Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Antwerpen - (1916-1916)
Algemene info / General info "Antwerpen"
ANTWERPEN - ID 544

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1916-08-24 / 1916-09-12

Identification Data
Bouwjaar:     1916
IMO nummer:     5603985
Categorie:     Tanker
Voorstuwing:     Steamship
Type:     Tanker, Oil
Type Dek:     Full scantling
Dekken:     2

Construction Data
Scheepsbouwer:     Newport News Shipbuilding & Dry Dock Company Inc., Newport News (Va.), U.S.A.
Werfnummer:     191
Launch Date:     1916-07-22
Delivery Date:     1916-08-24

Technical Data
Engine Manufacturer:     Newport News Shipbuilding & Dry Dock Company Inc., Newport News (Va.), U.S.A.
Motor Type:     Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders:     4
Power:     2600
Power Unit:     IHP (IPK)
Eng. additional info:     (24 , 35 , 51 & 75 - 51)
Speed in knots:     10.50
Number of screws:     1
Gross Tonnage:     7955.00 Gross tonnage
Net Tonnage:     6041.00 Net tonnage
Length 1:     140.21 Meters Registered
Beam:     18.30 Meters Registered
Depth:     11.01 Meters Registered

Ship History Data
Date/Name Ship     1916-08-24 ANTWERPEN
Manager:     N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:     N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:     
Homeport / Flag:     Rotterdam / Netherlands
Callsign:     NFKC

Ship Events Data
1916-08-00:     ANTWERPEN was de laatste van een trio tankers van het John D. Rockefeller-klasse, geleverd aan de
Standard Oil Co. tussen 1914 en 1916, ze had een van de kortste loopbanen van elke door Newport News gebouwde
schepen.
Besteld door de American Petroleum Co. Rotterdam, een Standard Oil affiliate, ANTWERPEN werd onder Nederlandse
vlag overgedragen voor haar oplevering in 1916. Net als veel van de vroegere tankers gebouwd op deze scheepswerf,
werd ANTWERPEN gebouwd met behulp van het nieuw ontwikkelde Isherwood Systeem van longitudinale framing, en
ze was bovendien voorzien van 28 verschillende seperate tanks en het was mogelijk om zowel kolen als olie brandstof te
stoken.
De kiel voor ANTWERPEN werd gelegd op 1 november 1915, ze werd te water gelaten op 22 juli 1916. Haar sponsor
was mevrouw F.D. Asche, die 2 jaar later bij Newport News een iets grotere tanker, vernoemd naar haar man, te water
te laten.
ANTWERPEN volledig gereed en beproefd werd opgeleverd op 24 Augustus,1916. Ze verliet de werf op deze datum
en op haar eerste reis, werd ze tot zinken gebracht door een vijandelijke actie, op 12 September, 1916.

1916-09-12:     Final Fate:
Tijdens de eerste reis van New York naar Londen met een lading petroleum op 30 mijl ten zuidwesten van de Scilly-eilanden
(49.30 NB, 06.46 WL) door de Duitse onderzeeboot 'UB 18' aangehouden en vervolgens tot zinken gebracht. De bemanning
kon vanuit de sloepen worden gered door de Britse torpedobootjager HMS 'Cameleon' en vervolgens in Plymouth aan wal
worden gebracht.