Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 27e jaargang 1981 Nrs 11 - 22
Essofoon - 27 jaargang 1981
No. 12-1981
Het Europoortgebied wordt ook wel de poort van Europa genoemd. Door deze poort komenjaarlijks duizenden zeeschepen
binnen met ontbeerlijke grondstoffen voor Industrie en han-del. Een deel van die grondstoffen wordt met kleinere schepen,
lichters genoemd, doorgevoerd naar het achterland. Dat kan een bestemming ergens in Nederland tijn, maar ook Duitsland,
Belgie, Frankrijk of Zwitserland kan het einddoel zijn. Het gonst in de Rijnmonddan ook van de activiteiten. De aanvoer van
grondstoffen voor de petrochemische Industrie neemt een zeer belangrijke plaats in.
Grote mammoettankers lossen per uur duizenden tonnen kostbare ruwe aardolie. Dat gaat dag en nacht, jaar in jaar uit, door.
Want de behoefte aan energie uit aardolie is groot. Een vijftal raf-finadenjen in dit gebied verwerken op jaarbasis vele miljoenen
tonnen van dat kostbare goedje. De Esso-raffinaderij, op de luchtfoto duidelijk op de voor-grond te zien (A), verwerkt per jaar
(max. capaciteit) zo'n 8 1/2 miljoen ton ruwe aardolie.
Dat is een behoorlijke slok. Een deel van de Raffinaderijprodukten gaat naar de Esso Chemie-aromatenfabriek voor chemi-
sche verwerking. Deze fabriek is gesitueerd op een lokatie dichtbij het Raffinadenjcom-plex. Op de foto net boven de rij witte
tanks van verschillende grootte, op de voorgrond in het midden (B). Rechts van deze rij tanks ziet u de witte, rechthoekige,
aromaten-controlekamer (C).
Helemaal linksonder op de foto ligt de Weekmakersfabriek (D). Op het braakliggende terrein tussen Weekmakersfabriek van
Essochem Holland Inc. en de Raffinaderij zai de Flexicoker gebouwd worden (E). Een stoompluimpje (althans op de foto) in
het midden, boven, verraadt de lokatie waar de Kunstmestfabriek van Esso Chemie BV staat (F).
Rond de Nieuwe Waterweg zien we rechts daarvan de stad Maassluis (G) en links in het midden Rozenburg (H). Minder goed is ge-
heel linksboven het stadje Brielle te zien (I). Wel is vagelijk te onderscheiden de Maasvlakte, met de electriciteits-centrale, de rij op-
slagtanks (Maasvlakte Oil Terminal) (J) en de entree naar de poort van Europa, met rechts daarvan de plaats Hoek van Holland (K).
Tenslotte is rechts midden op de foto een deel van de Verolme werf goed herkenbaar (L.)
(foto: Aerocamera - Bart Hofmeester -Luchthaven Rotterdam).

Na brand op de "Esso Nederland".
Alles wel aan boord
Op zondag 14 juni jl. heeft de machinekamer van het ss. "Esso Nederland" door brand schade opgelopen. Kordaat optreden van de
bemanning heeft erger voorkomen. Met behulp van een nooddieselinstallatie vond het leven aan boord, zij het geïmproviseerd, weer
enigszins z'n 'normale' ritme terug. Het schip was in ballast onderweg van Aruba naar de Perzische Golf, en voer in de Straat van
Madagascar, op circa 600 mijl noord-noord-oost van Durban. Er zijn geen gewonden gevallen.
Het was nog vrij vroeg, die zondagmorgen, toen de dienstdoende 3e wtk (werktuigkundige) vanuit de controlekamer een steekvlam in
de machinekamer waarnam, gevolgd door rookontwikkeling. Na het geven van het "machinisten" alarm werd met vereende kracht ge-
probeerd de brand met de aanwezige middelen te blussen. De felle hitte en de zware rookontwikkeling beletten dit, zodat kort daarop
het sein: "machinekamer verlaten" werd gegeven. Voor het vertrek van de blusploeg uit de machinekamer werd de voortstuwingsin-
stallatie gestopt. De noodinstallatie was reeds automatisch in werking gesteld. De volgende stap die werd genomen, was op diverse
plaatsen in de machinekamer schuimvor-mend middel te pompen. Tenslotte werden alle toegangen en openingen van de machine-
kamer luchtdicht afgesloten en de schotten aan de buitenzijde met water gekoeld.
Inspectie
Pas maandagmorgen vroeg, werd de machinekamerruimte deel voor deel geopend voor inspectie. Geconstateerd werd dat het vuur was
gedoofd. De bekabeling van de elektrische installatie bleek aanzienlijk te zijn beschadigd evenals de turbo-gene-rator. Met "man en
macht" werd vervolgens een poging gedaan het ergste te klaren om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de schade. Was de
hoofdvoortstuwingsinstallatie niet bruikbaar, mogelijk zou de hulpketelinstallatie bedrijfsklaar gemaakt kunnen worden om de verschil-
lende machinekamersystemen weer (enigszins) bruikbaar te maken.
Nooddiesel
Dankzij de goede werking van de nooddieselinstallatie kon het leven aan boord in zekere mate dragelijk gemaakt worden, hoewel hier
en daar flink moest worden geïmproviseerd. Zo was men maandag reeds druk bezig met het leggen van een noodbekabeling om de
kombuisinstallaties weer draaiende te krijgen.
Ook de drinkwater- en elektriciteitsvoorziening voor de vries-kamer, om een paar dingen te noemen die in de tropen erg belangrijk, zo
niet onmisbaar zijn, kwamen, zij het moeizaam, langzaam weer op gang.
Archief foto Esso Europoort, zusterschip van de Esso Nederland.

Huisgenoten
Nadat de walorganisatie van de Esso Tankvaart Maatschappij het nieuws over de brand alsmede de resultaten van de eerste inspectie
op maandag, had vernomen, zijn alle echtgenote's en/of de familie van de opvarenden op de hoogte gebracht.
Gelukkig kon gelijk al worden medegedeeld dat er voor schip en bemanning geen enkel gevaar bestond.
Sleepbootassistentie
In nauwe samenwerking met de ETM walorganisatie in Rotterdam, en de gezagvoerder van de "Esso Nederland", de heer R. van der Velden,
werd vervolgens zorgvuldig afgewogen welke stappen verder dienden te worden genomen.
In de loop van dinsdag werd besloten Sleepbootassistentie te bestellen aangezien het weer verantwoord "vaarklaar maken" met eigen be-
manning op zee vermoedelijk niet mogelijk zou zijn. Bovendien zou dit te veel tijd gaan vergen.
Gemotiveerd
Tijdens en na de brand heeft de gehele bemanning zeer doeltreffend en resoluut gehandeld. Hierbij is ook gebleken dat zij onder vaak
moeilijke en ongunstige omstandigheden zeer gemotiveerd te werk zijn gegaan.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Nederland; Drijvend in Straat van Mozambique i.v.m. machinekamer aangelegenheden
Esso Bonaire; Ten anker voor Penang, in afwachting van losorders
Esso Europoort; Passeert 6 juli Kaapstad
Esso Saba; Onderweg naar Ain Suhkna

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
R. v. d. Velden
K. Pals
L. Kloet
J. W. Mossel
1e stuurman
S. G. Boersma
W.Kerbert
J. W. Klein
W. J. Visser
2e stuurman
C. J. J. Withagen
G. Ganzeveld
R.H.C.Reime (W)
J.A.Loep
3e stuurman
D. Hoekstra
E. de Pooter
A. P. Brouwer
P.J.Nauta
3e stuurman
S. E. G. H. Bakker
-
-
-
LI. stuurman
E. Berendsen
-
-
J. Veldhuis
LI. stuurman
S. Ritfeld
-
-
-
Stage Stuurman
-
P. R. Grootmeijer
A. Kingma
-
Stage Stuurman
-
Y. Jegen
-
-
HWTK
F.Scheppers
F. v. Asten
J. Pronk
B. P. van Mjeghem
2e wtk
P. Pesman
H. Koelman
P. H. Dassen
A. J. v. d. Putten
2e wtk
-
-
R. de Jonker (W)
-
3e wtk
R. deRuijsscher
W. de Roode
W. P. G. v. Wijk
A. G.Kool
3e wtk
H.J.EIswijk
N. P. Haanemayer
-
A. Schuring
3e wtk
A. F. M. de Bock (W)
-
-
-
4e wtk
-
J. Prins
L. Schouten (W)
B. F.Stoel
4e wtk
-
-
-
R.Coumans
5e wtk
-
A. Visser
-
T. de Wit
Ll. wtk
H.Bullee
-
-
D. v. d. Water
Stage wtk
-
-
J. Bot
-
Elektricien
J. B. v. d. Heemst
-
W. C. de Mooy
C.M.Booy
Marconist
P. M. v. d. Oever
J. Griffioen
-
C. Witte
Kok/Hofmeester
D. S. Monteiro
J.S.AImeida
A. A. And rade
0. Lopes
Kok/Bakker
A. PazMonteira
T.J.Neves
J.B.daCruz
A. J. dos Santos
Bediende
J. F. dos Reis
C. M. Kalderon
A. P. Delgado
l. Perrera
Bediende
J.J.DeSousa
R.G.Fonseca
0. A. Xavier
-
Bediende
C.S.Lima
-
-
-
Motorman
-
-
J. v. Buren
J. C. Brito
Pompman
W. Schosswald
J.J.Andrade
A.M.T.Hoogendijk
A.M.Silva
Bankwerker
B. Cabral
J. F. Miranda
G.F.Fonseca
F. X.Spencer
Bankwerker
Q. M.daGraca
D.O.Morais
R. Brieto
-
Bootsman
E. R. Livramento (W)
H.L.Lopez
C.J.Fortes (W)
S. A. da Graca
Matroos
E.G.Gabriel
M. A. Brito
J.C.Correia
J. A. van Vliet
Matroos
J. G. daVeiga
S. J.Lopes
L.Röske
A. L. dos Reis
Matroos
M.C.Villafin
A. L. Delgado
J. B. Fortes
G. C. v. Ierland
Matroos
A. Moreno
C. A. Timas
C.T. Otero
J.B.Duarte
Matroos
L. van Ierland
P.J.Porfirio
E. v. Kampen
H. G.Lopez
Matroos
P. de Jong
M. J. Crisostomo
D.de Jong
A. P. Friedtoz
Matroos
-
A. A. Almeida
V. R. Costa
F. R. Andrade
Matroos
-
-
-
J. M.Lopes
Matroos
-
-
-
N. B. E. Pinot
Matroos
-
-
-
J. B. Fortes

No. 13-1981

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Nederland; Te Kaapstad
Esso Europoort; Onderweg naar Wilhelmshafen, passeert Kaapstad 11 juli
Esso Bonaire; Ten anker nabij Penang tot eind juli
Esso Saba; Onderweg van Yenbo naar Ain Sukhna, loshaven Yenbo ca. 13 juli

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
R. van der Velden
K. Pals
M. C. v. d. Vliet
J. W. Mossel
1e stuurman
S. G. Boorsma
W.Kerbert
J. W. Klein
W.J. Visser
2e stuurman
C. J. J. Withagen
G. Ganzeveld
R. H. C Reyme
J.A.Loep
3e stuurman
D. Hoekstra
E. de Poorter
A. P. Brouwer
P.J.Nauta
3e stuurman
S.E.G.M. Bakker
-
-
-
LI. stuurman
E. Berendsen
P. R. Grootmeijer
A. Kingma
J. Veldhuis
LI. stuurman
S. Ritfeld
Y.Jegen
-
-
HWTK
W. Gruter
F. van Asten
J. N. Pronk
B. P. van Mieghem
2e wik
P. Pesman
H. Koelman
C.D.Jonker (W)
A. J. van der Putten
3e wtk
M.J.EIswijk
W. de Roode
W. P. G. van Wijk
A.G.Kool
3e wtk
R. de Ruijsscher
N. P. Hanemaaijer
-
A. Schuring
3e wtk
A.F. M.de Bock (W)
-
-
-
3e wtk
R. Nadels
-
-
-
4e wtk
M. de Wit
J. Prins
L. Schouten (W)
R. H. Coumans
4e wtk
G. van Lelyveld (W)
-
-
T. de Wit (W)
5e wtk
-
A. Visser
-
-
Ll. Wtk
H. L. Bullee
-
J. Bot
D. van der Water
Elektricien
J. B. v. d. Heemst
-
M. C. de Mooy
-
Elektricien
C. M.Booy
-
-
-
Marconist
P. M. v. d. Oever
J. Griffioen
J. Maassen
C. Witte
Radioman
-
-
M.A. Roos
-
Kok/Hofmeester
D. S. Monteiro
J.S.AImeida
A. A. And rade
B.J.Andrade
Kok/Bakker
A. da Paz Monteiro
T. J. Neves
J. B.daCruz
A.J.dosSantos
Bediende
J. F. dos Reis
C. M. Calderon
J. J. Correia
J. Pereira
Bediende
J. D. deSousa
R. G.Fonseca
0. A. Xavier
M.D.Fonseca
Pompman
W. Schosswald
J.J.Andrade
A.M.T.Hoogendijk
A.M.Silva
Bankwerker
B. Cabral
D. 0. Morais
G.F.Fonseca
F.X.Spencer
Bankwerker
Q.M.daGraca
J. F. Miranda
R. Brito
-
Bankwerker
J.OIiveira
-
-
-
Motorman
-
-
J. v. Buren
J. C. Brito
Bootsman
E. R. Livramento
H.L.Lopes
C.J.Fortes
S. A. daGraca
Matroos
J.G.daVeiga
M.A.deBrito
J. C. Correia
H.G.Lopes
Matroos
M.C.Villafin
S. J.Lopes
C.D.Dudok
J. A. v. d. Vliet
Matroos
A. Moreno
A. L. Delgado
J. B. Fortes
G.C. van Ierland
Matroos
P. de Jong
C.A.Timas
J.M.P.Sanles
A. P. Freitas
Matroos
E.G.Gabriel
P. J. Porfirio
C.T. Otero
F.R.Andrade
Matroos
V. R. Costa
M.J.Crisostomo
E. van Kampen
J. M. Lopes
Matroos
-
A. A. Almeida
D.de Jong
-

No. 14-1981

Esso Nederland vaart weer.
Den Haag - De schade die de 'Esso Nederland' heeft opgelopen ten gevolge van de brand in de machinekamer op 14 juni jl.
behoort tot het verleden. Sinds 16 juli is het schip weer in volle zee en koerst het naar de Perzische Golf.
Zoals bekend brak er zondag 14 juni een korte doch felle brand uit op het schip, dat dankzij kordaat ingrijpen van de bemanning
geen grote schade opliep. Het schip, onderweg naar Dubai kon zijn reis echter niet voortzetten en dreef in de Straat van Mozam-
bique in afwachting van hulp.
Die liet niet lang op zich wachten. Uit Kaapstad (Zuid Afrika) was op 16 juni de sleepboot 'Wolraat Woltemade' (met een voortstuwings-
vermogen van 26.000 PK) vertrokken. Dit vaartuig nam in Durban elf man aan boord, die de omvang en aard van de schade moesten
vaststellen. Op 20 juni werd de 'Esso Nederland' bereikt, die op dat moment zo'n 180 mijl ten opzichte van zijn oorspronkelijke positie
was weggedreven.
De Esso Nederland (op archief foto)
Met de 'Esso Nederland' op sleeptouw werd op 23 juni Durban bereikt, waar echter geen onderdak kon worden verleend. Deze haven
bleek - in het winterseizoen - te klein om de 'Esso Nederland' te kunnen huisvesten en daarom werd (nog altijd zonder eigen voortstuw-
ing) doorgevaren naar Kaapstad, waar de combinatie op 29 juni arriveerde.
Op 30 juni kon met de reparatie worden begonnen en vijftien dagen later waren de werkzaamheden zo goed als voltooid.
De twee dagen daarna werden gebruikt om de machinekamer op te starten alsmede voor het verhelpen van de laatste mankementen.
Daarna was het schip klaar voor vertrek. Na een proefvaart in de ochtenduren werd 'alles wel aan boord' bevonden en kon koers
worden gezet naar de Perzische Golf.
De heer L. van der Waal, Manager van het Benelux Marine Departement stuurde die dag het volgende gelukstelegram naar de
'Esso Nederland':
'Nu de 'Esso Nederland' wederom op weg is naar de Perzische Golf willen wij alle opvarenden dank zeggen voor de kalmte en voort-
varendheid betoond bij het bedwingen van de brand en de periode daarna.
Wij beseffen terdege dat voor aankomst in Kaapstad veel werk verzet diende te worden onder dikwijls ongunstige, moeilijke en on-
gemakkelijke omstandigheden. Daarenboven is het gelukt het schip wederom in bedrijf te stellen binnen de oorspronkelijk geraamde
reparatie-tijd. Uw aller inzet en medewerking heeft er toe bijgedragen dat het schip voor onze maatschappij behouden is gebleven.
Wij wensen u behouden vaart en goede wacht.'
L. v.d. Waal

Engelse tanker gleed van Nederlandse helling.
Op 22 juli 1981 om 11.00 uur gleed de 84 meter lange en 13 meter brede bitumentanker 'Esso Avon' in het Winschoterdiep - Groningen.
De doping en tewaterlating werden uitgevoerd door Mrs. Lintott, de echtgenote van de Executive Director Logistics van Esso Petroleum
Ltd. Er was een deputatie van 25 afgevaardigden uit Engeland aanwezig.
De 'Esso Avon' werd in opdracht van Esso Petroleum door de Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven B. V. te Groningen gebouwd.
De werf is gespecialiseerd in de bouw van tankschepen, in het bijzonder chemicaliën- en bitumentankers.
De tonnage van de 'Esso Avon' is 3200 ton d.w. en is bestemd voor het vervoer van bitumen. Ten einde het product verpompbaar te houd-
en, wordt het verwarmd tot ± 200 °C. De verwarming geschiedt door een leidingsysteem in de tanks en als 'heat transfer'-medium ge-
bruikt men ESSOTHERM 500.
Voor de voortstuwing gebruikt men 2 Deutz dieselmotoren van 1200 pk elk, welke gekoppeld zijn op 1 tandwielkast, waardoor uiteindelijk
de schroef wordt aangedreven. Dit is een verstelbare schroef, waarbij de snelheid van het schip en het omkeren van de vaarrichting wordt
geregeld door de hydraulisch bewerkstelligde verandering van de spoed van de schroefbladen. De 3200 tonner zal in de komende maand-
en worden afgebouwd, om vervolgens naar zijn Britse thuishaven te vertrekken.
De foto geeft een beeld van de tewaterlating in het betrekkelijk smalle Winschoterdiep.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Nieuwe collega:
30-6-1981 C.J.Dudok
Service-button:
20 jaar:
1-8-1981 P.Pesman

Esso Nederland; te Perzische Golf
Esso Bonaire; nabij Penang ten anker in afwachting van nadere orders
Esso Europoort; onderweg naar Willemshaven
Esso Saba; van de Perzische Golf onderweg naar Ain Sukhna

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
R. van der Velden
G.J.AIkema
M. C. van der VIiet
J. W. Mossel
1e stuurman
S. G. Boorsma
W. Kerbert
J. W. Klein
J. W. G. van Dongen
2e stuurman
H.J.A.C. Regenboog
A. H. Nelemans
R. H. C. Reyme
J.A. Loep
2e stuurman
-
-
-
E.W. v.d. Brink (W)
3e stuurman
M.C. Tiemens-ldzinga
E. de Pooter
A. P. Brouwer
-
LI. stuurman
P. Buren
R. Egberts
A. Kingma
J. Leeflang
LI. stuurman
S. Ritfeld
Y. Jegen
-
-
HWTK
F.Scheppers
J.den Boer
J. Pronk
C. Smeele
2e wtk
M.J. Eiswijk (W)
H. Koelman
C.D.Jonker (W)
J. van derZwan
3e wtk
M. de Wit (W)
W. de Roode
W.P.G. van Wijk
A.G.Kool
3e wtk
-
N. P. Hanemaaijer
-
A. Schuring
3e wtk
-
J. Prins
-
-
4e wtk
B. F. Stoel
-
L. Schouten (W)
R.H.J.W.Coumans
4e wtk
G. van Lelyveld (W)
-
-
K. van Steenbergen
5e wtk
A. W. Davidse
A. Visser
-
-
LI. wtk
J.H. v.d. Herik
A. H. van der Boom
J. Bot
M. van Gent
LI. wtk
J. Hartings
H. J. Brouwer
-
A.H.M.Vrijssen
Elektricien
N. Tiemens
-
W. C. de Mooy
-
Marconist
P.M.v.d.Oever
J. Griffoen
M.A.Roos
C. Witte
Kok/Hofmeester
J. G. Gomes
J.S.AImeida
A. A. Andrade
B. J. Andrade
Kok/Bakker
A. PazMonteiro
T. J. Neves
J.B.da Cruz
A. J. dos Santos
Bediende
J. F. dos Reis
G.A.Lima
0. A. Xavier
J. Pereira
Bediende
J. A. dos Santos
C. M. Calderon
J. J. Correia
M.D.Fonseca
Pompman
A.Q.Tubio
J.J.Andrade
A.M.T.Hoogendijk
A.M.Silva
Bankwerker
J. Oliveira
D. 0. Morais
R. Brito
F.X.Spencer
Bankwerker
Q. M.daGraca
J. F. Miranda
-
J. Lentink
Motorman
-
-
J. van Buren
-
Bootsman
A.N.Talho
H.L.Lopes
C. J. Fortes (W)
J.V.Mendes
Matroos
V. R. Costa
M. A. de Brito
C.J.Dudok
H. J Reisener
Matroos
E. G. Gabriel
S. J.Lopes
C.T. Otero
G. C. van Ierland
Matroos
J.G.daVeiga
A. L. Delgado
J. M. P. Sanles
A. P. Freitas
Matroos
M.C.Villafin
S. G. Silveira
J. B. Fortes
J. S. Gomes
Matroos
P. de Jong
M. J. Crisostomo
E. van Kampen
J. M. Lopes
Matroos
M.M.Chantre
A. A. Almeida
-
H. G.Lopes
Matroos
A. Moreno
-
-
-

No. 15-1981

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Nieuwe collega's:
7-7-1981 A. W. Davidse, 5e WTK
3-8-1981 E. K. Smit, Matroos/Handlanger
8-7-1981 R. Egberts, Stag. Stuurman
9-7-1981 A. H. v.d. Boom, Stag. WTK
9-7-1981 H. J. Brouwer, Stag. WTK
9-7-1981 N.M.M. Hartinqs.Stag.WTK
9-7-1981 J. H. v. d. Herik, Stag. WTK
9-7-1981 P. Buren, Stag. Stuurman
20-7-1981 J. H. F. Lentink, Bankwerker
25-7-1981 H. J. Reisener, Matr/Handlanger
25-7-1981 K.L.J. van Steenbergen, 4e WTK
15-8-1981 A. van Harten, 3e WTK
Weg bij Esso:
7-7-1981 L. v. Ierland
24-7-1981 D. de Jong
28-7-1981 J. A. van Vliet
1-8-1981 J.A.Lopes
15-8-1981 J. C. Pool
Jubileum:
25 Jaar;
31-8-1981 J. C. Vlug
Servicebuttons:
10 jaar:
15-8-1981 A.H. Nelemans
30-8-1981 M.B.E. Pinto

Esso Nederland; onderweg van Dubal naar Aruba
Esso Bonaire; bij Penang
Esso Europoort; onderweg van Willemshaven naar de Perzische Golf
Esso Saba; onderweg van Kaapstad naar Rastanura en vandaar naar AinShukhna

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Europoort
Esso Saba
Gezagvoerder
R. van der Velden
H.J.M. Kuijpers
G.J.AIkema
J. W. Mossel
1e stuurman
S. G. Boorsma
R. E. van der Velden
W. Kerbert
J. W. G. van Dongen
2e stuurman
H. J.A.C. Regenboog
R. H. C. Reyme
A. H. Nelemans
J.A.Loep
2e stuurman
-
-
-
E.W.v.d.Brink
3e stuurman
M. C. Tiemens-ldzinga
-
F. H. van Woudenberg
-
3e stuurman
-
-
J.J.A.Uijtendaal (W)
-
LI. stuurman
P. Buren
-
R. Egberts
J. Leeflang
HWTK
F. D.Scheppers
J. N. Pronk
J.den Boer
C. Smeele
2e wtk
M.J.Elawijk (W)
C.D.Jonker (W)
H. Koelman
J.van der Zwan
3e wtk
G. van Lelyveld (W)
J. A. van der Linden
A. van Harten
A. G.Kool
3e wtk
-
-
N. P. Hanemaaijer
A. Schuring
4e wtk
M. de Wit
J. de Vries
J. Prins
R. H. Coumans
4e wtk
-
L. Schouten (W)
H. J.Bakker
K. van Steenbergen
5e Wtk
A. W. Davidse
-
A. Visser
-
Ll. wtk
J. H. van Herik
G.Vosman
A. H. v.d.Boom
M. van Gent
Ll. wtk
J. Hartings
-
H. J. Brouwer
A. H. Vrijssen
Stag. Wtk
-
P.Dorr
-
-
Elektricien
N.Tiemens
-
-
-
Marconist
P.M.v.d.Oever
M.A.Roos
E. J. Complet
C. Witte
Kok/Hofmeester
J. G. Gomes
P. A. Manuela
J. S.AImeida
B.J.Andrade
Kok/Bakker
A. Paz Monteiro
J.B.daCruz
T. J. Neves
A. J. dosSantos
Bediende
J. F. dos Reis
0. A. Xavier
G.A.Lima
l. Pereira
Bediende
C.S.Lima
J.J.Correia
C. M. Calderon
M.D.Fonseca
Bediende
J.A.dosSantos
-
B. E. Soares
-
Pompman
A.Q.Tubio
A. M.T.Hoogendijk
J.W.Zandvliet
A.M.Silva
Pompman
-
-
A. J. Fortes
-
Bankwerker
J.OIiveira
R. Brito
A. C. Delgado
F.X.Spencer
Bankwerker
Q. M.daGraca
-
R. Loomans
J. Lentink
Bankwerker
-
-
O.O. Morais
-
Motorman
-
J. van Buren
-
-
Bootsman
A.N.Talho
C. J. Fortes (W)
H.L.Lopes
J. V. Mendes
Matroos
V. R. Costa
C.J.Dudok
M. S. Belles
H.G.Lopes
Matroos
E.G.Gabriel
C.T. Otero
A. L. Delgado
H. J. Reisener
Matroos
J.G.Villatin
J.M. P.Sanles
S.G.Silveira
G. C. van Ierland
Matroos
P. de Jong
F. van Kampen
J.B.Bentub
A. P. Frietas
Matroos
M.M.Chantre
J. J. Soares
A.A.AImeida
J. S. Gomes
Matroos
J.G.da Veiga
E.K.Smit
M. A. de Brito
J. M. Lopes
Matroos
A. Moreno
-
-
-

No. 16-1981

Esso Saba neemt 19 schipbreukelingen aan boord.
Botlek - De mammoettanker Esso Saba heeft op 20 augustus jl. 19 schipbreukelingen aan boord genomen van het Griekse vrachtschip
Fourkero-II. Dit schip was ter hoogte van Zuquq Island (Rode Zee) op de klippen gelopen en dreigde door midden te breken.
De Esso Saba was op 16 augustus van Ain Sukhna vertrokken naar de Perzische Golf en bevond zich in de Rode Zee, toen op die 20e
augustus tegen vier uur 's middags noodseinen werden opgevangen. Deze signalen waren afkomstig van het vrachtschip Fourkero-II. Dit
schip was met een lading fosfaat van Antwerpen onderweg naar de Perzische Golf en dreigde na te zijn vastgelopen op de rotsen door
midden te breken.
De gezagvoerder van het Griekse schip verzocht de Esso Saba negentien opvarenden aan boord te nemen. Nadat de gezagvoerder de
mogelijke risico's van zo'n operatie had onderzocht, zegde kapitein Mossel van de Esso Saba toe deze groep aan boord te nemen.
Inmiddels was ook het Panamese schip 'African Trader' ingeschakeld. Voor dit schip was het niet mogelijk direct aan de reddingsactie
deel te nemen, omdat de radar-installatie niet goed functioneerde. Wel wilde dit schip de schipbreukelingen van de Esso Saba 'over
nemen' en zorg dragen voor verdere repatriëring. Dit omdat het schip eerder dan de Saba een haven zou aandoen.
De actie
Tegen kwart voor acht 's avonds kwam de Esso Saba ter plaatse aan. Drie kwartier later werd de sloep te water gelaten en manoevreerde
men voorzichtig tussen de klippen door naar het gestrande schip. Toen de sloep eenmaal langszij was gekomen bleek dat de opvarenden
weigerden van boord te gaan zonder hun bagage. Vanwege de omvang van die bagage werd duidelijk dat de sloep een extra tocht zou
moeten ondernemen. Even na tien uur was de eerste groep, compleet met audio-racks, kleuren-tv's en speaker-boxen, aan boord van
de sloep' gegaan en na voorzichtig terugvaren kon na een uur de tweede tocht gemaakt worden. Even na midderdacht was de eerste fase
achter de rug. Slechts de gezagvoerder en vier opvarenden wensten aan boord te blijven van het Griekse schip. Later in de nacht, werden
de schipbreukelingen van de Esso Saba overgebracht naar het Panamese schip 'African Trader'. Op de dag na het vastlopen brak het
Griekse schip in tweeën en brak er brand uit. De vijf achtergebleven opvarenden werden na het uitsturen van noodseinen alsnog opgepikt.

ENCON-handIeiding voor de 'mammoets'.
Botlek - Ook op de vier Nederlandse Esso-mammoettankers wordt een energie bezuinigingsprogramma uitgevoerd. Dit programma
is in twee fasen opgebouwd. De eerste fase omhelsde een programma met grote en kleine investeringen. De tweede fase omvat het
aanscherpen van procedures en het verbeteren van meettechnieken. Kortgesteld, zaken als het nauwkeurig afstellen van machine-
kamerinstallaties, navigeren, hallastprocedures e.d.

Om de bemanningsleden van de schepen met bepaalde richtlijnen bij deze activiteiten te ondersteunen, werd ruim anderhalf jaar geled-
en begonnen met het samenstellen van een zogenaamd 'ENCON-manual'. (ENCON staat voor ENergy CONservation, energiebesparing).
Hiertoe hebben twee hoofdwerktuigkundigen, de heren B. Nieuwpoort en W. Grüter, gedurende enkele weken met de vier Esso-tankers
meegevaren. Zij verrichtten daar de nodige metingen en adviseerden de bemanning over het optimaal gebruik maken van brandstof.
Nadat dit programma aan boord beëindigd was, werden hun ervaringen en adviezen samengevat in het ENCON-manual.
Donderdag 13 augustus jl. werd het eerste exemplaar overhandigd aan twee leden van het Ship's Management Team, de heren K. Pals
(gezagvoerder) en B. P. van Mieghem (hoofdwerktuigkundige).
BMD-manager L. van der Waal, die de manual overhandigde, stelde vast dat het ENCON-programma hiermee nog niet is afgerond. Het
is nu de beurt aan de bemanningsleden om met de procedures in de hand, zo efficiënt mogelijk met de (kostbare) brandstof om te
springen.
De heer B. P. van Mieghem (rechts op de foto) bekijkt samen met de heer L. van der Waal de ENCON-manual

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Nieuwe collega's;
14- 8-81 M. C. M. Loomans
15- 8-81 A. van Harten
Weg bij Esso;
8- 8-81 P. G. de Wit
8- 9-81 J. Bot
9- 9-81 A. Kingma
Servicebutton;
22-10-81 W. Kerbert

Esso Nederland; onderweg van Kaapstad naar Aruba
Esso Bonaire; onderweg van Singapore naar de Perzische Golf
Esso Europoort; onderweg naar Athene
Esso Saba; onderweg Rastanura naar Aruba

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Europoort
Esso Saba
Gezagvoerder
G. A. H. Brandt
H.J.M.Kuijpers
K. Pals
J. W. Mossel
1e stuurman
F. Koster
R. E. van der Velden
W. Kerbert
J. W. G. van Dongen
2e stuurman
H. J.A.C Regenboog
R. H.C. Reyme
A. H. Nelemans
J.A.Loep
2e stuurman
-
Ganzeveld
-
J. Ruisch (W)
3e stuurman
M. C. Tiemens-ldzinga
-
J.J.A. Uijtendaal (W)
-
4e stuurman
-
W. Frowein
-
-
Stag. stuurman
P. Buren
M. Scheepstra
R. Egberts
J. Leeflang
HWTK
J.A.Niels
F. van Asten
J. den Boer
C. Smeele
2e wtk
K.C.Ong
C.D.Jonker (W)
P. Pesman
J. van derZwan
3e wtk
M. de Wit (W)
R. de Ruijsscher
-
A. Schuring
4e wtk
G. van Lelyveld (W)
M. de G root
H. J.Bakker
K. van Steenbergen
4e wtk
-
T. de Wit (W)
-
-
5e wtk
A. W. Davidse
-
A. Visser
-
Stag. wtk
J. H. van der Herik
P. Dorr
A. H. van der Boom
M. van Gent
Stag. wtk
J.Hartings
G.Vosman
H. J. Brouwer
A. H. Vrijsen
Elektricien
N.Tiemens
-
C. M.Booy
J. B. van der Heemst
Marconist
P. M. van de Oever
M. A.Roos
E.J.Compiet
C. Witte
Kok/Hofmeester
J. G. Gomes
P. A. Manuela
0. Lopes
B.J.Andrade
Kok/Bakker
A.daPazMonteiro
B. G. Lima
T. J.Neves
A. D. Fortes
Bediende
J.A.dosSantos
O.A.Xavier
G. A. Lima
l. Pereira
Bediende
C. S. Lima
J. J. Correia
C. M. Calderon
L. S. Piedade
Bediende
-
-
B. E. Soares
-
Pompman
A.Q.Tubio
A. J. Fortes
J.W.Zandvliet
A.M.Silva
Bankwerker
J.OIiveira
R. Brito
A.C.Delgado
G. F. Silvestre
Bankwerker
Q.M.daGraca
R. Loomans
D.O. Morais
J. Lentink
Bootsman
A.N.Talho
E. R. Livramento (W)
H. L.Lopes
J. V. Mendes
Matroos
V. R. Costa
C. J.Dudok
M. S. Belles
H.G.Lopes
Matroos
E.G.Gabriel
J. P. Fortes
A. L. dos Reis
H.J.Reisener
Matroos
J.G.Villafin
J. M. P.Sanles
S.G.Silveira
J. B. Duarte
Matroos
P.de Jong
M.B.E.Pinto
J. Bentub
A. P. Freitas
Matroos
M. M.Chantre
J. J. Soares
A.A.AImeida
J. S. Gomes
Matroos
J.G.daVeiga
E.K.Smit
M.B.E.Vieites
J. M. Lopes

No. 17-1981

Vier jaar zonder bedrijfsongeval:
Gouden plak voor binnenvloot-organisatie.

Botlek - De afgelopen maand behaalde de binnenvlootorganisatie een nieuwe mijlpaal op veiligheidsgebied. Er was toen voor de vierde
maal een jaar zonder verziiimongeual gewerkt, hetgeen natuurlijk een goede prestatie is.
Ook op internationaal gebied is dit een goed resultaat. Het was voor de vierde keer dat de Nederlandse BMD-bemannings-leden eerste
werden op een totaal van twaalf deelnemende binnenvloten van de Exxon-organisatie.
Ter gelegenheid van het veilig-heidsrecord werd er op 7 september jl. een korte bijeenkomst gehouden op de kamer van BMD-manager
L. van der Waal. Daar reikte de heer B. A. Sachs. vice-president van Esso-Europe. de traditionele 'gouden plak' uit aan de kapiteins
T. Blok en G. de Vries, die het ereteken namens alle bemanningsleden van de BMD-schepen in ontvangst namen.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Nieuwe collega:
7- 9-81 W. N. G. Frowein
Wegbij ETM:
1- 9-81 B. J Grummels

Esso Nederland; onderweg van Kaapstad naar Aruba
Esso Bonaire; onderweg van Singapore naar de Perzische Golf
Esso Europoort; onderweg naar Athene
Esso Saba; onderweg Rastanura naar Aruba

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Europoort
Esso Saba
Gezagvoerder
G. A. H. Brandt
H. J. M. Kuijpers
K. Pals
J. W. Mossel
1e stuurman
F. Koster
R. E. van der Velden
W. Kerbert
J. W. G. van Dongen
2e stuurman
H. J.A.C. Regenboog
R.H.C.Reyme
A. H. Nelemans
J. A.Loep
2e stuurman
-
Ganzeveld
-
J. Ruisch (W)
3e stuurman
M.C.Tiemens-ldzinga
-
J.J.A.Uijtendaal (W)
-
4e stuurman
-
W. Frowein
-
-
Stag. stuurman
P. Buren
M. Scheepstra
R. Egberts
J. Leeflang
HWTK
J.A.Niels
F. van Asten
J. den Boer
C.Smeele
2e wtk
K.C.Ong
C.D.Jonker (W)
P. Pesman
J. van derZwan
3e wtk
M. de Wit (W)
R.de Ruijsscher
-
A. Schuring
4e wtk
G. van Lelyveld (W)
M. de G root
H. J.Bakker
K. van Steenbergen
4e wtk
-
T. de Wit (W)
-
-
5e wtk
A. W. Davidse
-
A. Visser
-
Stag. wtk
J. H. van der Herik
P. Dorr
A. H. van der Boom
M. van Gent
Stag. wtk
J.Hartings
G.Vosman
H. J. Brouwer
A. H. Vrijsen
Elektricien
N.Tiemens
-
C.M.Booy
J. B. van der Heemst
Marconist
P. M. van de Oever
M.A. Roos
E. J. Complet
C. Witte
Kok/Hofmeester
J.G.Gomes
P. A. Manuela
0.Lopes
B. J. Andrade
Kok/Bakker
A.daPazMonteiro
B. G. Lima
T. J.Neves
A. D. Fortes
Bediende
J.A.dosSantos
O.A.Xavier
G. A. Lima
l. Pereira
Bediende
C.S.Lima
J.J.Correia
C. M. Calderon
L. S. Piedade
Bediende
-
-
B. E. Soares
-
Pompman
A.Q.Tubio
A. J. Fortes
J.W.Zandvliet
A. M. Silva
Bankwerker
J. Oliveira
R. Brito
A. C. Delgado
G. F. Silvestre
Bankwerker
Q.M.daGraca
R. Loomans
D.O.Morais
J. Lentink
Bootsman
A.N.Talho
E. R. Livramento (W)
H. L.Lopes
J.V. Mendes
Matroos
V. R. Costa
C.J.Dudok
M. S. Belles
H.G.Lopes
Matroos
E.G.Gabriel
J. P. Fortes
A. L. dos Reis
H. J. Reisener
Matroos
J.G.Villafin
J.M.P.Sanles
S.G.Silveira
J.B.Duarte
Matroos
P.de Jong
M.B.E.Pinto
J.Bentub
A. P. Freitas
Matroos
M. M. Chantre
J. J. Soares
A. A. Almeida
J. S. Gomes
Matroos
J.G.daVeiga
E. K. Smit
M. B. E. Vieites
J. M.Lopes

No. 18-1981

Botlek - Onlangs was de heer J. C. Vlug 25 jaar in dienst van onze maatschappij. De medewerkers van de Esso Tankvaart Maatschap-
pij kennen hem beter als Kapitein Vlug. Met hem keken we terug op een periode van een kwart eeuw op de woelige baren.
Kapitein Vlug: 'Tot mijn 60e bij de ETM'.

Eerst maar een stukje carrière, hoe wordt iemand gezagvoerder?
Kapitein Vlug: 'Ik ben begonnen als leerling-stuurmari bij de Holland Amerika Lijn en dat beviel mij niet zo, je was daar wel erg veel weg
van huis. Ik ontmoette iemand, die bij de Esso Tankvaart Maatschappij had gevaren en die was zo enthousiast dat ik dacht 'laat ik daar
maar eens solliciteren'.
Ik ben toen als vierde stuurman op de T-2 tanker Esso Den Haag begonnen. Dat was een schip van 18.000 ton dat nog uit de tweede
wereldoorlog stamde en door de Amerikanen was gebruikt.
Tussen 1956 en 1958 heb ik in mijn militaire dienst ook gevaren, op een patrouilleschip van de Koninklijke Marine.'
'Na mijn dienst heb ik de carrière-lijn bij Esso gevolgd, via derde, tweede en eerste stuurman werd ik in 1972 gezagvoerder. Om zover
te komen moet je natuurlijk wel de nodige opleidingen volgen. Ik heb de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam gevolgd, waarna
ik een jaar als leerling heb gevaren. Daarna moest je nog eens een jaar op een koopvaardijschip dienst doen.
Als je dat had gedaan kon je voor je 'derde rang' gaan om het zogenaamde diploma S-III voor de Grote Handels Vaart (GHV) te behalen.
Als je dan weer twee jaar had gevaren, kwam je in aanmerking voor het diploma S-II (GHV) en weer na twee jaren plus studie kreeg je
de eerste rang. Dat gaf je de bevoegdheid als eerste stuurman en gezagvoerder aan boord van zeeschepen dienst te doen. Tegen-
woordig is die opleiding meer HTS-gestructureerd. die vaarjaren gelden nog wel, maar de opleiding is anders georganiseerd.'
De 'vaste' gezagvoerder van een Esso-mammoettanker bestaat niet.
Kapitein Vlug: 'Je wisselt steeds van schip. Soms los je wel telkens op het zelfde schip af, maar regelmatig wordt het hele manage-
ment van de schepen gewisseld.
Deze regelingen worden uitgevoerd aan de hand van de lijst met verlofdata van de ETM-medewerkers. Ik hecht ook niet zo erg aan
een bepaald schip, die afwisseling is veel boeiender.'
Verloftijden
In principe vaart kapitein Vlug vier maanden op zee en is hij daarna twee maanden thuis: 'Soms worden die tijden in verband met
vakantie wat aangepast. Zo heb ik de laatste tijd vijf maanden achtereen gevaren, zodat ik met de zomervakantie van mijn kinderen
veel thuis kon zijn.'
Is er in die 25 jaar veel veranderd?
Vlug: 'Dat zou ik denken, het was vroeger allemaal veel hiër-archieker, officiëler dan tegenwoordig. Vroeger voeren we met een
complete Nederlandse bemanning.
Nu zijn er veel Portugezen, Spanjaarden en Kaap Verdianen. Die mensen en ook de Nederlanders aan boord staan gewoon een stuk
vrijer tegenover het gezag, dan toen het geval was. Een ontwikkeling, die ik overigens wel een goede zaak vind. Je doet alles in overleg
met je medewerkers, 25 jaar geleden kwam alles van bovenaf, dat was geen goed werkklimaat.'
'Ook op technisch gebied is er enorm veel veranderd. Toen ik ging varen beschikte een schip over een radar, magnetisch kompas en
een richtingzoeker. daar hield het mee op. Je kwam natuurlijk met die middelen wel op je plaats van bestemming, maar tegenwoordig
is dat wel een stuk professioneler geworden.
We beschikken nu over satelliet-navigatie en -communicatie. Daarmee kunnen wij vanaf de schepen rechtstreeks telefoneren met
het ETM-hoofdkwartier in de Botlek. Ook kunnen we dankzij de satelliet exact onze positie op zee bepalen. Iets wat vroeger gebeurde
met behulp van sextant en tijdmeter. Dat gereedschap wordt niet meer gebruikt, al blijft het wel 'stand-by' aan boord.'
Antwerpen
'Vroeger was de eindbestemming de raffinaderij in Antwerpen, of de tankinstallaties in de eerste petroleumhaven te Rotterdam. Deze
installaties zijn opgeheven, toen in 1960 de Raffinaderij in bedrijf werd genomen.
Het vaarpatroon is later sterk gewijzigd, we zijn steeds meer op het Midden Oosten gaan varen. Dat leverde mij ooit de eerste Kaap-
reis op. We lagen in 1956 net voor het Suez-kanaal toen de tweede Israëlisch-Arabische Oorlog uitbrak. We hebben geen ogenblik
geaarzeld. hebben rechtsomkeerd gemaakt en zijn om Zuid-Afrika gevaren.'
Opmerkelijk
Erg veel opmerkelijke dingen zegt Vlug niet te hebben meegemaakt. Hoewel?
'Ik was ten tijde van de Angolese oorlog met de Esso Europoort voor de kust van Zuid Afrika, toen we een Europese vissersboot tegen-
kwamen, onderweg van Angola naar Portugal. die de weg geheel kwijt was. Die hebben we toen maar op sleeptouw genomen.'
Verder bevalt gezagvoerder Vlug het leven aan boord nog immer voortreffelijk. 'Ook met de Kaap-Verdiaanse en Portugese mensen
kunnen we uitstekend samenwerken. De voertaal aan boord is vaak Engels, maar er zijn er ook bij, die goed Nederlands spreken.
De laatste tijd hebben we weer Nederlandse matrozen in dienst genomen, maar hen beviel het niet zo goed. Blijkbaar duurden de reizen
te lang of was het leven aan boord té eentonig. Die jongens komen dikwijls van de vrachtvaart, waar veel vaker een haven wordt aange-
daan. Toch verwacht ik dat ook daar wat verandering in gaat komen. de reizen worden heel geleidelijk weer wat gevarieerder en dat is
een goede zaak. Ik werk met veel plezier bij de Esso Tankvaart Maatschappij en het zal mij geen moeite kosten het tot mijn 60e vol te
houden.'
Met welke woorden wij weer afscheid nemen van kapitein Vlug.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Nieuwe collega's:
27- 9-81 F. F. Porfirio
WegbijdeETM:
1-10-81 Mw. J.G.M. de Groot
1-10-81 L.J.Boonstra
Service-buttons,
10 jaar:
4-12-81 R.da Cruz
4-12-81 A.R.dos Santos

Esso Nederland; onderweg van Aruba naar de Perzische Golf
Esso Bonaire; onderweg van Rastanura naar Singapore
Esso Europoort; onderweg van Knor Fakkan naar Rotterdam
Esso Saba; onderweg van Kaapstad naar Aruba

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
K. Pals
M.C. v. d. Vliet
J. C. Vlug
1e stuurman
F. Koster
S. G. Boorsma
R. E. van der Velden
W. J. Visser
2e stuurman
H. J.A.C.Regenboog
C. Withagen
G. Ganzeveld
J. Ruisch
2e stuurman
-
-
-
D. Hoekstra
3e stuurman
M. C.Tiemens-ldzinga
B. F. L. Cloet
E. de Pooter
-
4e stuurman
-
-
W. Frowein
-
stag.stuurman
P. Buren
R. Egberts
M. Scheepstra
J Leeflang
HWTK
J. A. Niels
J. Pronk
F. van Asten
B. P. v. Mieghem
2e wtk
K.C.Ong
A. v. d. Putten
C.D.Jonker (W)
J. van der Zwan
3e wtk
W. de Roode
J. Brouwer
R. de Ruijsscher
A. Schuring
3e wtk
A.J.J.M. Koevoets (W)
-
-
-
4e wtk
B. F. Stoel
H. J.Bakker
M. de Groot
K. van Steenbergen
4e wtk
-
-
T. de Wit (W)
-
5e wtk
A. W. Oavidse
A. Visser
-
-
stag. wtk
J. H. van Herik
-
P. Dorr
M. van Gent
stag. wtk
J. Hartings
-
G. Vosman
A. H.Vrijsen
Elektricien
N. Tiemens
C. M.Booy
-
J. B. van der Heemst
Marconist
P. M. van de Oever
E.J.Compiet
M.A.Roos
C. Witte
Kok/Hofmeester
J. G.Gomes
0. Lopes
P. A. Manuela
B. J. Andrade
Kok/Bakker
A. da Paz Monteiro
T. J.Neves
B. G. Lima
A. D. Fortes
Bediende
J. A. dos Santos
J. D de Sousa
0. A. Xavier
l. Pereira
Bediende
R. G.Fonseca
C. M. Calderon
J. J. Correia
L. S. Piedade
Bediende
P. G. Monteiro
B. E. Soares
J. M Machado
Pompman
A. Q.Tubio
J. W. Zandvliet
A. J. Fortes
A. M. Silva
Bankwerker
J. Oliveira
A. C Delgado
R. Brito
G. F. Silvestre
Bankwerker
A. L. Santos
D. 0. Morais
R. Loomans
J. Lentink
Bankwerker
P. G. Fonseca
-
-
-
Bootsman
A. N.Talho
H. L. Lopes
E. R. Livramento (W)
J. V Mendes
Motorman
J. C. Brito
-
J. van Buren
H.G. Lopes
Matroos
V. R. Costa
M. S. Belles
C. J. Dudok
H.J. Reisener
Matroos
P. J. Porfirio
A. L. dos Reis
J. P. Fortes
J.B. Duarte
Matroos
E. F. Lima
S.G. Silveira
J. M. P. Sanles
A. P. Freitas
Matroos
P.de Jong
J.B. Bentub
M. B. E. Pinto
J. S. Gomes
Matroos
M. M. Chantre
A.A. Almeida
J. J. Soares
J. M. Lopes
Matroos
L.Röske
M. B. E. Vieites
E. K.Smit
-
Matroos
A. Nascimento
-
-
-

No. 19-1981

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Nederland; onderweg van Aruba naar de Perzische Golf
Esso Bonaire; onderweg van Rastanura naar Singapore
Esso Saba; onderweg van Kaapstad naar Aruba
Esso Europoort; onderweg van Khor Fakkan naar Rotterdam

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
K. Pals
M. C. v. d. Vliet
J.C. Vlug
1e stuurman
F. Koster
S. G. Boorsma
R. E. van der Velden
W. J. Visser
2e stuurman
H. J.A.C.Regenboog
C. Withagen
G. Ganzeveld
J. Ruisch (W)
2e stuurman
-
-
-
D. Hoekstra
3e stuurman
M. C.Tiemens-ldzinga
B. F. L. doet
E. de Pooter
-
4e stuurman
-
-
W. Frowein
-
stag.stuurman
P. Buren
R.Egberts
M. Scheepstra
J. Leeflang
HWTK
J. A. Niels
J. Pronk
F. van Asten
B. P. v. Mieghem
2e wtk
K.O.Ong
A. v d Putten
C.D.Jonker (W)
J. van der Zwan
3e wtk
W. de Roode
J. Brouwer
R. de Ruijsscher
A. Schuring
3e wtk
A.J.J.M. Koevoets (W)
-
-
-
4e wtk
B. F. Stoel
H.J. Bakker
M. de Groot
K. van Steenbergen
4e wtk
-
-
T. de Wit (W)
-
5e wtk
A. W. Davidse
A. Visser
-
-
stag. wtk
J. H. van Herik
-
P. Dorr
M. van Gent
stag. wtk
J. Hartings
-
G. Vosman
A. H. Vrijsen
Elektricien
N. Tiemens
C. M.Booy
-
J. B. van der Heemst
Marconist
P. M. van de Oever
E. J. Complet
M.A.Roos
C. Witte
Kok/Hofmeester
J. G. Gomes
0. Lopes
P. A. Manuela
B J Andrade
Kok/Bakker
A. da Paz Monteiro
T.J.Neves
B. G. Lima
A. D. Fortes
Bediende
J. A. dos Santos
J. D.de Sousa
0 A. Xavier
l. Pereira
Bediende
R. G. Fonseca
C. M. Calderon
J. J. Correia
L. S. Piedade
Bediende
P. G. Monteiro
B. E. Soares
J. M. Machado
Pompman
A. Q. Tubio
J.W.Zandvliet
A. J. Fortes
A. M. Silva
Bankwerker
J. Oliveira
A. C. Delgado
R. Brito
G. F Silvestre
Bankwerker
A. L. Santos
D. 0. Morais
R. Loomans
J. Lentink
Bankwerker
P. G.Fonseca
-
-
-
Bootsman
A. N.Talho
H.L.Lopes
E.R. Livramento (W)
J. V. Mendes
Motorman
J. C. Brito
-
J. van Buren
-
Matroos
V. R. Costa
M. S. Belles
C. J.Dudok
H. G.Lopes
Matroos
P. J. Porfirio
A. L. dos Reis
J. P. Fortes
H. J. Reisener
Matroos
E. F. Lima
S. G. Silveira
J. M. P. Sanles
J.B.Duarte
Matroos
P. de Jong
J. B. Bentub
M. B. E. Pinto
A. P. Freitas
Matroos
M. M. Chantre
A. A. Almeida
J. J. Soares
S. Gomes
Matroos
L. Röske
M. B. E. Vieites
E. K. Smit
M.Lopes
Matroos
A. Nascimento
-
-
-

No. 20-1981

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Nieuwe collega's:
25-10-81 W.O.Roozen
Weg bij Esso:
7-10-81 M.C. M. Loomans
1-11-81 P.J. Nauta

Esso Nederland; onderweg van Aruba naar de Perzische Golf
Esso Bonaire; onderweg van Singapore naar de Perzische Golf
Esso Saba; onderweg van Aruba naar de Perzische Golf
Esso Europoort; onderweg van Kaapstad naar Rotterdam

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
K. Pals
M. C. van der Vliet
J. C. Vlug
1e stuurman
F. Koster
S. G, Boorsma
J. W. Klein
W. J. Visser
2e stuurman
H. J.A.C.Regenboog
C. J. J. Withagen
G. Ganzeveld
W. v.d. Meulen
3e stuurman
M. C.Tiemens-ldzinga
B. F. L. Cloet
E. de Pooter
D. Hoekstra
stag.stuurman
P. Buren
R. Egberts
M. Scheepstra
J. Leeflang
HWTK
J. A. Niels
J. Pronk
F. van Asten
B. P. van Mieghem
2e wtk
K.0.Ong
A. J. van der Putten
P. H. Dassen
H. Koelman
3e wtk
W. de Roode
J. Brouwer
R. de Ruijsscher
M.J.EIswijk
3e wtk
A.J.J.M. Koevoets (W)
-
-
A.F.M. de Bock (W)
4e wtk
B. F. Stoel
H. J.Bakker
M. de Groot
-
4e wtk
-
-
T. de Wit (W)
-
5e wtk
A. W. Davidse
A. Visser
-
W.0.Roozen
stag. wtk
J. H.van Herik
A. H. van der Boom
P.Dorr
M. van Gent
stag. wtk
J. Hartings
H. J. Brouwer
G. Vosman
A. H. Vrijssen
Elektricien
N. Tiemens
W. C. de Mooy
-
-
Marconist
P. M. van de Oever
E. J. Complet
M. A.Roos
C. Jongbloed
Kok/Hofmeester
J. G.Gomes
0.Lopes
A. A.Andrade
B.J.Andrade
Kok/Bakker
A. da Paz Monteiro
T. J.Neves
B. G. Lima
A. D. Fortes
Bediende
J. A. dos Santos
J. D.deSousa
A. P. Delgado
J. M. Machado
Bediende
R. G. Fonseca
B. E. Soares
J.J.Correia
L. S. Piedade
Bediende
P. G, Monteiro
-
-
-
Pompman
A. Q.Tubio
J.W.Zandvliet
A. J. Fortes
A.M.Silva
Bankwerker
J. Oliveira
A. C. Delgado
G.F.Fonseca
G. F. Silvestre
Bankwerker
A. L. Santos
D.O.Morais
B.Cabral
J. Lentink
Bankwerker
P. G. Fonseca
-
-
-
Bootsman
A. N. Talho
H. L.Lopes
E. R. Livramento (W)
S. A. da Graca
Motorman
J. C. Brito
-
-
-
Matroos
V. R. Costa
M. S. Belles
C.J.Dudok
H.G.Lopes
Matroos
P. J. Porfirio
A. L. dos Reis
J. P. Fortes
H. J. Reisener
Matroos
E. F. Lima
S. G. Silveira
J.M.P.Sanles
J. B.Duarte
Matroos
P.de Jong
J. B. Bentub
M.B.E.Pinto
J.T.N.Aquiar
Matroos
M. M, Chantre
E. van Kampen
J.J.Soares
J. S. Gomes
Matroos
L.Röske
M.B.E.Vieites
E. K. Smit
F. R. Andrade
Matroos
A. Nascimento
-
-
-

No. 21-1981

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Weg bij Esso:
3-11-81 W. N. G. Frowein

Esso Nederland; onderweg van Aruba naar de Perzische Golf
Esso Bonaire; onderweg van Singapore naar de Perzische Golf
Esso Saba; onderweg van Aruba naarde Perzische Golf
Esso Europoort; onderweg van Kaapstad naar Rotterdam

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
K. Pals
M.C. van der Vliet
J. C. Vlug
1e stuurman
F. Koster
S. G. Boorsma
J. W. Klein
W.J. Visser
2e stuurman
H. J.A.C.Regenboog
C. J. J. Withagen
G. Ganzeveld
W. v.d. Meulen
3e stuurman
M. C.Tiemens-ldzinga
B. F.L. Cloet
E. de Pooter
D. Hoekstra
stag. stuurman
P. Buren
R.Egberts
M. Scheepstra
J. Leeflang
HWTK
J. A. Niels
J. Pronk
F. van Asten
B. P. van Mieghem
2e wtk
K, 0 Ong
A. J. van der Putten
P. H. Dassen
H. Koelman
3e wtk
W de Roode
J. Brouwer
R.deRuijsscher
M.J.EIswijk
3e wtk
A.J.J. M. Koevoets (W)
-
-
A.F.M. de Bock (W)
4e wtk
B. F. Stoel
H. J.Bakker
M. de Groot
-
4e wtk
-
-
T. de Wit (W)
-
5e wtk
A. W. Davidse
A. Visser
-
W.0.Roozen
stag. wtk
J. H. van Herik
A. H. van der Boom
P. Dorr
M. van Gent
stag. wtk
J. Hartings
H. J. Brouwer
G.Vosman
A. H.Vrijssen
Elektricien
N. Tiemens
W. C. de Mooy
-
-
Marconist
P. M. van de Oever
E. J. Complet
M. A.Roos
C. Jongbloed
Kok/Hofmeester
J.G.Gomes
0. Lopes
A. A. Andrade
B. J. And rade
Kok/Bakker
A. da Paz Monteiro
T. J.Neves
B. G. Lima
A. D. Fortes
Bediende
J. A. dos Santos
J. D.deSousa
A. P. Delgado
J. M. Machado
Bediende
R. G.Fonseca
B. E. Soares
J.J.Correia
L.S.Piedade
Bediende
P. G. Monteiro
-
-
-
Pompman
A. Q. Tubio
J.W.Zandvliet
A. J. Fortes
A.M.Silva
Bankwerker
J. Oliveira
A. C. Delgado
G.F.Fonseca
G. F. Silvestre
Bankwerker
A. L. Santos
D.O. Morais
B. Cabral
J. Lentink
Bankwerker
P. G. Fonseca
-
-
-
Bootsman
A. N. Talho
H. L.Lopes
E.R. Livramento (W)
S. A. daGraca
Motorman
J. C. Brito
-
-
-
Matroos
V. R. Costa
M. S. Belles
C.J.Dudok
H.G.Lopes
Matroos
P. J. Porfirio
A. L. dos Reis
J. P. Fortes
H. J. Reisener
Matroos
E. F. Lima
S.G.Silveira
J.M.P.Sanles
J. B. Duarte
Matroos
P.de Jong
J.B.Bentub
M.B.E.Pinto
J.T.N.Aquiar
Matroos
M. M. Chantre
E. van Kampen
J. J. Soares
J. S. Gomes
Matroos
L. Röske
M. B. E. Vieites
E.K.Smit
F.R.Andrade
Matroos
A. Nascimento
-
-
-

No. 22-1981

Onderscheidingen voor ETM-schepen.
Rotterdam - Onlangs zijn in de Informatie-kamer van het Havengebouw te Rotterdam wederom de AMVER-Onderscheidin-
gen (Awards) uitgereikt. De Esso Tankvaart Maatschappij was voor haar vier mammoettankers vertegenwoordigd door ge=
zagvoerder J. W. Mossel en de heer B. J. Grummels van de afdeling Rederijzaken.

Het AMVER(= Automated Mutualassistance Vessel Rescue) systeem is opgezet door de kustbewaking van de Verenigde
Staten en is bedoeld als een internationaal programma voor het redden van mensenlevens op zee. Ca. 1800 schepen uit 44
landen verlenen hun medewerking aan dit programma. Hiertoe geven de schepen na vertrek uit de haven hun verwachte vaar-
plan door, de verwachte snelheid en de geplande tijd van aankomst in de volgende haven. Ook wordt gemeld om welk type
schip het gaat, of er eventueel een arts aan boord is, etc. Deze gegevens worden opgeslagen in een computer van de Ame-
rikaanse kustwacht. Mocht tussentijds blijken dat vanwege slecht weer of ander oponthoud van het vaarplan wordt afgewek-
en, dan dient van scheepszijde een tussentijdse correctie te worden verstuurd. Mocht er via de Amerikaanse kustwacht een
noodmelding binnenkomen waarvan de lokatie bekend is, dan kan met behulp van de computer bepaald worden welke schep-
en zich in de buurt bevinden en eventueel hulp kunnen bieden. Schepen die een arts aan boord hebben, zijn speciaal gemerkt
op de computer, zodat onmidde-lijk het juiste schip naarde juiste
positie gedirigeerd kan worden. Het schip dat verzocht is hulp te bieden zoekt, indien mogelijk, kontakt met het schip in nood,
dat (medische) hulp wenst en zij bepalen een rendez-vous. Aangezien de vier mammoettankers van Esso Tankvaart Maat-
schappij de benodigde gegevens regelmatig en op tijd aan de Kustwacht van de Verenigde Staten hebben doorgegeven, zijn
zij onderscheiden met deze jaarlijks te behalen Award.
De heren Grummels en Mossel (beiden rechts van de ETM nemen de onderscheiding in ontvangst

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Nieuwe collega:
29-10-81 P.Dorr

Esso Nederland; Ten anker te Lavera
Esso Europoort; Ten anker bij Lyme Bay, verwachte aankomst te Rotterdam 2e helft december
Esso Bonaire; Onderweg naar Rotterdam, passeerde 12 december Kaapstad
Esso Saba; Passeert Dubai 15 december in bound

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
R. van der Velden
G. AIkema
H.J.M. Kuijpers
J. C. Vlug
1e stuurman
F. Koster
J. W. G. van Dongen
J. W. Klein
W.J. Visser
2e stuurman
T. v. d. Werf (W)
-
J.A.Loep
W.v.d.Meulen
3e stuurman
-
B. F. L. Cloet
E. de Pooter
D. Hoekstra
3e stuurman
-
S. E. G. M. Bakker
-
-
stag. stuurman
P. Buren
R. Egberts
M. Scheepstra
J. Leeflang
HWTK
B. Nieuwpoort
F.Scheppers
J. den Boer
B. P. van Mieghem
2e wtk
N.P. Hanemaaijer (W)
P. Pesman
P. H. Dassen
H. Koelman
3e wtk
J. A. v. d. Linden
J. Brouwer
R. M. F. Bergman
M.J.EIswijk
3e wtk
A.J.J.M. Koevoets (W
M. de Wit (W)
A. F. M.de Bock (W)
4e wtk
R.H.W.J.Coumans
L. Schouten (W)
M. de Groot
R. M. Spijkerman
4e wtk
B. F. Stoel
-
-
-
5e wtk
-
-
-
W.0.Roozen
ass. wtk
-
-
G.J.Vosman
-
stag. wtk
J. H. v. d. Herik
A. H. v. d. Boom
-
M. van Gent
stag. wtk
J. Hartings
H. J. Brouwer
-
A. H. M. Vrijsen
Marconist
J. A. v. d. Werf
T. Neutel
J. Nicolai
C. Jongbloed
Elektricien
-
W. C. de Mooy
-
-
Kok/Hofmeester
J. S.AImeida
0. Lopes
D.S.Monteiro
B.J. Andrade
Kok/Bakker
P. G.Monteiro (W)
J.B.daCruz
B. G. Lima
A. J. dos Santos
Bediende
J. F. dos Reis
J. D. daSousa
A. P. Delgado
J. M. Machado
Bediende
R. G. Fonseca
B. E. Soares
M. D.Fonseca
L. S. Piedade
Pompman
-
J.W.Zandvliet
W. Schosswald
J. J.Andrade
Bankwerker
P. F. Fonseca
A. C. Delgado
G.F.Fonseca
G. F. Silvestre
Bankwerker
A. L. Santos
S.X.Spencer
B.Cabral
J. Lentink
Bankwerker
J. F. Miranda
-
-
-
Motorman
J. C. Brito
-
-
-
Bootsman
A.N.Talho
C. J. Fortes
E.R. Livramento (W)
S.A.da Graca
Matroos
L. Röske
M. S. Belles
C.J.Dudok
J.C.Correia
Matroos
P.J. Porfirio
M. A. de Brito
J. P. Fortes
H. J. Reisener
Matroos
E. F. Lima
A. L. Delgado
C.A.Timas
J. B. Duarte
Matroos
J. B. Fortes
J. B. Bentub
M.B.E.Pinto
J. T. N.Aquiar
Matroos
M. J. Crisostomo
E. van Kampen
J. J. Soares
S. J. Lopes
Matroos
A. Nascimento
M.B.Vieites
E. K. Smit
F. R.Andrade