Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Diverse krantenartikelen
Aanvoeren van Petroleum en gasolie
Uit : De Zierikzeesche Nieuwsbode, 30/03/1917

De minister van landbouw, nijverheid en handel heeft bepaald:
1. Het is verboden petroleum of gasolie te vervoeren, te verkoopen of af te leveren, tenzij door den minister van landbouw, nijverheid en handel daartoe vergunning is verleend.
2. De voorwaarden, onder welke vergunning zal worden verleend, zullen nader worden vastgesteld.

Het Haagsche Corr.-bureau meldt in verband hiermede:
De aanleiding tot dezen maatregel is vrij plotseling ontstaan, en wel tengevolge van de groote verliezen, die de tankbooten dezer dagen hebben geleden.
Zoo werd het stoomschip "Healdton", met ongeveer 45,000 vaten petroleum op weg naar Rotterdam, in de nabijheid vanTerschelling door een Duitsche duikboot getorpedeerd. Het stoomschip "Charlois", met ruim 23,000 vaten voor Rotterdam aan boord en 19 dezer Bergen gepasseerd, is niet aangekomen, zoodat he-laas is aan te nemen, dat dit schip met man en muis is vergaan.
Is door deze verliezen een plotselinge petroleumnood ontstaan, ook op verderen aanvoer is voorloopig niet te rekenen
Het stoonnkhip "La Campine", 10 dezer van Rotterdam vertrokken om een lading petroleum in Amerika te gaan halen, werd bij Doggenbank door een Duitsche duikboot tot zinken gebracht ; het stoomschip "American", met een volle lading petroleum en benzine den 2en Maart uit Halifax naar Nederland vertrokken, moest wegens opgeloopen schade naar New-Yolk terugkeeren; omtrent het stoomschip "New York", op weg van hier naar Ameiika, is nog volstrekt niet zeker of 't Amerika zal kunnen verlaten; het stoomschip "Ocean", met een volle lading gasolie voor Nederland van Amerika komende, te Vigo (Spanje) liggende, kan niet van-daar vertrekken, omdat Engeland erop staat, dat dit schip voor onderzoek een Engelsche haven aanloopt en de reederij het daaraan verbonden Duitsche duikbootgevaar niet wenscht te loopen
In Amerika liggen buitendien nog de tankbooten "Mijdrecht" en "Wieldrecht", die van Engeland geen vergun-ning ontvingen, voor het onderzoek van de scheepspapieren Halifax aan te loopen en evenmin het risico, verbonden aan het
Duitsche duikbootgevaar, willen loopen, om voor het onderzoek den scheepspapieren, den haven in Enge-land aan te doen.
Uit het bovenstaande blijkt, dat we ten opzichte van petroleum en gasolie er zeer slecht voorstaan.
Uit den aard der zaak zal in de allereerste plaats zooveel mogelijk in de behoeften van leger, spoorwegen en publieke diensten zijn te voorzien, verder is die der industrie, zoodat het hoogal twijfelachtig is, of er voor verlichttngsdoeleinden, ten minste voor particulieren wel iets over zal blijven.

Uit : Leeuwarder Courant, 30/03/1917

Petroleumnood.
De minister van Landbouw heeft verboden petroleum of gasolie te vervoeren, te verkoopen of af te leveren,
tenzij door hem daartoe vergunning is verleend.
De voorwaarden onder welke vergunning zal worden verleend zullen nader worden vastgesteld.
De aanleiding tot dezen maatregel is vrij plotseling ontstaan en wel tengevolge van de groote verliezen die de tankbooten dezer dagen hebben geleden.
Zoo werd het stoomschip "Healdton" met ongeveer 45,000 vaten petroleum op weg naar Rottodam in de na-
bijheid van Terschelling door een Duitsche duikboot getorpedeerd.
Het stoomschip "Charlois" met ruim 23,000 vaten voor Rotterdam aan boord en 19 dezer, Bergen gepas-seerd, is niet aangekomen zoodat helaas is aan te nemen dat dit schip met man en muis is vergaan.
Is door deze verliezen een plotselinge petroleumnood ontstaan, ook op verderen aanvoer is voorloopig niet te rekenen.
Het stoomschip "La Campine", 10 dezer van Rotterdam vertrokken om een lading petroleum in Amerika te
gaan halen werd bij Doggersbank door een Duitsche duikboot tot zinken gebracht ; het stoomschip "American" met een volle lading petroleum en benzine den 2en Maart uit Halifax naar Nederiand vertrokken, moest wegens  opgeloopen sohade naar New-York terugkeeren ; omtrent het stoomschip "New-York" op weg van hier naar Amerika is nog volstrekt niet zeker of het Amerika zal kunnen verlaten ; het stoomschip "Ocean" met een volle lading gasolie voor Nederland van Amerika komende, te Vigo (Spanje) liggende, kan niet van daar vertrekken omdat Engeland er op staat dat dit schip voor onderzoek een Engelsehe haven aanloopt en de reederij het daaraan verbonden Duitsche duikboogevaar niet wenscht te loopen.
In Amerika liggen buitendien nog de tankbooten "Mijdrecht" en "Wiedrecht" die van Engeland geen vergun-ning ontvingen voor het onderzoek van de scheepspapieren Halifax aan te loopen en evenmin het risico ver-bonden aan het Duitsche duitbootgevaar willen loopen om voor het onderzoek der scheepspapieren een ha-ven in Engeland aan te doen.
Uit het bovenstaande blijkt, dat wij ten opzichte van petroleum en gasolie er zeer slecht voorstaan uit den aard der zaak zal in de allereerste plaats zooveel mogelijk in de behoeften van leger, spoorwegen en publie-ke diensten zijn te voorzien, verder in die der industrie, zoodat het hoogst twijfelachtig is,  of er voor verlich-tingsdoeleinden, ten minste voor particulieren wel iets over zal blijven.

Uit : Leeuwarder Courant, 05/05/1917

Aanvoer van petroleum en benzine.
Gisteren is het tankschip "American" van de American Company uit Amerika te Rotterdam aangekomen met een lading, welke voor het grootste gedeelte bestaat uit petroleum en voor een klein gedeelte uit benzi-ne.
De toewijzings-commissies voor petroleum en benzine verzoeken er de aandacht op te vestigen, dat deze betrekkelijk geringe vermeerdering van voorraad nauwelijks aanleiding kan geven tot heot toekennen van grootere rantsoenen aan hen, die tot nog toe voor toewijzing in aanmerking kwamen, zoodat het dus overbo-dig is te achten, hernieuwde aanvragen bij de betrokken toewijzings-cmmissies in te dienen.

Uit : De Leeuwarder Courant, 9 januari 1919.

Aanvoeren uit Amerika
Van Noord-Amerika bevinden zich thans drie Nederlandsche stoomschepen, samen bruto 10,000 ton, met graan en meel op weg naar ons land.
Met steenkolen vertrokken vier van onzer stoomers 15,600 ton uit Amerika naar Nederlamd. Daarvan word-en de "Amsteldijk" (6435 ton) van de Holland-Amerïka Lijn en de "Jason" (3209 ton) van de Kon. Ned. Stoomboot-Maatschappij, midden der volgende week respectievelijk te Rotterdam en Amsterdam verwacht.
De tankbóot "Rotterdam" van de American Petr. Cy. kan heden van New-York te Falmouth en einde dezer week te Rotterdam arriveeren.

Uit : Vlissingse Courant, 14 januari 1919.

Aanvoer van petroleum.
Het Nederlandsche stoomschip "American" is 3 Januari van New-York vertrokken naar Rotterdam met onge-veer 4000 tons petroleum.
Onderweg zijn nog de "Rotterdam" met 6000 tons en de "Mioa Brea" met 4000 tons, totaal dus 14000 tons, terwijl 't stoomschip "New-York" dat ongeveer 8000 tons kan laden, zich op weg naar Amerika bevindt.

Uit : Vlissingse Courant, 21 januari 1919.

Nieuwe aanvoeren.
De tankboot "American" is van New-York te Rotterdam  aangekomen met een volle lading petroleum, benzi-ne en gasolie.

Uit : Goessche Courant, 23 januari1919.

Aangevoerd.
Het Nederlandsche stoomschip "American" is uit New-York met een lading petroleum te Rotterdam aange-komen en het stoomschip "Turbina" met ongeveer 4800 ton tarwe voor de regeering uit New-Orleans.

Uit : Zierikzeesche Nieuwsbode, 19 Februari 1919.

Aangevoerd.
Het Nederl. s.s. "New-York" van de American Petrol., Cy., is van  New-York te Rotterdam aangekomen met ongeveer 8000 ton petroleum.

Uit : Zierikzeesche Nieuwsbode, 21 Maart 1919.

Aanvoer van Petroleum.
Het tankstoomschip "Rotterdam" van de American Petroleum Cy., arriveerde van  Baton Rouge te Amster-dam met een volle lading, circa 5000 ton, petroleum.