Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 10e jaargang 1964 Nrs 1 - 12
Only in Dutch.

Essofoon - 10 jaargang 1964 (Totaal 24 nummers)
No. 1-1964

VAN DE TANKVLOOT
Vertrokken:
A. A. Gomes,        asst. werktuigkundige
A. L. Richardson,  asst. werktuigkundige
In dienst getreden:
J. Hartkamp,         electriciën
JUBILEA
Veertig jaar:
 J. A. Claassens, afd. Bevoorrading & Transport  6-2-1964
De tankervloot van onze moedermaatschappij, de Standard Oil Company (N.J.), is dag en nacht onderweg.
Aankomst- en vertrektijden zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van het getij.
De „Esso Den Haag" komt een enkele maal 's nachts aan de 3e Petroleumhaven, waar de lading ruwe olie
bij de pier van de Esso Raffinaderij Rotterdam wordt gelost.

No. 2-1964

Op de Voorpagina.

Onze grootste tanker „Esso Den Haag" heeft een ankerketting, die zonder meer fors mag worden genoemd.
Op de voorpagina van „Essofoon" was niet meer ruimte dan voor één volledige schalm.

Kapitein C. M. Schoemaker met pensioen.
In het Rotterdamse „Parkhotel" was vrijdagmiddag 17 januari grote belangstelling bij de afscheidsreceptie van kapitein
C. M. Schoemaker, het laatst gezagvoerder op onze tanker „Esso Amsterdam". Op 31 december j.l. had kapitein
Schoemaker de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, nadat hij op 9 oktober 1946 in de rang van eerste stuurman bij
de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. in dienst -was getreden.
Collega's en ondergeschikten uit zijn gehele dienstperiode bij de rederij van onze maatschappij waren die middag in de
receptiezaal bijeen, waaronder oud-gezagvoerder H. Schol en kapitein S. F. Westra van de „Esso Den Haag". Ook
bemanningsleden uit de eerste jaren kwamen nog eenmaal met hun gezagvoerder in contact voordat deze zich met zijn
Engelse echtgenote voor een welverdiend pensioen zou terugtrekken in een klein plaatsje bij Portsmouth. ... .
De waardering die steeds voor deze kapitein heeft bestaan, werd onder woorden gebracht door de hoofdwerktuigkundige
Siliakus. Hij overhandigde namens de vloot en de employés van de afd. Bevoorrading & Transport, een fraai, gouden
polshorloge met inscriptie. De heer Siliakus legde de nadruk op de wijze waarop kapitein Schoemaker in het verleden
gezelligheid en discipline aan boord had weten af te wisselen op een wijze die prettig werken mogelijk maakte. Uiteraard
wenste hij de gezagvoerder en zijn echtgenote een langdurig pensioen.
's Avonds waren kapitein Schoemaker en echtgenote gasten van de directie van de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. in
hetzelfde hotel, waar hen een diner werd aangeboden. Bij die gelegenheid werd de scheidende functionaris toegesproken
door de heer J. A. Claassens, die hem daarbij onder meer dank zei voor hetgeen hij voor de maatschappij heeft gedaan.
Kapitein Schoemaker was voordat hij in oktober 1946 bij de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. in dienst trad, werkzaam
bij de KNSM en de Shell. Tussen juli 1948 en november 1955 deed hij regelmatig dienst als waarnemend kapitein,
waarna op 16 november 1955 zijn vaste aanstelling tot kapitein volgde.
Op 30 mei 1958 werd hem door H.M. de Koningin de zilveren medaille toegekend als blijk van erkenning voor bijzondere
diensten op het gebied der maritieme meteorologie. In oktober 1959 voerde kapitein Schoemaker het commando over
de „Esso Nederland" tijdens de hulpverlening aan de „Esso Aarhuus", die in de Perzische Golf aan de grond was gelopen.
Voorts werd kapitein Schoemaker in begin 1960 belast met het toezicht op de aanbouw van de „Esso Amsterdam".
Trots toont kapitein Schoemaker het gouden polshorloge aan zijn echtgenote, waarbij de ge-
pensioneerde hoofdwerktuigkundige Ponsie toekijkt.
Aan bet diner zaten aan v.l.n.r. hoofdwerktuigkundige Louter, mevr. Jansen, de heer J. C. Meijer, mevr. Schoemaker,
de heer Claassens, mevr. Brandsen, kapitein Jansen, hoofdwerktuigkundige Siliakus, mevr. Louter, kapitein Westra,
mevr. Meijer, kapitein Schoemaker, mevr. Claassens, de heer Brandsen en mevr. Siliakus.
Links de oud-kapitein Schol, hoofdwerktuigkundige Siliakus en kapitein Schoemaker.
Rechts de dames Schoemaker, Schol en Siliakus.
Als uit het toespraakje van hoofdwerktuigkundige Siliakus blijkt dat het geschenk een gouden polshorloge is,
trekt kapitein Schoemaker verrast zijn bril.

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden:
A. C. J. Swart            asst. werktuigkundige
Vertrokken:
 J. F. v. d. Akker         asst. werktuigkundige
C. W. Nasveld            elektricien

Plaatpraat.
De Amsterdamse  koopvaardijpredikant, ds. L. A. Bodaan, die enige maanden geleden één reis aan boord van onze
grootste tanker „Esso Den Haag" meemaakte, heeft een boekje samengesteld, dat als titel „Plaatpraat" heeft. Dit
boekje - aan boord van onze tanker geschreven - bevat naast een interessante tekst een vrij groot aantal bijzonder
aardige foto's. Uiteraard over de scheepvaart.
De liefhebber van goede foto's over de scheepvaart kan het boekje bij de afdeling Public Relations bekijken. Bestellen
kunt u door het storten van ƒ 2,75 op het gironummer van ds. L. A. Bodaan te Amsterdam.

Benoeming.
Met ingang van 1 januari j.l. is de eerste stuurman H. Jansen bevorderd tot gezag voerder. Hij is 40 jaar oud. Kapitein
Jansen trad op 21 januari 1948 bij de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. in dienst als 4e stuurman. Achtereenvolgens
werd hij bevorderd tot 3e stuurman in april van het zelfde jaar, tot 2e stuurman in februari 1951 en tot 1e stuurman in
november 1955. Samen met kapitein H. Schol was hij in 1955 belast met het toezicht op de aanbouw van de „Esso
Nederland", de tanker die in augustus 1962 te Hamburg werd overgedragen aan Esso Tankers Bahamas. De laatste
reis rond de wereld maakte kapitein Jansen op dit schip mee als 1e stuurman.
In 1958 en 1959 heeft gezagvoerder Jansen geadviseerd in nautische en technische aangelegenheden voor de
binnenvaart. Kort geleden was hij mede belast met het toezicht op de tankcoating van de „Esso Den Haag".

No. 3-1964

Leerlingen van Zeevaartschool bezochten ,,Esso Den Haag".

Donderdag 16 januari bezochten 15 leerlingen van de Hogere Zeevaartschool te Den Helder onze grootste tanker „Esso
Den Haag", die juist was teruggekeerd uit Banias. Dat juist deze groep leerlingen van dit opleidingsinstituut ons schip
bezocht, is een gevolg van het feit dat zij als zgn. „bak" hun gezamenlijke maaltijden op school telkens weer worden
herinnerd aan het bestaan van onze maatschappij. Twee jaar geleden heeft Esso Nederland N.V. namelijk aan deze
zeevaartschool een volledige „uitzet" voor één bak geschonken, bestaande uit onder meer serviesgoed en bestek. Mede
daardoor was de belangstelling van deze leerlingen voor onze maatschappij gegroeid en onze tanker „Esso Den Haag" is
natuurlijk zeer geschikt om zo'n belangstelling levendig te houden. Port Captain S. L. Stil heette de leerlingen in één van
de recreatieruimten van het schip welkom, waarbij hij speciaal verwelkomde de leraar C. Baarda. Diens naam was bij Esso
Tankvaart Maatschappij N.V. omstreeks 1952 bekend met het voorvoegsel 2e stuurman, in welke functie de heer Baarda
nog heeft gevaren op onze zgn. T2-tankers.
Uiteraard moest direct na de koffie het stuurhuis van het grootste schip van de Nederlandse koopvaardijvloot worden
bezichtigd, waarbij zowel de heer Stil als 2e stuurman Alkema de nodige (deskundige) vragen kregen te beantwoorden.
Een deel van de groep leerlingen van de Zeevaartschool. Derde van rechts de heer S. L. Stil. In het midden
een leraar van de school, de heer C. Baarda, oud tweede stuurman bij de E.T.M.

Via de verblijven van officieren en bemanning belandde het gezelschap tenslotte in de grote machinekamer, waar de
geüniformeerde jongelingen geen hoekje onbezichtigd lieten. De Hogere Zeevaartschool te Den Helder, sinds juni 1961
uitgebreid met het internaat „Prinses Margriet", heeft een geschiedenis, die meer dan 100 jaar oud is. Speciaal over het
internaat, met de „Esso-bak", vertelt leerling J. Werkman op deze pagina wat meer.

INTERNAAT „PRINSES MARGRIET".
De Zeevaartschool te Den Helder beschikt over een internaat voor de huisvesting van de interne leerlingen.
In feite is het internaat „Prinses Margriet" niet nieuw; vroeger was hier het gemeentelijk Lyceum gevestigd. Van een duffe
schoolsteer is echter niets blijven hangen. Onmiddellijk ziet men bij het betreden van het gebouw dat het iets met de zee
te maken heeft. Recht vooruit ziet men direct het glimlachende gezicht van Prinses Margriet. Links daarvan kijkt u in een
ander gezicht, namelijk dat van de officier of bootsman, die in „de wacht" zit. Of hij glimlacht is echter van diverse factoren
afhankelijk. Zijn taak is zwaar en is niet altijd dankbaar.
In de messroom voelt men dat men aangestaard wordt; kijkt men een beetje omhoog dan ziet men onze mascotte, een
grote beer, gekleed in de sportkleding (rood-geel) van onze school. Hij boezemt vanaf zijn hoge plaats veel ontzag in, maar
toch niet zoveel als de officieren en bootslieden; een „weekendje" is bij ons vrij gauw verdiend.

Baksgewijs.
Baksgewijs zitten de leerlingen in de messroom aan hun eigen tafel. Aan het hoofd van de tafel zetelt de baksmeester met
zijn assistent. Dit zijn meestal oudstejaars, waarvan verwacht wordt dat ze het klappen van de zweep wel zo'n beetje kennen.
ledere bak draagt de naam van een Nederlandse Scheepvaartmaatschappij, die iets heeft bijgedragen aan de inrichting van
het internaat. Veelal bestaan deze bijdragen uit serviesgoed en bestek, hetgeen erg belangrijk is, daar het toch tot de algemene
ontwikkeling van een ieder behoort om te weten waar vlees-schotels, stroopkannen en bijzetborden voor dienen. Later
zal deze kennis van deze op het oog zo onbeduidende zaken wel eens heel belangrijk kunnen zijn.
Esso Nederland N.V. heeft zeer veel waardevolle goederen voor de „Esso-bak" geleverd. Een opsomming zou te veel ruimte
vergen. Misschien is het belangrijker te zeggen dat er niets is vergeten.

Pantry en kombuis.
Bij een messroom behoort een pantry en een kombuis. Beide zijn ultra-modern uitgerust. De vertrekken zien er ruim en schoon
uit. Moderne toestellen als brood- en vleessnij-machines, koelkast enzovoort, verlichten de taak van de pantrymensen en de
koks. Nu •werken deze mensen ook in een omgeving waar het prettig werken is. Er kan nu meer zorg aan het eten besteed
worden. Dit is dan ook ten opzichte van het oude internaat tamelijk verbeterd. De pantrymensen brengen het eten naar de bakken
met behulp van twee ruime karretjes; geloop zoals voorheen is dus steeds beperkt en alles gaat veel vlugger en ordelijker. Thans
wordt de soep dan ook heet opgediend. Na de maaltijd begeeft men zich via de Walegang naar de Kerk (dit is de naam voor de
recreatiezaal). Met het Halfdek is dit de enige plaats, waar gerookt mag worden. Hier kan tevens „gemusiceerd" worden, het
stemmen van de vleugel zal echter niet meer rendabel zijn. Een echte vleugelliefhebber ontvlucht de kerk meestal vrij vlug. De
sporten die er in de kerk beoefend worden zijn: kaarten, dammen en schaken. Door de week is daar echter weinig tijd voor. Dan
eist de studie veel tijd. De avondstudie, die drie uur duurt, wordt slechts onderbroken door een korte pauze. Is de studie dan om
tien uur afgelopen, dan is er nog een kwartier tijd voor amusement in een zaal. Velen gaan echter direct naar hun kooi of gaan
eerst douchen. Ook de logiezen dragen maatschappijnamen, zoals Essozaal, Nederlandzaal, enz. Om half elf gaat het licht uit
en mag er niet meer gesproken worden. Bakmeesters zien hierop toe; vaak blijft het niet alleen bij toezien. In de logiezen heeft
ieder een eigen kast om zijn uniformen en andere bezittingen in op te bergen. Gepord wordt er dan om half zeven via de centrale
omroep. Meestal gaat dit centraal porren samen met een plaatje van de een of andere rock and roll zanger. Ieder wordt dus echt
wel wakker. Om zeven uur moet men 'weer in de studielokalen zitten voor een korte ochtendstudie. Een deel der eerstejaars
zorgt voor het schoonmaken van de gangen, galjoens, spuigaten, mandi-kamer en andere objecten. Om half acht dient dit gereed
te zijn want dan vindt de inspectie plaats van de honderdtwintig internaatbewoners, die dan baksgewijs aangetreden staan in de
gymnastiekzaal.
Uiteraard trok het stuurhuis veel belangstelling. Tweede stuurman G. J. Alkema
geeft uitleg.

Veel ontspanning.
Ontspanning in de weekends bestaat buiten het reeds genoemde (kaarten, schaken, dammen) uit: tafeltennis, biljart, tafel voetbal
en ook televisie. Deze staat in de messroom (om eventuele beschadigingen tegen te gaan; daders liggen veelal in het Marsdiep).
Zaterdags is het schoonschip maken. Wee de klas, die dan enkele lesuren vrij is; de bezem wacht en de dweilen liggen klaar. Met
het schoonschip-maken komt alles van zijn plaats. Zelfs de kleinste voorwerpen, zoals maatschappij vlaggetjes, die in grote getale
aanwezig zijn.
J. Werkman.

Binnenvloot van Esso uitgebreid
Vrijdag 17 januari startte 's morgens om 9.00 uur het grootste motortankschip van Esso Nederland N.V., de „Esso Nederland 72",
vanaf de N.V. Scheepswerf „Piet Hein" te Papendrecht voor een technische proefvaart, die de gehele dag duurde.
25 januari is het schip van ongeveer 1.500 ton door de werf aan de rederij officieus overgedragen. De officiële overdracht zal op een later
tijdstip plaatsvinden, wanneer de weersomstandigheden gunstiger zijn.
In het begin van 1963 is de kiel voor dit schip gelegd en op 8 november van hetzelfde jaar werd de tanklichter tewater-gelaten.
De „Esso Nederland 72" heeft een lengte van 90 meter, een breedte van bijna 11 meter en een diepgang van ruim 2,50 meter. De
voortstuwing vindt plaats met behulp van 2 X 350 pk Bolnesmotoren, die het schip een snelheid geven van 17 km/uur. Twee koproeren en
drie roeren aan de achterzijde zorgen voor de juiste richting. Uiteraard is deze nieuwste aanwinst in de uitbreiding van de binnenvloot
van Esso Nederland N.V. voorzien van radar en andere moderne navigatiemiddelen. De inhoud is 2.000 kubieke meter, terwijl het schip
een loscapaci-teit van 650 ton per uur heeft.
De bemanning van zeven personen, die in continudienst varen, is ondergebracht in gerieflijke ruimten op het achterschip. ledere
opvarende heeft een eigen slaaphut, die voorzien is van een schrijftafel en verwarming. Voor de kapitein is er een aparte kantoorruimte.
Een centrale wasgelegenheid met douche is eveneens op het achterschip aanwezig, evenals een dagverblijf. Een van alle huishoudelijke
gemakken voorzien kombuis maakt het mogelijk voor uitstekende maaltijden te zorgen.

Feest Op „Esso Den Haag"
Aan boord van de „Esso Den Haag" behoeft de bemanning zich geenszins te vervelen. Er is altijd wel een gelegenheid bijeen
te komen voor een aantrekkelijk feestje. Zeker was dit het geval bij de Oudejaarsavondviering, die ditmaal extra luister kreeg
door het feit dat eerste stuurman H. Jansen kort daarvoor had vernomen dat hij was bevorderd tot kapitein.
Op de foto ziet u op de eerste rij van links naar  rechts de heren J. Bernet (4e WTK), J. Engels (4e stuurman), kapitein H. Jansen,
W. G. Siliakis (hoofdwerktuigkundige), J. W, Mossel (1e stuurman) en chefhofmeester A. Hazenoot.

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden:
H. J. M. Kuijpers            4e stuurman

DANK
Op 17 januari 1964 nam ik, wegens pensionering, afscheid van de Maatschappij. Het prachtige geschenk, de receptie en het
diner getuigden van spontane collegialiteit en hartelijk medeleven. Ook namens mijn echtgenote bedank ik langs deze weg de
directie, collega's en allen die mij en mijn echtgenote het beste wensten, voor deze, voor ons, onvergetelijke dag.
Kapt. C. M. Schoemaker.

No. 4-1964

Geen ETM-Nieuwtjes.

No. 5-1964

Bij de Voorplaat.
Deskundige Essovlootkenners hebben uitgemaakt dat dit de „Esso Rotterdam" is, die op enkele ondergeschikte
punten na geheel gelijk is aan de „Esso Amsterdam". Fotograaf Victor Meeussen maakte deze opname in de 3e
Petroleumhaven, hetgeen teziyen is aan de machtige laadarm over een deel van de foto.

Cornelis Wijker overleden.

Ons bereikte het bericht,
dat op 8 december j.l. is overleden de heer

CORNELIS WIJKER,

in leven het laatst kapitein van de op 15 februari 1940 na een explosie gezonken
„Den Haag". De heer Wijker, 17 december 1884 te Den Helder geboren, trad
op 30 december 1916 bij onze maatschappij in dienst. Hij was eerste stuurman
op de "Oceaan", de „Rotterdam" en de „New York". Op het laatste schip heeft de
heer Wijker ook gevaren als kapitein, evenals op de schepen "Amsterdam" en
„Den Haag". De „Den Haag" ging op 15 februari 1940 ten onder, waarbij van de
39 bemanningsleden er 13 werden gered.

No. 6-1964

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden:
J. A. Fondse       assistent werktuigkundige
L. Fluit                 assistent werktuigkundige

No. 7-1964

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden:
M. G. Gebuijs         asst. werktuigkundige
C. A. H. Brandt      4e stuurman

No. 8-1964

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden:
R. J. P. H. G. de Ruijsscher   asst. werktuigkundige

No. 9-1964

Geen ETM-Nieuwtjes.

No. 10-1964

Esso schepen in het ijs.
De kapitein van de „Esso Nederland 68", de heer T. Blok, is niet alleen een vaardig schipper, maar ook een ver-
dienstelijk fotograaf. Dat blijkt uit deze twee foto's, die in de afgelopen winter zijn gemaakt. In die periode voeren
verschillende malen bevoorradings-lichters over het IJselmeer om Esso's olievoorraden in de noordelijke provincies
op peil te houden. Om de ijsgang te overwinnen werd in convooi gevaren. Beide foto's zijn genomen vanaf
de „Esso Nederland 68" en geven niet alleen een duidelijk beeld van de ijsgang, maar ook van het varen in convooi.

No. 11-1964

Bij de Voorplaat.
Voor vaart op de Seine laat onze zustermaatschappy in Frankrijk, Esso Standard S.A,, hij de Dordrechtse werf
„De Biesbosch" drie speciale bakken en één duwboot vervaardigen. Op de foto ziet U geheel rechts een deel
van deze duwboot. Links daarvan een van de drie bakken.

"Esso Nederland 123" overgedragen.
De nieuwste aanwinst van onze maatschappij, de „Esso Nederland 123", met een snelheid van ongeveer 17 km/u
op de Schie.
Het moment van de overdracht. Geheel rechts de beer Klein Hesselink, die de scheepspapieren overhandigt aan de heer
H. Zuiderbaan. Geheel links de exploitant de heer Kragt met daarnaast de beer R. Mandemaker.

Op woensdag 27 mei is op de scheepswerf „De Hoop" te Schiedam de „Esso Nederland 123", een gasolie-patrouillevaartuig,
overgedragen door de werf aan onze maatschappij. Dit scheepje zal worden geëxploiteerd door de firma Kragt te Amsterdam.
Het zal daarbij speciaal worden gebruikt voor diensten op het IJsselmeer.
De „Esso Nederland 123" is dan ook in het bijzonder geschikt voor de vaart in ruw water. Het schip heeft een lengte over alles
van 19,17 meter en een breedte van 3,72 meter. Het heeft vier gasolietanks met een gezamenlijke inhoud van 40 kubieke meter.
Het voortstuwingsmechanisme bestaat uit een DAF-dieselmotor van 80 pk, die het schip een snelheid van 17km/u kan geven.
De „Esso Nederland 123" is voorlopig het laatste schip van dit type, aangezien Esso bezig is met het ontwerpen van een geheel
nieuw scheepstype voor de patrouillevaart. Namens Esso waren voor de overdracht aanwezig de heren H. Zuiderbaan, R.
Mandemaker en V. C. Besnard, allen van de afdeling Bevoorrading & Transport. Van de zijde van de werf werd de overdracht bijgewoond
door de heer Klein Hesselink, terwijl ook de heer Kragt als toekomstig exploitant van zijn belangstelling blijk gaf.

No. 12-1964

VAN DE TANKVLOOT.
BEVORDERINGEN:
1-06-1964 C. Veldkamp, voorheen 2e stuurman, thans 1e stuurman.
1-06-1964 R. v. d. Velden, voorheen 3e stuurman, thans 2e stuurman.
1-06-1964 W. F. Welter, voorheen 4e stuurman, thans 3e stuurman.
1-06-1964 K. Wortel, voorheen 3e werktuigkundige, thans 2e werktuigkundige.
            
C. Veldkamp         R. v. d. Velden       K. Wortel

1-06-1964 C. v. d. Horst, voorheen 4e werktuigkundige, thans 3e werktuigkundige.
1-06-1064 D. J. de Boer, voorheen 4e werktuigkundige, thans 3e werktuigkundige.
1-06-1964 H. J. Crucq, voorheen asst. werktuigkundige, thans 4e werktuigkundige.
     
C. v. d. Horst          H. J. Crucq

1-06-1964 A. v. Noorloos, voorheen asst. werktuigkundige, thans 4e werktuigkundige.
1-06-1964 P. Pesman, voorheen asst. werktuigkundige, thans 4e werktuigkundige.
     
A. v. Noorloos       P. Pesman