Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 9e jaargang 1963 Nrs 1 - 6
Only in Dutch.

Essofoon - 9e jaargang 1963
No. 1 - Januari 1963

"Esso Den Haag" in het water.
In aanwezigheid van directieleden van Esso Nederland N.V. en Esso Tankvaart Maatschappij N.V., alsmede de directie van
Verolme Verenigde Scheepswerven is zaterdag 19 januari bij Verolme United Shipyards de "Esso Den Haag" symbolisch
aan zijn element toevertrouwd door het volpompen van het dok.
Bij deze gelegenheid spraken de heren C. Verolme en A. J. Kusel-bos. Drs. B. Meijer van de afdeling Bevoorrading en Transport
van onze maatschappij sprak voor vertegenwoordigers van de Nederlandse pers over het gebruik van mammoettankers bij het
Esso-concern.

VAN DE TANKVLOOT
Vertrokken
H. M. v. d. Zee     2e stuurman

No. 2 - Februari 1963

Esso in het kort.

Esso Standard Libya Inc. heeft buiten de haven van Marsa el Brega een installatie in gebruik genomen, die het mogelijk
maakt ook bij slecht weersomstandigeheden tankers te laden.

                

"Esso Den Haag" werd uitgedokt.
Zaterdag 19 januari is het bijna 90.000 DWT metende schip de "Esso Den Haag" bij Verolme Verenigde Scheepswerven te Rozenburg „uitgedokt".
De uitdokking zelf moest echter wegens de lage waterstand en ongunstige weersomstandigheden enige dagen worden uitgesteld.
Toch betekende deze „uitdokking" voor de aanwezigen veel. De heer C. Verolme sloot er namelijk een opdracht van ongeveer 150 miljoen
gulden mee af - voor drie tankers -, terwijl de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. binnenkort de tankvloot ziet uitgebreid met het grootste schip ooit
op een Nederlandse werf gebouwd en tevens het grootste schip van de Nederlandse koopvaardij.
Drs. B. Meijer (afd. Bevoorrading & Transport) hield in het restaurant van de werf voor de vertegenwoordigers van de Nederlandse pers een voordracht,
waarin hij het gebruik van mammoet-tankers bij het Esso-concern belichtte.

Esso in het kort.

De „ESSO DEN HAAG" zal worden uitgerust met gordijnen van gemetalliseerd textiel volgens een systeem waarvan het patent berust bij
Verolme. Dit betekent een wereldprimeur op dit gebied.

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden:
A. L. Richardson        asst. werktuigkundige
Vertrokken:
H. G. Kerkdijk             4e stuurman

BEVORDERINGEN BIJ DE TANKVLOOT
De heren J. C. Vlug en K. Pals, die resp. 3e en 4e stuurman waren, zijn met ingang van 1 januari 1963 bevorderd tot resp. 2e en 3e stuurman.

            
J. C. Vlug                K. Pals                    C. v. d. Horst
De heren C. v. d. Horst en D. J. de Boer, voorheen beiden assistent werktuigkundigen, zijn per 1 januari 1963 bevorderd tot 4e werktuigkundige.

No. 3 - Maart 1963

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden:
J. Teunisse                     asst. werktuigkundige
Vertrokken:
J. G. H. M. v. d. Geef     asst. werktuigkundige

No. 4 - April 1963

"Esso Nederland" op Utrechtse Jaarbeurs.
Het model van onze vroegere tanker, de „Esso Nederland", is voor enige tijd uitgeleend aan het Instituut voor Scheepvaart en
Luchtvaart te Rotterdam. Tijdens de Utrechtse Jaarbeurs, van 11 tot en met 19 maart, was het model te bezichtigen op het
Croeselaanterrein in de stand van de Koninklijke 'Nederlandsche  Vereniging „Onze Vloot".
Zoals uit de foto blijkt, was het niet alleen een werkstuk dat de nodige belangstelling trok, maar vormde het tevens een pronkstuk
aan de ingang van de stand.

Op 14 maart deed zich het zeldzame feit voor dat de „Esso Amsterdam" en de „Esso Rotterdam" aan eenzelfde pier te Ras Tanura,
aan de Perzische Golf, afgemeerd lagen.
De„Esso Rotterdam", die voor vier reizen aan Esso Standard Eastern Inc. was gecharterd, nam een lading in bestemd voor Bombay.
De „Esso Amsterdam", die reeds voor de helft was geladen met zgn. Qatar-crude, nam te Ras Tanura nog lading van zgn.
Safanya-crude in. Deze gesplitste lading was bestemd voor onze raffinaderij te Rotterdam.
De foto werd gemaakt door 4e stuurman R. v. d. Poel.

In de afgelopen winter werd het depot Den Haag voor een belangrijk deel bevoorraad vanuit Vlaardingen. De „Esso Nederland 54"
en de „Esso Nederland 57" dienden tussen 22 januari en 23 februari als drijvend depot voor handelaren en het depot Den Haag.
Bovenstaande foto werd ons toegezonden door schipper C. Taan-man ( E.N. 57 ), die onder meer schreef dat hij met zijn schip
geen dag buiten bedrijf is geweest.

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden :
A. A. Gomes              asst. werktuigkundige
N. Vrij                          asst. werktuigkundige
D. L. A. Meeusen      asst. werktuigkundige

No. 5 - Mei 1963

Esso in het kort
VAN 26 tot en met 30 mei maakte de „Esso Den Haag" een proefvaart op de Noordzee. Tevens werd onder de zuidkust van Noorwegen
met een elektronisch navigatiesysteem de snelheid gemeten.

"Esso Jebel" maakte proefvaart.
Op 21 maart maakte de "Esso Jebel", vervaardigd door Scheepswerf Schouten te Muiden en bestemd voor Esso Libya Inc., op
het Noordzeekanaal een geslaagde proeftocht. Enige weken later, op zaterdagmorgen 13 april, werd het scheepje door een
drijvende bok aan boord van de „Castor" gezet, die het inmiddels heeft afgeleverd te Port Brega in Libië. Daar zal de „Esso Jebel"
worden gebruikt als mooring launch, hetgeen inhoudt dat het onder meer zal worden gebruikt om de trosverbinding tot stand te
brengen tussen de tanker die moet laden en de boeien die in zee liggen in de omgeving van de laadinstallatie.
De „Esso Jebel" heeft een lengte van 12,50 meter en een breedte van 3,35 meter. De proeftocht, waarbij onder meer captain Hall
als vertegenwoordiger van Esso Libya Inc. aanwezig was, werd gehouden onder toezicht van de Technical Section van de afdeling
Bevoorrading & Transport. Bij de bouw van de „Esso Jebel" had deze sectie namelijk het technisch toezicht.
In de Lekhaven van Rotterdam nam het aan boord zetten van het
scheepje geruime tijd in beslag. Verschillende functionarissen van de K.N.S.M., de rederij van de ,,Castor", en van de fa. Ruys als
vervoersonderneming, keken samen met employés van de afdeling Inkoop belangstellend toe hoe de drijvende bok tenslotte de
„Esso Jebel" stevig op het dek zette.

De kapitein die niet vaart.
„Jammer dat die Portugese neger van de Kaap Verdische eilanden er zoveel vriendinnetjes op na hield", zei port captain S. L. Stil,
terwijl hij de gebruikelijke controlewerkzaamheden verrichtte aan boord van een van onze Esso-tankers. „Hij heeft jaren op onze
tankers gevaren zonder dat hij kon lezen of schrijven, maar vier talen sprak de neger zonder enige moeite", vervolgde de heer Stil,
toen wij verwonderd vroegen naar de levensloop van de neger.
Zonder zich af te leiden door onze vraag, die wij overigens wel kregen beantwoord, ging de heer Stil verder met de controle van de
veiligheidsmiddelen aan boord, zoals de brandblusmiddelen, de reddingsboeien en de sloepen.
Ons bezoek aan de Port Captain's Section had tot doel het licht eens te laten schijnen over het werk en de functie van de port captain.
Dikwijls wordt verondersteld dat de port captain een soort havenloods is, die de binnenkomende schepen naar hun ligplaats moet
leiden. Zijn werkzaamheden dragen echter een geheel ander karakter.
In onze maatschappij is hij de man aan de wal die er op toeziet dat de richtlijnen van de directie met betrekking tot de veiligheid en
efficiency worden nageleefd. Tevens doet hij voorstellen om hierin zonodig verbeteringen aan te brengen. Dat dit een omvangrijke en
verantwoordelijke taak is, zal iedereen zich wel gemakkelijk kunnen voorstellen.
Om tankers veilig en efficiënt te laten varen, is het uiteraard nodig dat deze schepen met vakbekwame zeelieden worden bemand.
Daarom moet de port captain nauwkeurig op de hoogte zijn van de samenstelling van de bemanning van een tanker en moet hij
weten welke diploma's voor de verschillende functies zijn vereist. De officieren zijn in vaste dienst, terwijl de scheepsgezellen voor
één reis worden gecontracteerd.
Op het dek is voor de heer Stil zeker bij de lieren wel enig werk.

De port captain werft de scheepsgezellen niet zelf. Dit laat hij over aan het Administratiebureau voor Rotterdamse Reders, dat zich
hierop speciaal heeft toegelegd. Hij behoeft aan dit bureau slechts het aantal scheepsgezellen op te geven dat hij voor één reis van
een schip nodig denkt te hebben. Zoals bekend bestaat er in ons land een tekort aan zeelieden. Wat de tankvaart betreft komt daar
nog de moeilijkheid bij dat de Nederlandse zeeman in het algemeen zeer weinig belangstelling voor deze tak van de koopvaardij heeft.
Daarom is de Esso Tankvaart Maatschappij, de rederij van Esso Nederland N.V., ertoe overgegaan Portugezen als scheepsgezellen
in dienst te nemen. Ondanks de taalmoeilijkheden voldoen deze zeelieden tot nu toe uitstekend.
Contracteren.
Het contracteren van scheepsgezellen is niet voldoende om deze zeelieden aan boord dienst te kunnen laten doen. Zij moeten daartoe
eerst aanmonsteren. Dit geldt overigens ook voor officieren met uitzondering van kapiteins, die niet behoeven aan te monsteren. Het
aanmonsteren vindt plaats ten overstaan van een waterschout. Aan de hand van de gegevens van de aanmonsteringen kan de overheid,
vertegenwoordigd door de waterschout, beoordelen of op een schip het vereiste aantal bemanningsleden aanwezig is, of de bezetting
van de verschillende functies aan boord voldoende is en of de bemanningsleden ook de vereiste diploma's bezitten. Uiteraard zijn aan
deze werkzaamheden een groot aantal administratieve handelingen verbonden, die de oud-zeeman Stil met de gelatenheid, een zeeman
op dit gebied eigen, verricht of door zijn sectie laat verwerken.
Het aannemen van officieren doet de port captain wél zelf evenals het regelen van het verlof van deze zeelieden. Bij dit laatste heeft hij
te maken met gewoon verlof en met studieverlof. In het algemeen is het de gewoonte dat een officier die 4 tot 6 maanden dienst heeft ;
gedaan, ongeveer 4 weken verlof krijgt. Is een tanker van onze i maatschappij lange tijd niet in Rotterdam geweest en ligt het ook niet in
het voornemen dat het schip deze haven spoedig zal aandoen, dan zorgt de port captain voor aflossing in het buitenland wanneer de
officieren aan verlof toe zijn. Hiertoe chartert hij zo nodig een vliegtuig.
De sextant, een instrument voor plaatsbepaling op zee, wordt door de heer J Stil nauwkeurig bekeken.

Hogere rang.
Voor het verkrijgen van een hogere rang is het noodzakelijk dat een officier een examen aflegt. Teneinde de officieren gelegenheid te
geven zich grondig op zo'n examen voor te bereiden, wordt studieverlof verleend. Het is natuurlijk in het belang van onze tankvaaft dat
de vakbekwaamheid van de officieren zo hoog mogelijk wordt opgevoerd. Daarom schrijft de port captain de officieren ook nog geregeld
in voor diverse cursussen. Van deze cursussen is vooral de brandweercursus bij de Rotterdamse brandweer belangrijk. Om beter op de
hoogte te komen van de nieuwste navigatie-middelcn worden geregeld radar-navigatiecursussen op verschillende zeevaartscholen
georganiseerd. Voor eerste stuurlieden, die aan boord van een tanker de medische zaken behartigen, bestaat een cursus op dit gebied in
een ziekenhuis. Speciaal voor werktuigkundigen worden lascursussen gehouden.
Verlof.
Tenslotte heeft de port captain wat de personeelszaken betreft ook nog de taak de bemanningen van onze schepen bij aankomst in
Nederland in de gelegenheid te stellen naar huis te gaan. Om dit mogelijk te maken moet hij zorgen voor aflosploegen, die de dienst
aan boord overnemen en die zorgen voor het lossen en provianderen. Zo'n aflosploeg bestaat uit stuurlieden, werktuigkundigen een
hofmeester, pomplieden, matrozen en stokers. De scheeps-gezellen van een aflosploeg kunnen worden gehuurd bij een Rotterdams
bedrijf dat zich daarmee speciaal bezighoudt. Ook ten aanzien van de bemanningen van onze lichters heeft de port captain overeenkomstige
verantwoordelijkheden.
Om een tankervloot veilig en efficiënt te laten varen is uiteraard een goede personeelsvoorziening alléén niet voldoende. Zorg voor de
veiligheid aan boord en zorg voor een goede uitrusting en voedig is beslist ook noodzakelijk. De port captain moet daarom o.a. toezicht
houden op het verbruik van proviand aan boord. Hij moet nagaan of dat verbruik binnen de gestelde normen blijft. Hiertoe moet iedere
hofmeester aan het eind van een reis aan de port captain opgeven hoeveel proviand hij nog over heeft. De port captain controleert dan
de juistheid van de opgave en beoordeelt daarna of het verbruik binnen de gestelde normen is gebleven.
Controlewerk.
Bij aankomst van een eigen Esso-tanker in Rotterdam heeft de port captain nog een hele reeks andere controlewerkzaamheden te
verrichten. Een van de belangrijkste is wel de controle van de veiligheidsmiddelen aan boord, zoals de brandblusmiddelen, de reddings-
boeien en de sloepen. Door het treffen van allerlei maatregelen en door het in gebruik nemen van nieuwe apparaten tracht de port captain
de veiligheid aan boord voortdurend te verhogen. Dit vereist uiteraard veel onderzoekingswerk waarbij hij wordt geholpen door
veiligheidscommissies aan boord van onze schepen. Deze commissies doen hem regelmatig allerlei aan de praktijk getoetste
voorstellen ter verhoging van de veiligheid. Zo'n veilig-heidscommissie bestaat uit een groep officieren onder leiding van de kapitein.
Voorts houdt de port captain zich ook bezig met de periodieke controle op de juiste werking van de nautische instrumenten aan boord
van onze schepen. Bovendien onderzoekt hij geregeld of de nautische apparatuur dient te worden uitgebreid of kan worden verbeterd.
Terwijl de port captain, vergezeld van een stuurman of de kapitein de nautische apparatuur controleert, is de heer D. J. Rottier (Technical
Section) in de machinekamer verdwenen. Hij houdt zich speciaal bezig met controlewerk van de machines, hetgeen hij als
oud-machinist het beste kan beoordelen. Zijn conclusies en die van de heer Stil worden later samengevoegd in een rapport, waarin de
eventuele verbeteringen uiteen worden gezet.
Inlichtingen.
Tot nu toe werd alleen gesproken over de werkzaamheden van de port captain met betrekking tot onze eigen tankervloot. De port captain
heeft echter ook nog werkzaamheden die op een veel breder vlak liggen. Zo moet hij bijv. regelmatig allerlei haven-inlichtingen over
Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen aan het gemeenschappelijke centrum van de Esso-wereldtanker vloot te Londen verstrekken.
Ten behoeve van het binnenbrengen van zeeschepen - waaronder vele die niet tot onze eigen tankervloot behoren - in de Rotterdamse
petroleumhavens en van de daarbij eventueel te nemen bijzondere maatregelen bij zeer diep geladen schepen, onderhoudt de port captain
nauwe contacten met de havenautoriteiten.
Bij de werkzaamheden op een breder vlak behoort ongetwijfeld ook de verantwoordelijkheid bij het waarnemen van agentschappen doof de
port captain. Hieronder wordt verstaan het verlenen van assistentie in de ruimste zin aan gezagvoerders van schepen die onder zo'n agentschap
vallen. Onze maatschappij is de Rotterdamse agent voor alle schepen waarvan het Jersey-concern de reder is en voor alle schepen die door
dit concern voor een lange periode zijn gecharterd.
Assistentie.
Als voorbeeld van het verlenen van assistentie kunnen o.m. worden genoemd: het bestellen van sleepboten en loodsen, het in- en uitklaren
van schepen, het repatriëren van bemanningen en het bestellen van proviand. Bij het werk op het gebied van de agentschappen wordt de port
captain door twee waterklerken geassisteerd. Aangezien schepen niet alleen overdag maar ook 's nachts binnenlopen, moet er voor worden
gezorgd dat gedurende 24 uur per dag assistentie kan worden verleend.
Voor de lezers en lezeressen die benieuwd zijn naar de levensgewoonten van de Portugese neger, zoals die door port captain Stil in het
begin van ons verhaal ten tonele werd gevoerd, nog het volgende.
De neger woont gelukkig en tevreden in het New Yorkse Harlem, waarheen hij is gedrost toen hij eindelijk een keuze had gedaan uit zijn
drie vriendinnetjes. Het spijt de heer Stil, want Portugezen staan bij de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. bekend als goede matrozen, die
ondanks niet te kunnen lezen of schrijven hun vak verstaan.
Het elektrisch kompas is een van de belangrijkste nautische apparaten.
Port Captain Stil wil het bij zijn controle zeker niet overslaan.

VAN DE TANKVLOOT
In dienstgetreden:
M. Broek                     4e stuurman
A. G. Engels               4e stuurman
J. F. G. Herlé               4e stuurman

No. 6 - Juni 1963

Overdracht van het gasoliepatrouillevaartuig „Esso Nederland 117".
Van dit schip dat in opdracht van Esso Nederland N.V. door de N.V. Scheepsbouw Mij. "De Hoop" te Schiedam werd gebouwd en
bestemd ls voor de levering van gasolie aan visservaartuigen in de haven van IJmunden, zijn de voornaamste gegevens.
Lengte                    25.03 mtr.
Breedte                    4.73 mtr.
Laadvermogen          112 ton gasolie, verdeeld over 4 tanks,
Motorvermogen        116 P.K. Deutz diesel
Pompcapaciteit          80 m3/uur Houttuinpomp.
Voor het zeer ruwe bedrijf tussen de in de haven varende schepen is dit schip robuust geconstrueerd, terwijl voor het gedurende
de week aan boord veblijvende bemanningslid een beperkte accomodatie is aangebracht.
Op donderdag 4 april j.l. werd op de Nieuwe Waterweg met goed gevolg proefgevaren, waarbij het een bijzonder handzaam schip
bleek te zijn.
Mei een vlagwisseling werd 's middags het schip door de scheepswerf „De Hoop" aan Esso Nederland N.V. overgedragen.

Op 24 mei 1963 is in de ouderdom van 64 jaar overleden de heer
J. W. BRETVELD,
gewoond hebbende aan de Fazantstraat 160e te Rotterdam.
De heer J. W. Bretveld was in dienst van de Esso Tankvaart Maatschappij N.V.
van 22 augustus 1934 tot 23 december 1955.
Hij was het laatst chef-hofmeester van ss „Esso Rotterdam".
Met ingang van laatstgenoemde datum werd de heer Bretveld voor uitgesteld
pensioen genoteerd. Wegens het bereiken van de 60-jarige leeftijd werd de
overledene ingaande 1 mei 1959 ouderdomspensioen verleend.