Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 1949 Nrs 1 - 5
Nr. 1 - 1949

PERSONEELS- & SOCIALE ZAKEN

In deze Essofoons van 1949, zijn de mutaties van de Zeeschepen van de PIM zeer sporadisch bijgehouden.

Geen PIM-Nieuwtjes.

Nr. 2 - 1949

Geen PIM-Nieuwtjes.

Nr. 3 - 1949

Geen PIM-Nieuwtjes.

Nr. 4 - 1949

Te Vlaardingen, op de werf van de firma Figee, ging Zaterdag 26 Maart het derde Esso leurbootje sinds de bevrijding te water,
de Esso Holland 74. Waren de beide vorige 30 tons bootjes, deze is 60 ton, met een inhoud van ca 80 m3, m.a.w. 2 X zo
groot, de voortstuwing geschiedt door een 60 P.K. Widdopmotor. De snelheid bedraagt ongeveer 13 km/h.
De lading kan met een snelheid van 30 m3 per uur worden gelost door een eigen pomp, eveneens aangedreven door de
Widdopmotor.

Geen PIM-Nieuwtjes.

Nr. 5 - 1949

PROEFVAART ESSO HOLLAND 74
Het was een vrolijk gezelschap, dat zich op 11 Mei aan boord begaf van dit vlaggeschip van onze B.O. vloot: een aantal heren
van de Standaard A.P.C., de scheepsbouwer Figee uit Vlaardingen met enkele heren van zijn staf en de leverancier van de
motor, het sterke hart van dit schip.
Schipper J. v. d. Poel had de taak hen door de Zuid-Hollandse wateren naar den Briel te loodsen. Maar als levend voorbeeld
van het spreekwoord „De beste stuurlui staan aan wal", was het de heer Barten, die, spiedend naar tonnen, boeien en andere
bakens, het grootste deel van de tocht het roer hield.
De technische proefvaarl had reeds tevoren plaats gevonden en nu werd midden op de Nieuwe Waterweg, nadat onze technici
nogmaals overal vergeefs naar fouten of afwijkingen hadden gespeurd, het schip overgedragen: de vlag van Figee ging naar
beneden en gelijktijdig ging die van de Esso Holland 74 in top.
Een juist passerend zeeschip gaf vier doordringende stoten op de hoorn . . . Van de vele welgemeende woorden, die toen en
later aan de lunch werden gesproken, willen wij gaarne die van schipper Poel vastleggen. 50.000.000 liter product heeft hij in
zijn ruim 40-jarige loopbaan vervoerd. Vóór hij met pensioen gaat, heeft hij nog 8 jaar de
tijd om te trachten nogmaals die hoeveelheid te halen.
Het schip is snel, het laadvermogen groot, de schipper vastbesloten: 3 factoren die het beste doen hopen.

Schipper J. v. d. Poel hijst de vlag op zijn nieuwe schip.

PERSONEELS- & SOCIALE ZAKEN

SERVICE-BUTTONS

20 DIENSTJAREN:
11 Mei 1949: C. Prins, ss. ,,Esso Amsterdam";

Foto op de achterpagina.
Onbekende Esso Holland tanker bij het depot van Venlo.

Extra Uitgave - 1949 ( ongenummerd )

In deze extra uitgave was er aandacht voor de plechtige onthulling van het gedenkteken voor hen die aan de
Standard A.P.C. en haar neven-organisaties in Nederland door de oorlogsomstandigheden zijn ontvallen.

Zie hiervoor : 1940 IN MEMORIAM 1945