Nederlandsche Koloniale Petroleum Mij NV.    |   home
Oude kranten artikelen / Etc.
Te waterlating : SS "Pendopo"
Only in Dutch.

SS "PENDOPO".
S.S. "Pendopo" te water.
( Photo Rotterdamsch Nieuwsblad )

Via een der hellingen van de N.V. van der Giessen en Zonen’s Scheepswerfen te Krimpen aan den IJsel is voor de N.V. Nederlandsohe Koloniale Petroleum Maatschappij te ’s Gravenhage te water gelaten het enkelschroef tank-stoomschip "Pendopo".
De "Pendopo" is spedaal ingericht voor het vervoer van vloeibare lading als benzine enz. in de Oost-Indische Archipel
De hoofdafmetingen van het schip zijn ; lengte over alles 402’, 3", breedte 50', 0", holte tot dek 27', 0".
Het draagvermogen op een beladen diepgang van 21' 0", is ongeveer 6500 tons.
Het schip dat gebouwd is volgens de hoogste klasse van Lloyd's Register en naar eischen van de Nederlansche Scheepvaartinspectie is als volgt ingedeeld.
De voorpiek, ingericht voor waterballast waarboven bootsmansbergplaatsen ; het laadruim met voorpompkamer waarondor een dieptank voor waterballast een kofferdam ; vervolgens vier ladingtanks aan SB en eenzelfde aantal aan BB zijde, waarboven zomertanks ; de groote pompkamer ; twee ladintanks aan SB en aan BB met daarboven-zomertanks ; een kofferdam ; een dwarsbunker voor vloeibare brandstof ; een kofferdam ; en vervolgens het ketel- en machineruim met daarachter de achterpiektank voor waterballast.
Het schip heeft een bak, een brughuis en een kampanje.
De verblijven van matrozen en stokers bevinden zich onder den bak.
De gezagvoerder en stuurlieden hebben hun ruime verblijven in het brugdekhuis, waarboven de comrnandobrug met kaartenkamer en stuurhuis zijn geplaatst.
De verblijven der machinisten bevinden zich in een afzonderlijk dekhuis op de kampanje.
In de kampanje zijn verder proviand bergplaatsen ondergebracht met daarbij behoorende vriesmachinekamer het stuurmachinehuis machinekamerwerkplaats, verblijven voor bootsman, enz.
Waar noodig zijn de verblijven zoowel op als onder de kampanje van kunstmatige luchtverversching voorzien in verband met de vaart in de tropen.
Het schip is verder geheel electrisch verlicht en voorzien van de noodige pijpleidingen voor het vlug laden en lossen van vloeibare lading.
Op het dek zijn twee stoomlaad- tevens verhaallieren opgesteld, op den bak be vinden zich een stoomankerspil en een stoomkaapstander voor het verhalen. Op het kampanjedek staat een stoomkaapstand voorzien van kettingschijf voor de achterankerketting met anker.
De machine-installatie bestaat uit een triple-expansie-stoommachine met drie stoomketels van een vermogen van circa 3000 I.P.K. te leveren door de North Eastern Marine Engiuering Co. te Wallsend on Tyne. Het schip zal beladen 12 mijl loopen.

Bron : Rotterdamsch Nieuwsblad, 21 mei 1930