Auke Visser´s German Esso Tanker's site     |   home
German ESSO Tank Barges Album
Oder - (1892-1953)
 
Tankleighter, or Tow Sea Barge, mostly towed by the tug "Steijn".

Arrived, from Hamburg, empty, on 22 May 1926 at the A.P.C. Petroleum Harbour at Roterdam.

No further information known.

Ship wrecked :
Scheepsnaam: ODER
Nationaliteit: DUITS
Vergaan: 01-02-1953
Positie:  53-13,80 N, 04-50,00 E
Soort schip:  TANKLICHTER
Bouwjaar: 1892
Lengte: 66 m
Breedte: 12 m
Tonnage: 1600 bruto register ton
Gezagvoerder:  H. HINRICHSEN
Rederij: ESSO
Thuishaven: HAMBURG
Lading: GASOLIE
Bodemdiepte:10 meter
Ship Name: ODER
Nationality: GERMAN
Perish: 01/02/1953
Position: 53 to 13.80 N, 04 to 50.00 E
Type of ship: TANK LIGHTER
Year: 1892
Length: 66 m
Width: 12 m
Tonnage: 1600 gross registered tons
Captain H. Hinrichsen
Company: ESSO
Home Port: HAMBURG
Load: GAS OIL
Depth: 10 meters

Tijdens de orkaan die de dijken in Zeeland en Zuid-Holland deed breken, strandden er bij Vlieland in de avond van 31 januari 1953 twee schepen, het Zweedse vrachtschip VIRGO en de Duitse tanklichter ODER van de Esso. Dit laatste schip werd gesleept door de sleeboot GULOSENFJORD. Er woei toen een windkracht tien uit het noordwesten. Toen de sleeptros brak dreef de ODER, met zes runners aan boord, naar de Eierlandse Gronden waar het in tweeën brak. Het achterschip, bestaande uit een aantal waterdichte tanks, strandde op de Vliehors bij paal 334. Om 20.50 verliet de net nieuwe reddingboot PRINS HENDRIK de haven van Den Helder. Vanuit Terschelling vertrok de reddingboot BRANDARIS. Beide boten vonden eerst geen spoor van de gestrande ODER. De PRINS HENDRIK keerde terug naar Den Helder. In de middag van 1 februari meende kustwacht Eierland een schip te zien aan de binnenkant van de Eierlandse gronden. Op Texel liep de 250 HA grote Eendrachtspolder onder water. Men rook op Texel een sterke olielucht dus er was een grote kans dat het gestrande schip de ODER was. Bij het invallen van de duisernis werd een wit licht waargenomen op het gestrande schip dus er was nog leven aan boord. Ook de reddingboot JOAN HODSON van Texel deed nog een vergeefse reddingspoging.
Tegen half vijf in de ochtend van 2 februari zag men opnieuw noodseinen vanaf de ODER. Opnieuw ging de PRINS HENDRIK uit en door bekwaam handelen van schipper Piet Bot werd het doormidden gebroken schip bereikt en de 6 Duitse bemanningsleden konden gered worden. Op 16 maart werd het achterschip door Rederij Doeksen geborgen en naar Terschelling gesleept waar de nog aanwezige 150 ton olie werd weggepompt.
Het voorschip is langzaam weggezakt in het zand van de Eierlandse Gronden. De ODER was onderweg van Hamburg naar Rotterdam en geladen met gasolie.
During the hurricane that the dikes in Zeeland and South Holland did break, stranded there in Vlieland in the evening of January 31, 1953 two ships, the Swedish freighter VIRGO and German barge ODER of Esso. The latter ship was towed by the towing boat GULOSENFJORD. There was a wind blowing ten from the northwest. When the towing line broke drove ODER, with six runners aboard, on the Eierlandse Grounds where it broke in two. The stern, consisting of a number of watertight tanks, stranded on the Vliehors to pole 334. At 20.50 just left the new lifeboat PRINCE HENRY the port of Den Helder. From Terschelling left the lifeboat BRANDARIS. Both boats found no trace of the first stranded ODER. The PRINCE HENRY returned to Den Helder. In the afternoon of February 1st thought coastguard Eierland a ship to see inside the Eierlandse grounds. On Texel ran the 250 large HA Eendracht Polder underwater. They smell on Texel a strong oil air so there was a high probability that the stranded ship was ODER. With the onset of darknes was a white light observed on the wreck so there was still life on board. The lifeboat JOAN HODSON Texel made another futile rescue attempt.
At half past five in the morning of 2 February saw again distress signals from the ODER. Again the PRINCE HENRY and by skillful actions of skipper Peter Bot they arrived at the broken in half and the ship reached 6 German crew were rescued. On 16 March, the stern by Rederij Doeksen salvaged and towed to Terschelling where the remaining 150 tonnes of oil was pumped out.
The bow is slowly sunk into the sand of the Eierlandse Grounds. The ODER was en route from Hamburg to Rotterdam and loaded with gasoline.

 photo Oder-1_zpsf879c4fe.jpg
Forepart of the broken "Elbe".
 photo Oder-2_zps92401765.jpg
Afterpart of the broken "Elbe".
 photo Oder-3_zps31b8dd14.jpg
Forepart of the broken "Elbe".
 photo Oder-5_zps39c18848.jpg
Lifebuoy.
( Info & photos thanks to Wrakkenmuseum, Terschelling )