Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Diversen uit Schip en Werf
Schip en Werf No. 2 - 4 maart 1960
Te waterlatingen.

Op 25 januari 1960 was een belangrijk onderdeel van het programma van uitbreidingen en vernieuwingen, dat Esso Nederland N.V.
in de afgelopen jaren in uitvoering nam en dat culmineert in de bouw van de Esso Raffinaderij Rotterdam, voltooid.
Met het in dienst stellen van de Esso Nederland 71, een 1200 - tons tanklichter, komt op die dag de reorganisatie van de binnenvloot,
waarmede in 1953 een aanvang werd gemaakt, tot een einde. Dit betekent onder meer dat, kort voor de opening van de eigen
raffinaderij in het Rotterdamse Botlek gebied, een efficiënt en modern transport over wegen kan worden gegarandeerd.

Voor de aanvang van dit bouwprogramma  beschikte Esso Nederland over een binnenvloot van 11 schepen met een gemiddelde
grootte van 340 ton. Thans omvat deze vloot 19 moderne schepen met een gemiddelde grootte van 665 ton. De totale tonnage
voor de bevoorrading van depots en af-nemers bedraagt dus iets meer dan 12.500 ton.
De Esso Nederland 71, waarmede het bouwprogramma wordt afgesloten, meet 1192 ton en is 80 m lang en 9.40 m breed. Het is
met de modernste middelen uitgerust en beschikt o.m. over radar, een VHF telefooninstallatie, centrale verwarming, warm en
koud stromend water, een ijskast e.d.
Omdat gebleken is dat handbesturing van een binnenschip van deze afmetingen niet altijd gemakkelijk is, werd dit schip bij wijze
van proef uitgerust met een elektrisch bediend 3 -roeren systeem.
Voorts bezit het vaartuig een dubbel leidingstelsel met 2 pompen, waardoor het mogelijk is ver-chillende produkten gelijktijdig te
lossen. De totale capaciteit van deze pompen is ± 630 ton per uur, zodat de gehele lossing in zeer korte tijd - theoretisch in
2 uur - kan plaats vinden.
Ten behoeve van het vervoer van speciale ladingen zijn 4 ladingtanks voorzien van een beschermen-de laag.
Voor de aandrijving dragen 2 Bolnes dieselmotoren van 350 pk elk zorg; zij kunnen het schip een snelheid geven van 18,5 km
per uur.
De scheepsaccommodatie is ingericht op continudienst. In verband hiermede zijn de verblijven van de bemanning in het
voorschip ondergebracht zodat het lawaai van de motoren de nachtrust niet kan verstoren.
In het achterschip heeft de kapitein een woonruimte en kantoor. Bovendien bezit het schip een pantry en een eet- en zitsalon.
In continudienst zal de bemanning uit 7 man bestaan. De doorlopende dienst brengt tevens mee dat zich geen kapiteinsgezin
aan boord bevindt.
Al met al zijn de gehele uitrusting en inrichting van het schip ingesteld op een zo veilig mogelijke vaart, ook in de nachtelijke uren,
en op een zo groot mogelijk comfort voor de bemanning.
Behalve de Esso Nederland 71 is ook het vrijwel identieke zusterschip, de Esso Nederland 70, dat reeds eerder in de vaart
kwam, ingericht voor continudienst. In totaal omvat de vloot zes 1200 ton-ners, die tot de grotere Nederlandse binnenschepen
behoren.
Evenals 12 andere schepen van de Essobinnenvloot werd ook dit laatste schip gebouwd door de N.V. Scheepswerve
"Piet Hein" te Bolnes/Papendrecht. In totaal was met het  moderniserings-programma een investering van ca. f 10 miljoen
gemoeid.