Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Esso Den Haag (2) - (1963-1975)
Pech bij de Proefvaart
Uit de Leeuwarder Courant, 29 mei 1963.

Nederlands grootste schip.

Pech bij de proefvaart.

De vijfdaagse technische proefvaart naar de Noorse wateren van het grootste schip dat ooit In Nederland is gebouwd en tevens het grootste schip van de Nederlandse koopvaardijvloot, de 90.000 ton dead weight metende  „Esso Den Haag", is ontijdig afgebroken. De op de werf van Verolme op Rosenburg gebouwde reuzentanker,  die over de drie honderd meter lang is, zou op 12 Juni officieel worden overgedragen aan de Esso Nederland  NV te Den Haag, een plechtigheid, waarbij prinses Margriet aanwezig zou zijn. Of de overdracht op die datum  gehandhaafd kan worden, is nog onbekend. Door lekkage in de hoofcondensor is zout In het condensaatsysteem gekomen, hetgeen risico's kan inhouden voor de gehele machineinstallatie. Personeel aan boord zou  enkele ketelpijpen vervangen, doch op last van de heer Verolme moest het schip teruggesleept worden, omdat  de reparatie beter aan de vaste wal kan geschieden.
De zeesleepboot „Holland" van rederij Doeksen op Terschelling ging eergister avond reeds op weg naar de tanker, die op zestig mijl van IJmuiden en tevens op 60 mijl van Terschelling voor anker lag. Pas gisteravond viel het besluit, dat het schip zou worden teruggesleept en werden contracten afgesloten op basis van Lloyd's open form met L. Smit en Co. te Rotterdam en met Doeksen. Drie schepen van Smit trekken voor, de „Holland" manoeuvreert achter. Aangezien het anker niet kon worden gelicht, werd de ankerketting van de „Esso Den Haag" doorgebrand. De schepen van Smit zijn de „Gele Zee", die de leiding heeft, de„Barentszee" en de „Maas". De „Noordzee" vaart stand-by mee. Er is ook een aantal schepen van Wijsmuller te IJmuiden aanwezig. Waarschijnlijk zal vanavond Rozenburg worden bereikt. Er staat een matige tot krachtige wind uit het Noorden. Op Terschelling meet men de lengte van de reuzentanker af in „Brandarissen": zes Brandarissen lang.

Uit de Leeuwarder Courant, 30 mei 1963.

De mammoettanker "Esso Den Haag" ( meer dan driehonderd meter lang: 90.000 ton dead weight ), die zoals wij gisteren hebben gemeld op de eerste dag van zijn technische proefvaart pech kreeg, kwam gistermiddag kwart over drie bij Hoek van Holland binnen op weg naar de werf van Verolme te Rozenburg, waar de tanker is gebouwd. Negen sleepboten manoeuvreerden met het enorme schip.
De heer C. Verolme deelde een van onze verslaggevers desgevraagd over de pech mee: "Daarom gaan we nu juist proefvaren, om te controleren of er aan het schip iets mankeert, of alles gesmeerd loopt. Als je van tevoren zou weten, dat alles tot in details in orde was, zou je het schip direct kunnen overdragen. We hebben met tal van door ons gebouwde schepen proefvaarten gehouden en altijd is het goed gegaan. Maar schepen worden gebouwd door mensen en je kunt nooit weten...."
Aankomst "Esso den Haag" bij Hoek van Holland.

Uit de Algemeen Handelsblad, 29-05-1963.

ESSO DEN HAAG in Europoort teruggebracht
(Van onze correspondent) Rotterdam, 29 mei. De ongelukkige tanker Esso Den Haag (90.000 ton), die door een lekkage in de condensor de technische proefvaart op de Noordzee moest staken, is vanmiddag omstreeks twaalf uur langs Hoek van Holland gesleept en zou tegen drie uur bij Verolme's bouwwerf in Europoort worden afgemeerd. Gisteren bracht een zeesleepboot van Wijsmuller drie ketelmakers aan boord van de tanker om te trachten het schip in volle zee, op zestig mijl ten noordwesten van IJmuiden weer in gereedheid te brengen. De poging mislukte en men was genoodzaakt de ankerketting door te branden opdat de Esso Den Haag op sleeptouw kon worden genomen. Het schip zou vijf dagen proefvaren, waarna op 12 juni de overdracht en de doopplechtigheid — waarschijnlijk door prinses Margriet — zouden plaatsvinden. Maandag kwam evenwel een kink in de kabel: er openbaarde zich een lekkage in de condensor die gevaarlijk kon worden voor het gehele ketelsysteem. Men besloot assistentie in te roepen van L. Smit en Co.'s Internationale Sleepdienst in Rotterdam. Zo konden gisteren in de loop van de avond drie zeeslepers, de Gele Zee, de Barentsz-Zee en de Maas vastmaken. Als gevolg van het defect ontbrak een krachtbron om de zware ankerketting binnen te halen. Met branders is deze doorgesneden; Van den Tak's Bergings Bedrijf heeft zich met het bergen van anker en ketting belast. Het is nog niet te overzien wanneer de herstellingswerkzaamheden kunnen worden voltooid en een tweede proefvaart kan plaatsvinden.

Uit de Maasbode, 24-6-1963

ESSO DEN HAAG op tweede proefvaart - ROTTERDAM. 24 Juni. — De "Esso Den Haag", met 91.000 ton tot nu toe het grootste schip van de Nederlandse koopvaardijvloot, is vanmorgen aan de tweede technische proefvaart begonnen. De eerste tocht, ruim drie weken geleden, moest worden afgebroken vanwege een lek ln het condensaatsysteem.