Auke Visser's Famous T - Tankers Pages     |   home
Index - Part-2
Transportation New Mid-Sections for T2-tankers - Part-1
Some photos of Transportation of New Mid- sections from Europe to United States.
They were towed by Dutch Tugs of Wijsmuller, from the Schlieker-Werft, Hamburg, Germany to Baltimore.
This was the second voyage from Half December 1960, till End February 1961.
The voyage via Azores & Bermuda, was made during heavy storms.
The tow sometimes drifted 100 miles backwards, in 1 day !!
( All Photos thanks to Fokko Visser, who's Father B. Visser, sailed on these tugs )

Bron : De Beting. Jaargang 4, Nr. 4 April 1961. ( Uitgave van Bureau Wijsmuller )                          ( Sadly only in Dutch !! )

Tweede reis: depressie na depressie

Derde middensectie achter de ,,Zeeland” onderweg over de Atlantische Oceaan

ALS ER OOIT EEN reis door stormweer is gekenmerkt, dan is het die van de ,.Zeeland” in het begin van dit jaar geweest met de tweede middensectie van Hamburg naar Baltimore in de Verenigde Staten. Aan de posities onder de scheepvaartberichten, die door de familieleden met grote belangstelling werden gevolgd, was al te zien dat het vele slechte weer de voortgang van de sleep aanmerkelijk belemmerde. Depressie na depressie trok in deze wintertijd over de Atlantische Oceaan; telkens weer de sleep belagend.
Om zoveel mogelijk van de stromingen te profiteren zette de ,,Zeeland” met de tweede middensectie koers via de Azoren en Bermuda naar Baltimore. Vooral in de Golf van Biscaye heerste al slecht weer, maar op de route van de Azoren naar Bermuda, waar de meeste van bijgaande foto's zijn gemaakt. was het ook voortdurend slecht weer met windkracht 8 tot 10. Het voornaamste was echter dat de 155,6 meter lange middensectie, die een kleine 20.000 ton DWTon meet, het einddoel Baltimore bereikte. Eind februari kon kapitein T. Hoek, die ook bijgaande foto's maakte, de behouden aankomst melden.
Eind maart is de .,Zeeland" in Hamburg aan de derde reis over de Atlantische Oceaan met een middensectie begonnen. Evenals de eerste middensectie wordt ook deze naar Montreal. Canada. gebracht.

Zelfs in stormweer wisten de middensecties nog een spel te spelen: verstoppertje achter de hoge golven. Het gevaarte ziet men op de bovenste foto dwars achter de ,.Zeeland" meekomen.
De sleep gaat nog in de wind op; het is tussen de Azoren en Bermuda en de windkracht varieert hier van 7 tot 8.
( Zie Foto's genoemd hieronder op de laatste pagina )  --  ( See Photos mentioned below,on the last page )
Links op de middensectie zijn de navigatielichten te zien; iets achter het midden van de sleep ook het uitkijkhokje voor de runners en de vlaggestok met de twee zwarte ballen.
Op de foto onder heeft de sleep - en deze slepen zijn wat afmetingen betreft groter dan de voor de sloop versleepte vliegdekschepen - zich bijna geheel verstopt. De windkracht is toegenomen tot 10 en de sleep is voor de wind gekomen. Per uur worden ettelijke mijlen drift gemaakt. Achter de enorme zee, die men hier achter de .,Zeeland” ziet opdagen. zijn alleen nog de navigatievuren. de vlaggemast en een stukje van de achterkant van de middensectíe te zien.
Belangstelling voor dergelijke grote transporten is er altijd op de Atlantische Oceaan. In ieder geval komt altijd een vliegtuig of een schip van de Amerikaanse Coast Guard een kijkje nemen. Dat was ook bij de “Zeeland" en haar tweede middensectie het geval. De sleep begon Bermuda te naderen toen de W.383 -- of wel ocean-station-vessel Echo met zo`n drie honderd marinemensen aan boord -- eens heel dichtbij kwam kijken welk een vreemde eend thans weer de wateren van de Verenigde Staten naderde. Op de foto rechtsboven ziet men de W.383 in volle zee; op de foto rechts is de Coast Guard Cutter in de nabijheid van de middensectie om er dicht achter langs te varen.

Aanvulling op deze reis :

Half december 1960 vertrok de "Zeeland" van IJmuiden naar Hamburg, Duitsland, waar een 2e middensectie voor een reis over de Atlantische Oceaan wordt vastgemaakt.

16 december 1960 arriveert de "Zeeland" te Hamburg, Duitsland.

De "Zeeland" is half december 1960 van Hamburg, Duitsland, vertrokken met op sleeptouw de 2e middensectie, die door Wijsmuller over de Atlantische Oceaan wordt gebracht. Op het 1e deel van de reis over de Noordzee en in het Kanaal werd het transport geassisteerd door de "Nestor".

In de 2e week van januari 1961 deed de "Zeeland" Ponta Delgada op de Azoren aan.

Met de 2e middensectie, die door de "Zeeland" over de Atlantische Oceaan moest worden gesleept, werd de "Zeeland" in de 2e helft van februari in Baltimore aan de Oostkust van de Verenigde Staten verwacht. Op deze sleepreis werd veel slecht weer ondervonden.

Eind februari 1961 heeft de "Zeeland" de door haar gesleepte middensectie in Baltimore, Verenigde Staten, afgeleverd. De "Zeeland" keerde in de 1e helft van maart terug vanuit Baltimore, Verenigde Staten, naar IJmuiden, werd daar weer gereed gemaakt en vertrok vervolgens naar Hamburg, Duitsland, om een 3e reis met een middensectie", thans naar Canada, te beginnen.

Motor Tug "Zeeland".
Gebouwd in 1942 bij Gulfport, Port Arthur, Tx, als "Oriana W 117", sinds 1956 als "Zeeland".
Verkocht in 1964 aan de Tunesische Marine.
Gegevens :
Bouwjaar: 1942
Gebouwd bij: Gulfport Boiler & Welding Works, Port Arthur
Bouwnummer: 203
Machine-vermogen: 2550 ipk
Machine-installatie: 2 X 2 Tact Enkelw. 12 Cil. General Motors
Snelheid: 15 knopen
Trekkracht: 20 ton
Bruto register ton: 536 ton
Lengte over alles: 44,00 m
Lengte tussen loodlijnen: 41,68 m
Breedte: 10,08 m
Holte: 5,18 m
Diepgang: 4,64 m
Roepletters: PIWT

Motor tug "Zeeland", at Hamburg.
Motor tug "Zeeland", at Hamburg.
Motor tug "Zeeland", at Schlieker-Werft, Hamburg.
Start of the voyage.

See also : Transportation New Mid-Sections for T2-tankers - Part-2