Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Hoofdmenu
Ships - Index - Dutch Tankers
( Only in Dutch at this moment )

ESSO - VLOOTLIJST ( Nederland ).

N.V. AMERICAN PETROLEUM COMPANY, ROTTERDAM. (opgericht 1.4.1891).
N.V. PETROLEUM-INDUSTRIE MAATSCHAPPIJ, 'S GRAVENHAGE. (opgericht 2.2.1920).
ESSO TANKVAART MAATSCHAPPIJ N.V., 'S GRAVENHAGE. (opgericht 1.1.1958).
ESSO TANKVAART NEDERLANDSE ANTILLEN N.V., ARUBA. (opgericht 1968).

S.S. “HAINAUT”    NVKQ     1891-1911
1887 Barrow Shipbuilding Co., Barrow  (155).
1.763 B.R.T., 1698 N.T., 3.000 D.W.T., - L X B X H = 75,79 x 12.27 x 6.76 meter. 3 mast schoener
1887: “HAINAUT”, Frederic Speth & Co. Antwerpen.
1891: onder Nederlandse vlag gebracht.
1911: “HAINAUT”, Tank Storage & Carriage Co. Ltd. (W.J. Smith), London.
1914: “MARTI”, Compania Cubana de Transporte de Mieles, Havana (als melasselichter).
1953: vergaan.

Z.S. “CHESTER”     NJWQ   1891-1915
2.1888 Russell & Co., Greenock (175).
2.834 B.R.T., 1.872 N.T., 3500 D.W.T., - L X B X H  94.97 x 11,94 x 7.62 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine D. Stewart & Co., Glasgow (560,915 & 1475 - 1065), 950 i.p.k. 9,5 kn.
1888: “CHESTER”, S.S. Chester & Co. Ltd. (Herrmann, Stursberg & Co), New York
1891: onder Nederlandse vlag gebracht 1895 nieuwe ketels.
4.2.1915 tijdens de reis van New York naar Rotterdam in zware storm door bemanning in brand gestoken en verlaten. 4.2.1915
vergaan (47,6 N.B. & 32,53 W.L.). Bemanning gered door Amerikaanse S.S. “Philadelphia”.

S.S. “CHARLOIS”    NJWG  1891-1917.
12.1888 Russell & Co., Greenock (191).
2.744 B.R.T., 2.116 N.T., 3.500 D.W.T., - L X B X H = 94,5 x 11,94 x 7,67 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine D. Stewart & Co.. Glasgow (560, 915 & 1475   - 1065), 950 i.p.k., 9,5 kn.
1888”CHARLOIS”, S.S. Charlois Co. Ltd. (Hermann. Stursberg & Co.). New York
1891: onder Nederlandse vlag gebracht.
19.3.1917 tijdens de reis van New York naar Rotterdam voor de Noorse kust getorpedeerd door de Duitse onderzeeër
”U 59”, (33 doden)(57.30 N.B.- 04.30 O.L.). Was oorspronkelijk opgegeven als vermist.

S.S. “BREMERHAVEN”  NHGM  1891-1902.
1890 Russell & Co., Greenock (213).
3.393 B.R.T., 2.179 N.T., 4.000 D.W.T., - Lx B x H = 103.48 x 12.95 x 7.95 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine D. Stewart & Co., Glasgow (635, 1015 & 1675 - 1065). 1.100 i.p.k., 9,5 kn.
1890: “BREMERHAVEN”, S.S. Bremerhaven Co. Ltd. (Hermann, Stursberg & Co.). New York.
1891: onder Nederlandse vlag gebracht.
5.2.1902 tijdens de reis van Philadelphia naar Antwerpen in zwaar weer lek geraakt en gezonken. (48.21 N.B. -29.51 W.L.)
Bemanning gered door Brits S.S. “Angelina de Larringa”.

S.S. “OCEAN”   PNGK  1891-1923
2.1888 Russell & Co. Greenock (176).
2.835 B.R.T., 1.872 N.T., 3.500 D.W.T., - L X B X H = 94.67 x 11.91 x 7.67 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine D. Stewart & Co.. Glasgow (560,915 & 1475 - 1065), 1.000 i.p.k., 9 kn.
1888: “OCEAN”, Petroleum Bulk Carrying Co. Ltd. (Hermann, Stursberg & Co.), New York.
1891: onder Nederlandse vlag gebracht.
1923 te Wilhelmshaven gesloopt.

S.S. “LA HESBAYE”   PHVJ  1891-1914.
1888 Sir W.W.G. Armstrong Mitchell & Co., Newcastle (521).
2.539 B.R.T., 1872 N.T., 3.500 D.W.T., - L X B X H = 91.44 x 11.94 x 8.56 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine Wallsend Slipway & Engineering Co., Newcastle (545,890 & 1445 - 965), 1200 i.p.k., 9,5 kn.
T.W. 31.7.1888, I.D. 15.10.1888.
1888: “OEVELGONNE”, G.J.H. Siemers & Co., Hamburg.
27.5.1891: “OEVELGONNE”, Deutsch Amerikanische Petroleum Gesellschaft, Hamburg.
3.8.1891: overgenomen, onder Nederlandse vlag gebracht.
1914: “PANUCO”, Freeport Tampico Fuel Oil Corporation, New York.
1919: “PANUCO”, Sinclair Gulf Corporation, New York.
1921: “PANUCO”, Sinclair Navigation Company Inc., New York.
1926: “PANUCO”, Tankers Corporation, New Orleans.
1927: te Baltimore gesloopt.

S.S. “LA CAMPINE   PHVC     1892-1917.
1890 Palmers & Co. Shipbuilding & Iron Company, Jarrow (539).
2.542 B.R.T., 2.007 N.T., 3.500 D.W.T., - L X B X H = 94.36 11.89 x 8,00 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine van de werf, (560.890 & 1475 1065), 950 i.p.k., 8,5 kn.
1890: “LA CAMPINE”, Frederic Speth & Co., Antwerpen.
1892: onder Nederlandse vlag gebracht.
13.3.1917: tijdens de reis van Rotterdam naar New York op de Noordzee door de Duitse onderzeeër met kanonvuur tot
zinken gebracht. (56.00 N.B.-04.57 O.L.)

S.S. “AMERICAN”     NOWK   1892-1924.
Palmers & Co. Ltd.. Newcastle (671).
3897 B.R.T., 2.927 N.T., 4.500 D.W.T., - L X B X H =  105.26 x 13.44 x 8.38 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine van de werf, (705, 1115 & 1830 - 1220), 1.000 i.p.k., 9 kn.
1924: ”BELPETROLE”, Compagnie Maritime Belpetrole, Antwerpen.
1927: ”CANOPUS”, Societa Anonyma di Navigazione Danubio, Genua.
1930: ”RAMONA”, Societa Anonym Imperse Navigazione ed Affni, Venétie.
1932: ”RAMONA”, G. Burger. Budapest.
1933 te Spezia gesloopt.

S.S. “ROTTERDAM (I)"    PRMS 1895-1924
6.1895 Palmers & Co. Ltd., Newcastle (690).
4.405 B.R.T., 3.687 N.T., 6.300 D.W.T., L X B X H = 111.63 (109.73) x 14.45 x 8,92 (8,43) meter.
Triple expansie 3 cil. Stoommachine van de werf, (725. l170 & 1905-1220), l.200 i.p.k., 10,5 kn.
1924: “OLANDESE”, De Gregori & Scotto, Genua
1932: te Genua gesloopt.

S.S. “LA FLANDRE”  PHVB   1896-1916
Sir W.W.G. Armstrong Mitchell & Co., Newcastle (539).
B.R.T., 1.510 N.T., 3.000 D.W.T., - L X B X H = 82.30 x 11.46 x 7.85 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine Wallsend Slipway Co. Ltd., Newcastle (545, 890 & 1445- 965), 950 i.p.k., 8.25 kn.
1888: “LA FLANDRE.” H.F. Swan, Newcastle.
1889: “LA FLANDRE”, Frederic Speth & Co., Antwerpen.
1896: onder Nederlandse vlag gebracht.
21.2.1916 tijdens de reis van New York naar Rotterdam bij Galloper Bank op een mijn gelopen, gelegd door de”UC 5” en
gezonken (29) (51.43 N.B. - 01.57 O.L.)

S.S. “NEW YORK”       PMRB     1902-1926.
9.1902 Palmers & Co. Ltd.. Newcastle (764).
6.859B.R.T., 4.463 N.T., 8.850 D.W.T., - L X B X H = 130.45 x 16.64 x 9.75(7.08) meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine van de werf (710, 1180 & 1955 - 1370), 3.000 i.p.k., 11 kn.
1926: ”TROPICO”,   Societa Italian di Navigazione e Transporti, Genua.
7.2.1933: te Spezia gesloopt.

S.S. “ANTWERPEN”         NEKC     1916-1916.
8.1916 Newport News Shipbuilding & Dry Dock Company, Newport News (000).
7.955 B.R.T., 0.000 N.T., 0.000 D.W.T., - Lx B x H = 140.21 x 18.29  x 11,00 meter.
Quadruple 4 cil. stoommachine van de werf (610, 890,1295 & 1905- 1295), 4.000 i.p.k., 11 kn. T.W., 22.7.1916, proeftocht 24.8.1916.
12.9.1916; tijdens de eerste reis van New York naar Londen op 30 mijl van de Scilly eilanden getorpedeerd door de
Duitse onderzeeboot ”UB 18” (49.30 N.B. -06.46 W.L.). Bemanning gered door de Britse torpedobootjager”Cameleon”.

S.S. “AMSTERDAM”    NDFM - PCQF      1922-1942.
10.1922 Sir W.G. Armstrong, Whitworth & Co., New Castle on Tyne (977).
7.329 B.R.T., 4.468N.T., 11.215 D.W.T., - L X B X H = 134.11 x 17.53 x 10.39 (8.05) meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine van de werf (710. 1170 & 1955 - 1925), 2.800 i.p.k., 10 kn.,  T.W. 28.6.1922., proeftocht 6.10.1922.
16.4.1942: tijdens de reis van Smith's Bluff naar Freetown op 100 mijl ten noordwesten van Port of  Spain getorpedeerd door de
Duitse Onderzeeboot ”U 66” (12.00 N.B.- 62.45 W.L.) (5 bemanningsleden omgekomen.)

M.S. “DEN HAAG”      NMBF - PDOR  1925-1940.
6.1925 Friedrich Krupp A.G. Germaniawerft, Kiel (469).
8.971 B.R.T., 5.036 N.T., 12.545 D.W.T., - L X B X H =  000,00 (143.24) x 19,30 x 8.20(7,99) meter.
Twee 2 tew 6 cil. dieselmotoren van de werf (645 x 995). 2 schr., 2 x 1 .400 r.p.k., 11 kn., T.W. 4.4.1925, proeftocht medio 6.1925.
15.2.1940: tijdens de reis van New York naar Rotterdam op ca. 150 mijl ten noordwesten van Quessant getorpedeerd door de
Duitse onderzeeboot”U 48” (48.02 N.B. - 08.26 W.L.) (26 bemanningsleden omgekomen.)     

M.S. “ROTTERDAM (II)"    PRMS - PHEI   1925-1942.
10.1925 Friedrich Krupp A.G. Germaniawerft, Kiel (478).
8.968 B.R.T., 5.027 N.T., 12.780 D.W.T., - L X B X H = 000.00 (143.21) x 19,30 x 8,20(7,99) meter.
Twee 2 tew 6 cil. dieselmotoren van de werf (645 x 995). 2 schr., 2 x 1 .400 r.p.k., 11 kn., T.W. 1.9.1925., proeftocht 23.10.1925.
28.8.1942: tijdens de reis van Willemstad naar U. K.. varende in konvooi TAW 15 op 120 mijl ten oosten van Kingston getorpedeerd
door de Duitse onderzeeboot”U 511” (17.52 N.B. - 74.35 W.L.) (10 bemanningsleden omgekomen.)     

S.S. “ESSO DEN HAAG (I)”    PDZL  1946-1959.
8.1944 Sun Shipbuilding & Dry Duck Company, Chester, Pennsylvania (418).
10.667 B.R.T., 7.896 N.T., 16.289 D.W.T., - L X B X H = 159.56 (153,62) x 20,79 x 11,95 (9,20) meter.
Stoomturbine op een generator, gekoppeld aan een elektromotor Westinghouse Electric & Manufacturing Co., Pittsburgh.
6.000 a.p.k., 14 kn. Type T2-SE-A I.
1944: “HOBKIRK'S HILL”, U.S. War Shipping Administration, Philadelphia.
11.1946: aangekocht. eind 1959 verkocht en bij de N.D.S.M., Amsterdam verbouwd tot bulkcarrier, met een nieuw middenschip,
14.085 B.R.T., 10.157 N.T., 24.246 D.W.T., L X B X H = 178.70 (172,55) x 22.94 x 14,43 (10,43) meter
1960: “FRIXOS”, Sealanes Shipping Co., Monrovia.
1970: “SHELLEY”, Eddie Steam Ship Company Ltd., Kaohsiung.
12.1976: In Kaohsiung gesloopt.

S.S. “ESSO ROTTERDAM (I)”        PDZM 1947-1959.
7.1945 Marinship Corporation, Sansalito. (California (87).
10.954 B.R.T., 6.562 N.T., 16.467 D.W.T., - L X B X H = 159.56 (153,60) x 20.76 x 11.93(9.20) meter.
Stoomturbine op een generator, gekoppeld aan een elektromotor Elliott Co., Jeannette, Panama, 6.000 a.p.k., 14 kn. Type T2-SE-A I.
1945: “WHEELER HILLS”, U.S. War Shipping Administration, San Francisco.
11.1947 aangekocht, 4.1959 opgelegd en eind 1959 verkocht. Bij de N.D.S.M., Amsterdam verbouwd tot bulkcarrier met een
nieuw middenschip. 14.891 B.R.T., 8.766 N.T., 24.606 D.W.T., - L X B X H = 173,83 (172.55) x 22.86 x 14.43 (10,43) meter.
1960: “PHEATON”, Comet Shipping Co. S.A. (C.M. Lemos & Co., Monrovia.
1974: “PYRAMID VETERAN”, Creole Shipping Ltd., Nassau.
1977: “CAT No. I”, F.B.V. Corporation (Bahama's) Ltd., Nassau.
1.1979: te New Orleans gesloopt.

S.S. “ESSO AMSTERDAM (I)"      PDZJ 1947-1959.
4.1945 Marinship Corporation, Sansalito, California (80).
10.952 B.R.T., 6.562 N.T., 16.426 D.W.T.,  - L X B X H = 159,56 (153,60) x 20.76 x 11.93(920) meter.
Stoomturbine op een generator, gekoppeld aan een elektromotor Westinghouse Electric & Manufacturing Co., Pittsburgh.
6.600 a.p.k., 15 kn. Type T2-SE-A I.
1945: “SANTA FE HILLS”, U.S. War Shipping Administration, San Francisco.
11.1947 aangekocht. eind 1959 verkocht om dienst te doen als Elektriciteitscentrale te Goteborg.
1959: “MOELV”, Thorvald Klaveness & Co. A/S., Oslo.         
17.12.1959:  In Goteborg turbine geëxplodeerd en C.T.L. verklaard. Op13.2.1960 weggesleept door de engelse sleepboot,”Englishman”,
doch op 19.2.1960 op de Noordzee tijdens, zwaar weer tros gebroken. Later weer vastgemaakt en 22.2.1960: te Blyth aangekomen
om te worden gesloopt door Thos. W. Ward.

S.S. “ESSO  NEDERLAND (I)"       PDZN     1956-1962.
1956 C. van der Giessen & Zn. Krimpen aan de IJssel (775).
17.649 B.R.T., 10.120 N.T., 26.44 D.W.T., - L X B X H = 191,42 (18.3,24) x 25.20 x 12.96 (10.26) meter.
Twee stoomturbines Gebr., Stork & Co., Hengelo D.R. 1 schroef, 13.750 a.p.k., 17 kn., T.W. 13.8.1955.
1962: “ESSO GOTHENBURG”, Standard Tanker (Bahama´s) Co., Ltd., Nassau.
1965: “ESSO GOTHENBURG”, Dansk Esso A/S, Kopenhagen.
1971: “PETROLA XXIII”, Fortrose Shipping Co., Ltd., (John S. Latsis), Piraeus.
1975: “PETROLA 23”,”, Fortrose Shipping Co., Ltd., (John S. Latsis), Piraeus
1979: “ALEXANDROS”, Golden Arrow Shipping & Trading Corporation S.A., (John S. Latsis), Piraeus.
1979: “AFROESSA”, John S. Latsis, Athene.
22.7.1983: te Piraeus aangekomen en opgelegd.
20.8.1986:  vertrokken en 23.8.1986 te Al Iaga (Izmir) aangekomen om te worden gesloopt bij Gemi Sokum Ticaret A.S. (aanvang 24.8.1986)

S.S. “ESSO ROTTERDAM (II)"       PDZO       1959-1970.
9.1959 C. van der Giessen & Zn., Krimpen aan de IJssel (792)
21.641B.R.T., 12.299 N.T., 36.250 D.W.T., - L X B X H = 210.50(204.12) x 27.50 x 14,49(11,32) meter.
Twee stoomturbines Pametrada  Werkspoor N.V., Amsterdam D.R. een schroef. 16.000 a.p.k., 16,5 kn. T.W. 4.4.1959, I.D. 16.9.1959.
Tijdens dokbeurt in 1964 uitgerust met bulb-steven en na hermeting, 23.965 B.R.T., 12.499 N.T., 37.168 D.W.T
1.1968: onder Antilliaanse vlag gebracht, roepsein PJLH.
1970: “ ESSO BRASILIA”, Esso Tankers Inc., Monrovia.
30.8.1976: te Burriana (Taiwan) aangekomen om te worden gesloopt.

S.S. “ESSO AMSTERDAM (II)"     PDZI      1960-1970.
6.1960 C. van der Giessen & Zn., Krimpen aan de IJssel (796)
23.566 B.R.T., 12.492 N.T., 35.680 D.W.T., - L X B X H = 210.50(204.12) x 27.50 x 14,49(11,32) meter.
Twee stoomturbines Pametrada  Werkspoor N.V., Amsterdam D.R. een schroef. 17.600 a.p.k., 17 kn. T.W. 20.2.1960, I.D. 28.6.1960.
Tijdens dokbeurt in 1964 uitgerust met bulb-steven en na hermeting, 23.953 B.R.T., 12.900N.T., 38.833D.W.T.
1.1968: onder Antilliaanse vlag gebracht, roepsein PJLG.
1970: “PETROMAR MENDOZA”, Petromar S.A. de Naviera, Buenos Airos.
1971: “PETROMAR MENDOZA”, Esso Sociedad Anonima Petrolera Argentina, Buenos Aires.         
00-11-1986: gesloopt bij Tandanor Planta te Buenos Aires.

S.S. “ESSO DEN HAAG (II)"    PDZK     1963-1975.
7.1963 Verolme Dok- en Scheepsbouw Maatschappij, Rozenburg (638).
53.141 B.R.T., 33.847 N.T., 89.707 D.W.T., - L X B X H = 262.62 (249.94) x 38.18 x 19.05 (14.46) meter.
Twee stoomturbines Pametrada  Werkspoor N.V., Amsterdam D.R. een schroef. 26.500 a.p.k., 17,5 kn. T.W. 19.1.1963, I.D. 4.7.1963.
Tijdens dokbeurt in 1964 uitgerust met bulb-steven en na hermeting, 54.376 B.R.T., 35.383 N.T., 96.211 D.W.T
18.1.1975 Ter hoogte van Albany roer verloren en door de ”Noordzee” van Smit Internationale naar Port Stanvac gesleept.
2.1975 “PETROLA XX”, Green Star Shipping & Trading Corporation (John D. Latsis), Piraeus.
1975 ”PETROLA XXVI”, Green Star Shipping & Trading Corporation (John D. Latsis), Piraeus.
1976 ”PETROLA 26 Green Star Shipping & Trading Corporation (John D. Latsis), Piraeus.
31.3. 1981: te Piraeus aangekomen en opgelegd. In 1984 verkocht aan Pakistaanse slopers en het tankschip zou voor de
laatste reis worden omgedoopt tot ”POLASIA 26”,
7.2.1984: vertrokken en op 14.5.1984 gesleept door de”SMIT LONDON”, te Kaohsiung aangekomen.
27.5.1984: begonnen Lung Ching Steel Enterprise Co. Ltd. met de sloop.

S.S. “ESSO NEDERLAND (II)"      PJOM     1970-1982.
8.1970 Verolme Dok- en Scheepsbouw Maatschappij, Rozenburg (786).
127.176 B.R.T., 97.964 N.T., 253.962 D.W.T., - L X B X H = 347.81(329.19) x 51.87 x 25,61(19,96) meter.
Twee stoomturbines Machinefabriek Verolme, IJsselmonde D.R. een schroef. 31.550 a.p.k., 15,5 kn.,
kiel gelegd 10.5.1969, T.W. 20.12.1969, I.D. 0.0.1970. Tijdens de bouw brand in machinekamer, hierdoor tandwielkast beschadigd.
Uitgebouwd voor reparatie en de voor de “Esso Europoort” bedoelde tandwielkast ingebouwd.
17.6.1981: tijdens de reis van San Nicolas Bay naar Bahrain, brand in de machinekamer.
29.6.1981: door de Zuid-Afrikaanse sleepboot”WOLRAAD WOLTEMADE” te Kaapstad binnengesleept.
7.11.1982: te Kaohsiung aangekomen om te worden gesloopt door Hai Kwang Steel Enterprise Corporation,
aanvang 17.8.1982.

S.S. “ESSO EUROPOORT”     PJPJ     1970-1982.
12.970 Verolme Dok- en Scheepsbouw Maatschappij, Rozenburg (787).
127.176 B.R.T., 97.964 N.T., 253.962 D.W.T., - L X B X H = 347.81(329.19) x 51.87 x 25,61(19,96) meter.
Twee stoomturbines Machinefabriek Verolme, IJsselmonde D.R. een schroef. 31.550 a.p.k., 15,5 kn.,
kiel gelegd 20.12.1969, T.W. 11.7.1970, I.D. 24.12.1970. Kreeg uiteindelijk de door brand beschadigde en herstelde
tandwielkast van de “Esso Nederland” ingebouwd.
27.9.1982: te Kauhsiung aangekomen om te worden gesloopt.

S.S. “ESSO BONAIRE”    PJSN    1973-1983.
2.1973 Verolme Dok- en Scheepsbouw Maatschappij, Rozenburg (828).
127.502 B.R.T., 98.734 N.T., 255.027 D.W.T., - L X B X H = 344.47(329.24) x 51.87 x 25,61(20,02) meter.
Twee stoomturbines Machinefabriek Verolme, IJsselmonde D.R. een schroef. 32.000 a.p.k., 16 kn.,
kiel gelegd 22.4.1972, T.W. 21.10.1972, I.D. 10.2.1973.
10.7.1983: te Kaohsiung aangekomen om te worden gesloopt door Sie Yung Steel Wire Mill Co. Ltd. (aanvang 13.7.19113)

S.S. “ESSO SABA”      PJUJ     1974-1987.
5.1974  A.G. Weser, Bremerhaven (1.378).
126.943 B.R.T., 98.085 N.T., 256.740 D.W.T., - L X B X H = 347.01(329.22) x 51.87 x 25.61(20.05) meter.
Twee stoomturbines van de werf D.R. 1 schroef, 32.000 a.p.k., 15.75 kn., T.W. 00.3.1974, I.D. 23.5.1973.
10.10.1983: in Brunei Bay (Sahah) voor anker gegaan en opgelegd.
28.7.1987: vertrokken en te Singapore omgedoopt;
8.1987: “ESSO FREEPORT”, Esso International Shipping Ltd., Nassau.
16.11.1987: tijdens de reis van Ras Tanura naar V.S. in de Perzische Golf aangevallen door Iranese kanonneerboten,
doch slechts licht beschadigd (25.47 N.B. - 55.24 O.L.).
1993: "Moscliff", Mosvold Shipping Ltd, Noorwegen.
01.07.2001: Voor 20 milljoen dollar verkocht naar de Off shore industrie. Ze wordt momenteel verbouwd in een ( FPSO)
Floating Production Storage & Offloading unit als "FPSO Brasil", voor het Roncador-veld bij Brazilië, eigenaar is Single Buoy
Moorings Inc.
2002: In bedrijf genomen door Petrobras, in een lease overeenkomst.
11.2014: Uit bedrijf genomen.
2015 Verkocht voor de sloop in Zhoushan in China.

1e Opmerking :

De volgende schepen werden voor een korte tijd bemand door personeel van Esso Tankvaart Maatschappij Nederland NV., nl ;

S.S. "ESSO CARRIBEAN" ex. "Andros Petros".
1976 Ishikawajima Harima Heavy Industries Co., Lrd., Kure Yard (2.382).
? B.R.T., 218.447 N.T., 449.933 D.W.T., - L X B X H = ? (?) x ? x ? (?) meter. Twee stoomturbines van de werf D.R.
1 schroef, 33.570 kW, ? kn., T.W. 00.0.1976, I.D. 00.0.1976.
00.0.1977: "Esso Caribbean". Vanaf  00.0.1982 met Nederlandse bemanning, tot 00.0.198?.
00.0.1983: In Alesund voor anker en opgelegd.
00.0.1990: "Kapetan Giorgis", Presto Linea Inc., (Ceres Hellenic Shipping Enterprises Ltd.), Greece.
12.2.2002: te  Gadani Beach, Pakistan aangekomen om te worden gesloopt.

S.S. "ESSO HONOLULU"
1974 Hitachi Zosen, Sakai Yard (4.402)
? B.R.T., ? N.T., 283.397 D.W.T., - L X B X H = ? (?) x ? x ? (?) meter. Twee stoomturbines van de werf D.R.
1 schroef, 26.856 kW, ? kn., T.W. 00.0.1974, I.D. 00.0.1974.
00.0.1983: Vanaf  00.0.1983 met Nederlandse bemanning, tot 00.0.198?.
00.0.1994: "Honolulu", ?

S.S. "ESSO AFRICA"
1975 Chantiers de L´Atlantique, St. Nazaire (S 25)
133.969 B.R.T., 97.116 N.T., 274.467 D.W.T., - L X B X H = 348.77 (330.79) x 54.87 x 27.34 (21.35) meter.
Twee stoomturbines van de werf D.R. 1 schroef, 24.204 kW, ? kn., T.W. 00.0.1974, I.D. 00.0.1974.
00.0.1983: Vanaf  00.0.1983 met Nederlandse bemanning, tot 00.0.198?.
00.0.1994: "Africa", ?
00.0.1996 : "Bergen Hus", Bergesen d.y. Offshore AS

2e Opmerking:

S.S. “ESSO ROTTERDAM”  (III)   PJSN    1972-1977.
1972 Verolme Dok- en Scheepsbouw Maatschappij, Rozenburg (827).
127.502 B.R.T., 98.702 N.T., 255.625 D.W.T., - L X B X H = 344.36(329.19) x 51.87 x 25,67(20,057 meter.
Twee stoomturbines Machinefabriek Verolme, IJsselmonde D.R. een schroef. 32.000 a.p.k., 16 kn.,
kiel gelegd 1972, T.W. 1972, I.D. 1972. voor ESSO PANAMA.
1977: “ESSO FLANDRE”, Esso France, Le Havre.
1982: gesloopt.