Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 29e jaargang 1983 Nrs 1 - 11
Only in Dutch.

Essofoon - 29 jaargang 1983 (Totaal 22 nummers)
No. 1-1983

Esso Caribbean:
Een reus onder de mammoets.

Botiek- Met haar 450.000 deadweight registerton behoort de nieuwste aanwinst van Esso's zeetankervloot, de Esso
Caribbean tot de tien grootste schepen ter wereld. De lengte (bijna 380 meter) komt overeen met drie Utrechtse Dom-
torens, 'uitgevloerd' over het immense dek. Heel precies gemeten moetje er dan nog eens 42 meter bijtellen om de
lengte van steven tot roer aan te geven. Pompman Jan Zandvliet gaf ons de tip om bij een klusje op het voorschip
eerst even goed na te denken of je al het materiaal wel bij je hebt. "Dat is voordeliger dan bijna een kilometer voor
niets lopen." De Essofoon was even op bezoek tijdens de lossing van 380.000 ton ruwe aardolie bij het Maasvlakte
Oil Terminal in Rotterdam en sprak met enkele opvarenden over hun leven en werken aan boord van zo'n oliereus.

"Een belangrijk verschil met de Esso Bonaire en Esso Saba is de massa, het totaal-gewicht van schip en lading. Die ligt bij de
Esso Caribbean op bijna het dubbele van de twee 'oude' schepen. Een gevolg is dat wij bij het manoeuvreren zeer behoedzaam
te werk moeten gaan. Overigens is de Esso Caribbean een schip wat met zijn 45.000 PK goed manoeuvreerbaar is," aldus ka-
pitein Cees Brandt. Hij merkt vervolgens op dat het schip in eerste instantie niet direct de indruk maakt veel te verschillen met
de andere tankers, "hoewel de lengte van het schip ongeveer 25 meter groter is en de breedte 16 meter."
             
C.A.H. Brandt                                            S.G. Boorsma

Doordacht.
Een eerste indruk van eerste stuurman Sikke Boorsma is dat de outillage van de nieuwe aanwinst zeer doordacht is" "Wat je
nodig hebt. zit er gewoon op. Neem bijvoorbeeld het lampje dat op de voormast gemonteerd is. Vooral bij navigatie geduren-
de de nacht is dat erg nuttig voor de roerganger. Een ander voorbeeld is de grondstopper. Dat is de borg op de ketting. die voor-
komt dat die ketting losraakt en met anker en al verdwijnt. Die borg is een soort 'pneumatisch kanon' en brengt het vastzetten
van de ketting en het anker (ge-wicht 27.500 kg) tot een simpele handeling terug. Ook voor wat betreft het leidingsysteem, de la-
dingscontrolekamer en (om een ander voorbeeld te noemen) de pompen, zit het allemaal prima in elkaar. Een nadeel is overi-
gens wel dat de ladingscontrole-kamer geen goed zicht op dek geeft. Je mist op die manier het directe contact met hetgeen
zich op het dek voordoet."
      
A.G. Kool                                                                                L. Röske

Machinekamer.
Volgens 3e werktuigkundige Aad Kool was het in het begin best moeilijk om in de machinekamer je weg te vinden: "De eerste
week is de kans op verdwalen ontzettend groot. Je moet bedenken. dat deze machinekamer ongeveer twee keer zo groot is
als de machinekamers op andere schepen. Dan klinkt het niet gek als ik zeg. dat je vooral in het begin bijna versleten bent aan
het einde van je wacht. Toch went dit snel. Met behulp van de Italiaanse eerste en tweede wtk, die ons na overname van het
schip assisteerden, zijn we een heel eind verder gekomen. Zij hebben ons de echte kneepjes van het vak geleerd. Voor de rest
is de machinekamer. werktuigen en installaties niet echt onbe-kend voor ons. In het algemeen kun je stellen, dat het er betrek-
kelijk eenvoudig uitziet en zeer ruim gebouwd is. Daarbij is ook rekening gehouden met een zeer goede toegankelijkheid tot alle
machines en apparaten. Voile kracht varend loopt het brand-stofverbruik op tot ongeveer 210 ton (!) stookolie per dag. Varend op
economische snelheid wordt dat verbruik belangrijk teruggedrongen en komt dan neer op ongeveer 65 ton per dag."De ac-
commodatie aan boord van het schipisfunctioneel, maarbetrekkelijk sober. Voor gezagvoerder en officieren is het nauwelijks
afwijkend met wat zij in de afgelopen jaren gewend waren. Er is eigenlijk pas verschil bij de niet-officieren, die in hun hutten niet
meer kunnen beschikken over een eigen douche- en toiletruimte. Maar aan boord wordt dat eigenlijk nauwelijks als een pro-
bleem ervaren. Pompman Jan Zandvliet vat het heel eenvoudig samen met de opmerking: "Ach, op elk schip is wel wat." Overi-
gens viel het de Essotoon-redactie op, dat de stuurlieden uitzicht hebben op het achterdek, terwiji de   patrijspoorten   van  de
scheepswerktuigkundigen  uitzicht bieden op het voorschip. Een bijna omgekeerde wereld.

Onderhoud.
Het onderhoud van zo'n rnammoettanker vraagt nogal wat inspanning en vakkennis. Esso beschikt al sinds jaar en dag over een
groep zeer bekwame matrozen/handlangers en pomplieden. Een van de matrozen - nu het langst in dienst bij ETM - is Laurens
Röske. Hij is in 1964 in dienst gekomen en maakte zijn eerste reis op de Esso Rotterdam van 36.000 dwt. "Mijn werkzaamheden
hebben vooral te maken met het onderhoud van het dek zoals schilderen en schoonmaken. Bij slecht weer ben ik vaak te vinden
in de machinekamer, waar ik met mijn collega's ook de zorg heb voor het onderhoud. Voor mij is het varen op dit schip toch een
hele verandering. Het materiaal waarmee je omgaat, is vaak veel groter en daardoor ook veel zwaarder." Het vaak langzame varen
van de tankers vindt Laurens op zich wel een probleem. "De reizen duren nu erg lang. Hoewel de verlofregeling bij de ETM nog
steeds erg goed is: na vier maanden varen ongeveer twee maanden thuis."
Het gevoel. dat de Essofoon kreeg na het bezoek aan de Esso Caribbean, heeft mogelijk te maken met trots en uitdaging. Het
ligt misschien een beetje in de sfeer van 'Ongeacht grootte en herkomst. een schip is een schip, wij zorgen er wel voor dat het
schip goed vaart. goed lost en goed laadt.' De bemanning weet gewoon waar ze voor staat en wat er van hen wordt verwacht.
Het is zoals kapitein Brandt het ker-nachtig uitdrukte: "Ik heb het gevoel, dat dit schip door zijn bemanning is geaccepteerd.
"Namens de Essofoon: schip en bemanning een goede vaart !

Esso Bonaire maakt langste reis in ETM-geschiedenis.
Botiek - Met het lossen van haar laatste partij lading in het Japanse Tokuyama, voltooide de Esso Bonaire op 13 de-
cember jl. de langste reis in de geschiedenis van de Esso Tankvaart Maatschappij. Een record dat zowel qua tijd als
afstand opgang doet.
De reis was jl. 30 September begonnen in Curasao, waar drie verschillende soorten ruwe aardolie werd ingenomen. Deze olie
was bestemd voor afnemers in Japan. De reisroute liep van Curasao via Barbados, over de Zuidatlantische Oceaan naar Kaapstad.
Deze plaats werd op 29 oktober aangelopen voor pro-viand, post en bemanningswissel. Vervolgens werd Kaap de Goede Hoop
gerond, de Zuidindische Oceaan overgestoken en Straat Lombok, tussen de eilanden Bali en Lombok, gepasseerd. Dit wapen-
feit kon op 22 november in het scheepslogboek worden opgetekend. Via Straat Makassar en de Celebes Zee werd ten zuiden van
het Filippijnse eiland Mindanao de noordelijke Stille Oceaan bereikt, waarna een nagenoeg noordelijke koers kon worden gevaren
naar de eerste loshaven Kiire. waar op 5 december kon worden afgemeerd na een reis van 14.060 zeemijien.
Na de lossing van de eerste partij lading aldaar werd op 8 december de tweede loshaven Chiba en op 12 december de derde los-
haven Tokuyama bereikt. Om de gehele in Curacao ingenomen lading bij de verschillende afnemers in de waltanks afte leveren,
is uiteindelijk een afstand afgelegd van 15.135zeemijlen.ofwe! 28.03U kilometer. Voor de in totaal 2 1/2 maand durende reis
werd 4519 ton bunkers verbruikt.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Caribbean; Te Lyme Bay
Esso Saba; Te Khor Fakkan
Esso Bonaire; Te Johore - Singapore

Esso Caribbean
Esso Saba
Esso Bonaire
Gezagvoerder
C.A H Brandt
R.van der Velden
K. Pals
1e stuurman
W.J. Visser
J.W. Klein
W. Kerbert
2e stuurman
C.J.J.Withagen
F. Koster
R.E. vanderVelden
2e stuurman
-
H.J.A.C. Regenboog
-
2e stuurman
-
R.H.C. Reyme
-
3e stuurman
S.E.G.M. Bakker
-
J.W. Torbijn
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
-
-
LI. stuurman
C.Boekel
G. Hollander
-
HWTK
B.P. van Mieghem
J.A. Niels
J.den Boer
2e wtk
C.D.Jonker
P Pesman
A.J. vander Putten
3e wtk
A.G.Kool
W. de Roode
N.P. Hanemaaijer
3e wtk
-
W.P.G.vanWijk
-
4e wtk
T.deWit
A.J.J.M. Koevoets
L. Schouten
4e wtk
-
P. Dorr
A. Visser
LI. wtk
A.W. Davidse
P.deVos
M.vanDuinen
Electricien
C.M.Booy
-
N. Tiemens
Marconist
C.J. Roomer
J.A. vanderWerf
M.A. Roos
Kok/hofmeester
D.S. Monteiro
J.G. Gomes
A.A.Andrade
Kok/bakker
B.G.Lima
A. Paz Monteiro
T.J. Neves
Bediende
P.G. Monteiro
J.J. Correira
L.S. Piedade
Bediende
J.M. Machado
B.E. Scares
A.P. Delgado
Bediende
R.G.Fonseca
-
-
Pompman
W. Schosswald
A.J. Fortes
A.M.T Hoogendijk
Pompman
J.J. Andrade
-
Bankwerker
A.C. Delgado
A.M. Silva
J F Miranda
Bankwerker
D.O. Morais
A.L. Santas
J Oliveira
Motorman
J.C. Brito
-
-
Bootsman
S.A. deGraca
A.N. Talho
-
Matroos
M.J.Cristosono
H.G.Lopes
A.P. Freitas
Matroos
J.T.N. Aquiar
M.S. Belles
V R. Costa
Matroos
J.G.daVeiga
M.C.Villafin
S.J. Lopez
Matroos
S.G. Silveira
C.J. Fortes
M.M Chantre
Matroos
B. Cabral
J.S. Gomes
J.B. Duarte
Matroos
J.M.Lopes
 J.B. Bentub
E.G. Gabriel
Extra aan boord:
HWTK
W. Gruter
-
-
3e wtk
-
M.J. Elswijk
Bootsman
H.L. Lopes
-
-
Bankwerker
-
G F Fonseca
Matroos
J.P. Fortes
-
-
Matroos
P.J. Porfirio
-
-
Matroos
M.B. Vieites
-
-

No. 2-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Saba; Onderweg van PG naar Ain Sukhna - Egypte
Esso Caribbean; Te Lyme Bay - Engeland
Esso Bonaire; Te Johore - Singapore

Esso Caribbean
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C.A.H. Brandt
R. van der Velden
K. Pals
1e stuurman
W.J. Visser
J.W. Klein
J.W.G.van Dongen
2e stuurman
C.J.J. Withagen
H.J.A.C. Regenboog
A.H. Nelemans
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
-
J.W. Torbijn
3e stuurman
S.E.G.M. Bakker
-
J. Ruisch
LI. stuurman
C.Boekel
-
-
HWTK
B.P. van Mieghem
J. Pronk
J.A. Niels
2e wtk
C.D.Jonker
P. Pesman
A.J. van der Putten
3e wtk
A.G. Kool
W.de Roode
N.P. Hanemaaijer
3e wtk
-
W.P.G. van Wijk
A.Schuring
4e wtk
T. de Wit
P. Dorr
A.J.J.M. Koevoets
4e wtk
A.W. Davidse
-
A. Visser
Ll.wtk
M. Spaansen
-
-
Electricien
C.M. Booy
-
-
Marconist
C.J. Roomer
-
M.A. Roos
Kok/hofmeester
D.S. Monteiro
J.G. Gomes
A. A. Andrade
Kok/bakker
B.G. Lima
A. Paz Monteiro
T.J. Neves
Bediende
P.G. Monteiro
J.J. Correia
L.S. Piedade
Bediende
J.M. Machado
B.E. Soares
A.P. Delgado
Bediende
R.G.Fonseca
-
-
Pompman
W. Schosswald
J.J. Andrade
A.M.T. Hoogendijk
Bankwerker
A.C. Delgado
A.L. Santos
J.F. Miranda
Bankwerker
D.O. Morais
R. Brito
F.X.Spencer
Motorman
J.C. Brito
-
-
Bootsman
S.A. da Graca
A.N. Talho
J.V. Mendes
Matroos
M.J. Cristostomo
M.C. Villafin
A.P. Freitas
Matroos
J.T.N. Aquiar
C.J. Fortes
V.R.Costa
Matroos
J.G.daVeiga
J.S. Gomes
J.J. Soares
Matroos
S.G. Silveira
J.B. Bentub
M.M. Chantre
Matroos
B. Cabral
-
J.B. Duarte
Matroos
J.M.Lopes
-
A. Nascimento
Extra aan boord:
HWTK
W. Grüter
-
-
3e wtk
-
-
M.J. Elswijk
Bankwerker
-
-
G.F.Fonseca
Bootsman
H.L.Lopes
-
-
Matroos
J.P. Fortes
-
-
Matroos
P.J. Porfirio
-
-
Matroos
M.B. Vieites
-
-

No. 3-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
1-12-1982 K.C. Ong
13-1-1983 O.A. Xavler
24-1-1983 F. Koster
1-2-1983 J. dos Santos
6-2-1983 I. Pereira
7-2-1983 B. Nieuwpoort
14-2-1983 G.A. Lima
17-2-1983 0. Lopes
1-3-1983 J.A. Loep
Pensioen:
1-1-1983 J.C. Correira
Service-buttons:
10 jaar :
1-2-1983 A.da Paz Monteiro
5-2-1983 A. Nascimento
7-2-1983 V.R. Costa

Esso Caribbean; Te Lyme Bay
Esso Bonaire; Te Johore voor anker
Esso Saba; Onderweg van Ain Sukhna naar de Perzische Golf

Esso Caribbean
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
G. Alkema
R. van der Velden
K. Pals
1e stuurman
W.J. Visser
-
J.W.G. van Dongen
2e stuurman
G. Ganzeveld
H.J.A.C. Regenboog
A.H. Nelemans
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
-
J.W. Torbijn
3e stuurman
E. de Pooler
-
J. Ruisch
LI. Stuurman
G. Hollander
-
-
HWTK
B.P. van Mieghem
J. Pronk
J.A. Niels
2e wtk
C.D.Jonker
-
A.J. van der Putten
3e wtk
R.M.F. Bergman
W.de Roode
A.Schuring
3e wtk
M. de Wit (W)
-
N.P. Hanemaayer
4e wtk
T.de Wit
P. Dorr
A.J.J.M, Koevoets
4e wtk
-
-
A. Visser
5e wtk
G.J. Vosman
-
-
Ll. wtk
M. van Duinen
-
-
Ll. wtk
P. de Vos
-
-
Marconist
C.J. Roomer
-
M.A. Roos
Kok/hofmeester
J.S. Almeida
B.J. Andrade
A.A. Andrade
Kok/bakker
B.G. Lima
T.J. Neves
Bediende
C.S.Lima
J.J. Correia
L.S. Piedade
Bediende
J.M. Machado
-
A.P. Delgado
Bediende
R.G.Fonseca
-
-
Pompman
W. Schosswald
J.J. Andrade
A.M.T. Hoogendijk
Bankwerker
A.C. Delgado
A.L. Santas
J.F. Miranda
Bankwerker
G.F. Silvestre
-
F.X.Spencer
Motorman
J.C. Brito
-
-
Bootsman
H.L. Lopes
E.R. Livramento
J.V. Mendes
Matroos
M.J. Crisostomo
M.C. Villafin
A. P. Freitas
Matrons
J.P. Fortes
M.S. Belles
V.R. Costa
Matroos
P.J. Porfirio
-
J.J. Scares
Matroos
M.B. Gomes
-
M.M. Chantre
Matroos
B. Cabral
-
J.B.Duarte
Matroos
J.S. Gomes
-
A. Nascimento
Extra aan boord:
Hwtk
W. Gruter
-
-
3e wtk
-
-
M.J. Elswijk
Bankwerker
-
-
G.F. Fonseca

No. 4-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
1-2-1983:
M. de Groot
Service-buttons:
10 jaar
1-3-1983:
J.den Boer
C.M.Calderon
D.O.Morais

Esso Caribbean; Te Lyme Bay - Engeland
Esso Saba; Te Johore voor anker
Esso Bonaire; Te Johore - Singapore

Esso Caribbean
Esso Saba
Esso Bonaire
Gezagvoerder
G.J. AIkema
K.Pals
H.J.M.Kuypers
1e stuurman
W.J. Visser
J.W.G. v. Dongen
-
2e stuurman
G. Ganzeveld
A.H.Nelemans
-
3e stuurman
J.J.A.Uytendaal
J.W.Torbijn
P.H.van Woudenberg
3e stuurman
E.de Pooler
J.Ruisch
-
LI. stuurman
-
C.Boekel
-
HWTK
B.P.van Mieghem
J.A.Niels
J.Pronk
2e wtk
C.D.Jonker
H.Koelman
-
3e wtk
R.M.F.Bergman
A.Schuring
J.P.Karsten
3e wtk
M.de Wit
-
-
4e wtk
T.de Wit
A.J.J.M. Koevoets
P. Dorr
4e wtk
-
A.Visser
B.J.Andrade
Ass. wtk
G.J.Vosman
-
-
LI. wtk
M.van Duinen
M.Spaansen
-
LI. wtk
P.de Vor
-
-
Electricien
-
W.C.deMooy
-
Marconist
C.J. Roomer
M.A.Roos
-
Kok/hofmeester
J.S.AImeida
P.A.Manuela
-
Kok/bakker
B.G.Lima
T.J.Neves
-
Bediende
C.S.Lima
L.S.Piedade
J.J.Correia
Bediende
J.M.Machado
A.P.Delgado
-
Bediende
R.G.Fonseca
-
-
Pompman
W.Schosswald
A.M.T.Hoogendijk
J.J.Andrade
Bankwerker
A.C.Delgado
J.F.Miranda
-
Bankwerker
G.F.Silvestre
F.X.Spencer
-
Motorman
J.C.Brito
-
-
Bootsman
H.L.Lopes
J.V.Mendes
E.R.Livramento
Matroos
M.J.Crisostomo
E.F.Lima
M.C.Villafin
Matroos
J.P.Fortes
C.A.Timas
M.S.Belles
Matroos
P.J.Porfirio
J.J. Soares
-
Matroos
M.B.Vieites
M.M.Chantre
-
Matroos
B.Cabral
J.B.Duarte
-
Matroos
J.S.Gomes
A.Nascimento
-
Extra aan boord:
Hwtk
W.Grüter
-
-
3e wtk
-
-
M.J.EIswijk
Bankwerker
-
-
G.F. Fonseca

No. 5-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband;
7-2-1983:
B. Nieuwpoort
1-3-1983:
F.M. Rodriquez
J.A. Loep
J.D. de Sousa
Service-button:
10 jaar:
14-3-1983:
J.M. Lopes

Esso Saba; Onderweg van Rastanura naar Ain Sukhna - Egypte
Esso Bonaire; Te Johore - Baru
Esso Caribbean; Te Lyme Bay - Engeland

Esso Caribbean
Esso Saba
Esso Bonaire
Gezagvoerder
G.J. AIkema
K.Pals
H.J.M.Kuypers
1e stuurman
W.J. Visser
J.W.G. v. Dongen
-
2e stuurman
G. Ganzeveld
A.H. Nelemans
-
3e stuurman
J.J.A.Uytendaal
J.W. Torbijn
P.H.van Woudenberg
3e stuurman
E.de Pooler
J. Ruisch
-
LI. stuurman
-
C. Boekel
-
HWTK
H.G.A. Mulder
J.A. Niels
J. Pronk
2e wtk
C.D. Jonker
H. Koelman
3e wtk
R.M.F. Bergman
A. Schuring
J.P. Karsten
3e wtk
M.deWit
-
-
4e wtk
T.de Wit
A.J.J.M. Koevoets
P. Dorr
4e wtk
-
A.Visser
-
Ass. wtk
G.J.Vosman
-
-
LI. wtk
M.van Duinen
-
-
LI. wtk
P.deVor
-
-
Electrician
-
W.C.de Mooy
-
Marconist
C.J.Roomer
M.A.Roos
-
Kok/hofmeester
J.S.AImeida
A.A.Andrade
B.J.Andrade
Kok/bakker
B.G.Lima
T.J.Neves
-
Bediende
C.S.Lima
L.S.Piedade
J.J.Correia
Bediende
J.M.Machado
A.P.Delgado
-
Bediende
R.G.Fonseca
-
-
Pompman
W.Schosswald
A.M.T.Hoogendijk
J.J.Andrade
Bankwerker
A.C.Delgado
G.F.Fonseca
-
Bankwerker
G.F.Silvestre
F.X.Spencer
-
Motorman
J.C.Brito
-
-
Bootsman
H.L.Lopes
J.V.Mendes
E.R.Livramento
Matroos
M.J.Crisostomo
E.F.Lima
M.C.Villafin
Matroos
J.P.Fortes
C.A.Timas
M.S.Belles
Matroos
P.J.Porfirio
J.J.Scares
-
Matroos
M.B.Vieites
M.M.Chantre
-
Matroos
B.Cabral
J.B.Duarte
-
Matroos
J.S.Gomes
A.Nascimento
-

No. 6-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
13-3-1983: M.D. Fonseca
26-3-1983: J.B. da Cruz

Esso Caribbean; Te Aalesund - Noorwegen
Esso Saba; Geen opgave
Esso Bonaire; Te Johore-Baru - Maleisie

Esso Caribbean
Esso Saba
Esso Bonaire
Gezagvoerder
G.J. AIkema
J.C.Vlug
H.J.M.Kuypers
1e stuurman
W.J. Visser
J.W.G.van Dongen
-
2e stuurman
G. Ganzeveld
A.H.Nelemans
-
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
E.W.v.d.Brink
F.H.van Woudenberg
3e stuurman
E.de Footer
J.Ruisch
-
LI. stuurman
-
C.Boekel
-
HWTK
H.G.A. Mulder
J den Boer
P.Pesman
2e wtk
C.D. Jonker
H.Koelman
-
3e wtk
R.M.F.Bergman
A.Schuring
J.P.Karsten
4e wtk
R.M.Spijkerman
A.J.J.M.Koevoets
A.W.Davidse
4e wtk
R.H.J.W.Coumans
H.J.Bakker
-
Ass. wtk
G.J.Vosman
-
-
LI. wtk
M.vanDuinen
M.Spaansen
-
LI. wtk
P.deVor
-
Electricien
C.M.Booy
W.C.deMooy
-
Marconist
C.J.Roomer
M.A.Roos
-
Kok/hofmeester
J.S.AImeida
P.A.Manuela
B.J.Andrade
Kok/bakker
B.G.Lima
T.J.Neves
-
Bediende
C.S.Lima
L.S.Piedade
J.J.Correia
Bediende
R.G.Fonseca
J.F.dos Reis
J.J.Andrade
Bediende
A.D.Fortes
-
-
Pompman
W.Schosswald
-
A.M.Silva
Bankwerker
A.C.Delgado
Q.M. de Graça
J.J.OIiveira
Bankwerker
G.F.Silvestre
-
G.F.Fonseca
Bankwerker
-
-
F.X.Spencer
Motorman
J.C.Brito
-
-
Bootsman
H.L.Lopes
E.R.Livramento
J.V.Mendes
Matroos
M.J.Crjsostomo
M.C.Villafin
E.F.Lima
Matroos
J.P.Fortes
M.S.Belles
C.A.Timas
Matroos
P.J.Porfirio
-
J.J.Scares
Matroos
M.B.Vieites
-
M.A.de Brito
Matroos
B.Cabral
-
J.B.Duarte
Matroos
J.S.Gomes
-
A.Nascimento
Matroos
-
-
A.L.Delgado
Extra aan boord:
1e stuurman
S.G.Boorsma
-
-
Pompman
J.W.Zandvliet
-
-
Matroos
E.van Kampen
-
-
Matroos
J.B.Bentub
-
-
Matroos
L.Rüske
-
-
Matroos
A.L.Lopes
-
-

No. 7-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Ult dienst getreden:
17-3-1983:
T.v.d.Werf
1-4-1983:
J.M.P.Sanles
C.R.Pacin
J.v.d.Zwan

Bedankt:
Mede namens mijn vrouw wil ik directie en collega's bedanken voor de belangstelling tijdens de moeilijke tijd,
die mijn ziekte met zich meebracht. Het heeft ons veel steun gegeven.
Leo en Lenie Stoutjesdijk

Esso Bonaire; Te Johore-Baru - Maleisie
Esso Saba; Ligt voor anker te Khor Fakkan in afwachting laadorders
Esso Caribbean; Te Aalesund - Noorwegen

Esso Caribbean
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
G.J. AIkema
H.J.M. Kuypers
J.C. Vlug
1e stuurman
W.J. Visser
-
W. Kerbert
2e stuurman
R.E. v.d. Velden
-
A.H. Nelemans
2e stuurman
-
-
R.H.C. Reyme
3e stuurman
E.de Pooler
F.H.van Woudenberg
E.W. v.d. Brink
LI. stuurman
-
-
C. Boekel
HWTK
-
-
J den Boer
2e wtk
H.Mulder
P.Pesman
H.Koelman
2e wtk
C.D.Jonker
-
-
3e wtk
-
J.Brouwer
W.de Roode
3e wtk
-
-
A.G.Kool
4e wtk
R.H.J.W.Coumans
A.W.Davidse
H.J.Bakker
LI. wtk
-
-
M.Spaansen
Electricien
C.M.Booy
-
W.C.de Mooy
Marconist
-
-
M.A.Roos
Kok/hofmeester
J.S.AImeida
B.J.Andrade
P.A.Manuela
Kok/bakker
B.G.Lima
T.J.Neves
Bediende
C.S.Lima
J.J. Scares
L.S.Piedade
Bediende
R.G.Fonseca
-
J.F.dos Reis
Bediende
A.D.Fortes
-
-
Pompman
J.W.Zandvliet
-
A.M.Silva
Bankwerker
A.C.Delgado
Q.M.daGraQa
G.F.Fonseca
Bankwerker
G.F.Silvestre
-
F.X.Spencer
Bankwerker
J.OIiveira
-
-
Motorman
J.C.Brito
-
-
Bootsman
H.L. Lopes
E.R.Livramento
J.V.Mendes
Matroos
M.J.Crisostomo
M.C.Villafin
E.F.Lima
Matroos
J. P. Fortes
M.S.Belles
C.A.Timas
Matroos
P.J.Porfirio
-
J.J.Scares
Matroos
B.Cabral
-
M.A.de Brito
Matroos
E.van Kampen
-
A.Nascimento
Matroos
C.T. Otero
-
A.L.Delgado
Matroos
H.G, Lopes
-
-
Matroos
J.B.Bentub
-
-
Matroos
A.L.dos Reis
-
-
Matroos
L.Roske
-
-

No. 8-1983

Afscheid van Esso.
Botiek - Het is waarschijniijk nog nooit binnen de Nederlandse Esso-gelederen voorgekomen, dat liefst vijf employes
tegelijk een afscheidsreceptie aangeboden kregen. In dat geval heeft de Esso Tankvaart Maatschappij daar een op-
merkelijke primeur in, want op 31 maart jl. werd voor vijfmedewerkers van de ETM een receptie gehouden in verband
met nun pensionering.
Van l. naar r. F. van Asten, M. C. van der Vliet, J. W. Mossel, J. van der Zwan, J.B. van der Heemst.

Het vijftal, M.C. v.d. Vliet, J.W. Mossel, F. van Asten, J. van der Zwan en J.B. van der Heemst, werd samen met hun gezinsleden
verwelkomd in het Esso Bezoekerscentrum. Daar bleken zeer velen de gelegenheid te baat te hebben genomen om ze een pret-
tige tijd na hun Esso-carriere toe te wensen. De heer L. van der Waal, Manager BMD, overhandigde de vijf service-buttons. Vervolg-
ens was de microfoon voor ETM-manager H. Zuiderbaan, die alvorens hij een samenvatting gaf van de loopbaan van de vijf schei-
dende ETM-mede-werkers, mevrouw Van der Heemst ter gelegenheid van haar verjaardag die dag, een kristallen bloemenvaas    
overhandigde. Zijn betoog was doorspekt met allerlei anekdotes. Laatste sprekers waren kapitein R. van der Velden en Hoofd-
werktuigkundige J. Pronk, die enkele persoonlijke herinneringen naar voren brachten.
Naast speeches waren er uiter-aard ook cadeaus. Kapitein van der Vliet ontving een decoupeer-zaag en een electrische schaaf
met tafel. Kapitein Mossel mocht een tuinstel in ontvangst nemen, terwiji Hoofdwerktuigkundige Van Asten een aantal boekwerk-
en en een fraaie plant kreeg  aangeboden. Tweede Werktuigkundige Van der Zwan werd ook verrast met een decoupeerzaag en
verder was er voor hem een dia-projector. Electricien Van der Heemst kreeg een digitale AVO-meter, een vlakschuurmachine en
ook een decoupeerzaag.
De zeer drukke afscheidsreceptie werd na dit gedeelte op informele wijze voortgezet. Bij de aanwezigen waren ook een aantal
reeds gepensioneerde ETM-'ers.  Vanzelfsprekend werden veel sterke verhalen opgehaald, zoals uit de tijd van de T-2-tankers
en ook uit de vooroorlogse periode, hetgeen de gezelligheid zeer ten goede kwam. Al met al een geslaagde receptie, waarop de '
vijf met plezier kunnen terugzien.
Receptie na afloop.


WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Bedankt:

De afscheidsreceptie op de 31e maart is voor ons onvergetelijk geworden. De meer dan prachtige cadeaus en bloemen, de harte-
lijke sfeer en al het andere heeft ons enorm veel goed gedaan. Hartelijk dank hiervoor en ook voor de fijne jaren van samenwerking
met u alien. Veel sterkte en beterschap voor onze E.T.M.
Joop en Betty van der Heemst

Directie, staf, E.T.M.-collega's en alle verdere employes wil ik ook namens mijn vrouw heel hartelijk bedanken voor de prachtige
cadeaus, bloemen en lovende woorden bij mijn vroegtijdige uittreding bij de Maatschappij. Dat het u alien in de verdere loopbaan
goed en gezond zai gaan is de wens van,,
Frans en Margreet van Asten

Gaarne wil ik mijn dank overbrengen aan directie en medewerkers(sters) van kantoor voor de fijne afscheidsreceptie op 31 maart jl.
Ook wil ik iedereen bedanken voor de prachtige cadeaus die ik heb ontvangen. Fantastisch vond ik het dat er zoveel collega's en
oud-collega's afscheid kwamen nemen van een 'oude ploeg'. Mede namens mijn vrouw en kinderen heel hartelijk dank daarvoor.
J. van der Zwan

Esso Saba; Te Khor Fakkan (Verenigde Emiraten)
Esso Caribbean; Te Aalesund (Noorwegen)
Esso Bonaire; Te Johore-Baru (Maleisie)

Esso Saba
Esso Caribbean
Esso Bonaire
Gezagvoerder
J.C.Vlug
G.J.AIkema
-
1e stuurman
W.Kerbert
W.J.Visser
J.W.KIein
2e stuurman
A.H.Nelemans
-
-
2e stuurman
R.H.C.Reyme
-
-
3e stuurman
E.W.v.d.Brink
E.de Pooler
F.H.van Woudenberg
LI. stuurman
C.Boekel
-
-
HWTK
J den Boer
-
-
2e wtk
H.Koelman
H.G.A.Mulder
P.Pesman
2e wtk
-
C.D.Jonker
-
3e wtk
W.de Roode
-
J.Brouwer
3e wtk
A.G.Kool
-
-
4e wtk
H.J.Bakker
R.H.W.Coumans
-
Ll. wtk
M.Spaansen
-
-
Electricien
W.C.de Mooy
C.M.Booy
-
Marconist
J.Groenewoud
-
-
Kok/Hofmeester
P.A.Manuela
J.S.AImeida
D.S.Monteiro
Kok/Bakker
A.PazMonteiro
B.G.Lima
-
2e Kok
-
A.D.Fortes
-
Bediende
B.E. Scares
C.S.Lima
J.J.Correia
Bediende
J.F.dos Reis
R.G.Fonseca
-
Pompman
A.M.Silva
J.W.Zandvliet
-
Bankwerker
R.Brito
A.C.Delgado
Q.M.daGraca
Bankwerker
D.O.Morais
G.F.Silvestre
-
Bankwerker
-
J.OIiveira
-
Bootsman
J.V.Mendes
H.L. Lopes
E.R.Livramento
Matroos
E.F.Lima
M.J.Crisostomo
E.G.Gabriel
Matroos
C.A.Timas
J.P.Fortes
J.G.daVeiga
Matroos
J.J.Scares
P.J.Portirio
-
Matroos
M.A.de Brito
A. J. Fortes
-
Matroos
A.Nascimento
E.van Kampen
-
Matroos
A.L.Delgado
C.T.Otero
-
Matroos
S.G.Silveira
H.G. Lopes
-
Matroos
-
J.B.Bentub
-
Matroos
-
J.M. Lopes
-

No. 9-1983

Afscheid van Esso.
Den Haag - Meer dan 100 mensen hebben op maandag 2 meiji. afscheid genomen van Zuster 'Cootje' Dalmeijer die wegens het
bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd de Esso-gelederen verlaat. In het bedrijfsrestaurant van het Esso Gebouw speldde
Dr. Drenth haar als directe chef de service-button voor 30 dienstjaren op. Namens veel Esso-collega's overhandigde hij haar enkele
zilveren bestekvoorwerpen zoals een juslepel, een vieesvork en een botermesje. Ook drie kristallen glazen hoorden bij dit ge-
schenk. Kapitein Mossel sprak namens de Esso Tankvaart Maatschappij en memoreerde 'het lange wachten, als je voor Esso ge-
keurd moest worden.' Namens de ETM overhandigde hij zilveren besteksartikelen. In haar slotwoord bleek Zuster Dalmeijer een
verrassing te hebben: zij herinnerde haar gehoor er aan dat zij niet alleen op 1 juni 30 jaar in dienst is, maar dat ook de BGD die
dag 30 jaar bestaat. Na haar dankwoord werd de receptie op geanimeerde wijze voortgezet.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
1-4-1983:
W.P. G. v. Wijk
1-5-1983:
M.B.E. Pinto
J.B. v.d. Heemst
J.B. Fortes

Esso Caribbean; Te Aalesund - Noorwegen
Esso Saba; Te Khor Fakkan (Verenigde Emiraten)
Esso Bonaire; Te Johore-Baru - Maleisie

Esso Caribbean
Esso Saba
Esso Bonaire
Gezagvoerder
C.A.H.Brandt
J.C.Vlug
-
1e stuurman
-
W.Kerbert
J.W.KIein
2e stuurman
-
G.Ganzeveld
-
2e stuurman
-
R.H.C.Reyme
-
3e stuurman
-
J.J.A.Uytendaal
F.H.van Woudenberg
LI. stuurman
-
C.Boekel
-
HWTK
-
F.Scheppers
-
2e wtk
C.D.Jonker
A.J.v.d.Putten
P.Pesman
3e wtk
M.J.EIswijk
W.de Roode
J.Brouwer
3e wtk
-
A.G.Kool
-
4e wtk
R.H.J.W.Coumans
L.Schouten
A.W.Davidse
4e wtk
-
P. Dorr
-
5e wtk
-
G.J.Vosman
-
LI. wtk
-
M.Spaansen
-
Electricien
C.M.Booy
W.C.deMooy
-
Marconist
-
J.Groenewoud
-
Kok/Hofmeester
-
P.A.Manuela
D.S.Monteiro
Kok/Bakker
A.D.Fortes
A.Paz Monteiro
-
Bediende
G.S.Lima
B.E.Scares
C.M Calderon
Bediende
P.G.Monteiro
J.F.dos Reis
-
Pompman
J.W.Zandvliet
A.M.Silva
-
Bankwerker
A.C.Delgado
R.Brito
Q.M.daGraca
Bankwerker
G.F.Silvestre
D.O.Morais
-
Bankwerker
J.OIIveira
A.J.Santos
-
Bootsman
S.A.daGraca
A.N.Talho
E.R.Livramento
Matroos
M.J.Crisostomo
E.F.Lima
E.G.Gabriel
Matroos
J.P.Fortes
C.A.TImas
J.G.daVeiga
Matroos
A. J. Fortes
V.R.Costa
-
Matroos
E.van Kampen
M.A.deBrito
-
Matroos
C.T.Otero
A.P.Freitas
-
Matroos
H.G.Lopes
A.L.Delgado
-
Matroos
J.B.Bentub
S.G.Silveira
-
Matroos
J.M. Lopes
-
-
Matroos
S.J.Lopes
-
-

No. 10-1983

Esso Bonaire uit de vaart.
Den Haag - Esso heeft besloten om de Esso Bonaire (250.000 DWT) definitief uit de vaart te nemen. Gebleken is dat voor dit schip,
dat reeds sedert begin van dit jaar ten anker ligt, in de toekomst geen rendabele bedrijfsvoering meer mogelijk is.
De Esso Bonaire is eigendom van de Esso Tankvaartmaatschappij Nederlandse Antillen (ETNA). Esso   Tankvaartmaatschappij (ETM)
treedt op als Nederlandse rederij van het schip.
Het personeel is over de beslissing ingelicht. Over de consequenties voor 45 personeelsleden vindt overleg plaats met vertegenwoor-
digers van personeel en vak-bonden.
(Persbericht Esso Nederland BV, 20 mei 1983)

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Bedankt:

Afscheid Cootje Dalmeijer.
Van zuster Cootje Dalmeijer ontvingen wij het volgende twee-traps bericht ten afscheid:
Hartelijk dank aan al diegenen die mij zo verwend hebben ter gelegenheid van mijn pensionering. Ook de enorme belangstel-
ling tijdens de receptie heb ik zeer gewaardeerd. Ik wens u en uw famiIie het allerbeste voor de toekomst, met een goede ge-
zondheid. En aan de gezagvoerders van de Esso Caribbean, de Esso Saba en de Esso Bonaire, tijdens haar receptie welsprekend
en gul vertegenwoordigd door oud-gezagvoerder Hans Mossel.
Aan gezagvoerder, officieren en bemanning -stop- hartelijk dank voor de prachtige zilveren cadeaus -stop- het was geweldig en ik
wens u alien een goede gezondheid en behouden vaart -stop.
Cootje Dalmeijer.

Einde dienstverband:

Esso Caribbean; Te Aalesund (Noorwegen)
Esso Saba; Onderweg van Batangas naar de Perzische Golf
Esso Bonaire; Te Johore-Baru (Maleisie)

Esso Saba
Esso Caribbean
Esso Bonaire
Gezagvoerder
J.C. Vlug
C.A.H. Brandt
J.W. KIein
1e stuurman
W. Kerbert
-
-
2e stuurman
G.Ganzeveld
-
-
2e stuurman
R.H.C.Reyme
-
-
3e stuurman
J.J.A.Uytendaal
-
J.W. Torbijn
stag. stuurman
C.Boekel
-
-
HWTK
F.Scheppers
-
-
2e wtk
A.J.van der Putten
-
P.Pesman
3e wtk
W.de Roode
M.J.EIswijk
J.Brouwer
3e wtk
A.G.Kool
-
R.M.F.Bergman
4e wtk
T.deWit
P. Dorr
R.M.Spijkerman
Ass. wtk
G.J.Vosman
-
-
Stage wtk
M.Spaansen
-
-
Electricien
N.Tiemens
-
W.C.deMooy
Marconist
J.Groenewoud
-
B.van der Linden
Kok/Hofmeester
P.A.Manuela
A.A.Andrade
D.S.Monteiro
Kok/Bakker
A.Paz Monteiro
Bediende
B.E.Soares
P.G.Monteiro
C.M.Calderon
Bediende
J.F.dos Reis
-
-
Pompman
A.M.Silva
-
-
Bankwerker
R.Brito
J.OIiveira
A.L.Santos
Bankwerker
D.O.Morais
-
-
Bootsman
A.N.Talho
S.A.da Graça
E.R.Livramento
Matroos
E.F.Lima
J.P.Fortes
E.G.Gabriel
Matroos
C.A.Timas
A.J.Fortes
J.G.daVeiga
Matroos
V.R.Costa
E.van Kampen
-
Matroos
M.A.de Brito
C.T.Otero
-
Matroos
A.P.Freitas
H.G.Lopes
-
Matroos
A.L.Delgado
J.M. Lopes
-
Matroos
S.G.Silveira
S.J.Lopes
-
Matroos
-
J.B.Duarte
-
Matroos
-
M.B.Vieites
-

No. 11-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
10-5-1983: L. Schouten
15-5-1983: M. de Wit
1-6-1983: F. de Pina
Vervroegd pensioen:
1-6-1983:
F. van Asten
A. Moreno
Service-buttons:
10 jaar:
19-6-1983:
A. Schuring

Esso Caribbean; Te Aalesund (Noorwegen)
Esso Saba; Te Johore-Baru Maleisie
Esso Bonaire; Onderweg van Johore-Baru naar Taiwan

Esso Saba
Esso Caribbean
Esso Bonaire
Gezagvoerder
J.C. Vlug
C.A.H. Brandt
R. van der Velden
1e stuurman
W. Kerbert
-
S.G.Boorsma
2e stuurman
G.Ganzeveld
-
C.J.J.Withagen
2e stuurman
R.H.C.Reyme
-
-
3e stuurman
J.J.A.Uytendaal
S.E.G.M. Bakker
J.W.Torbijn
3e stuurman
-
-
H.J.Broggel
LI. stuurman
C.Boekel
-
-
HWTK
F.Scheppers
-
J.Pronk
2e wtk
A.J.van der Putten
-
N.P.Hanemaayer
3e wtk
W.de Roode
M.J.EIswijck
J.Brouwer
3e wtk
A.G.Kool
-
R.M.F.Bergman
4e wtk
T.de Wit
P. Dorr
R.M.Spijkerman
4e wtk
-
-
A.Visser
Ass. wtk
G.J.Vosman
-
-
Ll. wtk
M.Spaansen
-
-
Electricien
N.Tiemens
-
-
Marconist
J.Groenewoud
-
B.van der Linden
Kok/Hofmeester
P.A.Manuela
A.A.Andrade
D.S.Monteiro
Kok/Bakker
A.Paz Monteiro
-
-
Bediende
B.E.Scares
P.G.Monteiro
C.M.Calderon
Bediende
J.F.dos Reis
-
-
Pompman
A.M.Silva
-
-
Bankwerker
R.Brito
J.OIiveira
A.L.Santos
Bankwerker
D.O.Morais
-
-
Bootsman
A.N.Talho
S.A. de Graça
E.R.Livramento
Matroos
E.F.Lima
C.J.Fortes
E.G.Gabriel
Matroos
C.A.Timas
A.J. Fortes
J.G.daVeiga
Matroos
V.R.Costa
E.van Kampen
A.L.Lopes
Matroos
M.A.de Brito
C.T.Otero
L.Roske
Matroos
A.P.Freitas
H.G.Lopes
J.S.Gomes
Matroos
A.L.Delgado
J.M.Lopes
B.Cabral
Matroos
S.G.Silveira
S.J.Lopes
-
Matroos
-
J.B.Duarte
-
Matroos
-
M.B.Vreites
-