Nederlandsche Koloniale Petroleum Mij NV.    |   home
Djirak (2) - 1947-1948)
Algemene info / General info "Djirak (2)"
DJIRAK - ID 1729

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1947-00-00 / 1948-00-00

Identification Data
Bouwjaar:     1945
Classification Register:     American Bureau of Shipping (AB)
IMO nummer:     5417363
Nat. Official Number:     6889 Z ROTT 1947
Categorie:     Tanker
Voorstuwing:     Motor Vessel
Type:     Tanker, ruwe olie
Standaard scheepstype:     T1-M-BT1
Type Dek:     Flush deck
Material Hull:     Steel
Dekken:     1

Construction Data
Scheepsbouwer:     Todd-Houston Shipbuilding Corporation Inc., Houston (Tex.), U.S.A.
Werfnummer:     210
Launch Date:     1945-04-18
Delivery Date:     1945-07-00

Technical Data
Engine Manufacturer:     Nordberg Manufacturing Company Inc., Milwaukee (Wis.), U.S.A.
Motor Type:     Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:     6
Power:     1400
Power Unit:     BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:     Nordberg-Diesel (450x640)
Speed in knots:     11
Number of screws:     1
Gross Tonnage:     3155.00 Gross tonnage
Net Tonnage:     1782.00 Net tonnage
Deadweight:     4050.00 tons deadweight (1016 kg)
Liquid:     132000 Cubic Feet
Length 1:     99.11 Meters Length overall (Loa)
Length 2:     95.96 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:     14.73 Meters Registered
Depth:     6.63 Meters Registered
Draught:     5.89 Meters Registered

Ship History Data
Date/Name Ship     1945-07-00 TARANTELLA
Manager:     British Tanker Company Ltd., London, Great Britain
Eigenaar:     Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:     
Homeport / Flag:     London / Great Britain
Additional info:     Lend Lease van U.S. War Shipping Adm.

Date/Name Ship     1947-04-00 DJIRAK
Manager:     N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart-Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:     N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart-Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:     
Homeport / Flag:     The Hague / Netherlands
Callsign:     PDRB
Additional info:     November 1946 door Ned. regering gekocht

Date/Name Ship     1947-06-23 DJIRAK
Manager:     N.V. Standard-Vacuum Tankvaart Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:     N.V. Standard-Vacuum Tankvaart Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:     
Homeport / Flag:     The Hague / Netherlands
Callsign:     PDRB

Date/Name Ship     1948-01-00 STANVAC DJIRAK
Manager:     N.V. Standard-Vacuum Tankvaart Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:     N.V. Standard-Vacuum Tankvaart Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:     
Homeport / Flag:     The Hague / Netherlands
Callsign:     PHSI

Date/Name Ship     1959-08-00 STANVAC DJIRAK
Manager:     Standard-Vacuum Petroleum Transport N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:     Petroleum Shipping Services Company Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:     
Homeport / Flag:     Panama / Panama R.P.
Callsign:     HONS

Date/Name Ship     1960-01-01 STANVAC DJIRAK
Manager:     Stanvac N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:     Petroleum Shipping Services Company Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:     
Homeport / Flag:     Panama / Panama R.P.
Callsign:     HONS

Date/Name Ship     1963-06-00 REGULUS
Manager:     Esso International Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar:     Petroleum Shipping Services Company Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:     
Homeport / Flag:     Panama / Panama R.P.
Callsign:     HONS

Date/Name Ship     1972-00-00 ESSO REGULUS
Manager:     Esso International Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar:     Esso Transport Company Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:     
Homeport / Flag:     Panama / Panama R.P.
Callsign:     HONS


Ship Events Data
1976-01-15:     Final Fate:
Op reis met een lading petroleum van Singapore naar Kota Kinabalu is de ‘ESSO REGULUS’ op 15 januari 1976 aan de grond gelopen
op het eiland Mengalum. Zij werd op 17 januari 1976 vlotgebracht en naar Kota Kinabalu gebracht. Zij was echter het herstel economisch
niet meer waard en werd voor sloop verkocht aan Loy Kee Shipbreaker & Transportation Co. Ltd. te Hong Kong. De ‘ESSO REGULUS’
arriveerde op 3 maart 1976 op haar laatste reis te Hong Kong, waar op 5 april 1976 met het slopen werd begonnen.