Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Diverse krantenartikelen
"Bremerhaven", de ondergang 1902
Berichtgevingen uit diverse kranten, over de gebeurtenissen met de La Campine in 1917.

Bron: Het nieuws van den dag : kleine courant 10 Februari 1902
Nagekomen berichten
Liverpool 10 februari,
De gezagvoerder van de Angelina de Larrinaga, rapporteert de Bremerhaven op 3 Febr. op 48° 32' N.Br. 28° 11' W.L, te hebben aangetroffen met het machineruim vol water. Niettegenstaande het stormachtige weder gelukte het het stoomschip op sleeptouw te kunnen nemen, doch den 5den dezer oordeelde de bemanning het raadzaam de Bremerhaven die in zinkenden staat verkeerde, te verlaten en op de Angelina de Larringa over te gaan, wat aan al de 34 opvarenden gelukte, en waarna dit stoomschip de reis voort-zette.

Bron : NRC, 11 Februari 1902.
Rotterdam, 10 Febr. Volgens telegram van Lloyds werd het Nederlandse stoomschip "BREMERHAVEN", van Philadelphia naar Antwerpen, de 5 e dezer op ongeveer 48º NB en 29º WL op zee verlaten wegens lekkage in de schroefkoker. De gehele bemanning is gered en te Liverpool geland.

Bron : Nieuwe Tilburgsche Courant, 11 Februari 1902.
Schipbreuk van een petroleum-transportschip.
LIVERPOOL, 11 Febr. De Hollandsche boot "Bremerhaven", bestemd voor het vervoer van petroleum, via Philadelphia naar Antwerpen varende, werd den 5den Februari door hare bemanning verlaten. Een groot lek, dat niet te stoppen viel, deed de boot zinken. De bemanning werd opgenomen door de Spaansche boot "Angelina de Larringa", welke naar hier koers zette.

Bron : NRC, 13-02-1902
NAGEKOMEN BERICHTEN.
Liverpool, 10 Febr. De gezagvoerder van het stoomschip "ANGELINA DE LARRINGA", van Galveston hier aangekomen, rapporteert op 3 dezer op 48º 32’ NB en 28º 11’ WL het Nederlandse stoomschip "BREMERHAVEN" te hebben aangetroffen, bestemd van Philadelphia naar Antwerpen, met noodseinen op. De wind woei stormachtig uit OZO, met buiig weer vergezeld van regen en hoge zee. Omdat het te duister werd om de seinen goed te zien, stoomde men om de "BREMERHAVEN" heen en vernam men dat de machinekamer vol water stond. De volgende dag, 4 dezer, wenste de "BREMERHAVEN" op sleeptouw te worden genomen. Met veel moeite kreeg men een tros over. Doch na een uur brak de tros weer. Men bleef des nachts bij de "BREMERHAVEN". Op 5 dezer kon men wederom een sleepverbinding tot stand brengen, doch vrijwel onmiddellijkl seinde de "BREMERHAVEN": “wij moeten schip verlaten”. Door de boten van de "BREMERHAVEN" en de "ANGELINA DE LARRINGA" werden de 34 opvarenden gered. De "BREMERHAVEN" werd op 48º 28’ NB en 29º 51’ WL in zinkende staat achtergelaten.

Bron : Het nieuws van den dag : kleine courant: Datum, 14-02-1902
NAGEKOMEN BERICHTEN.
Liverpool, 10 Febr. De gezagvoerder van de "Angelina de Larringa", rapporteert de "Bremerhaven" op 3 Febr. op 48° 32 N.Br. 28° 11" W.L. te hebben aangetroffen met het machineruim vol water. Niettegenstaande het stormachtige weder gelukte het het stoomschip op sleeptouw te kunnen nemen, doch den 5den dezer oordeelde de bemanning het raadzaam de "Bremerhaven", die in zinkenden staat verkeerde, te verlaten en op de "Angelina de Larringa" over te gaan, wat aan al de 34 opvarenden gelukte, en waarna dit stoomschip de reis voortzette.

Bron: Middelburgsche courant 14-02-1902
Te Antwerpen is de bemanning terug, gekeerd van de Hollandsohe stoomboot Bremerhaven, die 26 December uit Antwerpen naar Philadelphia vertrok, maar onderweg is vergaan. Den 5-en Februari kreeg het vaartuig een lek, waardoor de vuren gedoofd werden. Er werd eon noodsignaal gegeven daar 't vaartuig bij de hooge zeeën dreigde te zinken. Door een Spaansche boot, de Anselma de Larrinaga, werd de bemanning van 36 personen van boord gehaald, nadat, eerst tevergeefs geprobeerd was de Bremerhaven te slepen.

Bron: Rotterdamsch nieuwsblad 14-02-1902
Scheepstijdingen
ROTTERDAM. 13 Februari. De lading van het op zee verlaten tankstoomschip Bremerhuwen was verzekerd voor Fr. 465,000, het schip voor Fr. 200.000. Gistermorgnn zijn de geredden met de Harwichboot te Antwerpen aangekomen, want bijna de geheele bemanning bestond uit Antwerpenaars.
De volgende bijzonderheden worden nog gemeld over de reis:
Het schip vertrok 21 Januari van Philadelphia met een volle lading - ongoveer 26800 vaten - petroleum.
Gedurende acht dagen had het schip hevig stormweer, zoo erg zelfs, dat men vreesde er nooit door te komen.
Op Zaterdag 1 Febr. werden de vuren uitgedoofd en de machine stop gezet door water, langs een onbekend lek binnengedrongen. Er was toen een schip in 't zicht, dat echter weigerde hulp te brengen. Maandagnamiddag kwam de Anselma de Larrinaga in 't gezivht en Woensdagvoormiddag toen er 17 voet water in de machinekamer stond, verliet de bemanning in vier eigen booten het schip en roeide naar de Anselma de Larrinaga, die hen allen opnam en Maandag te Liverpool landde.

Bron : NRC, 14-02-1902
Antwerpen, 12 Febr. De lading van de "BREMERHAVEN" was verzekerd voor BFR. 465.000,- en het schip voor BFR. 200.000,-

Bron : NRC, 15-02-1902
Londen, 13 Febr. De waarde van het stoomschip BREMERHAVEN, groot 3255 ton, werd getaxeerd op GBP. 26.000,- waarvan de helft is verzekerd.

Bron : NRC, 20-02-1902
Londen, 18 Febr. De gezagvoerder van het stoomschip "BREMERHAVEN" meldt, dat de machinist rapporteerde, dat het niet langer mogelijk was om stoom te maken en dat het water reeds tot de onderkant van de cylinders stond en snel toenam terwijl de avond begon te vallen. Te 19.00 uur werd het schip verlaten en omdat het wrak een gevaar 7 voor de scheepvaart kon opleveren, werd de buitenboordskraan in de voorballasttank opengezet om het schip sneller te doen zinken. Het schip is verlaten op 48º 28’ NB en 29º 51’ WL, ca. 854 mijl van Queenstown.

Bron : Het nieuws van den dag : kleine courant: Datum, 21-02-1902
Scheepstijdingen.
Londen, 18 Febr.
Volgens protest van den gezagvoerder van het st. Bremerhaven:, rapporteerde de machinist op 5 Febr. 3 u. n.m. aan den gezagvoerder dat het niet langer mogelijk was om stoom te maken en dat het water in de machinekamer reeds tot den onderkant der cylinders stond en snel toenam. Dewijl de avond begon te vallen en er zich slechts nog eene boot aan boord van de Bremerhaven bevond voor de 34 opvarenden, werd naar het st. Angelina de Larringa dat juist weder een nieuwen sleeptros vastmaakte, geseind, dat men het st. wilde verlaten en verzocht om booten naar de Bremerhaven te zenden, waaraan gevolg werd gegeven. Ten 7u. n.m. werd het st. verlaten; de scheepspapieren en de chronometer werden medegenomen. Dewijl het st. vooral des nachts een gevaar voor de scheepvaart zou ople-veren, werd de buitenboordskraan van de voorballasttank open gezet om het st. spoediger te doen zinken. Het werd verlaten op 48° 28' N.B. en 29° 5' W.L., ongeveer 864 mijl van Queenstown.

Bron : Net nieuws van den dag : kleine courant: Datum, 24 Februari 1902.
NAGEKOMEN BERICHTEN.
Liverpool, 20 Febr. Het st. "Tarariva", van Savannah alhier aangekomen, rapporteert, gepasseerd te zijn den 10en Febr. op 46° N Br. 33° W L. het verlaten st. "Bremerhaven". Het schip had zware slagzij naar bakboord; het waaide hard uit 't Z.-O.

Bron : Net nieuws van den dag : kleine courant: Datum, 4 April 1902.
NAGEKOMEN BERICHTEN.
Volgens particulier bericht is in zake hulp en bergloon voor het st. "Angelina de Larringa" gisteren opnieuw uitspraak gedaan in hooger beroep voor het Seeamt te Hamburg en werd evenals vroeger te Bremerhaven voor de bewezen assistentie de som van 300,000 Mark toegekend.