wtk
R. M. Spijkerman (W)
H. J. Bakker (W)
B. F. Stoel (W)
M. de Wit
4e wtk
M. de Groot (W)
-
-
A.J.J.M. Koevoets
4e wtk
-
-
-
M. de Wit (W)
5e wtk
T. de Wit
G. v. Lelyveld
Ass. Wtk
-
L. Schouten
-
D. v. d. Water
LI. wtk
H-L.Bullee
J. Bot
-
-
Electricien
N.Tiemens
W. C. de Mooy
C.M.Booy
-
Marconist
C. Witte
C. v. d. Brink
E. J. Complet
J.V.Dieleman
Kok/Hofmeester
J.S.AImeida
0. Lopes
B.J.Andrade
D. S. Montatro
Kok/Bakker
A. J. dos Santos
J. B. da Cruz
A.A.Andrade
T. J. Neves
Bediende
G.A.Lima
M.D.Fonseca
J. M.Machado
0. A. Xavier
Bediende
J. F. dos Reis
l. Pereira
A.P.Delgado
L. S. Piedade
Bediende
J.J.Correia
J.D.deSousa
C. S. Lima
R.G.Fonseca
Pompman
J. J. Andrade
W. Schosswald
A.Q.Tubio
C. B. Pacin
Bankwerker
Q. M. da Graca
B. Cabral
F.X.Spences
J.F.Miranda
Bankwerker
G.F.Fonseca
D.O. Morais
-
R. Brito
Bankwerker
-
J.OIiveira
-
-
Motorman
-
-
J. C. Brito
-
Bootsman
M. Duarte
E. F. Lima
H. L.Lopes
S. A. da Graca
Matroos
H. G.Lopes
M. M.Chantre
A. Xavier
M. A. de Brito
Matroos
C. J. Fortes
A. J. Fortes
J.M.P.Sanles
M. J. Crisostomo
Matroos
L.Röske
J.M. Lopes
E.G.Gabriel
J.G.daVeiga
Matroos
V. R. Costa
S. J.Lopes
J.B.Fortes
C. T. Otero
Matroos
J.T.N. Aquiar
M.C.Villafin
E. R. Livramento
M. B. Veites
Matroos
-
A. P. Freitas
A. L. Delgado
M. S. Belles
Matroos
-
-
-
J. P. Fortes

No. 19-1980

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Bonaire; Onderweg van Aruba naar de Perzische Golf; Passeert 9 november Kaapstad
Esso Europoort; Passeert 15 november Kaapstad op weg naar Perzische Golf
Esso Saba; Van Fawley naar Perzische Golf; passeert 26 november Kaapstad
Esso Nederland; Passeert 8 november Dubai op weg naar Rastanura

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Europoort
Esso Saba
Gezagvoerder
K. Pals
J. W. Mossel
G.J.AIkema
H. J. M. Kuypers
1e stuurman
R.E. v.d. Velden (W)
S. G. Boorsma
W. J. Visser
J. W. Klein
2e stuurman
H.J.A.C. Regenboog (W)
R. H. C. Reyme
T. v. d. Werf (W)
G. Ganzeveld
2e stuurman
-
C. J. J. Withagen
J. Ruisch (W)
-
3e stuurman
L. J. Boonstra
S.E. G. M. Bakker
D. T. Tooi-Biemolds
D. Hoekstra
3e stuurman
-
-
P.J.Nauta
A. P. Brouwer
LI. stuurman
E. Berendsen
P. R. Grootmeyer
J. Veldhuis
S. Ritfeld
LI. stuurman
Y. Jegen
J. J. A. Uytendaal
A. Kingma
-
HWTK
J. Pronk
J. den Boer
J. A. Niels
B. P. van Mieghem
2e wtk
F. Rosman (W)
K. C. Ong
A. J. v. d. Putten
H. Koelman
3e wtk
J. P. Karsten (W)
G. A. van Schooien
R.M.F. Bergman (W)
A. Schuring
3e wtk
-
A. G. Kool (W)
J. Brouwer (W)
R.de Ruysscher
4e wtk
R. M. Spijkerman
B. F.Stoel (W)
H. J.Bakker (W)
J. C. Pool (W)
4e wtk
M. de Groot (W)
-
-
A-J.J.M.Koevoets
4e wtk
-
-
-
M. de Wit (W)
5e wtk
T. de Wit
G. van Lelyveld
-
-
Ass. wtk
-
-
L. Schouten
-
LI. wtk
H. L. Bullee
-
J. Bot
D. v. d. Water
Electricien
N.Tiemens
C. M.Booy
W. C. de Mooy
-
Marconist
C. Witte
E. J. Compiet
C. v. d. Brink
J. V. Dieleman
Kok/Hofmeester
J.S.AImeida
B. J. Andrade
0. Lopes
D. S. Monteiro
Kok/Bakker
A. J. dos Santos
B. A. Andrade
J.B.daCruz
T. J. Neves
Bediende
G. A. Lima
J. M. Machado
M.D.Fonseca
0. A. Xavier
Bediende
J. F. dos Reis
A. P. Delgado
l. Pereira
L. S. Piedade
Bediende
J.J.Correia
C. S. Lima
J.D.Sousa
R.G.Fonseca
Pompman
J. J. Andrade
A.Q.Tubio
W. Schosswald
C. B. Pacin
Bankwerker
Q. M.daGraca
F.X.Spences
B. Cabral
J. F. Miranda
Bankwerker
G.F.Fonseca
-
D. 0. Morais
R. Brito
Bankwerker
-
-
J. Oliveira
-
Motorman
-
J.C.Brito
-
-
Bootsman
M. Duarte
H.L. Lopes
E. F. Lima
S. A. da Graca
Matroos
H.G.Lopes
A. Xavier
M.M. Chantre
M. A. de Brito
Matroos
C. J. Fortes
J. M. P. Sanles
A. J.Fortes
M. J. Crisostomo
Matroos
L.Röske
E. G. Gabriel
J. M.Lopes
J.G.daVeiga
Matroos
V. R. Costa
E. R. Livramento
S. J. Lopes
C. T. Otero
Matroos
J.T.N.Aquiar
J. B. Fortes
M. C. Villafin
M.B.Veites
Matroos
-
A. L. Delgado
A. P. Freitas
M. S. Belles
Matroos
-
-
-
J. P. Fortes
ENCON-team
-
-
-
W.Grüter
ENCON-team
-
-
-
B. Nieuwpoort

No. 20-1980

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Servicebutton:
10 jaar:
03-11-1980, A.L.Delgado
20 jaar:
10-10-1980, R.E. v.d. Velden

Esso Europoort; Onderweg naar de Perzische Golf, aankomst Dubai 3 december 1980
Esso Nederland; Van Ractanura, lichteren voor de Westkust van Thailand, naar Singapore alwaar aankomst op 12 december 1980
Esso Bonaire; Onderweg naar de Perzische Golf, aankomst Dubai 25 november 1980.
Esso Saba; Onderweg naar de Perzische Golf, passeert 27 november Kaapstad

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Europoort
Esso Saba
Gezagvoerder
K. Pals
J. W. Mossel
G. J. Alkema
H.J.M.Kuypers
1e stuurman
R.E. v.d. Velden (W)
S. G. Boorsma
W.J. Visser
J. W. Klein
2e stuurman
J.M. van Hoorne (W)
R. H. C. Reyme
J. Ruisch (W)
G. Ganzeveld
3e stuurman
L. J. Boonstra
S.E. G. M. Bakker
P.J. Nauta
D. Hoekstra
3e stuurman
D.T. Tooi-Biemold
-
-
A. P. Brouwer
LI. stuurman
E. Berendsen
P. R. Grootmeyer
J. Veldhuis
S. Ritfeld
LI. stuurman
Y. Jegen
J. J. A. Uytendaal
A. Kingma
-
HWTK
J. Pronk
J. den Boer
J.A. Niels
B. P. van Mieghem
2e wtk
F. Rosman (W)
K.C.Ong
A. J. v. d. Putten
H. Koelman
3e wtk
J. P. Karsten (W)
G. A. van Schooten
R.M.F. Bergman (W)
A. Schuring
3e wtk
A.G. Kool (W)
J. Brouwer (W)
R.de Ruysscher
4e wtk
R.M. Spijkerman (W)
B. F. Stoel (W)
H. J. Bakker (W)
A.J. J. M. Koevoets
4e wtk
M. de Groot (W)
-
-
J.C. Pool (W)
4e wtk
-
-
-
M. de Wit (W)
5e wtk
T. de Wit
G. Lelyveld van Cingelshouck
-
-
Ass. Wtk
-
-
L. Schouten
LI. wtk
H.L. Bullee
-
J. Bot
D. v. d. Water
Electricien
N. Tiemens
C. M. Booy
W. C. de Mooy
-
Marconist
C. Witte
E.J.Compiet
C. v. d. Brink
J.V.Dieleman
Kok/Hofmeester
J. S.AImeida
B.J.Andrade
0.Lopes
D.S.Monteiro
Kok/Bakker
A. J. dos Santos
A.A.Andrade
J.B.daCruz
T. J. Neves
Bediende
J. F. dos Reis
A. P. Delgado
M.D.Fonseca
0. A. Xavier
Bediende
J. J. Correia
C. S. Lima
l. Pereira
R. G. Fonseca
Bediende
G.A.Lima
J. M. Machado
J.D.deSousa
L. S. Piedade
Pompman
A. M.Sulva
A.Q.Tubio
W. Schosswald
C. B. Pacin
Bankwerker
Q. M.daGraca
F.X.Spences
B. Cabral
J. F. Miranda
Bankwerker
G. F. Silvestre
-
D.O. Morais
R. Brito
Motorman
-
J.C.Brito
-
-
Bootsman
M. Duarte
H.L.Lopes
E. F. Lima
S. A. da Graca
Matroos
H. G.Lopes
J. M. P.Sanles
M. M. Chantre
M. A. de Brito
Matroos
L.Röske
A. L. Delgado
A. J. Fortes
M. J. Crisostomo
Matroos
J. B. Bentub
E. G. Gabriel
J. M.Lopes
M. B. Vieites
Matroos
V.R.Costa
E. R. Livramento
S. J.Lopes
M. S. Belles
Matroos
J.T.N.Aquiar
J. B. Fortes
M.C.Villafin
J. P. Fortes
Matroos
C.J.Fortes
A. Xavier
A. P. Freitas
C. T. Otero
Matroos
-
-
-
J.G.daVeiga

No. 21-1980

Scheepspost, een belangrijke schakel met de wal.
Aan het begin van de maand december is het een goede zaak eens even stil te staan bij de zeevarende Esso-employees
die de feestdagen niet in eigen kring zullen kunnen vieren. In dit artikel zullen we wat verder ingaan op het eerder dit jaar
verschenen Stanss-journaal (een onderzoek over de sociale aspecten van de zeescheepvaart). Daarnaast willen wij eens
voor u uit de doeken doen wat er allemaal voor komt kijken voordat de post van ,,thuis" op de plaats van bestemming is.

Het Stanss-onderzoek.
Het woord 'Stanss' staat voor Socio-Technische Analyse van Scheepvaart Systemen en heeft zich ten doel gesteld vanuit de sociaal-
organisatorische invalshoek een onderzoek te houden in de zeescheepvaart, teneinde het sociale leven van de zeevarenden beter te
kunnen begeleiden en te verbeteren.
In 1976 werd de basis van het Stanss-onderzoek gelegd door het Nederlands Maritiem Instituut en de Begeleidingscommissie Sociale
Research. Rederijen, werkgeversorganisaties, vakbonden, zeevaartscholen alsmede Ministeries van Verkeer & Waterstaat, Onderwijs
& Wetenschappen en Sociale Zaken hebben onderling uitgebreid van gedachten gewisseld en dat alles leidde  uiteindelijk tot het Stanss-
onderzoek.
Het Stanss-onderzoek bestond uit vijf thema's: „Het wonen, werken en leven aan boord van zeeschepen", „Beroepsoriënta-tie" (de mo-
tieven om te gaan varen), „Het gezinsproject" (invloed van het zeevarend beroep op het gezinsleven), ,,Beeldvorming" ( wat vindt de
Nederlandse samenleving van het maritieme beroep) en tot slot „De wisselwerking tussen wal en schip".
De resultaten van dit onderzoek zijn terug te vinden in het 24 pagina's tellende Stanss-joumaal. Uit dit blad haalden wij enkele interes-
sante gegevens.

Cijfers en opinies.
In totaal heeft meer dan 75% van de gevraagde zeevarenden meegewerkt aan het onderzoek, zodat van een betrouwbaar beeld van de
onderzoekingen kan worden gesproken. Opvallend zijn de volgende cijfers:
- 52% van de ondervraagde zeevarenden is met de zeescheepvaart in aanraking gekomen door familie
- Meer dan 43% van de zeevarenden is tussen de 20 en 30 jaar waarvan het overgrote deel ongehuwd is (zie staatje)
- Van alle zeevarenden blijkt 55% gehuwd te zijn, van de groep zeevarenden boven de 25 is 72% gehuwd.
- De „doorsnee-zeeman" vindt dat zijn werk veel ervaring, kennis en opleiding vereist, velen voelen zich met betrekking tot hun werk
  redelijk zelfstandig: men ziet resultaten, kan initiatieven nemen en zinvolle bijdragen leveren.
- De meest beoefende vrije tijds-activiteiten zijn: brieven schrijven, lezen/puzzelen, kaarten, luisteren naar muziek en een praat- en
  borreluurtje. Er bestaat weinig belangstelling voor dammen, schaken, sport en knutselen. De individuele en ontspannende activiteit-
  en scoren wat hoger dan sociale activiteiten.
- De meeste zeevarenden hechten veel waarde aan vrije tijd. Wanneer we bv kijken „wie met wie omgaat" in de vrije uurtjes, blijkt dat
  deze contacten sterk worden bepaald door functie en rang.
- Van de zeevarenden die gehuwd of verloofd zijn is 65% van mening dat de vrouw/verloofde geen problemen heeft met het 'alleen re-
  gelen van zaken' die men normaal samen doet. Problemen treden het meest op bij gezinnen met jonge kinderen.
- De vraag of de lange afwezigheid van de zeevarende vader nadelige invloed zou hebben op de opvoeding van kinderen wordt door
  32% met 'ja' beantwoord, door 30% met „min of meer" en door 38% met „nee". De nadelige invloed wordt het meest gevoeld bij ge-
  zinnen met kinderen van 0-5 jaar en 12-17 jaar.
- 75% van de ondervraagden stelt dat vrouw/vriendin zich gedurende hun afwezigheid toch wel min of meer eenzaam voelt.

Eén van de conclusies van de.
Stanss-onderzoekers is dat het contact met de familie thuis voor veel zeevarenden van groot belang is en dat brengt ons op het twee-
de onderwerp van dit artikel: het contact per post.
Over het eerste deel van dit verhaal willen wij nog graag zeggen dat zij, die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp, het Stanss-journaal
voor ƒ 4,75 kunnen bestellen bij het Nederlands Maritiem Instituut, Hofplein 19, 3032 AC-Rotterdam, tel. (010)-114768.

Contact per brief.
Onze zeevarende collega's van de ETM beschikken over drie communicatievormen, te weten: post, contact via Scheveningen Radio
en contact via de satellietverbinding van het schip met de wal. De eerstgenoemde is verreweg de meest populaire vorm van communi-
catie.
Dit laat zich makkelijk verklaren aangezien het van de genoemde drie mogelijkheden verreweg de goedkoopste is. Daarnaast biedt
een brief meer privacy dan een telegram of telefoongesprek.
Het versturen van brieven vindt op verschillende manieren plaats. Het ETM-kantoor in het administratiegebouw van de Raffinaderij
speelt daarbij een belangrijke rol.
ETM-medewerkster F. Lapré-Andriessen spreekt gemiddeld eens per drie dagen een band in op de automatische telefoonbeantwoord-
er. De mensen die het nummer 010-874068 draaien worden geïnformeerd op welke data de tankschepen bepaalde havens aandoen
en tot welke datum ze post voor de opvarenden naar ETM, postbus 7165 in Rotterdam, kunnen sturen. ETM geeft de brieven mee
met mensen die opvarenden gaan aflossen.
Omgekeerd nemen de verlofgangers de post vanaf het schip mee naar huis en doen die direct bij aankomst in de brievenbus. Als
er geen aflossers zijn, dan wordt de post naar het agentschap in de betreffende haven gestuurd. Deze zorgt er voor dat de brieven
en pakketjes zo snel mogelijk aan boord komen.
Een brief is gemiddeld een week onderweg. Naast de persoonlijke brieven worden ook brieven van het hoofdkantoor, tijdschriften en
kranten naar onze vier schepen verstuurd.
Op deze manier probeert Esso het verblijf op het schip zo aangenaam mogelijk te maken. Want het verblijf aan boord valt niet altijd
mee. Juist deze decembermaand spreekt dat extra aan. Een goede postverzorging maakt echter een heleboel goed. Er worden
dan ook bij wijze van spreken ,,kosten noch moeite" gespaard om deze voor de opvarenden zo belangrijke postdienst optimaal te
laten functioneren.
Mevr. F. Lapré-Andriessen spreekt de band voor de 'tankvaart-telefoondienst' in.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Uit dienst getreden:
21-10-1980, J.Vazquez-VazQuez

Esso Bonaire; Laden te Oas Island, lading bestemd voor Ain Sukhna
Esso Nederland; Lichteren voor de Westkust van Thailand, daarna lossen in Singapore
Esso Europoort; Laden te Jebodhana en Rastanura, lading bestemd voor Aruba
Esso Saba; Onderweg van Fawley naar P.G., passeert 18/12Dubai

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Saba
Esso Europoort
Gezagvoerder
K. Pals
J. W. Mossel
M. C. van der Vliet
C. A. H. Brandt
1e stuurman
R.E. v.d. Velden (W)
S. G. Boorsma
J. W. Klein
W. Kerbert
2e stuurman
J.M. Vanhoorne (W)
R. H. C. Reyme
G. Ganzeveld
J. Ruisch (W)
3e stuurman
L. J. Boonstra
E. W. v. d. Brink
D. Hoekstra
P.J.Nauta
3e stuurman
D.T.Tooi-Biemold
-
A. P. Brouwer
S. ter Wal (W)
LI. stuurman
E. Bsrendsen
P. R.Grootmeijer
S. E. Ritfeld
J. Veldhuis
LI. stuurman
Y. Jegen
J. J. A. Uijtendaal
-
A. Kingma
HWTK
J. Pronk
F. van Asten
W. Grüter
J. A. Niels
2e wtk
F. Rosman (W)
K. C. Ong
P. H. Dassen
A. J. v. d. Putten
3e wtk
J. P. Karsten (W)
G. A. van Schooten
A. Schuring
W. de Roode
3e wtk
-
J. Prins (W)
R. deRuijsscher
W.P.G. van Wijk (W)
4e wtk
R.M. Spijkerman (W)
A. F. M. de Bock
A. J. J.M. Koevoets
H. J.Bakker
4e wtk
M. de Groot (W)
B. F. Stoel (W)
J.C.Pool
-
5e wtk
T. de Wit
G. van Lelyveld
-
-
Ass. Wtk
-
-
-
A. Visser
LI. wtk
H. L. Bullee
-
D. v. d. Water
J. Bot
Electricien
M. Tiemens
-
-
W. C. de Mooy
Marconist
C. Witte
A.J.C. Somers
N. l. Dieleman
C. van der Brink
Kok/Hofmeester
J. S.AImeida
P. A. Manuela
D.S.Monteiro
J. G. Gomes
Kok/Bakker
A. J. dos Santos
A. A. Andrade
T.J.Neves
J. B. daCruz
Bediende
G.A.Lima
C.M.Calderon
0. A. Xavier
l. Perreira
Bediende
J. F. dos Reis
C. S. Lima
J. A. dos Santos
J. D. deSousa
Bediende
J. J. Correia
-
-
M.D.Fonseca
Pompman
A. M. Silva
A.Q.Tubio
C. B. Pacin
A.M.T. Hoogendijk
Bankwerker
Q.M.daGraca
A. C. Delgado
J. F. Miranda
J.OIiveira
Bankwerker
G. F. Silvestra
-
R. Brito
D. 0. Morais
Motorman
-
J. C. Brito
-
-
Bootsman
M.Duarte
H. L.Lopes
J. V. Mendes
A. N. Talho
Matroos
H.G.Lopes
A. Nascimento
M. B. E. Pinto
M.M.Chantre
Matroos
J.B. Bentub
J. M. P. Sanles
M. B. Vieites
A. J. Fortes
Matroos
J. T. N.Aquiar
E. G. Gabriel
M. S. Belles
J. M. Lopes
Matroos
C. J.Fortes
S. G. Silveira
J.G.daVeiga
M.C.Villafin
Matroos
L.Röske
E. R. Livramento
C. T. Otero
A. R. Freitas
Matroos
R. A. Costa
A. L. Delgado
J. P. Fortes
R. D. Cruz

No. 22-1980

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Uit dienst getreden:
07-11-1980, A.dosSantos
14-11 -1980, P.J. Hanemaayer
Servicebuttons:
10 jaar:
01-12-1980, J.M.P.Sanles
17-12-1980, M.B.Vieites
21-12-1980, J.M.Machado

Esso Nederland; 18 december lossen in Singapore
Esso Europoort; Onderweg van Ras Tanura naar Aruba Passeert Kaapstad 24 december
Esso Bonaire; Onderweg van Ain Sukhna naar Perzische Golf
Esso Saba; Laden te Ras Tanura