Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon, als bijlage van De Esso Bron 1954
Januari 1954

Van de Tankvloot
In dienst getreden:
s.s. "Esso den Haag", D. W. Spruyt
s.s. "Esso Rotterdam", C. Veldkamp
Vertrokken:
s.s. "Esso den Haag", A. C. M. A. v.d. Kraats

Maart 1954

IN MEMORIAM
Met leedwezen geven wij kennis van het overlijden aan boord van het T.S.S. „Esso Rotterdam" van de handlanger
TH.J. DAANE
Op 4 November 1953 te 7.45 uur v.m., werd hij aan boord vermist en Kapitein H. Schol besloot onmiddellijk op de koers terug te keren om naar hem te zoeken. Ook schepen in de nabijheid werden verzocht naar Daane uit te zien. Het mocht, dank zij zeer bijzondere inspanningen van de zijde van officieren en bemanningsleden van genoemd stoomschip, gelukken Daane die buiten bewustzijn was, weer boord te brengen. Echter hebben de, daarna gedane langdurige pogingen om het leven van Daane te redden geen succes gehad.
Het stoffelijk overschot werd via Ponte Delgada en Aruba naar Rotterdam vervoerd, waar het op 2 December 1953 op de Zuiderbegraafplaats ter aarde werd besteld.
Theodoms Johannes Daane werd op 13 Maart 1901 geboren, trad op 1 Juli 1948 als handlanger bij de N.V. Petroleum Industrie Maatschappij in dienst en was tot 6 September 1952 werkzaam op de „Esso Den Haag". Vanaf 2 Juli 1953 deed hij dienst op de „Esso Rotterdam".

Van de Tankvloot
In dienst getreden:
s.s. "Esso Amsterdam", G. A. v.d. Hoff, H. J. Buys, A. J. Zuur
s.s. "Esso den Haag", E. V. Spits
Vertrokken:
s.s. "Eso Amsterdam", C. Spoor, A. Heering, H. M. Letsch
s.s. "Esso Rotterdam", W. J. R. v.d. Berg, G. H. A. Zuur
s.s. "Esso den Haag", Tj. Viersen

Mei 1954

Van de Tankvloot
In dienst getreden;
s.s. „Esso Rotterdam", A. van Aken
Vertrokken:
s.s.'"Esso Rotterdam" P. A. Zwart
s.s. „Esso Amsterdam", A. J. Zuur

SERVICE-RUTTONS:
30 dienstjaren:
17.5.1954, H. Schol, gezagvoerder s.s. „Esso Rotterdam"
Bevorderingen:
s.s. „Esso Den Haag", A. Roskam tot 3e stuurman, J. N. Pronk tot 4e werktuigkundige
s.s. „Esso Amsterdam", A. P. M. Duyndam tot 3e werktuigkundige H, C. van Schooten tot 4e werktuigkundige
s.s. „Esso Rotterdam" A. Pardon tot 3e werktuigkundige
Jubileum:
25 jaar:
11.05.1954 C. Prins, s.s. "Esso Rotterdam"

Juli 1954

Winter 1954
„Zo ongeveer eens in de 5 jaren kan een strenge vorst worden verwacht". Deze wetenschap lazen wij dezer
dagen in een periodiek, waarin het regelmatig voorkomen van (lange) strenge winters werd besproken.
De barre winter van 1890 moge vele van onze lezers niet meegemaakt hebben, de winter van 1947 heeft zijn
herinneringen nog in ruime mate en zeker bij onze ver voers af deling.
Toen ongeveer tegen het einde van de maand Januari in enkele dagen tilds een flinke vorstaanval een groot
deel van het verkeer te water lam legde, ja ook de vaarweg Rotterdam-Amsterdam volkomen gestremd was,
waren de vervoersproblemen weer niet van de lucht.
In nauwe samenwerking tussen alle betrokkenen werd veel werk verzet. Spoor- en auto-tractie namen een deel
van het vervoer te water over, doch al spoedig bleek, dat dit op geen stukken na voldoende zou kunnen zijn. Er
moest dus naar andere oplossingen gezocht worden. Van de mogelijkheid om over zee producten in tankkust-
vaartuigen te verschepen naar Amsterdam, werd met succes in ruime mate gebruik gemaakt. Vanuit Amsterdam
bleek het mogelijk met behulp van ijsbrekers en sleepbootassistentie Alkmaar en Utrecht per lichter van producten
te voorzien. In samenwerking met de andere oliemaatschappijen zagen wij kans vanuit Pernis ook depot Den
Haag met lichters te bevoorraden. Dat zulks niet gemakkelijk ging blijkt wel uit de foto's, welke bij dit artikel worden
afgedrukt. U ziet daar het m.t.s. „Esso Nederland 55" in convooi varend met andere tankschepen achter ijsbrekers
en sleepboten in de Schie ter hoogte van Delft. Het ijs was op verschillende plaatsen ruim 40 cm dik en de met
veel moeite gemaakte vaargeul dreigde soms in een etmaal weer dicht te vriezen.
80dbc080
Een woord van hulde aan allen, die in deze moeilijke omstandigheden hun beste beentje voorzetten om de tran-
sportproblemen op te lossen, is hier op zijn plaats. Tot onze spijt zijn wij niet in de gelegenheid het drama te
illustreren, dat wij te Ameide onder Vreeswijk beleefden, toen een grote ijsdam de Lek vastzette en 8 tankschep-
en de terugweg van Vreeswijk naar Rotterdam afsneed. Het moment, dat één onzer zijn ijver in de vroege morg-
en beloond zag met een nat (en binnen enkele minuten stijf geworden) pak, is jammer genoeg niet op de ge-
voelige plaat vastgelegd. Wel zullen enkele gevoelvolle woorden zijn lippen zijn ontglipt, maar zijn gezondheid en
humeur hebben er die dag niet onder geleden.
Wij hopen van harte, dat wij dit jaar geen reprise meer van Koning Vorst krijgen en de geleerden minstens gelijk
krijgen met hun 5 jaren, zodat de Essofoon niet vóór 1959 plaatsruimte voor een ijsstrijd door Esso schepen be-
hoeft in te ruimen.

Van de Tankvloot
In dienst getreden;
s.s. „Esso Den Haag", J. W. van Leeuwen
Bevorderingen;
M. C. van der Vliet van 2e tot 1e stuurman.
H. P. Zondervan van 3e tot 2e stuurman.
SERVICE-BUTTON:
20 dienstjaren:
22.08.1954 J. W. Bretveld, s.s, „Esso Rotterdam"

September 1954

De Esso La Guaira overgenomen
Het tankschip de „Esso La Guaira"

Op Donderdag, 13 Mei 1954, vond te Rotterdam in aanwezigheid van een aantal genodigden de overdracht van het tank-
schip de „Esso La Guaira" plaats, welke voor rekening van de Creole Petroleum Corporation, deVenezolaanse zuster-
maatschappij van Esso Nederland N.V., door C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven N.V. te Krimpen aan de
IJssel werd gebouwd.
De Heer C. van der Giessen Azn. heette als eerste spreker de aanwezigen van harte welkom en dankte allen, die aan
de bouw van de tanker hadden medegewerkt. Hij wenste het schip een goede vaart en de rederij, de Creole Petroleum
Corporation, een voorspoedige tijd. Captain John S. Kyle, Marine Manager van de Creole, nam het schip namens deze
maatschappij van C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven over en sprak zijn erkentelijkheid uit jegens de staf van
de werf voor hun bemoeiingen tijdens de bouw. Daarna verwisselde de gezant van Venezuela, Dr Julio Alfredo de la Rosa,
de Nederlandse vlag voor het Venezolaanse dundoek onder het spelen van het volkslied van de Zuid-Amerikaanse staat.
Het schip is een z.g. laketanker van ongeveer 10.000 ton waterverplaatsing en bestemd voor het vervoer van aardolie van
het Meer van Maracaibo naar de Lago raffinaderij op Aruba. De tanker, die zeer modern gebouwd is, heeft een lengte van
ongeveer 129 meter, een breedte van ongeveer 20 meter, een zomer-diepgang van bij de 7 meter en kan in geladen toe-
stand een snelheid van 12 mijl ontwikkelen. De bemanning is in een- en tweepersoonshutten ondergebracht. Het schip
beschikt over navigatiemiddelen, welke aan de laatste eisen voldoen en wordt door twee stoommachines van 2000 pk
voortgestuwd.
Uit deze thans voltooide opdracht aan een Nederlandse scheepswerf blijkt welk een vertrouwen de Venezolaanse
petroleumindustriein de bekwaamheid van Nederlandse scheepsbouwers heeft gesteld.
De petroleumindustrie van Venezuela brengt op deze wijze niet alleen welvaart binnen haar eigen grenzen - een onder-
werp, waarover in het Septembernummer van de „Esso-bron" in 1953 een artikel verscheen - maar ook in verafgelegen
landen als Nederland.

Dr Julio Alfredo de la Rosa hijst de Venezolaanse vlag aan boord van de „Esso La Guaira".
Tijdens de toespraak van de Heer C. van der Giessen en Zonen's. 1e v. links Capt. Joh. S. Kyle, 2e v. links Hr. H. J. Bos,
Directeur N.V. Petroleum Industrie Maatschappij, 4e v. links Hr. Luis A. Olavarria, Secr. v. h. Venezolaanse Gezantschap,
5e v. links Dr Julia Alfredo de la Rosa, Gezant van Venezuela, 6e v. links Hr. G. Penso, Vice-Consul van Venezuela.

B. Klaare
Zoals wij reeds per circulaire te Uwer kennis brachten, heeft de Heer B. Klaare op de op 29 Juni j.l. gehouden jaarlijkse
vergadering van aandeelhouders de wens te kennen gegeven om zich als Directeur van onze Maatschappij terug te trek-
ken. De vergadering van aandeelhouders heeft zich uiteraard bij dit besluit moeten neerleggen. De Heer Klaare maakt
dientengevolge sinds 29 Juni j.l. geen deel meer uit van onze Directie en heeft de dienst van onze Maatschappij met
pensioen verlaten.
Dit besluit van de Heer Klaare is voor die genen, die regelmatig contact met hem hadden, niet geheel onverwacht ge-
komen. Reeds bij zijn benoeming tot voorzitter van de Raad van Commissarissen in Juli 1951 deelden wij mede, dat
het de Heer Klaare niet mogelijk was zich naast deze functie tevens nog actief met de dagelijkse leiding van ons be-
drijf bezig te houden, en werd de Heer Klaare in de Directie een adviserende taak toevertrouwd. Hoewel wij enerzijds
het besluit van de Heer Klaare betreuren, prijzen wij ons anderzijds gelukkig, dat hij zich nog wel bereid heeft ve-
rklaard de functie van President-Commissa-ris in onze vennootschap te blijven bekleden. De Heer Klaare diende
onze vennootschap in leidende functies op voortreffelijke wijze gedurende ruim 38 jaar, en genoot zowel in de kring-
en van de Directie en van ons personeel als bij de relaties aller sympathie. Wij zien hem met groot leedwezen ver-
trekken en zijn hem dankbaar voor het vele wat hij voor onze Maatschappij heeft gedaan.
Wij wensen hem nog vele jaren in goede gezondheid toe.

Jubileum kapitein C. Prins
11 Mei 1954. De Esso Amsterdam bevindt zich op weg van Sidon naar Antwerpen op 43° 13' NB en 9° 25' WL. Er is
practisch geen wind en de zee is kalm. Ideaal weer zult U zeggen. Toch zal onze jubilerende gezagvoerder C. Prins
weinig gelegenheid gehad hebben er aan te denken, dat hij op deze dag zijn 25 dienstjaren had volgemaakt, want het
was „potdik van mist".
Het feit dat Kapitein Prins zich op volle zee aan de rand van de Golf van Biscaye bevond, is dan ook de oorzaak, dat zijn
jubileum niet op de juiste datum herdacht kon worden, en dit eerst op 24 Juni j.l. te Rotterdam kon plaatsvinden.
De heer J. H. Bos feliciteert kapitein Prins met zijn jubileum.

Als Directeur van de PIM sprak de Heer H. J. Bos de jubilaris toe en memoreerde in korte trekken hoe Kapitein Prins 25
jaar geleden als derde stuurman in onze dienst trad en na zijn bevorderingen tot resp. tweede en eerste stuurman op
1 April 1948 tot gezagvoerder van de Esso Amsterdam werd benoemd.
Met groot enthousiasme heeft Kapitein Prins steeds zijn werk verricht en heel wat problemen heeft hij moeten oplossen.
Ook rampen zijn hem niet bespaard gebleven, vooral niet gedurende de laatste wereldoorlog.
Aan zijn personeel stelt Kapitein Prins hoge eisen, maar dat doet hij ook, en niet in het minst, aan zichzelf. Toch is Ka-
pitein Prins iemand die steeds klaar staat de helpende hand te bieden als een van zijn mensen aan boord in moeilijkhed-
en verkeert.
De nadruk werd hierbij nog even gelegd op de grote verantwoording die een gezagvoerder draagt op zijn schip in verband
met zijn bijzondere positie tegenover de equipage en zijn reacties in de moeilijkste omstandigheden.
Het vele en goede werk door Kapt. Prins verricht, waarbij hij steeds de belangen van de rederij in het oog houdt, zal niet
licht worden vergeten. Na nog enkele woorden tot Mevrouw Prins te hebben gericht, besloot de Heer Bos zijn toespraak
met het uitspreken van gelukwensen namens zijn mede-directeuren en overhandigde Kapt. Prins namens de Directie
een cadeau onder couvert.
Hierna richtte Kapt. H. Schol enkele hartelijke woorden tot zijn jubilerende collega en bood hem namens het zeevarend
personeel en enkele landrotten een doos met een set pijpen aan.
Tenslotte overhandigde de tijdelijk tweede werktuigkundige F. H. M. van Asten namens de werktuigkundigen van de Esso
Amsterdam een door hen zelf vervaardigde koperen schemerlamp in de vorm van een vuurtoren.
Onder de velen die Kapitein Prins met zijn jubileum kwamen gelukwensen merkten wij o.a. op de vertegenwoordigers van
de N.V. Wilton Feijenoord, de N.V. A. de Hoop, Administratie Bureau voor Rotterdamse Reders.

Van de Tankvloot
In dienst getreden;
s.s. "Esso Rotterdam", W. H. Heinen, L. A. Wunderlich
Vertokken;
s.s. „Esso Den Haag", H. Stallinga, F. J. Sturm
s.s. "Esso Rotterdam", F. Ch. Bahlmann, A. van Aken

November 1954

Van de Tankvloot
In dienst getreden;
s.s. „Esso Den Haag", F. B. H. Mooij, W. A. Kierdorff, J. Kagchelland
s.s. "Esso Rotterdam", J. de Vries, J. P. Bezemer
s.s."Esso Amsterdam", A. M. Soffers
Bevorderinegn;
s.s."Esso Amsterdam", Th. E. L. Goosens tot 2e stuurman
s.s. „Esso Den Haag", J. W. Mossel tot 2e stuurman, R.Struys tot 3e stuurman, A. G. Korteland tot 3e stuurman
s.s. "Esso Rotterdam", P. Martjan tot 4e wtk
met studieverlof, B. W. Croes tot 3e wtk